Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

"Tettstedet" Sveagruva
Befolkning: 300 +/-


I det vi går av flyet blir vi tatt i mot av en utrolig hyggelig trønder, som viser seg å være noe ala gruvesjef i Store Norske. Han briefer oss om dagen, og vi blir kjørt fra flyplassen bort til SNSK's hovedkontor (heretter går Store Norske Spitsbergen Kulkompani under SNSK-forkortelsen). Ved ytterdøra står det "antall dager siden siste ulykke", sånne skilt har jeg før bare sett i Hollywoodfilmer, hehe. Inne er det rene flyplass-drifta; kontrollrom med videoovervåkning, overvåkning over gassnivåer, overvåkning over alle som reiser inn og ut av gruva og hyggelig stemning. Noe som ikke var så veldig flyplass var alle mannfolka med kull i ansikt og hår :lol: Vi får tildelt en gruvearbeider som skal ha ansvaret for oss i dag - en glede for meg da gruvearbeidern var en ung, kjekk nordlening :colgate:

5413214531_1c6352012d.jpg

Her kommer kullet rett fra gruva og samles i denne store haugen.

5413216923_4828dd70b3.jpg

Polaris pakker sekk. Mm. Veldig interessant, yesno?

Nå har det seg jo sånn at vi var på jobbreise. Jeg vil ikke gå inn i detaljer på hvilken jobb kompisen min har, men vi ble iallefall invitert hit - og skulle få se på hele området. Hadde egentlig bestemt meg for å hoppe over en evt tur inni fjellet hvis det ble tilbudt. Ble nå med på sikkerhetsgjennomgang for besøkende, da det uansett inngår i jobben til kompisen min. Tenkte det kunne være interessant - noe det også var. Diverse apparater for CO til CO2 produksjon og CO2 til O2 ble demonstrert, rutiner og forhåndsregler ble gjennomgått. Plutselig stod vi der med dress, refleksvest, hjelm, hodelykt, personlig elektronisk tag og verktøysbelte. Lommene var tømt for mobiltelefoner og kameraer som kan føre til antennelse av kullet. Ja - skal vi bare sette oss i bilen da? Et støkk av adrenalin går gjennom meg. Da feiger jeg ut rett før vi gikk inn døra til gruva da. Sounds like a plan. Får på meg de største og tyngste støvlene jeg noen sinne har hatt på meg, og som jenter flest slår det meg at denne stilen var særdeles usexy.

5413823056_46c59e138c.jpg

Hodelykter på laddings

5413850232_7f0e3ae32a.jpg

Gruva ligger 140 moh, gjennom denne u-dalen.

Kjøreturen opp fra gruva får meg på helt andre tanker, fjellene og lyset er så vakkert som du kan få det. Man blir helt satt ut, målløs, av at det faktisk finnes slike steder man har blitt fortalt om. At det finnes fullstendig skjønnhet på denne jord! Tar kanskje 5-10 minutter med bil å kjøre opp på fjellet, og ingeniørgeologen som også skal være med i gruva forteller at vi kjører på norges dyreste vei. Det er nemlig en u-dal hvor en isbre originalt sett ligger, men pga kullstøvet og varmen fra gruva (resirkulert luft med støv) så har breen trukket seg tilbake flere meter. Dette førte til at veien som en gang var lagt oppå breen stadig må fylles ut. Det er store dype daler ned på hver side av veien som enda ligger i isbreens originale høyde, man får dermed et utrolig perspektiv på hvordan en isbre egentlig tar seg ut i landskapet. Snacks for geolog-spirer. En liten tunell, akkurat stort nok for vår Toyota Hillux arctic edition dukker opp foran oss. Vi kjører inn. Blei visst med inn i gruva jeg. Gledde meg allerede til å komme ut derfra.

5413852484_60ab884c7a.jpg

Gruveinngangen. Til venstre kan man se en annen tunell med en stor dampsky - dette er utluftinga fra gruva.

Gjennom luftslusa - og gjennom innsjekk - artig feature hvor det står "er du innsjekket?" og navnene på alle i bilen poppet opp. Den elektroniske ID'en fungerte den - og hvis vi ble i mer enn vanlig arbeidstid for gruvearbeiderene inni gruva ville de begynne å lete etter oss. Meget gode sikkerhetsrutiner. Velkommen til nivå 2 av surrealisme: jeg er inne i ei kullgruve. Det føles litt som et spill, der jeg ser omgivelsene rundt meg fra inni bilen. Gruvegangen er mindre enn en tunnel, heller på størrelse med en garasje. Det eneste lyset er lyset fra bilen, og veggene rundt oss er dekket i grått steinstøv så ikke kullet i veggene skal selvantenne. Kull har en eksepsjonell evne til å fatne fyr, og med gruveulykken i 2005 i minne tar de alle forhåndsregler som kan tas. Første stopp er "strossa" - også kjent som området i fjellet hvor man utvinner målmineralet. I Svea Nord utfører de noe som heter longwall mining på engelsk. Mer om dette kan man lese om her - det må sies det var et enormt imponerende syn å se "sheareren" knuse kull så steinbitene fløy i mellom veggene! Noe som var enda mer surrealistisk var å se "chocksene" bevege seg! Utrolig å se, massiv hydraulikk skle sakte ned, fjellet over oss knaket og braket - chocksen ble trukket litt lenger inn og satt opp igjen. På tur tilbake til bilen ser jeg rundt meg med hodelykten. Det er helt mørkt rundt oss, bilen er parkert et stykke unna den aktive produksjonsgangen. Det er våt gjørme på bakken, lufta pustes gjennom en støvmaske, det glinser i kullårer på veggene og jeg smiler for meg selv der jeg føler meg rimelig badass med arbeiderbelte rundt hofta. Fy faen så kult dette egentlig var!

strossa3.jpg

Stjeler litt dette bildet jeg, står jo hvem som har tatt bildet - ække jeg!! Kun for illustrative årsaker - men slik så det ut. Ca helt nøyaktig, fra der jeg stod.

220px-Longwall2.png

Prinsippet bak longwall mining - og chocksene som holder oppe fjellet.

Neste stopp er lengre inn i gruva - vi skal se på maskinene som lager "sidegangene". Gruva består av hovedganger - som igjen har sideganger hvor det til slutt da blir strossa. Sånn ca. Det er iallefall noen vanvittig svære maskiner som eter stein - ikke kull. De eter stein både i høyden og lengden. Det er noen så absurde mengder kraft bak disse maskinene, bare de kjørte piggene inn i fjellet så knaket og knakk det som kritt. Fra disse maskinene kommer det også noe kull, så steinen overføres til "matere" som kjører skytteltrafikk mellom utgravningsområdet og innmatingsstasjoner. Derfra blir steinen transportert og kullet utsortert. Vi tasler tilbake til bilen og kjører enda lenger inn i gruva - faktisk helt inn til det innerste punktet hvor det ikke er mer "hovedgang" å ta av! Vi er da 1 mil inn i fjellet. Her får vi se på maskinene som graver hovedgangene, brede og mer flate maskiner som bråker noe så inn-i-granskauen! Bråk, støv, mørke, tung luft - de er hardbarka jævler disse gruvearbeiderene.

Bilder-%C3%A5rsberetning-2006-009.jpg

Igjen stjålet bilde - fra SNSK.no - sånn så det ut inne i gangene.

På vei ut sitter jeg igjen med en ekstrem følelse av lykke. For en Opplevelse med stor o, hvorfor skulle man frykte dette?! Man lever bare én gang, it's worth it.

Vel ute drar vi ned på messa og spiser lunsj, før vi får omvisning i selve byskjernen. Kjører deretter ut på tur, omvisning på Kapp Amsterdam (hvor kulla blir shippet med båt til Tyskland og Europa for metallurgi-industrien) og "ytterkantene" av Svea. Kompisen min skal på jobbmøte, så jeg og han søte gruvemannen blir sittende igjen i bilen og lode fram og tilbake mellom Kapp Amsterdam og gruveinngangen på fjellet (det er ikke noe mer vei) i en drøy time. Må være en av de få mennesker i verden som kan si jeg har LODET i Svea! hehe Jeg kunne nevnt enda mer om hvor fantastisk naturen er, men ord bringer ikke rettferdighet.

5413266521_c83ef23b8e.jpg

På tur ned dalen, fra gruva.

5413919150_cf44ea8b72.jpg

Ute på Kapp Amsterdam - lossinganlegget der kullet overføres til båtene. De kommer seg ikke inn til kais nå midtvinters, så her var det stilt :)

5413841290_f932b4120e.jpg

Rein is og fjell så langt øyet kan se…

5413233215_be9a4f8f91.jpg

Utsikt fra Kapp Amsterdam inn mot "sentrum". Alle lysene dere ser er Svea i sin helhet.

Klokka begynte å nærme seg retur til Longyearbyen, og jeg tør påstå vi hadde fått gjort alt som kunne gjøres i by'n. Sett bort fra en ting. Som er for oss flygeeks. Jeg og søte gruvemannen kjørte nemlig bort til "svea sentralen" der kontorjobbene finnes - og han ordna meg tur i Svea-tårnet :) Hentet kompisen min fra møtet hans og proklamerte de gode nyheter. "….oh joy" sier han, noe sarkastisk. Hehehehe. Gruvemannen viser vei gjennom flyplassen, gjennom brann&redningssentralen og opp i tårnet. Takker søte gruvemannen for en fantastisk flott tur og sier farvel. Trør opp ei lita trapp til tårnet. Ikke akkurat Gardermoen TWR-heistur på x antall sekunder her. Ble litt tid å slå i hjel oppi tårnet da vi har misset litt på ankomsttid, men hva gjør vel det når man har både Flynytt og diverse spennende tårn"materiale" å lese. Fikk ei kjapp innføring i TIZ'en til Svea ATC og litt om innflyvningsrutinene, vindforhold og annet snacks jeg storkoset meg med. Til slutt kom LN-LTS inn for landing, og jeg, kompisen min OG mannen i tårnet gjorde oss klar for å gå ned. Han skulle også hjem ;) Avløseren hans kom og vi skyndet oss ned. Det var på tide å forlate et magisk sted for mitt vedkommende, Svea var et overraskende stort eventyr å besøke!

5413856772_fe28807c9f.jpg

Skulle egentlig stå og se svært seriøs ut, men…. neh :colgate:

5413248559_b13b8336c4.jpg

LN-LTS kjeme inn for landing, fra Svea-tårnet.
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

2 Februar 2011
LT3***(?) Svea Flyplass - Longyearbyen Lufthavn 'intl
15.31-16.00
Sete 1A
LN-LTS
Pax: rundt en 10-11 stk


Trøtte gruvearbeidere driter i hvor de sitter, så jeg smiler litt for meg selv i det jeg får plass 1A på returflighten. Kan jo ikke ha flydd Dornier 228NG uten å ha prøvd forreste rad. Artig å følge med på hva pilotene gjør, sånn skulle det vært på vanlige fly også. Får jo tiden mens man venter på takeoff til å gå utrolig fort :) Tar av samme veien som vi kommer, og ser LN-LYR passere under oss (fraktflyvning) i det vi stiger opp over Kapp Amsterdam og videre ut av Van Mijenfjord. Denne gangen tar vi en annen rute, "snarveien" rett over fjellene. Igjen: fjell, lys, Svalbard…. Det kan ikke beskrives med ord, det må oppleves.

5413863448_1016af4774.jpg

Ser du nøye etter, kan du se fjellene…. Hi hi.

5413254467_4a59991bb0.jpg

LN-LYR :p

Kommer inn fra sørøst sånn ca(?), passerer over EISCAT i Adventdalen. Det er så fantastisk å se disse enslige lysene blant mektige fjell, og fra lufta får du perspektiv over hvor isolert alt er. Jeg er så heldig å ha plassert meg på akkurat rette siden, så vi får Longyeardalen ut vinduet mitt med alle sine lys. Vakkert vakkert vakkert! Går inn for landing og jeg kan nok en gang beundre rullebanen ut cockpitvinduene. Kvelden går til nordlysbeundring, familiekos og avslapping.

5413273139_e03d5e8af9.jpg

Cabin shot!

5413366031_f0cea75e94.jpg

With the ppl in it.

5413257963_efc34d159b.jpg

Longyearbyen….

5413869652_1986c9cd85.jpg

Landing i Longyearbyen fra andre veien (enn hva jeg har bilde av fra LN-RCN… :) )

3 Februar 2011 returnerte jeg med SK4425 fra Longyearbyen til Tromsø. En nydelig utklatring fra Longyearbyen lufthavn hvor vi tok av inn mot byen, og flyet la seg rett i en 180graders sving med vinduet mitt ned mot isen, fjellene, flyplassen, lyset…. Deretter sovnet jeg kontant med et smil om munnen på sete 5A, og ble vekket av at styrmannen annonserte 12 minutter igjen til landing. Det var ca 54 pax på turen ned, med flyet LN-RRE. Med andre ord var det god plass, jeg hadde hele 3-seteren for meg selv. Det var derimot svært mange med på tur opp, da det arrangeres PolarJazz i Longyearbyen i helga.

Dette ble en tur som overgikk mine forventninger. Jeg hadde først og framst lyst på turen for det var en gyllen mulighet å få prøvd Dornier 228NG. Men at jeg skulle tørre å gå inn i gruva, det hadde jeg ikke i mine villeste drømmer trodd. Og at det var så gøy, så fascinerende…. Nei det må jeg si: tør å ta en sjans. For fy fader så godt det føles! Og naturen … ja den overgår selvfølgelig all mennesklig forventning. Uten problemer. Det fargespekteret Svalbard varter opp med i Februarmånedene er helt utrolig. Rødt, lilla, rosa, grønt, gult, lyseblått, mørkeblått…. Stjernene, nordlyset, snøen, vinden. Følelsen av fullstendig isolasjon i Svea. Hyggelige folk. Rett og slett helt helt helt utrolig :)

Retter en ENORM takk til Store Norske Spitsbergen Kulkompani for invitasjonen, flybillettene tur/retur LYR-Svea, mat og omvisning. Takk til "JB" for omvisninga, takk til alle hyggelige folk i Svea og ikke minst takk til kompisen min som faktisk ordnet meg denne utrolige opplevelsen. Jeg skylder deg en himla tur ut på byen. Minst.
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Fantastisk reportasje, Polaris! Mer!!
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

All good things come to an end... Skulle ønske at denne reportasjen varte litt lenger- det var fantastisk lesing! Du er utrolig heldig som får oppleve noe som de fleste av oss bare kan drømme om! Unner deg virkelig denne opplevelsen! :)
Tusen takk, Polaris! :D
(Okei, en del utropstegn, men punktum blir for spakt for å uttrykke min entusiasme)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Så gøy det hørtes ut, klappsete og DO228NG :) Kjempeflott TR. Den var jo helproff med bilder og tekst. Det er alltid en fornøyelse å lese dine reportasjer. Man får jo følelsen av å være med. Artig med noen bilder fra utsiden også.
Ser med glede frem til neste TR.

Dag

PS!
Er så sein å skrive at det var jo kommet en fortsettelse fra Svea. Dette er minner for livet. Takk for at du tok oss med :)
 
Last edited:
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Så gøy det hørtes ut, klappsete og DO228NG :) Kjempeflott TR. Den var jo helproff med bilder og tekst. Det er alltid en fornøyelse å lese dine reportasjer. Man får jo følelsen av å være med. Artig med noen bilder fra utsiden også.
Ser med glede frem til neste TR.

Dag

hug.gif
 
Ja, dette var helt sykt bra, Polaris! Utrolig velskrevet og vanvittig interessant. Du griper liksom tak i leserne og drar de med inn i opplevelsene og universet ditt. Magisk! :)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Dette var en flott trip report. Og de bildene fra svalbard ga meg bare enda mer lyst til å ta med kameraet og ta en tur opp dit.
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Veldig bra Polaris :spin

Har en mistanke om hvem som har ordnet deg 0C på tur opp til LYR ja.....;)
Fantastisk TR fra et himmelrike, har selv vært på Svalbard 8 ganger, ialle årstider, og jeg synes det er fantastisk. Med stillheten,været og lufta der oppe.
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

:devot::devot::devot: sier vel alt egentlig..

Meget godt skrevet, og svært interessant lesing dette her. :)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Takk for en fin tur i tekst og bilder
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Fin-fin trip-rapport fra en eksotisk tur med et (nesten) splitter nytt fly! :up:
Rapporten fra gruvebesøket var også bra. :)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Tusen takk for kommentarer, gleder meg like mye at folk finner det interessant og underholdende! Må jo gi litt tilbake til forumet som på mange måter har bidratt til at jeg gutset på og tok denne turen :)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Tusen takk for en flott rapport! Som flere sier så skriver du veldig underholdende og krydrer med fine og fortellende bilder i rappoertene dine. Jeg fikk nå bare enda mere lyst til å dra til LYR, en plass jeg aldri har vært. Jeg vedlegger et bilde av han Knut etter at han har parkert der det hele begynte, nemlig stand 21 på Tromsø lufthavn. Her har Polaris og de andre gjestene forlatt flyet og nye påstigende og de som skulle videre ned til Oslo går ombord. Takk for titten Polaris og velkommen hjem igjen! Skulle si det til deg, men du så meg ikke...:fly
080.jpg
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

.....................

Så fint bilde, nå er jo turen dokumentert fra A - Å i bilder utvendig og innvendig + alt det morsomme og interessante imellom. Nå gjenstår bare utdrag fra taleregistratoren ;)

Dag
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Flott rapport, Polaris!
Fikk noen turer til LYR med DC-9 og MD-80. Spesielle opplevelser hele tiden.
Men bildene fra DO228 var toppen. Har noen timer i sete 0A, men på "Classic", ikke NG.

Når tar du SK907/908 til EWR?
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Dette var artig å lese! Angrer litt på at jeg ikke tok turen til LYR helgen før TIFF (var planlagt, men måtte endre planene). Gleder meg til neste TR! :)
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Har fått høre lydopptaket til Polaris, og det er usynkrone propellere vi hører under take-off. Synchronizer'ne blir slått på etter at man har satt climb power.
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Super rapport, Ida!

Jeg har vært så heldig å ta omtrent akkurat samme turen, inkl tur inn i gruva (jeg har et bilde av meg med gruveutstyr et eller annet sted....). Dessverre var turen sent i november, så vi så absolutt ingenting ut av vinduet....
 
Re: Polaris prøver noe helt nytt - DO228(NG) til Svea flyplass!

Når tar du SK907/908 til EWR?

September en gang, kan det se ut til.... ;)

Har fått høre lydopptaket til Polaris, og det er usynkrone propellere vi hører under take-off. Synchronizer'ne blir slått på etter at man har satt climb power.

Og det var ny, interessant lærdom!

Super rapport, Ida!

(jeg har et bilde av meg med gruveutstyr et eller annet sted....)

Takk! Og hysj, jeg har noen bilder av meg i utstyret og - men det er ikke til å publisere på nett :skep :lol:
 
Last edited:
Back
Top