Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

I Nice i går hadde Swiss og SAS nesten samtidige avganger med gater 2 meter fra hverandre. Swiss hadde en fin, sannsynligvis forhåndsinnspilt, annonsering med prioritert boarding av HON, Star Gold og business-passasjerer, mens SAS (Aviapartner) hadde manuell annonsering av prioritert boarding for "business". Småkaotisk, ettersom en av agentene kom drassende på noen småbarnsfamilier midt i hele opplegget og 200 mennesker i kø blokkerte inngangen. De med prioritet måtte nesten krangle seg gjennom køen av "go'ere". Dårlig håndtert.

I Nice i går hadde Swiss og SAS nesten samtidige avganger med gater 2 meter fra hverandre. Swiss hadde en fin, sannsynligvis forhåndsinnspilt, annonsering med prioritert boarding av HON, Star Gold og business-passasjerer, mens SAS (Aviapartner) hadde manuell annonsering av prioritert boarding for "business". Småkaotisk, ettersom en av agentene kom drassende på noen småbarnsfamilier midt i hele opplegget og 200 mennesker i kø blokkerte inngangen. De med prioritet måtte nesten krangle seg gjennom køen av "go'ere". Dårlig håndtert.
Har vel mer med holdninger til folkene (folkeslaget ) som skulle hjem, og ikke giddet å høre etter hva som ble annonsert. Tror nok de respekterer mer slik i andre land i Europa og USA, men klart, begynner massen å flytte på seg følger resten etter [emoji6]

Fløy AA- fra Cancun - DFW i ettermiddag. Boarding-grupper fungerer helt fint. Eneste svakheten med Gruppe II - på flyet og seter på rad 30 av 30 er at du er fullstendig sist ute av flyet.

Til syvende å sist er det bare to køer, gjerne med forhåndspatruljering som funker, så betjener man prioritert til den er tom og så la den stå åpen for de som kommer senere.

Air France får det til, også på Gardermoen.

Eventuelt også annonsert når man skipper det (ARN 0750), "nesten alle er gull så i dag dropper vi prio boarding".

Annonsert, men ikke i nærheten av å være praktisert på TRD i dag. 2 rader Plus.

I bunn og grunn er det vel alle er like holdningen som stopper dette i praksis.
Dette fungerer i utlandet og hos andre selskap akkurat av samme grunn, de har ikke den samme holdningen til hierarki i samfunnet.
Typisk holdning i Norge er jo "Du skal ikke komme her å tro du er noe selv om du har et gullkort i lomma, men får værsågod å vente som oss andre". De ser nok ikke helt forskjellen på å stå i kø på flyplassen en gang per halvår sammenlignet med å stå i den samme køen 2-4 ganger per uke og med det tenke på hvor mye tid som tilbringes på diverse flyplasser rundtomkring..

Boarding av business og Executive club fra en side av gaten og resten på andre siden som BA av og til praktiserer på OSL fungerer etter min mening ganske godt. De gangene jeg har flydd SK til London den siste tiden har det også fungert ganske greit. Synes ikke det er noe stort problem.

Boarding SK907 OSL-EWR forrige onsdag. Alle på en gang, ingen pri for business/plus.

Jeg lurer på hvor vanskelig det er for SAS å sende en instruks til alle gate-agentene som jobber for/eller på vegne av sas hvor det er noen punkter med hva som skal sies. På LHR føler jeg at det har fungert bra de gangene jeg har brukt SK, men andre steder som AMS og spesielt ferieruter er det veldig hipp som happ.

Dette burde vel ikke være så vanskelig?

Boarding SK907 OSL-EWR forrige onsdag. Alle på en gang, ingen pri for business/plus.

Stakkars de som har betalt over 10K for Business-billett, og det ikke er prioritert ombordstigning...

De burde hvertfall få det til på long haul.

I bunn og grunn er det vel alle er like holdningen som stopper dette i praksis.
Dette fungerer i utlandet og hos andre selskap akkurat av samme grunn, de har ikke den samme holdningen til hierarki i samfunnet.
Nåja, jeg har opplevd mange maurtuer rundt gate andre steder i verden, så det er en sannhet med modifikasjoner (selv om det til stadighet påstås her inne). Det eneste som konsekvent fungerer er som de bl.a. gjør i USA, med nummererte boarding-grupper med egne køer, hvor man faktisk blir avvist om man går feil.

Nåja, jeg har opplevd mange maurtuer rundt gate andre steder i verden, så det er en sannhet med modifikasjoner (selv om det til stadighet påstås her inne). Det eneste som konsekvent fungerer er som de bl.a. gjør i USA, med nummererte boarding-grupper med egne køer, hvor man faktisk blir avvist om man går feil.
Det kan godt være. Men min opplevelse av å reise med Lufthansa og TAP i sommer viste meg at dette fungerer upåklagelig i flere land og at det ikke skulle fungere i Norge om SAS vil er merkelig..

Det kan godt være. Men min opplevelse av å reise med Lufthansa og TAP i sommer viste meg at dette fungerer upåklagelig i flere land og at det ikke skulle fungere i Norge om SAS vil er merkelig..

Jeg tror det kan gjøre mer skade for SAS en det gjør godt for gullkortholdere om man begynner å avvise folk i gaten. Så slik det gjøres nå med å "oppfordre" til boarding av plus og *G, som etter min erfaring fungerer relativt greit er veien å gå.

Det er godt mulig.
Observerte at i dag ble Plus og EBG ønsket velkommen til å gå først ombord i Kristiansand, det tror jeg er første gang jeg har hørt.
Dog mener jeg at man må ta et standpunkt og holde fast ved det.
Enten håndheve prioritert boarding ved ene siden av skranken, eller droppe hele konseptet.
Usikkerhet skaper mer irritasjon enn de andre alternativene..

Jeg lurer på hvor vanskelig det er for SAS å sende en instruks til alle gate-agentene som jobber for/eller på vegne av sas hvor det er noen punkter med hva som skal sies. På LHR føler jeg at det har fungert bra de gangene jeg har brukt SK, men andre steder som AMS og spesielt ferieruter er det veldig hipp som happ.

Jeg har opplevd annonsering av priority boarding ca halvparten av mine flighter med SK de siste par månedene (noen ganger bare med et skilt uten muntlig annonsering). I går ble dette faktisk håndhevet nokså strengt ved boarding på OSL, hvor gate personalet ba de som hadde linet seg opp for boarding om å trekke tilbake for å la EBG/EBD og Pluss passasjerer boarde først. Det har jeg aldri sett gjennomført i praksis tidligere hos SK, men er flott at det gjøres.

Last edited:

Jeg tror det blir motarbeidet til en viss grad, iallefall på de regionale flyplassene. Har sett et halvhjertet forsøk på Værnes hvor det ble nevnt i en bisetning kun på Norsk og så fort at ingen egentlig fikk det med seg, og så var det fritt for alle.

På SK 222 fra KRS til OSL i kveld annonserte de Plus og Gull først, men det hjelper lite når de slipper inn alle andre med en gang.....

Når folk har stilt seg i kø flere minutter det i det hele tatt står "Please wait...", så skal det vanskelig gjøres å presse seg foran.

Har sett ansatte som håndterer dette bra: roper nærmest etter plus/ebg/ebd/*a, og ber kveget vike til siden, evt. tar i bruk "sidegaten" hvor de som regel IKKE står (snakker da om OSL).

Når folk har stilt seg i kø flere minutter det i det hele tatt står "Please wait...", så skal det vanskelig gjøres å presse seg foran.

Har sett ansatte som håndterer dette bra: roper nærmest etter plus/ebg/ebd/*a, og ber kveget vike til siden, evt. tar i bruk "sidegaten" hvor de som regel IKKE står (snakker da om OSL).

Jeg har aldri helt forstått hvorfor de setter opp "Please Wait", jeg sitter jo der og venter allerede :P Jeg mener fortsatt at det ikke burde være så vanskelig å sende en instruks hvor de går veldig klart frem hva som skal sies og hvem skal inn først. Dette burde vel SAS være tjent med? Er jo tross alt de beste kundene til sas som enten kjøper pluss eller har status.

Men hva vet jeg? Observerer slike ting kun fra utsiden, senest på fredag observerte jeg et fly til OSL fra BGO og et til TRD fra BGO hvor det ble sagt to forskjellige ting fra de som annonserte...

Jeg har aldri helt forstått hvorfor de setter opp "Please Wait", jeg sitter jo der og venter allerede :P

De meldingene er ikke person-tilpasset til deg - men til alle på flyet og om du akkurat har kommet så er det en beskjed om at man skal vente. Det er Avinor sitt system, og er erstatning for at det stod "Go to gate". Det fungerer kort slikt:

1. "Go to gate" (Gate Open)
2. "Boarding"
3. "Gate closing"
4. "Gate closed"

Når det gjelder gjennomføring av priority-boarding så er erfaringen at gjennomføringen avhenger av hva slags passasjerer. Dessuten så begynner man boarding veldig ofte så seint hos bl. a. SAS, at passasjerene blir svært urolige om man får beskjed om å vente. Det blir fort en svært amper stemning, og går også ut over on-time-performance når man må krangle med passasjerer under ombordstigning. SAS ønsker ikke sperrebånd av en eller annen grunn. Fordelen med det automatiske oppropet er at man kan annonsere mens man tar ombord, det har gjort det mulig å gjennomføre pri-boarding uten at man brukte hele tiden for opprop.

Back