Reiseåret 2016 - en oppsummering

Re: Reiseåret 2016 - en oppsummering

Fra 2012 - 2015, 4 år, har jeg reist minst 3 ganger rundt jorden. I år endte det på 1,8. Dette skyldes i hovedsak en mindre langdistanse tur/retur enn vanlig (hadde "kun" 2,5, hvorav den ene ikke føltes langdistanse da det var med B73X til SAS fra BOS - business hjalp men savnet double alley!).

Klarte ellers å opprettholde de tullete målene mine om å fly hver eneste måned minst én gang, samt hver ukedag ;) Har faktisk fløyet hver eneste måned siden juni 2012 (da jeg flyttet hjem fra studier). Det var nære på at jeg røyk, men en dagstur BGO-FLO-FDE-BGO på < 2 timer gjorde at den opprettholdes. I følge bookingene fremover vil den også vedvare minst til juni 2017 - 5 år med minst en flyvningen i måneden *stolt*. Ikke fortell noen andre enn #avgeeks ;)

Statistikken under er fra flightdiary.net/petter/2016

Antall flyvninger
62 (48 innenriks hvorav 42 innenriks i Norge), 14 utenriks)

Antall kilometer/miles
72 403 / 44 989 - det minste på 5 år

Tid tilbragt i luften
118 timer og 30 minutter (~5 dager / 0,7 uker)

Bidrag til klimakrisen
9,7 tonn CO2

Sete
62 vindu - alle!!! Klikker for meg hvis jeg får noe annet... :D

Mest benyttede flyplasser
1. BGO (35 avganger og landinger)
2. OSL (32)
3. SVG (12)
4. CPH (6)
5. SIN (4)

Flyselskap
1. SAS (45 flyvninger)
2. Norwegian (4) - må man, så må man...
3. United (3)
4. Wideroe (3)
5. Singapore Airlines (2)

Flytyper
1. B73X (44 flyvninger)
2. A320 (4)
3. CRJX (5)
4. Dash 8-x (3)
5. B777 (2)

Til forskjell fra andre differensierer jeg ikke på de ulike modellene ;)

Mest benyttede flyruter
1. BGO-OSL (10 ganger)
2. OSL-BGO (10)
3. BGO-SVG (4)
4. SVG-BGO (3)
Tidligere har OSL-SVG-OSL dominerte, men det var mens jeg bodde i Oslo - nå er det Bergen som gjelder!

Beste opplevelse i luften
Burde nok sagt C med SAS hjem fra NRT, eller fra BOS. Dessverre knuser Y hos SQ på deres nyeste A359 begge deler :)

Beste opplevelse på bakken
Sjekket inn på United ORD-RAP og fikk fast track. Veldig glad for det da køen var crazy lang, og vi rakk både frokost og flytitting før vår avgang - flaks!

Verste opplevelse i luften
Lander med ANA på HND i januar 2016. Crazy ass turbulence, bommet nesten på rullebanen og flyet bråbremste noe så inni granskauen.

Verste opplevelse på bakken
Forsinkelse med United fra DEN-LGA fordi cockpit setet var ødelagt, haha...

Nye flyplasser
DEN, EVE, FDE, FLO, LGA, RAP, RIX, og følgende fire i Myanmar: HEH, MDL, NYU og RGN

Beste destinasjoner
Er en powder hound, så må nok si Japan og snøen/kulden/folket der ("pendler" årlig). En god nummer to er sør-øst asia i november/tidlig desember (som i fjor gikk til SIN/Myanmar), før snøen har kommet, da det bare er mørkt, semi-kaldt og trist i Norge/Europa.

Re: Reiseåret 2016 - en oppsummering

2016 ble det fløyet rekordlite, kun 7 turer, og enda mindre enn 2015 med kun 22 flyvninger. Rekorden var 2011 med 92.

Selskaper:
SAS: 4
Swiss/Norwegian/Eurowings: 1

Eurowings var eneste nye selskap (da jeg regner Cityjet sin CRH i SAS farger som SAS)

Destinasjoner:
ZRH, NCE og HAM. Samt en enkel ARN-OSL, hvor jeg tok toget til Stockholm for å teste det. Så alle flighter var innen-Europa og til/fra OSL. Null mellomlandinger i 2016, første gang på mange år

Beste/Verste:
Tja, det meste var stort sett på det jevne og ikke noe å klage over, bortsett fra jeg ble rammet av streik hos Eurowings, så ble forsinket med en dag på OSL-HAM

Flytyper:
737-600: 2
737-700/737-800/A320/E-190/CRJ-900: 1

Attachments

• map.gif
    map.gif
    21.8 KB · Views: 69
Last edited:
Back