Påsketur til Pattaya.

Re: Påsketur til Pattaya.

Takk for rapport og velkommen hjem igjen!

Mange gode grunner her for å velge å fly biz, eller i det minste Eco Extra/plus/premium!

BF:cool2
Joda, klart det, men det er jo et økonmisk spørsmål også, da. Ettersom billetten ble kjøpt 3 dager før avreise, så hadde jeg ikke all verdens spillerom. Opprinnelig skulle jeg flydd den 27.03 med SQ A380, men den måtte jeg kansellere. Prøvde å booke den om, men de hadde ikke ledige plasser før den 04.04, og da var vitsen med turen borte.

11.04 LX1266 07:10 ZRH-CPH 3A HB-IPS
Etter å ha kommet seg av det første flyet, hadde jeg ca. 50 minutter til neste avgang. Dermed ble det til å komme seg kjappest mulig til toget som fikk meg over til den andre terminalen. Dette gikk usedvanlig raskt og effektivt, slik at jeg fikk tid til å ta meg en kopp kaffe før jeg dro videre ut til gate A82, hvor CPH flyet hadde avgang fra. Jeg fikk bruke fast-track køen i sikkerhetskontrollen også, slik at jeg hadde god tid. I det hele tatt er ZRH en veldig effektiv flyplass for connections.

Når jeg kom frem var boarding kommet godt i gang, og det var derfor nesten ingen kø. Flyet som skulle ta meg til CPH var en A319 fra 1997. Det hadde de ny Recarosetene som LX nå snart har i hele kortdistanseflåten sin. Disse er veldig behagelig å sitte i, og ettersom de er svært tynne, så gir de god beinplass. I dette tilfellet ble knyttnevetesten passert med god klaring. I det hele tatt virket flyet nytt og velholdt innvendig. Belegget på denne flygningen må ha vært noe nær 100% på M, og litt over 50% på de to radene med C.

11042009024.jpg

God plass mellom setene.

Pushback var på tid, og vi kom oss raskt i luften. Flytiden var ca. 1,5 timer. Det var et nydelig flyvær over store deler av Europa, og tydeligvis lite trafikk. Jeg så i hvert fall ikke verken andre fly eller contrails. Serveringen kom raskt i gang. Vi fikk en croissant med sjokolade inni, som var veldig god. Det er også fri servering på M hos LX, og jeg fikk to runder med kaffe og OJ. Bra! CA’ene om bord var hyggelig og grei, og det var i det hele tatt en hyggelig atmosfære. Landing var på rutetid i CPH, og vi kom oss raskt til gaten, og ut av flyet.

11042009025.jpg

OY-KFD ved gate i CPH. Ikke verdens beste bilde kanskje...

Totalt sett er min opplevelse med LX i Europa langt mer positiv enn på IC. Nå har jeg prøvd de både foran og bak gardinen, og har absolutt ingenting å utsette på det de leverer. Dette produktet er absolutt bra, og kan virkelig anbefales for andre. Fakta er at jeg mye heller hadde reist nesten 12 timer i dette flyet, enn det jeg nettopp hadde forlatt. God reise!

Last edited:

11.04 SK2864 12:10 CPH-BGO 2A LN-RMP
Da var vi kommet til siste etappe. Etter drøye tre timers venting i CPH var det tid for CPH-BGO.

th_11042009026.jpg

Ventingen ble slått i hjel med denne...

th_11042009027.jpg

...denne...

th_11042009028.jpg

... og denne.

Opprinnelig var denne ruten satt opp med AA sin Avro/BAe, men det endte opp med en av SAS sine gamle MD87 maskiner, LN-RMP. Denne ble levert ny til SK i 1992, og er planlagt tatt ut av drift i høst.

th_11042009029.jpg

Vannet fosset inn i denne butikken på vei til gaten min.

Jeg dro bortover mot gate A19 ca. 30 minutter før avgangstid, og når jeg kom frem var boardingen godt i gang. Det var minimalt med ventetid, og jeg fant plassen min på 2A. På denne avgangen var det 5 rader med Y+, og disse hadde 20% belegg. Lengre bak var det veldig bra besatt, og det så ut til å være omtrent fullt. Jeg fikk toseteren min for meg selv, og var fornøyd med det. Knyttnevetesten ble også bestått. Vi hadde pushback omtrent på rute, og satt nesen nordvestover i et nydelig vårvær. Dette varte dog ikke lenge, og så snart vi nærmet oss gamlelandet, så var det fullstendig skyet. Flytiden på denne flygningen var 1:10.
th_11042009031.jpg

Været på Vestlandet.

Matserveringen kom i gang ganske så snart etter at fasten seat belts skiltet var slukket. Det ble servert en matboks med 3 svartbrød skiver med kjøttpålegg, potetsalat og sjampignonost, og dette var ganske så godt. Jeg skylte det ned med rødvin, og kaffe og congnac etterpå. Etter kaffen var tømt, rakk de akkurat et påfyll før vi begynte nedstigningen til en regnfull BGO.

th_11042009030.jpg

Matserveringen ombord.

SAS leverer nok en gang et bra produkt. MD87 på rad 2 er jo veldig så behagelig, og svært stille. Dette var derfor en riktig så fin avslutning på en lang flyreise.

Last edited:

Det var siste delrapport fra denne turen. Disse blir supplert med noen bilder i morgen. Til helgen er det tid for ny tur, der BA Club Europe og AC IC i M er stikkord. Om det skulle være interresse for det, så kan jeg lage en TR fra denne turen også.

Huff, hoertes ikke saerlig hyggelig ut..... Du skulle bedt om aa faa kjoepe deg opp til C. De selger dette for 4-600 USD hver vei paa flyplassen

Joda, kunne jo det, men nå skulle jo M-klasse testes ut, da. Ellers tror jeg C var helt full, så det var neppe noe alternativ.

Det er en aaaalt for lang flight for aa "teste" M... Takker dog for advarselen. Swiss har hatt masse gode tilbud og jeg har faktisk vurdert aa benytte meg av en av disse siden de paa papiret ser helt grei ut i M. Men det blir selvsagt uaktuelt naa...

Til helgen er det tid for ny tur, der BA Club Europe og AC IC i M er stikkord. Om det skulle være interresse for det, så kan jeg lage en TR fra denne turen også.

AC IC i M hører jeg gjerne litt om - lenge siden jeg har fløyet med dem.

Da var det kommet inn litt bilder. Ser jeg klarte å tulle til noen, men men...

Sier litt når man stryker på to-finger-testen :drunk:

Last edited:

Skal ærlig innrømme at jeg har vært borte i bedre beinplass, ja!

Back