SK908, Air Steward-tur

Bra rapport! Stilig å se hvordan ting fungerer på innsiden. Er jo små detaljer man merker i løpet av en flytur, men interessant å se at detaljene har et velsmurt maskineri i bunn.

Uansett, har to spørsmål. Hvor mye mer blir det for champagne pre-departure? Mener å huske at det ble nevnt her et sted ifb med SAS nye servicekonsept, men husker ikke tallene nå.

Du skriver og at kapteinen varslet om mye turbulens, og at dere derfor valgte en raskere servering. Dette virker å være litt ulikt fra selskap til selskap. Min erfaring er at det skal riste rimelig godt hos SAS før man skrur på setebeltene og beskjeden fra cockpit da gjerne er av typen "Beklager folkens, nå må vi bare ta 20 minutter her…". Den diametrale motsetningen finner jeg hos Air China, som gjerne har lyset på under hele flyturen, helt uavhengig vær. Hva er det som er definisjonen av mye turbulens hos SAS? Snakker vi bilder av typen der man ser bagasje og serveringsbrett ligge strødd utover kabinen?

Hva champagnen koster vet jeg ikke sikkert, men det er endel. Men etter endel om og men, og søknader har vi fått lov med noen nye rutiner som gjør det noe rimeligere en det det var. Uansett, den er med etter mange ønskehenvendelser.

Når det gjelder turbulens så kjenner jeg meg ikke helt igjen i din opplevelse. Jeg føler at skiltet kommer på når det begynner å bli såpass stødig at det er lett å snuble.
I dette tilfellet var varslet ganske alvorlig, og det var årsaken til at vi valgte å kutte noe i serveringen. Å da snakker vi brett i taket type turbulens, som ble varslet av andre fly som var på vei i samme rutine som vi skulle gjennom.
Nå ble det ikke så alvorlig som fryktet, da vi klarte å fly over det værste. Men better safe than sorry. Passasjerene var veldig fornøyde, spesielt i og med at vi informerte om hvorfor vi gjorde det vi gjorde.
 
Når det gjelder turbulens så kjenner jeg meg ikke helt igjen i din opplevelse. Jeg føler at skiltet kommer på når det begynner å bli såpass stødig at det er lett å snuble.
I dette tilfellet var varslet ganske alvorlig, og det var årsaken til at vi valgte å kutte noe i serveringen. Å da snakker vi brett i taket type turbulens, som ble varslet av andre fly som var på vei i samme rutine som vi skulle gjennom.
Nå ble det ikke så alvorlig som fryktet, da vi klarte å fly over det værste. Men better safe than sorry. Passasjerene var veldig fornøyde, spesielt i og med at vi informerte om hvorfor vi gjorde det vi gjorde.

Klart, og det var slett ikke ment som kritikk. Foretrekker heller at man sparer setebeltet til det faktisk trengs - derav sammenligningen med Air China hvor de ikke har fått til den ligningen helt ennå.
 
Klart, og det var slett ikke ment som kritikk. Foretrekker heller at man sparer setebeltet til det faktisk trengs - derav sammenligningen med Air China hvor de ikke har fått til den ligningen helt ennå.

:-) Ser den, og tok det ikke som kritikk. Men føler at vi er ganske gode på når og ikke når skiltet med beltet skal på.
De gangene vi i kabinen føler det blir vel mye lagring med halen så sier vi fra. Rister betydelig mer bak en fremme. Så det er noen ganger vi sier fra, men stort sett går ting av seg selv.
 
Er det ingen fokus på evt. EBP eller EBD/EBG for crew? Tviler vel litt på EBD/EBG, men EBP gjøres man kanskje kjent med?
 
Fin og underholdende samt informativ rapport fra baksiden av gardina.

Jeg har et spørsmål. Hvordan holder man isbiter frosne gjennom en hel longhaul-flight? Fryseboks ombord?
 
Er det ikke noe fokus på EBG eller gull hos *A?
Føler nesten det er mere fokus på EBG på alliansepartnere enn det er hos SAS.

Stort fokus også på gull, naturligvis. Men blir nok litt vanskelig å føle at det blir en personlig og exclusiv service bare for deg når f.eks 20 av 34 på business har gull status. Men status skal naturligvis verdsettes, og gjøres. På alle nivåer.
 
Godt å høre. Jeg er ikke tilhenger av overdreven personlig service - det føler jeg som en enkel fyr fort blir litt kleint.
Det jeg har likt hos f.eks. Swiss er at de ofte spør statuskunder før "røkla" om valg av hovedrett.
 
Godt å høre. Jeg er ikke tilhenger av overdreven personlig service - det føler jeg som en enkel fyr fort blir litt kleint.
Det jeg har likt hos f.eks. Swiss er at de ofte spør statuskunder før "røkla" om valg av hovedrett.

Det gjør vi for pandion, for gullklumper har vi ikke mulighet til det ofte. Men det skjer, om det er et antall som gjør at det er hensiktsmessig. Men det vil nok komme enkelte ting etterhvert som gjør at man får føle det lille ekstra, uten at det blir for kleint. Jeg er helt enig, man skal ikke overdo ting. Det er noe av det vi verdsettes for, nemlig det at servicen er personlig uten å bli for mye
 
Skal være ekstra fokus på pandion og diamond, naturligvis. Og det er det ;-)

Men får dere vite hvem som er Diamond vs Gold ombord da? Ut fra tidligere informasjon som er gitt, så klarer ikke passasjermanifestet (og SAS' andre systemer) å skille mellom Diamond og Gold enda. Kan du bekrefte/avkrefte dette? :)

Forøvrig meget interessant og bra lesning!
 
Men får dere vite hvem som er Diamond vs Gold ombord da? Ut fra tidligere informasjon som er gitt, så klarer ikke passasjermanifestet (og SAS' andre systemer) å skille mellom Diamond og Gold enda. Kan du bekrefte/avkrefte dette? :)

Forøvrig meget interessant og bra lesning!

Foreløpig kan vi ikke se dette, men det jobbes hardt med å få dette til. Men noen vet vi er Diamond. Kjenner jo noen av passasjerene etter hvert :-)
Men per i dag kan vi dessverre ikke se dette.
 
better safe than sorry.

Er viktig å ta takhøyde for sikkerhet og antar jeg, både for dere og oss.
Har selv sett ei mattralle på en 727 ta seg en tur ned midtgangen fra galley bak til rad 3, er litt G-krefter i sving der. Var glad den ansatte stod på cockpit siden av den andre tralla når de "møttes"

På den annen side, er det lov å håpe på cockpit bilder inn til en av USA stasjonene og?
 
Er viktig å ta takhøyde for sikkerhet og antar jeg, både for dere og oss.
Har selv sett ei mattralle på en 727 ta seg en tur ned midtgangen fra galley bak til rad 3, er litt G-krefter i sving der. Var glad den ansatte stod på cockpit siden av den andre tralla når de "møttes"

På den annen side, er det lov å håpe på cockpit bilder inn til en av USA stasjonene og?

Det er lov å håpe. Skal se om det eventuelt kan fikses ved neste tur til Uniten.
Men ja, det er enorme krefter i sving.
 
Spennende og annerledes tripreport!
Morsomt å se hva som skjer i kulissene der bak, eller foran. Er ikke rent lite dere skal gjøre. ;)

Sier ja takk til flere slike!
 
Takk for reisen! Jeg har jo hatt gleden av å fly med deg på 908 en gang tidligere, og gjør det gjerne igjen!
 
Back
Top