Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Noe av problemet med priority boarding ved skandinaviske flyplasser er at gateområdene er underdimensjonerte, og med få sitteplasser. Det er derfor ikke plass til å ha en (evt. to) kø(er) for de som er velkommen til å gå om bord, og samtidig ha plass til at ventende passasjerer faktisk skal vente. Blir du f.eks. stoppet og bedt om å snu/vente så er det ikke alltid noe sted å gjøre nettopp det, fordi de andre passasjerene oppholder seg på den lille plassen som er tilgjengelig. Det blir som å svømme mot strømmen

Skjermene ved hver gate burde kunne brukes mer aktivt til informasjon om hvem som kan boarde, hvem som skal vente etc. Ved OSL brukes de til å vise værmeldingen ved destinasjonen, noe samtlige passasjerer allerede har sjekket fordi de lever i år 2014 og har sett det på sin egen mobil. Men jeg har ikke noe tro på at det kommer til å forbedre seg.

Etter min mening kan SAS bare kutte ut hele skuespillet med priority boarding, siden de ikke makter å håndheve det. Det blir litt som å si til Plus-reisende at "Ååååånei, akkurat i dag får du bare 100% poengopptjening fordi, du skjønner, vi gidder ikke å overføre 200%".

Et alternativ kunne vært å ha en automatisk gate som kun støtter smart pass. Dette får kun EBG+ og da ville det løst problemet med bemanning.
Så lenge det ikke tettes igjen med folk som ikke forstår hvorfor de ikke finner kortleseren vel og merke..

Et alternativ kunne vært å ha en automatisk gate som kun støtter smart pass. Dette får kun EBG+ og da ville det løst problemet med bemanning.
Så lenge det ikke tettes igjen med folk som ikke forstår hvorfor de ikke finner kortleseren vel og merke..
Egen priority boarding for EBG som ekskluderer Plus, og som i tillegg kun er for de som gidder å bruke smartpass? Nja. Går da vel an å bare bruker vanlig scanner? Både bonuskort og klasse kommer opp når man scanner billetten.

Ryanair klarer å håndtere to køer så hvorfor ikke sas?
Fordi Ryanair ikke opererer på de samme underdimensjonerte flyplassene som SAS, og fordi det er en del av imaget til Ryaniar - SAS derimot prøver å være mer folkelig.

Men for all del, vil man finnes det en vei. Jeg oppfatter det som at SAS ikke har nok lyst.

De kan jo bare bruke samme ja/nei system som de bruker i fasttrack slusa. Har du fasttrack har du som regel prio boarding også

Egen priority boarding for EBG som ekskluderer Plus, og som i tillegg kun er for de som gidder å bruke smartpass? Nja. Går da vel an å bare bruker vanlig scanner? Både bonuskort og klasse kommer opp når man scanner billetten.

Poenget med smart pass er at det gir liten åpning for misforståelser.
Kortleser og scanner kunne selvfølgelig også vært, men da ville det bli flere "feilscanninger".
Lufthansa har vel forøvrig ikke pri booking for business class. Kun 1. og senator/hon..

Det er ikke lett dette med priority boarding når man bare har en gate agent.

Problemet er vel også spesielt ved innenlandsreiser på feks trd-osl osl-svg osl-bgo bgo-svg at her er over halve flyet pluss og en god del med ebg/ebd som reiser.

Hva er vitsen med pri boarding der flesteparten har krav på pri boarding, blir bare en lang kø uansett.

Men skal man ha pri boarding og kun en agent så må det opplyses om at vi boarder kun plus og ebg/ebd først, og hvis du ikke er noe av dette så blir du avvist.

Ingenting som er så flaut som å bli avvist for å snike.

Last edited:

De kan jo bare bruke samme ja/nei system som de bruker i fasttrack slusa. Har du fasttrack har du som regel prio boarding også

Det er greit nok, men det er ikke det som er problemet. I gamle dager hvor vi prøvde å få til sekvensboarding på turnstilen på innenlands, så stoppet det fullstendig opp - de som ble avvist ble bare stående og trekke kortet, på nytt, og på nytt, og på nytt, til de a) skjønte at de måtte gi plass til neste, eller b) det vanligste, de begynte å vifte og t.o.m skrike om at det ikke fungerte. Det var få som brukte tiden på å lese det som stod på skjermen...

Jeg vet at mange mener at flyselskapene bør være mer aktive med voksenopplæring enn å drive flyselskap.

Dessuten, på de fleste flyplassene hvor SAS har stor virksomhet, så er gatene s.k. common-use dvs. at de blir benyttet av alle selskapene som opererer, og at at endringer og funksjonalitet må godkjennes og aksepteres av alle brukerne. Det betyr bl.a. at logoer, selskapsspesifikke materiale ikke kan stå fast oppsatt og synlig. Det er greit for selskaper som har en-to avganger om dagen, men for SAS som har avganger hele tiden, så er det et problem - bare det å få lov til å ha avisstativene har vært kontroversielt og ble godkjent så lenge logoen ikke var synlig.

Det samme gjelder også for hvorfor det tar lang tid før vi får selvbetjent boarding, utstyr må godkjennes og bestilles av OSL (SAS kan betale for det, slik de gjorde med de gamle turnstilene) og være funksjonable i SITA sitt CUTE-system. I tillegg må de fungere med Altéa, som ligger så langt i etterskudd at ny funksjonalitet tar et par år for å få implementert.

Når det gjelder skjermene over gatene, så er innholdet bestemt og implementert av Avinor. Det var et par år siden som vi ble forespeilet større mulighet til å bruke disse, men det virker som Avinor er mer interessert i at informasjonen skal være uniform og som forsåvidt er greit nok - men det er et arkaisk system som gir lite nytte, utover den elementære informasjonen. Det er ikke mulig å sette opp egne "info-skjermer" siden - igjen, gatene er common-use. Derfor er det nærmeste de små skiltene som er lett og skjule og ta fram.

Som nevnt over så er det også trangt, spesielt på de norske flyplassene - og det er ikke aktuelt å benytte sperrebånd for å lage sluser slik som bl.a. UA benytter.

Det er ikke direkte feil å påstå at SAS har vært halvhjertet i å lage prosedyrer for "Priority-boarding", men det er også mye motstand fra andre aktører og fasiliteter for å gjennomføre dette effektivt. Det kommer i tillegg til demografiene til passasjerene har liten forståelse for slikt.

Og med summen av alt er lagt til, så er det for mange ansatte til å gjennomføre dette, siden det stort sett fører til ubehag, og forsinkelser (som er hva performance hovedsaklig måles på)...

Det er for så vidt logiske og gyldige argumenter Superhai kommer med ovenfor, men på OSL i dag begynte damen i skranken å rope folk bort til boarding før høytaleren i det hele tatt hadde begynt å messe om hvem som skal først ombord. Når man har ansatte i gaten som driver på slik kan man trolig glemme alle planer om å noen sinne kunne forvente at passasjerer skal lytte til høytaleren, og man kan i hvert fall gi opp å tro at passasjerer skal bry seg om hva som blir sagt av høytalerstemmen.

Hva med å gå over til samme system som Singapore? Gullkortinnehavere får ikke prioritert boarding (PPS kan vel gå ombord med biz)

Jeg henger meg på: SAS bør enten satse for fullt på Priority Boarding eller kutte det helt ut.

Her om dagen ønsket de velkommen ombord gjennom anlegget, med EBG/Plus først og de andre må vente. Damen i skranken ropte til og med ekstra: "Kun EBG og SAS Plus først".
Han som boardet som nr.1 (foran meg), hadde sete 29E og en EBB SK*B på boarding passet sitt. De sjekker tydeligvis ikke boarding pass heller. Fritt fram!

Jeg henger meg på: SAS bør enten satse for fullt på Priority Boarding eller kutte det helt ut.

Her om dagen ønsket de velkommen ombord gjennom anlegget, med EBG/Plus først og de andre må vente. Damen i skranken ropte til og med ekstra: "Kun EBG og SAS Plus først".
Han som boardet som nr.1 (foran meg), hadde sete 29E og en EBB SK*B på boarding passet sitt. De sjekker tydeligvis ikke boarding pass heller. Fritt fram!

Enig, som det nå er blir det for tilfeldig, og bare irritasjon. TRD - OSL i dag, ingen annonsering om Priority Boardding. Retur OSL-TRD, skilt ble satt opp i skranken, men ikke noe ble sagt over høyttaler, eller noen sjekk av status; alle stormet frem.

Ble positivt overrasket forrige gang jeg fløy OSL-ATH-OSL, egen "boardingskranke" for gold/plus både i Oslo, OG i Athen!

Ble positivt overrasket forrige gang jeg fløy OSL-ATH-OSL, egen "boardingskranke" for gold/plus både i Oslo, OG i Athen!

Det er jo fint så lenge den andre skranken ikke åpner samtidig, noe de ofte gjør i Oslo.

Det er jo fint så lenge den andre skranken ikke åpner samtidig, noe de ofte gjør i Oslo.
Ordningen med to skranker der den ene kun slipper gjennom priority passasjer synes jeg høres flott ut. Da slipper de med status å stå i lang kø og boarding blir mer effektiv.
At det skal være et problem at begge åpner samtidig fatter jeg ikke. Uansett hvor importent man føler seg med en status må det da være bedre for alle parter å få alle ombord så raskt som mulig i stedet for at alle andre må vente lenger dersom det for øvrig er klart for full boarding.
Jeg regner med at de fleste synes det er bedre med en rask og effektiv boarding av alle med avgang på rute enn at prosessen skal ta lenger tid på grunn av at noen få absolutt skal slippe å gå ombord sammen med andre!

Verken på eller av fikk noen prioritet OSL-EWR på lørdag. Fullt kaos for å komme inn og ut først...

Prioritert på SVG i kveld, med nekting av GO pasasjerer som prøvde seg...

Har blitt nektet i SAS Plus og med EBG kort og gå ombord som første pax. Kun på sola...

Back