Hvordan vil kommunikasjonen mellom feks AF1 og ATC høres ut for andre? Bare støy?
Jeg har hørt "Air Force One" på radioen en gang og det var når de kom fra Atlanterhavet og snakket med Shannon ATC og det var når Biden skulle besøke Europa, så han var ihvertfall ombord.
Nå skal en kanskje ikke henge seg altfor mye opp i at en ikke kan høre alt som sies til alle. Nå benytter jo ATC tekstmeldinger for mye av kommunikasjonen og de er jo individuelle. I dag morges kom jeg tilbake fra 24 timer i EWR og der i området er jo radioen helt vanvittig!
Jeg er godt vant med London, Frankfurt, Paris, Roma og slike plasser hvor det kan være svært travelt og mer eller mindre effektivt/kaotisk (stryk det som ikke passer). Men i det nordøstre hjørnet av USA som er området flyet jeg flyr klarer å rekke fram til, er det som å snakke med en mitraljøse i fri utfoldelse. Jeg har ikke peiling på hvem, hvor eller hva alle disse luftfartøyene de snakker med er...
Alt en vet er at der er luftfartøy "overalt" og en prøver så godt en kan å holde styr på de i umiddelbar nærhet, ihvertfall. I EWR sa de nå i det minste ifra til oss om et helikopter som svirret i nærheten av rullebanene.
Jeg har vært noen ganger til IAD nå og vi bor i byen når vi er der og jeg har sittet ved elven flere ganger og sett diverse helikoptre i fri utfoldelse fly opp og ned langs elva der med en strøm av fly til DCA. Det gikk kanskje dessverre som det måtte gå når systemet skal tynes slik som det ser ut som at det gjøres der.