Slik jeg har forstått det fra det som fremstår som relativt edruelige innlegg i lokale media:
Avinor-automaten viser "innmeldte priser" fra løyvehaver, som altså kan eie/ha en eller flere biler. Alle løyvehavere må være tilknyttet en taxisentral, men det er løyvehaver selv som må melde inn pris. Litt usikker på om den gjeldende sjåføren kan påvirke dette, det har jeg ikke sett noe helt nøyaktig informasjon om.
Den største striden for Stavanger Taxi (som er en taxisentral, bestående av mange løyvehavere) er at de ønsker å melde inn "Stavanger Taxi", fremfor "Jan Sin Taxibil", sånn at sentralen setter prisene. I tillegg er de i mot hele automaten, fordi de ser på Fast Travel som en konkurrent, og at de gir fra seg konkurranse-sensitive data, som f.eks. hvor, når og hvor mye man betaler etc per reise.
Det er fri konkurranse, slik at hver løyvehaver selv kan sette sine egne priser, og det fungerer vel som i et hvert konkurranseutsatt marked - der laveste pris på en relativt lik tjeneste - ofte vinner kunder. Automaten viser dog f.eks. biltype, elektrisk/bensin/diesel og andre ting som er populære for å ta "moralske riktige valg". Men Avinors "prisjakt"-automatik fører nok naturlig til at man bør legge seg relativt nært de andre for å bli vurdert av kunden. Og hvis de andre legger seg under, osv, så fungerer vel konkurranse slik det i utgangspunktet skal - at man ikke skal kunne ta overpris - det blir i alle fall veldig synlig.
Jeg har vel aldri tatt taxi fra flyplassen selv, så hvor mye cowboy-tilstander det har vært om prissetting vet jeg ikke, men det virker jo plausibelt at hvis en ukjent kunde går frem til første bil (som sjåføren mer enn gjerne gjeter deg til), så er det vanskelig å ta opplyste valg om den prisen man blir presentert er "riktig", eller langt over gjengs pris.
Avinor ønsker vel at "valg av taxi" skal gjøres ved automaten (eller via sentralens egen app), men i alle fall ikke fysisk ved taxien. Der har det vært skriverier i media om slossing mellom sjåfører og til dels uheldige situasjoner hvis kunden ikke går til første bil etc (som jo er tillatt). For kundene (og spesielt ukjente) tror jeg dette fremstår som en veldig god metode for å IKKE blir lurt av den lokale sjåføren.
Siden jeg ikke har brukt automaten selv er jeg usikker på om man må skrive inn en spesifikk adresse eller kommer unna med standard "Stavanger", men i noen innlegg kan de virke som om sjåføren kan gå på en smell der, da destinasjonsområdet kan være relativt stort.
Så er det punktet med at alle taxier som skal innom "forplassen" må være registrert i Fast Travel, ellers må de sette av passasjeren et godt stykke unna. Det var dette som ble omgått en stund ved at taxiene kjørte inn til Kiss & Fly, som er betraktelig nærmere og "fritt åpent" for de som kjører til flyplassen for å slippe av/hente noen. Da ble det fullt av taxier der, som gjorde at Kiss & Fly ikke "virka" lengre. Så tok Avinor grep og hindret innkjøring til Kiss & Fly for taxier.
Avinor-automaten viser "innmeldte priser" fra løyvehaver, som altså kan eie/ha en eller flere biler. Alle løyvehavere må være tilknyttet en taxisentral, men det er løyvehaver selv som må melde inn pris. Litt usikker på om den gjeldende sjåføren kan påvirke dette, det har jeg ikke sett noe helt nøyaktig informasjon om.
Den største striden for Stavanger Taxi (som er en taxisentral, bestående av mange løyvehavere) er at de ønsker å melde inn "Stavanger Taxi", fremfor "Jan Sin Taxibil", sånn at sentralen setter prisene. I tillegg er de i mot hele automaten, fordi de ser på Fast Travel som en konkurrent, og at de gir fra seg konkurranse-sensitive data, som f.eks. hvor, når og hvor mye man betaler etc per reise.
Det er fri konkurranse, slik at hver løyvehaver selv kan sette sine egne priser, og det fungerer vel som i et hvert konkurranseutsatt marked - der laveste pris på en relativt lik tjeneste - ofte vinner kunder. Automaten viser dog f.eks. biltype, elektrisk/bensin/diesel og andre ting som er populære for å ta "moralske riktige valg". Men Avinors "prisjakt"-automatik fører nok naturlig til at man bør legge seg relativt nært de andre for å bli vurdert av kunden. Og hvis de andre legger seg under, osv, så fungerer vel konkurranse slik det i utgangspunktet skal - at man ikke skal kunne ta overpris - det blir i alle fall veldig synlig.
Jeg har vel aldri tatt taxi fra flyplassen selv, så hvor mye cowboy-tilstander det har vært om prissetting vet jeg ikke, men det virker jo plausibelt at hvis en ukjent kunde går frem til første bil (som sjåføren mer enn gjerne gjeter deg til), så er det vanskelig å ta opplyste valg om den prisen man blir presentert er "riktig", eller langt over gjengs pris.
Avinor ønsker vel at "valg av taxi" skal gjøres ved automaten (eller via sentralens egen app), men i alle fall ikke fysisk ved taxien. Der har det vært skriverier i media om slossing mellom sjåfører og til dels uheldige situasjoner hvis kunden ikke går til første bil etc (som jo er tillatt). For kundene (og spesielt ukjente) tror jeg dette fremstår som en veldig god metode for å IKKE blir lurt av den lokale sjåføren.
Siden jeg ikke har brukt automaten selv er jeg usikker på om man må skrive inn en spesifikk adresse eller kommer unna med standard "Stavanger", men i noen innlegg kan de virke som om sjåføren kan gå på en smell der, da destinasjonsområdet kan være relativt stort.
Så er det punktet med at alle taxier som skal innom "forplassen" må være registrert i Fast Travel, ellers må de sette av passasjeren et godt stykke unna. Det var dette som ble omgått en stund ved at taxiene kjørte inn til Kiss & Fly, som er betraktelig nærmere og "fritt åpent" for de som kjører til flyplassen for å slippe av/hente noen. Da ble det fullt av taxier der, som gjorde at Kiss & Fly ikke "virka" lengre. Så tok Avinor grep og hindret innkjøring til Kiss & Fly for taxier.