• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor Problemer med den nye taxiordningen på SVG/TRD/BGO

Slik jeg har forstått det fra det som fremstår som relativt edruelige innlegg i lokale media:

Avinor-automaten viser "innmeldte priser" fra løyvehaver, som altså kan eie/ha en eller flere biler. Alle løyvehavere må være tilknyttet en taxisentral, men det er løyvehaver selv som må melde inn pris. Litt usikker på om den gjeldende sjåføren kan påvirke dette, det har jeg ikke sett noe helt nøyaktig informasjon om.

Den største striden for Stavanger Taxi (som er en taxisentral, bestående av mange løyvehavere) er at de ønsker å melde inn "Stavanger Taxi", fremfor "Jan Sin Taxibil", sånn at sentralen setter prisene. I tillegg er de i mot hele automaten, fordi de ser på Fast Travel som en konkurrent, og at de gir fra seg konkurranse-sensitive data, som f.eks. hvor, når og hvor mye man betaler etc per reise.
Det er fri konkurranse, slik at hver løyvehaver selv kan sette sine egne priser, og det fungerer vel som i et hvert konkurranseutsatt marked - der laveste pris på en relativt lik tjeneste - ofte vinner kunder. Automaten viser dog f.eks. biltype, elektrisk/bensin/diesel og andre ting som er populære for å ta "moralske riktige valg". Men Avinors "prisjakt"-automatik fører nok naturlig til at man bør legge seg relativt nært de andre for å bli vurdert av kunden. Og hvis de andre legger seg under, osv, så fungerer vel konkurranse slik det i utgangspunktet skal - at man ikke skal kunne ta overpris - det blir i alle fall veldig synlig.

Jeg har vel aldri tatt taxi fra flyplassen selv, så hvor mye cowboy-tilstander det har vært om prissetting vet jeg ikke, men det virker jo plausibelt at hvis en ukjent kunde går frem til første bil (som sjåføren mer enn gjerne gjeter deg til), så er det vanskelig å ta opplyste valg om den prisen man blir presentert er "riktig", eller langt over gjengs pris.

Avinor ønsker vel at "valg av taxi" skal gjøres ved automaten (eller via sentralens egen app), men i alle fall ikke fysisk ved taxien. Der har det vært skriverier i media om slossing mellom sjåfører og til dels uheldige situasjoner hvis kunden ikke går til første bil etc (som jo er tillatt). For kundene (og spesielt ukjente) tror jeg dette fremstår som en veldig god metode for å IKKE blir lurt av den lokale sjåføren.

Siden jeg ikke har brukt automaten selv er jeg usikker på om man må skrive inn en spesifikk adresse eller kommer unna med standard "Stavanger", men i noen innlegg kan de virke som om sjåføren kan gå på en smell der, da destinasjonsområdet kan være relativt stort.

Så er det punktet med at alle taxier som skal innom "forplassen" må være registrert i Fast Travel, ellers må de sette av passasjeren et godt stykke unna. Det var dette som ble omgått en stund ved at taxiene kjørte inn til Kiss & Fly, som er betraktelig nærmere og "fritt åpent" for de som kjører til flyplassen for å slippe av/hente noen. Da ble det fullt av taxier der, som gjorde at Kiss & Fly ikke "virka" lengre. Så tok Avinor grep og hindret innkjøring til Kiss & Fly for taxier.
 
Jeg har tatt taxi ofte fra SVG, BGO og TRD. Jeg er kjempefornøyd med å kunne bruke de seriøse taxiselskapene sin app, bestille når jeg går ut av flyet og bli plukket opp av «min» drosje. Prisen er fast og lavere enn de mere useriøse som står og venter i taxi-køen.

Denne muligheten til å bestille fra selskapenes app er må borte med Avinors nye ordning. Det synes jeg er noe skitt.
 
Jeg har tatt taxi ofte fra SVG, BGO og TRD. Jeg er kjempefornøyd med å kunne bruke de seriøse taxiselskapene sin app, bestille når jeg går ut av flyet og bli plukket opp av «min» drosje. Prisen er fast og lavere enn de mere useriøse som står og venter i taxi-køen.

Denne muligheten til å bestille fra selskapenes app er må borte med Avinors nye ordning. Det synes jeg er noe skitt.
Den muligheten er fremdeles tilstede, egentlig.

Men det krever at selskapet (løyvehaver) har skrevet under "Fast Travel"-avtalen til Avinor, slik at de kan kjøre helt inn. Hvis de ikke har gjort det må du eventuelt hentes litt "utafor".
Og der står jo striden med Stavanger Taxi og Sandnes Taxi her i området (som nekter sine løyvehavere å signere avtalen), og sikkert andre taxiselskaper andre steder.

De som har signert avtalen kan kjøre inn som før, og man kan bestille via app/telefon.
(Før 1.desember hadde de jo også en slags avtale, men hvordan den fungerte mellom taxi og Avinor, vet jeg ikke.)
 
Det virker jo spesielt at det er hver enkel sjåfør som må melde inn egen pris. Det er jo sånn at Oslo Taxi feks har en standarisert prissetting uavhengig av hvilken sjåfør du får fra dem.
 
Back
Top