Hva kunne vært gjort annerledes om det hadde vært to på jobb på ATC? Et ærlig spørsmål. Gitt heli-piloten mer løpende meldinger om hvor nære han var flyet?
Bedre trafikkinformasjon.
Flygelederen virker åpenbart svært travel men gir etter min mening akseptabel trafikkinformasjon, i alle fall på initiell trafikkinfo. Særlig for siste trafikkinformasjon mener jeg det er mulig å gi mer presis informasjon med mindre rom for misforståelser. Dette henger naturligvis sammen med sektorisering og bemanning i tårnet, og hva flygelederen har tid til både av monitorering, radiotid og tilgjengelig tid til tenking.
Jeg er usikker på hvilke unntak/særregler FAA har for fraseologi i USA, men ICAO er ganske tydelig på standard fraseologi for trafikkinformasjon, med den hensikt å redusere risikoen for misforståelser. Så lenge en misforståelse rundt hva PAT25 oppfattet som trafikk nevnes som en mulig årsak, synes jeg det er påfallende at dette ikke har vært diskutert tidligere.
Den første trafikkinformasjonen blir gitt relativt tydelig, men informasjonen som gis like før sammenstøtet er formulert slik:
“PAT25, do you have the CRJ in sight?
PAT25, pass behind the CRJ.”
Hvis (og dette er kun spekulasjon) PAT25 misforstod den første trafikkinformasjonen og trodde den gjaldt en annen trafikk – for eksempel etterfølgende ankomst på finalen eller en avgang fra RWY 1 – ville ikke denne fraseologien nødvendigvis korrigert misforståelsen. Hadde man derimot brukt standard fraseologi fra ICAO Doc 4444, kunne man i det minste ha økt sjansen for å rette opp en eventuell feiloppfatning om hvilken trafikk informasjonen gjaldt.
Et eksempel på en mer presis formulering kunne vært:
“PAT25, confirm you have the CRJ at your 12 o’clock, 1 NM, 600 feet, turning short final RWY 33 in sight and passing behind?”
Uansett hva håper jeg at NTSB får tid til å gjøre sitt arbeid i fred, og uten politiske påvirkninger. At dette brukes som politisk ammunisjon i et så polarisert debattklima er ikke forenelig med just culture, og er dermed en trussel for luftfartssikkerheten.