PSA/AA CRJ7 og US Army Black Hawk i Midair-krasj ved landing i Washington DCA 29JAN25

Det er stor forskjell på tidsbruk på "immediate take-offs" her på berget i alle fall.
"Immediate" betyr egentlig at man ikke skal stoppe helt opp på RWY, men man kan jo taxe ut på RWY i 2 kts eller 25 kts..
According ICAO Standards and Recommended Practices (SARPS), in the interest of expediting traffic, a clearance for immediate take-off may be issued to an aircraft before it enters the runway. On acceptance of such clearance the aircraft shall taxi out to the runway and take off in one continuous movement.

Min erfaring er at hvis pilotene sier "we're ready for immediate" før jeg rekker å spørre, så går det ofte mye fortere enn hvis jeg spør først "are you ready for immediate?" ;)

Uansett så tror jeg alle forstår at hvis man bruker "immediate", så er det jo fordi tilgjengelig atskillelse er i ferd med å skrumpe inn...

NTSB anbefaler FAA i å legge begrensninger på hvor helikoptertrafikk er tillett nå rullebanene 15 og 33 er i bruk.

https://bsky.app/profile/willguisbond.com/post/3lk4ntvxx5c2o

NEWS: NTSB issues two urgent safety recommendations to the FAA as a part of its prelim DCA midair report:

bafkreicelfhk6cinbrdoqbqo42n37biu3uziuilcd4utmwsd42w24xp5f4@jpeg

Det burde vel blitt gjort for lenge siden, men "det gikk jo bra frem til nå". Det virker i grunnen lettere utrolig at de har akseptert så lite separasjon så lenge...

Nå kommer jeg med det som kanskje er et helt idiotisk spørsmål, men er det umulig for den ansvarlige piloten å overstyre "eleven" og svinge unna i en sånn situasjon?

Back