Quiz i koleraens tid - eller corona - eller noe slikt

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Quiz uansett. Ti spørsmål med ti svar - noen enkle, noen litt mindre enkle, men alle burde det finnes svar til...

1) Når ble Det kongelige norske luftforsvar (KNL) etablert?
2) KLM ble etablert i 1919, men når fløy selskapet sin første rute?
3) Flyplass og flyselskap
Connie.jpg

4) Omtrent samtidig som dette bildet ble tatt, ble et annet selskap det første i verden som "all jet". Hvilket var det?
5) Hvilket selskap har æren av å være det første flyselskap i verden?
6) Og med vinger var det første selskapet?
7) Hvilket motorfly var det første som fløy uten propell?
8) Luftpost og aerogramme var begrep en gang i tiden, men når var den første de facto luftpostforsendelsen?
9) Hvorfor spiller Chrischurch på New Zealand en rolle i luftfartshistorien?
10) Hvilken flyplass er den nordligste på norsk territorium?

Da har vi to riktige svar og ett nesten

4) Air India ble verdens første all-jet airline 11 juni 1962. Qantas hadde vel Constellation til 1963.
7) Helt riktig, Tristars. Dette er et lurespørsmål. He 178 var verdens første turbojet, men det finnes andre ikke-propell varianter også...
10) Hamnerabben er vel den nordligste flyplassen på norsk territorium.

5) Her har jeg lyst til å si KLM, som jeg mener er det eldste nåværende flyselskap, men jeg mistenker at det er noe lureri involvert her også

Det er ikke noe lureri på nummer 5, men KLM kom nærmere ti år etter den første luftlinjen.

Spørsmål 1: Det kongelige norske luftforsvar, var ikke det 10.november 1944 ?

Spørsmål 2: 1920

Last edited:
Ny oppsummering

1) Les spørsmålet grundig én gang til ;)
2) 1920 - ja, men når?
4) Air India ble verdens første all-jet airline 11 juni 1962. Qantas hadde vel Constellation til 1963.
5) DELAG, Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft, var det første selskapet som befordret passasjerer i luften.
6) Jeg tenkte egentlig på St. Petersburg–Tampa Airboat Line (SPT Airboat Line) som var det første med rutefly, men siden jeg stilte spørsmålet som jeg gjorde, er CGT Compagnie Générale Transaérienne riktig.
7) Helt riktig, Tristars. Dette er et lurespørsmål. He 178 var verdens første turbojet, men det finnes andre ikke-propell varianter også...

8) Snakker vi om den første offisielle, planlagte flyvning med post i statlig regi? Altså ikke ymse ballongpost, mer eller mindre med vilje, etc.?

Sent from my iPhone using Tapatalk

8) Snakker vi om den første offisielle, planlagte flyvning med post i statlig regi? Altså ikke ymse ballongpost, mer eller mindre med vilje, etc.?

Første flybåren post - ballong er utenfor

2) KLM ble riktignok etablert i 1919, men den første turen var med en innleid AT&T-maskin 17. mai 1920.

Første flybåren post - ballong er utenfor

Da snakker vi 1911 og den første flyvningen i India, som også førte en bråte med brev. Verdien for postvesenet var vel begrenset siden turen bare var på 5 miles, mellom Allahabad og Naini. Flyvningen ble forøvrig utført av en franskmann ved navn Henri Pequet. Forsøket ble regnet som så vellykket at det ble satt opp en postrute med fly mellom Hendon i London og Windsor i september samme år. Dette er altså flere år før amerikanerne kom i gang med postruter via luften, som ikke var før i 1918.

Ny oppsummering

1) Les spørsmålet grundig én gang til ;)
2) 17. mail 1920 er helt riktig og siden det er 17. mai må vi ha hele datoen
3) Connien er ZS-DTM og tilhører Trek Airways/Lugdiens, men den er langt hjemmefra. Hvor?
5) DELAG, Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft, var det første selskapet som befordret passasjerer i luften.
6) Jeg tenkte egentlig på St. Petersburg–Tampa Airboat Line (SPT Airboat Line) som var det første med rutefly, men siden jeg stilte spørsmålet som jeg gjorde, er CGT Compagnie Générale Transaérienne riktig.
7) Helt riktig, Tristar. Dette er et lurespørsmål. He 178 var verdens første turbojet, men det finnes andre ikke-propell varianter også...
8) Det Henri Pequet som 18. februar 1911 fløy den første offisielle luftposten i Allahabad i India.
9) Den første Trans-Tasman Flight er ett av et par mulige svar - og dette skjedde først.

Da gjenstår 1, hvilken flypass Trek Connien er på og 7.

Back