Piloter + arbeidstid + flytimer

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
Håper dette er riktig forum, hvis ikke vennligst flytt det på rett sted:

Mitt spørsmål er:

En pilot i kommersiel Norsk flyselskap har sikker et maks antall flytimer pr år å kunne utføre iht til Norskt regelverk, hva er det i forhold til total antall timer - som går til oppmøte, briefing, meto ???

På langdistanse til østen, USA så er det optill 15-16 timer flyvning, er det da noe lov som sier noe om viletid ( som det er på langtransport) ???

Finnes det noe generelt svar å få ???

Jan
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Sakset fra subpart Q:

OPS 1.1100
Flight and duty limitations
....
1.2. Limit on total block times
An operator shall ensure that the total block times of the flights on which an individual crew member is assigned as an
operating crew member does not exceed
(a) 900 block hours in a calendar year;
(b) 100 block hours in any 28 consecutive days.

OPS 1.1105
Maximum daily flight duty period (FDP)

1.3. The maximum basic daily FDP is 13 hours.
1.4. These 13 hours will be reduced by 30 minutes for each sector from the third sector onwards with a maximum total
reduction of two hours.
2. Extensions:
2.1. The maximum daily FDP can be extended by up to one hour.
 
Last edited:
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Som man ser ut av JAR Subpart Q kan ikke en langrutepilot jobbe 15-16 timer "duty".
Hovedregelen er max 13 timer, men i spesielle "windows" (f.eks. natten) kan det bety arbeidstid med begrensning ned til 11,45 timer - dog med mulighet for en time forlengelse, og ytterligere mulighet for enda en time forlengelse i spesielle tilfeller.

Av egen erfarng vet jeg at Thomas Cook's Thailandflygninger, der mange typisk starter ut fra OSL litt før midnatt, er rimelig "tight" med hensyn til arbeidstid, alle den tid crewet har min 1 time check in-tid, i tillegg til en flytid på typisk 10,45, og så en halv time utsjekkstid etter dette.
Noen større forsinkelser tåles da ikke, før man kaller ut standbycrew.

Har man utstyrt flyet med godkjent hvileanordning - og det er en ekstra pilot ombord (cruisepilot), er man noe mer fleksibel.

Flyr man OSL-HKT-OSL kreves det 3 dagers nedhviling i Thailand, men flyr man f.eks hjem via Emiratene med crewchange, kortes denne nedhvilingstiden ned.

Reglene er innfløkte, og selv de i bransjen må ofte ta en ekstra sjekk. Men arbeidsschedulene tar automatisk høyde for begrensningene i duty-tid.

Ut over dette kan selvfølgelig de enkelte selskaper ha mer restrektive regler, men ikke mer liberale.

Tally-Ho
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Tusen takk for infoen - skjønte at det var en del restriksjoner i det yrke. Hvis det er noen flere Piloter som kan fortelle sine erfaringer i det flyselskapet som SAS, Norwegian - kanskje spesielt Norwegian som har turn på 25/30 minnutter så opp i luften igjen - hele døgnet - hva slags arbeidstid har de i Norwegian i europa og innlands ?? :)
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Har man utstyrt flyet med godkjent hvileanordning - og det er en ekstra pilot ombord (cruisepilot), er man noe mer fleksibel.
Tally-Ho

Hvordan fungerer det i praksis på laange ruter, f.eks LAX-DXB med en oppsatt rutetid på 15:50 ? Eller EWR-SIN med 18:50 ?
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks. :lol:
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Man kjører med fire piloter - og med godkjent crewrest area kan man fly til man går ut på månedlig maks. :lol:

Hvis jeg husker riktig så regner bl.a. EK kun de timene man sitter i cockpit som flytid mot de 900, slik at et faktisk årsverk i luften kan være 1500 timer. I tillegg kommer utsjekk og innsjekk. Stakkars folk!!

Et fly flyr, en bil kjører:drink
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Er ikke sikker, men så har jo kabinen mulighet for litt lengre arbeidsdager ... og roadrep og mekaniker følger jo maskinen på hele slingen, selv om det er en uke. :lol: Har en kompis som på FB bare melder at han sjekker inn på 'Hotel Boeing' for en tre-fire dagers tid ...
 
Last edited:
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Er ikke sikker, men så har jo kabinen mulighet for litt lengre arbeidsdager ... og roadrep og mekaniker følger jo maskinen på hele slingen, selv om det er en uke. :lol: Har en kompis som på FB bare melder at han sjekker inn på 'Hotel Boeing' for en tre-fire dagers tid ...

Kabinen lengre arbeidsdager? Vi følger akkurat samme regler som pilotene, Subpart Q.
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Her borte kan man vel gå 18 timer så lenge det ikke er skedulert med mer enn 14, mener jeg å huske ..
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Hvis jeg husker riktig så regner bl.a. EK kun de timene man sitter i cockpit som flytid mot de 900, slik at et faktisk årsverk i luften kan være 1500 timer. I tillegg kommer utsjekk og innsjekk. Stakkars folk!!

Et fly flyr, en bil kjører:drink

Man snakker om timer flyvning, men de aller fleste piloter har min 1 time planlegging, Meto, så neste spørsmål er:

Hvordan har en pilot betalt ( ikke ute etter kronerbeløp):
Fastlønn ?
Tillegg for ubekvemt arbeidstid ?
Lør/søndagstillegg ?
Utelandstillegg ?
Mat/ Dietgodgjørelse ved opphold i forbindelse med lange ruter ??

Bare nyskjerrig hva som betales som tillegg - slik som vi har på landjorden !!

Får alle piloter betalt for helsesjekk, utsjekk, simelatortrening eller retter sagt alt de er pålagt for å inneha mulighet for fly ??? ;)

Jan Støkkebo
Utsjekk ?
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Det mest vanlige er fastlønn, diett og kjøp av fridager.
Uansett varierer det fra selskap til selskap.
Noen har fastlønn pluss overtid i timer og dager.¨
Noen kan ha ad hoc basert på dager jobbet.
En del selskap har lønn basert på ansiennitet, en del har lønn basert på flytype og ansiennitet. I tillegg er kaptein bedre betalt
Har du prøvd :google ??
Det gir svar på det meste.
 
Last edited:
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Har du prøvd ??
Det gir svar på det meste.

Det er ikke alltid det beste svaret :) - synes at Pilotene og annet crew kan svare på slike spørsmål - så for mange se svarene :)

Som sagt, er ikke ute etter tall, det for være dems egen hemmelighet :)
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

Jeg har fast lønn og dietter den tiden jeg er borte fra hjemmebasen. Overtidsbetaling om jeg flyr mere eller har lengre arbeidstid enn det som er fastsatt i kollektivavtalen. Overtid for flyging betales ved blokktid over 75 timer i måneden og ved arbeidstid over 166,75 timer i måneden. Høyere sats for blokktimer.
Evt. salg av fridag.

Medical, utsjekker og slikt dekkes av selskapet.
 
Re: Piloter + arbeidstid + flytimer.

For kabinen er det ganske likt.
Når vi f.eks flyr CPH-BKK eller CPH-NRT må vi hvle minimum 55 minutter i henhold til regelverket. Dette i en godkjent vilemodul/stol el.
 
Noen som vet hva som skjedde DY1817 fra LPA til OSL i dag? Hviletid? Var først satt opp med mellomlanding til CPH, sikkert for crewbytte, men er fortsatt ikke i lufta.
 
Noen som vet hva som skjedde DY1817 fra LPA til OSL i dag? Hviletid? Var først satt opp med mellomlanding til CPH, sikkert for crewbytte, men er fortsatt ikke i lufta.

Ny info
16. nov 19:59
We are sorry to inform that your Norwegian flight DY1817 from Gran Canaria (LPA) to Oslo-Gardermoen (OSL) 16.11.2024 16:45 is delayed due to mandatory crew rest. The estimated departure time is 17.11.2024 08:00. …
https://www.norwegian.no/ruteinformasjon/
 
Back
Top