Re: Prioritert boarding hos SK - hvordan få det til?
Overhørte "det var ikke vår tur, men vi måtte jo bare gå nå, ellers hadde vi aldri kommet ombord" av familien som gikk bak meg ned jetbridgen til SK907. Tror det er en typisk tanke.
Jeg vet en del tenker slik, og det virker som noen tror at man fyller flyet til det er fullt og etter det så kommer man ikke med.
Løsningen er å være knallhard, og nekte de som ikke har rett på priority boarding å gå ombord før det er deres tur.
I en ideel verden kanskje, men hver gang vi kjører en "drive" på slike ting som f.eks. håndbagasje og andre ting, så går kundetilfredsheten merkbart ned og bookingtallene følger etter. Men det er også forskjell fra skandinavia og f.eks. tyskere. Det gjør også en utrolig dårlig stemning under ombordstigning, og man må regne med et par minutters krangling med passasjerer som føler de har en eller annen gudegitt rett til å gå først.Det skyldes nok også at på de typiske avgangene til SAS hvor man har glede av prioritert boarding, så har 50-75% EBG eller høyere, eller reiser i Plus (noen ganger er det opp til nesten hele flyet og dermed helt meningsløst) - og dermed er det en del som føler seg bokstavelig talt forbigått.
Et annet problem er som jeg har nevnt mange ganger før, det at SAS ikke har noe system som gjør det enkelt for oss i utgangen til å se status eller klasse på de som reiser. Folk som pendler reiser med kort som ofte er TP eller Eurocard med TP, eller annet betalingskort. Hadde det blitt krav for et papirboardingkort el. så hadde det gjort det mer realistisk å håndheve prioritert boarding, da ville også passasjerne visst når deres tur var - du vil bli overrasket hvor mange som ikke vet om de er Plus eller Go (det skyldes mest at pendlere har veldig varierte bookinger), de fleste vet stort sett at de er Gull (og noen (ganske mange) vet at de har vært Gull - men de vifter med utgått Gull-kort). I dag så må vi bare anta, for det å sjekke passasjerene om de har rett til prioritering tar lengre tid enn å boarde passasjeren.
SAS kunne nok innført prioritert boarding kun for EBG++ og ikke Plus-passasjerer, men der er vi ikke i dag - og det spørs om det er noe SAS kommer til å ønske. Det ville gjort det lettere, alternativet kunne vært tredelt boarding hvor kun EBP/EBD fikk gå først eller ha en prioritering og deretter Plus/EBG - men fortsatt så gjelder de andre problemene over.
En positiv endring som jeg har merket likevel, er at bevisstheten rundt konseptet prioritert ombordstigning har økt, og at det kan hjelpe på gjennomføringen. Kollegaer snakker sammen og forteller om dette og da skjønner kanskje andre også tegninga. Så fortell gjerne om dette til andre nordmenn. Holdningsskapende arbeid, som det så fint heter - selv om det ofte er en klisje, så er faktisk det som fungerer.
Fordelen med det automatiske oppropssystemet er også at gatepersonellet ikke trenger å bruke halve tiden som er allokert til ombordsstigning til å gjennomføre oppropene, men kan faktisk bruke tiden til å holde "orden i rekkene" innenfor tidspersepektivet før det blir forsinkelse. Det hjelper siden f.eks. SAS ikke ønsker flere enn en person i utgangen på Europa-flyene, og da blir det veldig mye på den ene personen.