Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

To gode opplevelser i Trondheim denne uken hvor Diamant, Gull og Plus-kunder ble boardet før resten. Jeg var blant de siste som gikk om bord via Prioritert Boarding og det tok kanskje 3-4 minutter før neste mann kom ombord.

Det sto forresten skilt om Prioritert Boarding ved gaten også
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Alltid godt med et unntak som bekrefter regelen. Samme regla ble lest opp av SAS i dag på trd på Alicante flight'n. Umiddelbart etterpå slapp helvete løs og alle gikk i vifteform mot gate. Og uansett plass/status ble de boardet..
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. ;) Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Har nesten inntrykk av at det var ryddigare køer før, då stod folk "fint" i kø, slapp fram folk med ungar og elles gjekk alle etter tur. No er det meir kaos. I går frå TRD til CPH var det det værste eg har sett. Ein klump med folk, folk som kuttar inn rett framfor ungane der foreldra har gått eit steg fram og ungane står igjen. Ein kar prøvde først å stikke handa framfor meg idet ho i gaten tok BPet mitt, for å så prøve igjen når eg fekk BP tilbake slik at han effektivt sperra vegen for meg. Takk skal du ha. ;) Trur at enten må SAS fram med to merka køer (og handheve dette), eller så får ein droppe heile greia. Slik det er no er det ikkje triveleg for nokon.

BGO - OSL avg. 07:00:
Det blir opplyst at Plus + EBG/EBD skal bruke en side av skranken. Hjalp lite da 70% av passasjerene var EBG eller Plus-passasjerer. Plutselig var det den vanlige køen som var kjappest.

OSL - CPH avg. 18:05:
De startet med å ønske EBG/Plus ombord. 100% full A321 hvor 19 rader var Plus. Ja, dere kan tenke dere hvordan det gikk. Nesten alle med gullkort brukte Smart Pass/EB-kortet som billett, og ingen av delene fungerte i gaten.
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Tre skilt med boarding group 1-2-3 og det nummeret på BP.. Ville dette funke I Norge ?:drunk:
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Her er hvertfall skiltet fra BGO, så ikke ett på SVG enda. Men det kommer nok.. ;) Skiltet ble heller ikke brukt under boarding! Så det ble masse kø.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    44.8 KB · Views: 430
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Dette skiltet slengte de på disken på OSL I går også. Har hatt det på de 4-6 siste flightene derfra, samt info på høytaler. Syns det har fungert fint jeg :)
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til
Noen ganger føler jeg at man kunne ha undertittel i Norge

Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?
I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene. :spin

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak. Samtidig står enkelte å snakker høylytt (med vilje) om hvor dumme alle de rundt er fordi at de presser. Eller de lange køene som dannes forran boardingskranken lenge før boarding faktisk skal starte, og knuffingen som starter i den ringen som ofte danner seg når boarding starter.

Men for all del, det er ikke bare enkelte (mange) charterreisende som er uoppdragene:
Opplevde at 3-4 med diamantkort presset seg gjennom køen med gullmedlemmer/Plus med følgende argument: "Unnskyld, jeg er diamant".
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

I mange tilfeller, tror jeg nok det er tilfellet at vi er uoppdragene. :spin

Noen av de gangene jeg har blitt med familien på Charterferie, har jeg skjemtes over nordmenn. F.eks. ved bagasjebåndene, hvor alle står å presser på hverandre og driter i den linja alle skal bak.

Det er ikke bare nordmenn. Selv disiplinerte tyskere gjør det samme. Og prøv en ankomsthall i India....
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Er vi normenn så "likestilte" , eller uoppdragene at vi dr.. .i hva som sies, eller det som eventuelt står på skjermer ?

Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Heisann!

Skal følge spent med i et hektisk reiseprogram med SAS de neste ukene hvordan de løser boardingen på forskjellige måter fra land til land, og by til by.

Kanskje noen finner "nøkkelen"? :) Følg med..

Kim
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Det varierer nok noe, men når vi har avganger med f.eks. Lufthansa så er det lettere å få til prioritert ombordstigning. Men også når vi har sequenceboarding på charterselskapene så går det stort sett problemfritt. Men innenlands, og skandinavia så er det håpløst og det er nok slik at de fleste har resignert. De gangene jeg har fløyet med UA38 fra EWR så er det større rot med boardinggruppene enn på andre avganger i USA. Men det er variasjon, og jeg tror det er mer komplisert enn at vi er eller ikke er. Det er mulig det er mer psykologisk. Jeg har følelsen at hvis noen begynner å ta seg til rette, så følger resten. Men om det er noen av passasjerne som tydelig ser "business-aktig" som følger "regimet" så gjør de andre det og.

Det er alltid mange som tar seg til rette. Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.
Og det er ikke bare et SAS-problem, kaoset er like stort når Swiss flyr til Oslo eller UA flyr fra EWR til Oslo. Nordmenn har panikk for at andre kommer ombord først, eller at man selv blir satt til side og må ombord "etter alle andre".
Jeg har gitt opp å bruke priority boarding i, til og fra Norge, det er mye mindre stress å bare vente til slutt.

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Kanskje noen finner "nøkkelen"? :) Følg med..


Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur. Opplever man å bli vist ut av køen så vil man gjerne tenke seg om en gang eller to neste gang.


Sonesyetemene som praktiseres her borte fungerer utmerket, og håndheves nådeløst. Snikere møter også liten sympati blant medpassasjerene. Gjengslagsmål i de mørkere gateområder er dagligdags.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.

Jeg vet en del tenker slik, og det virker som noen tror at man fyller flyet til det er fullt og etter det så kommer man ikke med.

Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur.

I en ideel verden kanskje, men hver gang vi kjører en "drive" på slike ting som f.eks. håndbagasje og andre ting, så går kundetilfredsheten merkbart ned og bookingtallene følger etter. Men det er også forskjell fra skandinavia og f.eks. tyskere. Det gjør også en utrolig dårlig stemning under ombordstigning, og man må regne med et par minutters krangling med passasjerer som føler de har en eller annen gudegitt rett til å gå først.Det skyldes nok også at på de typiske avgangene til SAS hvor man har glede av prioritert boarding, så har 50-75% EBG eller høyere, eller reiser i Plus (noen ganger er det opp til nesten hele flyet og dermed helt meningsløst) - og dermed er det en del som føler seg bokstavelig talt forbigått.

Et annet problem er som jeg har nevnt mange ganger før, det at SAS ikke har noe system som gjør det enkelt for oss i utgangen til å se status eller klasse på de som reiser. Folk som pendler reiser med kort som ofte er TP eller Eurocard med TP, eller annet betalingskort. Hadde det blitt krav for et papirboardingkort el. så hadde det gjort det mer realistisk å håndheve prioritert boarding, da ville også passasjerne visst når deres tur var - du vil bli overrasket hvor mange som ikke vet om de er Plus eller Go (det skyldes mest at pendlere har veldig varierte bookinger), de fleste vet stort sett at de er Gull (og noen (ganske mange) vet at de har vært Gull - men de vifter med utgått Gull-kort). I dag så må vi bare anta, for det å sjekke passasjerene om de har rett til prioritering tar lengre tid enn å boarde passasjeren.

SAS kunne nok innført prioritert boarding kun for EBG++ og ikke Plus-passasjerer, men der er vi ikke i dag - og det spørs om det er noe SAS kommer til å ønske. Det ville gjort det lettere, alternativet kunne vært tredelt boarding hvor kun EBP/EBD fikk gå først eller ha en prioritering og deretter Plus/EBG - men fortsatt så gjelder de andre problemene over.

En positiv endring som jeg har merket likevel, er at bevisstheten rundt konseptet prioritert ombordstigning har økt, og at det kan hjelpe på gjennomføringen. Kollegaer snakker sammen og forteller om dette og da skjønner kanskje andre også tegninga. Så fortell gjerne om dette til andre nordmenn. Holdningsskapende arbeid, som det så fint heter - selv om det ofte er en klisje, så er faktisk det som fungerer. ;)

Fordelen med det automatiske oppropssystemet er også at gatepersonellet ikke trenger å bruke halve tiden som er allokert til ombordsstigning til å gjennomføre oppropene, men kan faktisk bruke tiden til å holde "orden i rekkene" innenfor tidspersepektivet før det blir forsinkelse. Det hjelper siden f.eks. SAS ikke ønsker flere enn en person i utgangen på Europa-flyene, og da blir det veldig mye på den ene personen.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

(fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))

"SAS-IT" fikk det til med PACS, men i franskemennene i Nice med Altea - nope, ikke for øyeblikket (og dermed blir dette ikke innført de første to årene i beste fall). Det ble derimot lite brukt, siden det i praksis stoppet bruk av "turnstilene" - siden den ene passasjeren stod i fem minutter og prøvde å trekke kortet om igjen eller sperret køen til han fikk hjelp til å komme gjennom. Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Og siden man forbereder systemene til å kunne bruke turnstile igjen, så vet jeg ikke hvordan det skal gjenninnføres. Det løser heller ikke problemet med passasjerene som ikke vet bedre, og det er et vesentlig del av bildet.

Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Kan en ikke innrette boardingsystemet slik at det lyser rødt på folk som ikke har rett på prioritert boarding? (fortsatt optimist med tanke på SAS-IT ;))

Dette vil jo også trolig forsinke boardingprosessen, sammen med mange andre velmente forslag, som igjen bidrar til økte kostnader
 
Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?

Noen er allerede i bruk (selvbetjeningsdingser), jeg sjekket meg selv gjennom automaten på gate OSL-35A i går.


Ja, på OSL finner du de på 45, 35-37 og 19 om jeg husker riktig. De fungerer stort sett bra nå, men vi skal offisielt ikke bruke de før de støtter hele "SAS-produktet" og er stabilt.
 
Back
Top