Re: Påsketur til Pattaya.
11.04 LX1266 07:10 ZRH-CPH 3A HB-IPS
Etter å ha kommet seg av det første flyet, hadde jeg ca. 50 minutter til neste avgang. Dermed ble det til å komme seg kjappest mulig til toget som fikk meg over til den andre terminalen. Dette gikk usedvanlig raskt og effektivt, slik at jeg fikk tid til å ta meg en kopp kaffe før jeg dro videre ut til gate A82, hvor CPH flyet hadde avgang fra. Jeg fikk bruke fast-track køen i sikkerhetskontrollen også, slik at jeg hadde god tid. I det hele tatt er ZRH en veldig effektiv flyplass for connections.
Når jeg kom frem var boarding kommet godt i gang, og det var derfor nesten ingen kø. Flyet som skulle ta meg til CPH var en A319 fra 1997. Det hadde de ny Recarosetene som LX nå snart har i hele kortdistanseflåten sin. Disse er veldig behagelig å sitte i, og ettersom de er svært tynne, så gir de god beinplass. I dette tilfellet ble knyttnevetesten passert med god klaring. I det hele tatt virket flyet nytt og velholdt innvendig. Belegget på denne flygningen må ha vært noe nær 100% på M, og litt over 50% på de to radene med C.
God plass mellom setene.
Pushback var på tid, og vi kom oss raskt i luften. Flytiden var ca. 1,5 timer. Det var et nydelig flyvær over store deler av Europa, og tydeligvis lite trafikk. Jeg så i hvert fall ikke verken andre fly eller contrails. Serveringen kom raskt i gang. Vi fikk en croissant med sjokolade inni, som var veldig god. Det er også fri servering på M hos LX, og jeg fikk to runder med kaffe og OJ. Bra! CA’ene om bord var hyggelig og grei, og det var i det hele tatt en hyggelig atmosfære. Landing var på rutetid i CPH, og vi kom oss raskt til gaten, og ut av flyet.
OY-KFD ved gate i CPH. Ikke verdens beste bilde kanskje...
Totalt sett er min opplevelse med LX i Europa langt mer positiv enn på IC. Nå har jeg prøvd de både foran og bak gardinen, og har absolutt ingenting å utsette på det de leverer. Dette produktet er absolutt bra, og kan virkelig anbefales for andre. Fakta er at jeg mye heller hadde reist nesten 12 timer i dette flyet, enn det jeg nettopp hadde forlatt. God reise!