Påsketur til Nord-Asia C/F

Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Takk, spennende rapport så langt! Skal selv til ZRH, PEK, FRA, ICN og TYO i april/mai, tar gjerne i mot anbefalinger, om du har noe som ikke er nevnt i rapporten. (Eller eventuelt noe du fraråder - som er undervurderte reiseråd.)
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Virkelig spennende lesing så langt! Gleder meg til fortsettelsen :)
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del VII | HND-PEK

Etter noen deilige dager i Tokyo var det på tide å sette snuten hjemover for denne gang. Det ble buss ut til flyplassen og billetter kunne ordnes ved å kontakte hotellets concierge. Neste morgen var det opp tidlig for NH1255s avgang kl. 09:25 til Beijing. Hanedas internasjonale terminal ble åpnet i 2010 og den er lys og luftig innvendig. Hvis man tar bussen, slik jeg gjorde, stopper den først ved innenlandsterminalene 1 og 2 før den fortsetter ut til den internasjonale terminalen.

Ankom i god tid og innsjekk gikk uten de store problemene. Spurte om dagens flight var full, noe den ikke var i C. Hadde opprinnelig sete 2A, men siden noen hadde blitt tildelt 2C, fikk jeg byttet til 4A slik at jeg hadde et ledig sete ved siden av. Det ble ikke tilbudt noe fast-track her heller, men den vanlige køen var såpass kort at det ikke spilte noen rolle. Inngangen til ANA Lounge ligger rett ved gate 110. Selve loungen ligger i tredje etasje og har flott utsikt over 34L/16R og apron. Hyggelige lounge-drager ønsket meg velkommen og viste vei. En liten utstilling av flymodeller med bl.a. 747 i Pokémonfarger, Panda-767 og selvfølgelig en 787 var i korridoren inn til loungen.

Loungen var nesten full da jeg kom inn, men det var heldigvis et ledig bord ved vinduet, slik at jeg fikk nyte utsikten mens jeg fikk i meg litt frokost. Matutvalget besto for det meste av japanske retter. Etter en stund fikk jeg faktisk øye på ANAs 787 som ble tauet bort.

7434782086_5ea88eda36_c.jpg

Uklart bilde, men det er en 787!

7434785800_322e34bc8f_c.jpg

’My ride’ til Beijing

7434778912_8686e1b446_c.jpg


Etter en stund i loungen begynte det å bli litt kjedelig så jeg bestemte meg for å besøke utsiktsplattformen. Dessverre så var det ikke mulig å komme opp på denne etter sikkerhetskontrollen. Skikkelig nedtur, men sånn går det når man ikke gjør god nok research på forhånd. Til alle dere som har planer om å gjøre litt ’spotting’ på HND så må dere gjøre det før dere går gjennom security. Ble derfor sittende litt til i loungen før jeg trasket ned for å sjekke ut shoppingmulighetene. Ikke helt det store syns jeg, men fikk da kjøpt noen suvenirer og gaver (Ja, jeg vet. skikkelig tacky å kjøpe det på en flyplass).

Boarding nærmet seg og det opparbeidet seg en lang rekke foran skranken til gate 108. Heldigvis skjønner ANA at det går an å ha en egen kø for business/FF, og denne var betydelig kortere. Det ble en liten forsinkelse og gateagentene beklaget opp og ned i mente. Klokken 09:10 startet boarding, kun 10 minutter eter oppsatt tid.

06.04.2012
HND-PEK
NH1255
B777-281ER
JA717A
Business 4A


Var tynt belegg i business på denne flighten. Kan ikke ha vært mer enn 12 stk og med hele 70 seter i business så må det kunne sies å være lite.
Ble overrasket over hvor stor premiumkabin ANA har på denne maskinen. 70C+36PY og ’kun’ 111Y. Da jeg tok en tur rundt om i flyet litt senere i flighten så var både premium economy og economy helt fullt.

Ble ønsket velkommen ombord av et smilende og svært hyggelig crew som også beklaget for forsinkelsen. Det ble heldigvis enda mer forsinkelse pga stor trafikk på flyplassen i Beijing og vi ble sittende en stund før vi forlot gate. Taxet hele veien bort til RWY 34R. Kapteinen ga klampen i bånn slik at Rolls Royce-motorene våknet til live. Tok av mot nord-øst og svingte mot vest rett etter takeoff, før vi satte kursen mot Beijing. Under takeoff fløy vi over Tokyo og jeg fikk superb utsikt over byen. Selv oppe fra et fly ser Tokyo aldri ut til å ta slutt!

Video av takeoff.
http://www.youtube.com/embed/2tryeUVGEgA

Etter at vi hadde nådd cruise startet matserveringen. Fikk først utdelt noen japanske ’rice-crackers’ og noe å drikke. Deretter ble det servert en japansk rett. Jeg husker ikke hva som var på menyen eller hva man kunne velge mellom (eller om man kunne velge mellom noe i det hele tatt).

Etter mat utforsket jeg IFE litt, men endte opp med Moving Map og Modern Family på pcen i stedet. Setet var den forrige generasjonen ’Club ANA’, altså ikke helt flat seng, men mer som en lenestol med ekstra god recline. Setet er vel ganske likt det SK og LH har. Noe som var veldig bra var at setene har en svær skjerm mellom seg som sørger for at man er litt mer gjemt enn hos LH og SK. Ellers var setet mer enn godt nok for den 3-4 timers turen. Crewet gikk gjennom kabinen og passet på at alle hadde nok å drikke.

7434776340_3593eb552c_c.jpg

Benplass.

7434777704_ce6fe706f9_c.jpg

Panorama av kabinen fra 4A. Egentlig ganske skandinavisk preg over setene med den lyse trefinishen

7434777152_78eef7a7f5_c.jpg

RR-motorer og EVA A332 non-Hello Kitty

7453408548_5e98c60851_c.jpg

Koser meg med Modern Family og Moving Map

7453410052_37ca12fb51_c.jpg

Setet

7453409298_6fd9b2aa61_c.jpg

Bakre business-seksjon var nesten helt tom

7453438512_9b5b1b50d5_c.jpg

Mt. Fuji sett fra 4A

7453410628_7b880a7aef_c.jpg


Landingen i Beijing
http://www.youtube.com/embed/EesdhwN8vpw

Og da var man i Beijing. Det ble en lang taxi inn til gate fra RWY 36R og litt venting på ledig gate. Syns det så veldig tomt ut på flyplassen da vi ankom. Nesten ingen fly ved gate og ikke mye fly å se rundt om på flyplassen. Hvorfor da så mye venting og ’trafikkproblemer’?

Passkontrollen gikk veldig raskt siden det ikke fantes andre mennesker på flyplassen. Bagasjen tok derimot veldig lang tid. Godt opp mot 20 minutter tok det før første koffert var på beltet. Dette er jo nesten lengre enn på OSL, men siden Priority taggen virket her så slapp man å vente på siste bag i alle fall. Vekslet til kinesiske penger og tok taxi inn til byen.

Min første tur med ANA ga mersmak. Japansk høflighet og vennlighet oppsummerer vel stort sett crewet både på bakken og i luften. Flyet var i veldig god stand og det var rent og pent. ANA kan så absolutt anbefales!

Gjenstår:
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Takk, spennende rapport så langt! Skal selv til ZRH, PEK, FRA, ICN og TYO i april/mai, tar gjerne i mot anbefalinger, om du har noe som ikke er nevnt i rapporten. (Eller eventuelt noe du fraråder - som er undervurderte reiseråd.)
Pass på at du tar en ordentlig taxi fra PEK til byen. Holdt nesten på å bli lurt til å ta pirattaxi, men heldigvis så skjønte jeg at det var en scam.

Virkelig spennende lesing så langt! Gleder meg til fortsettelsen :)
Takk :)
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Fin rapport så langt. Ja japanerne beklager om det er så mye som et minutts forsinkelse på toget. Ganske stillig at de kom på høyttaleranlegget og beklaget at toget dessverre er 2 minutter forsinket.
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del VIII | Beijing

Som nevnt tidligere var grunnen til å reise via Beijing på veien hjem å prøve Swiss sitt nye F-produkt. Da Swiss først annonserte at de skulle starte opp ZRH-PEK igjen var det planlagt med en av deres nye A333 som har de nye setene. Men ingenting går som planlagt her i verden, så noen måneder før avreise ble avgangstidene og flytype byttet om. Den opprinnelige avgangstiden klokken 11-ish ble flyttet til 06:45 og skulle nå flys av en A343. Siden avgangstidene ble endret til så vanskelige tider så kunne jeg sikkert ha booket om til NRT-ZRH gratis, men jeg valgte å leve i håpet om at Swiss ville bytte tilbake til A333 (Noe de ikke gjorde)

Vel, det å få sett Beijing i løpet av 6 timer var vel litt overambisiøst fra min side. De få timene jeg var der valgte jeg bare å spasere rundt i området Wangfujing og syns det var mer enn nok. Jeg bodde på Hilton Beijing Wangfujing som var et veldig bra hotell midt i sentrum av byen. Billigste romkategori ble bestilt, men ved ankomst ble jeg oppgradert til Executive Room med tilgang til tilhørende lounge. Jeg ble tatt med opp til Executive Lounge for check-in og fikk litt å drikke mens de ordnet med rommet som ikke var klart ennå. Ble imponert over hvor stort rommet var (særlig badet!). Ikke så bra utsikt, men gardinene forble igjen mesteparten av oppholdet uansett. Litt ’snacks’ og et brev fra manageren på hotellet lå på skrivebordet inne på rommet da jeg kom. Kveldsmat tok jeg i loungen, men syns ikke matutvalget var noe særlig bra her. Sammenliknet med Hilton Canary Wharf, som jeg bodde på i sommer, så var det ikke mye å skryte av. Utsikten mot den forbudte by var derimot ingenting å si noe på. Jeg fikk ordnet taxi til neste morgen og tok kvelden ved 21-tiden.

7453437670_9cc191ca77_c.jpg

’Velkomstsnacks’

8321053293_7ce538e9a1_c.jpg


8322114776_2988285f56_c.jpg

Panoramabilde av rommet

7453435282_940ab00358_c.jpg

Wangfujing

7453429580_c800a0bf8e_c.jpg


7453432936_c134dc1d51_c.jpg


7453434056_a1027176b3_c.jpg

Et uklart panoramabilde av Wangfujing Road

7453415078_893935de3a_c.jpg

Utsikten fra loungen

7453412644_ae0922298c_c.jpg

Da jeg kom tilbake til rommet, etter litt sightseeing, lå denne i sengen å ventet

7453411482_ab591fe1b6_c.jpg

Ikke bare FCT som har bade-ender :)

Opp grytidlig (kl. 03:00!) neste morgen for å ta taxi ut til Beijing Capital Airport. I ettertid ser jeg at jeg heller burde tatt én dag ekstra i Tokyo eller Seoul i stedet for de timene i Beijing. Ble ikke like imponert over Beijing som jeg ble over Tokyo og Seoul, men det er jo ikke helt rettferdig å dømme byen ut i fra de få timene jeg hadde der. Hotellet vil jeg derimot anbefale til alle som er på utkikk etter et sentrumsnært hotell med bra service og hyggelig personale. Ikke for stive priser heller.

Gjenstår:
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Strålende rapport så langt, venter spent på resten. :)
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del IX | PEK-ZRH

Så tidlig på morgenen var det ikke all verden med trafikk på flyplassen. Lang kø ved sjekk inn til economy og business. Bare én person foran meg i køen for first, men på tiden det tok å sjekke inn han, hadde allerede tre/fire business-passasjerer blitt sjekket inn. De tagget bagasjen min helt til OSL. Heldigvis la jeg merke til dette før kofferten ble sendt, og fikk den tagget kun til ZRH siden jeg hadde et opphold der. Ikke noen fast-track ble tilbudt. Jeg tror heller ikke det er noe tilgjengelig for C/F med Swiss fra Beijing (?). Gaten lå på den andre siden av flyplassen. I tillegg til min flight til Zurich var det en S7 flight til Novosibirsk (så mange harry folk på et fly, tror jeg du skal lete lenge etter) med avgang ca samme tid. Det ble derfor en laaaaang kø ved passkontrollen. Tok nok sikkert 30 min å komme igjennom. Ikke den beste starten så tidlig om morgenen med andre ord.

Da jeg slapp igjennom bar det rett til Air China sin First Class Lounge. Og hva skal man si? For å starte med det positive så fremstår loungen som ny, luftig og stor. Det var masser av sitteplasser spredt rundt om og det var flott utsikt over apron. Men dette var for så vidt det eneste positive å si om loungen. Det hele startet dårlig med en trøtt og sliten lounge-drage som helt tydelig ikke hadde lyst til å sitte der. Det var ikke noe varm mat tilgjengelig (skjønner den siden dette var veldig tidlig), og utvalget av snacks og kaldmat var svært begrenset. Eneste jeg fant som var spiselig var litt frukt. Tok også en yoghurt, men da jeg tilfeldigvis så at den hadde gått ut på dato tok jeg ikke sjansen på å spise den når jeg hadde en 10 timers flight rett etterpå. Dessverre så var alle butikkene og restaurantene på flyplassen stengt så dette var eneste alternativ. For å være helt ærlig så syns jeg Bangkok Airways sin lounge i Bangkok er bedre enn denne. Og den er for economy-passasjerer! Ellers var det lite med folk i loungen. Et par eldre herrer og fyr på min alder ca. <<Sikkert en rik og bortskjemt unge dette her.>>, tenker jeg. Det ble endelig klart for boarding og jeg satte kursen mot gate.


7453427058_6c92e94f9c_c.jpg

Frukten og yoghurten som hadde gått ut på dato

8329057389_4b98158695_c.jpg

HB-JML er maskinen som skal bringe meg til Zürich


07.04.2012
PEK-ZRH
LX197
A340-313X
HB-JML
First 2A



Egen line for F, C og *G og boarding går sivilisert for seg. Mens jeg står å venter på at de skal starte boarding er det en med bergensdialekt som spør meg om jeg er norsk. Litt overrasket snur jeg meg. Bak meg står denne ’bortskjemte’ fyren som jeg tidligere så i loungen. Det skal vise seg at han er bedre kjent som Islending her på forumet! For et sammentreff!

Ved døren blir jeg tatt i mot av et svært opplagt crew. To eldre damer hadde ansvaret for oss tre i fremre kabin på dagens flight. Etter at sete 2A var inntatt ble pysj, slippers og amenity-kit utdelt, samt litt å drikke og spise. Jeg hadde hele rad 2 for meg selv, da Islending satt i sete 1A og tredjemann i 1K. Selv om det ikke ble noen ny F-kabin denne gang, så syns jeg Swiss sin gamle F var mer enn bra nok. Kabinen virket romslig siden bagasjehyllene over DG-setene er fjernet. Dessuten liker jeg fargene de har valgt. Alt fremsto som nytt (ok, kanskje ikke PTV), og alt var i tipp-topp stand.

8328788709_b0e6fb833b_c.jpg

Benplass

8329856874_8a0ff7972b_c.jpg

Ekstra deilig når man har hele raden for seg selv

7453425682_83255289f3_c.jpg

Hardtarbeidende hårfønere. Over Kina/Mongolia.

Matservering startet når vi hadde nådd cruise og fløy over Mongolia. Det startet med et utvalg av forskjellige skinker og salami og brød. Akkurat en slik frokost jeg trengte! Nå husker jeg selvfølgelig ikke hva som ble tilbudt etter dette og jeg har heller ingen flere bilder av matserveringen.

8329837630_fcab3b1144_c.jpg

Digger det store bordet!

8329313837_d520ebfc32_c.jpg


7453424928_aa2e332f7b_c.jpg

Endelig ’ordentlig’ frokost

7453423850_62563fbf0e_c.jpg

Setet

8328787059_9986443724_c.jpg


8328780761_97c296052d_c.jpg


Etter mat begynte man å føle seg litt trøtt igjen. Sengen ble redd opp mens man skiftet. Foretrekker også LX sin pysj fremfor LH sin.

8328781833_93d73786c7_c.jpg


8328783009_938ce79601_c.jpg

Utforskning av IFE-innholdet. Så filmen ’Carnage’. Anbefales ikke

8329855444_8f176ce663_c.jpg


Som sagt var dette et opplagt crew og de var hyggelige og tok seg til å snakke litt med oss. De trodde forresten at Islending og jeg kjente hverandre fra før av, og syns det var en morsom historie at vi tilfeldigvis hadde truffet hverandre.

Noen timer før ankomst i Zürich ble det andre måltidet servert. Desserten tok 1A og jeg sammen ved setet mitt. Må innrømme at det var litt godt å kunne snakke norsk med noen igjen etter 9 dager borte alene. Dessverre nærmet vi oss allerede Zürich Kloten, noe som betydde slutten på en fantastisk flight. Crewet kom bort for å personlig takke for hver av oss og ønske oss en fortsatt god påske. Vi fikk også hver vår påskehare i sjokolade som en liten gave :) Maître de Cabine kom også innom og håndhilste på alle. En fin liten touch.

Etter disembarkation var det på tide å ta forvell med Islending som skulle videre til BGO via FRA og FCT. Tog fra E-gatene til ankomst og bagasjeutlevering. Priority tag fungerte og kofferten min var tredje bag på belte. Bagasjen min hadde blitt merket med HON i tillegg til den vanglige priority taggen. Dermed ble kofferten tatt av beltet med én gang den kom ut og satt på en tralle. Dette er service!

Var en rask tur innom den nyåpnede Swiss Arrival Lounge. Fin lounge som har 20 dusjer og tre soverom. Også bra froskostutvalg.

Swiss imponerte meget i luften med svært vennlig crew som tok godt vare på en. Dette sammen med at de hadde mat som falt i smak (hovedsakelig frokosten) gjorde at dette ble en fantastisk flight.

Gjenstår:
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Igjen; tusen takk for en super rapport!

I tillegg til min flight til Zurich var det en S7 flight til Novosibirsk (så mange harry folk på et fly, tror jeg du skal lete lenge etter) med avgang ca samme tid. Det ble derfor en laaaaang kø ved passkontrollen. Tok nok sikkert 30 min å komme igjennom. Ikke den beste starten så tidlig om morgenen med andre ord.

Haha, nå fikk jeg flashback til da jeg sto i den samme køa i September! Helt likt som du beskriver her; uendelig lang kø og masse harry russere som skulle hjem til Sibir :colgate:
 
Last edited:
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Synd at LX F class awards ikke er tilgjengelig med US Airways lengre. Er visst også blokkert for alle andre, finner nada med awards for LX F på KVS enten det er 1 dag frem i tid eller 1 år frem i tid. Det er synd fordi jeg synes laksen de serverer som forrett er veldig god og ikke minst har de skikkelig champagne. Prøvde LX fra NRT og der foregår innsjekk sammen med ANAs F pax og LH sine F pax i en egen sone. LX har attpåtil eskorte til lounge og ombord på flyet der, slettes ikke så verst til en utestasjon å være.
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del X | Zürich + ZRH-OSL-FRA

Siden FRA-OSL er godt dekket her på forumet så velger jeg å slå sammen de siste to delene av rapporten. Ikke noe ekstraordinert så jeg tror jeg lar bildene tale for seg nok en gang.

Noen bilder fra Zürich
7453422384_8a3b92a2ff_c.jpg


7453415774_d51e217dd1_c.jpg


7453416572_be75f316e2_c.jpg


7453417486_e5153b5399_c.jpg


8332695355_357e86be43_c.jpg

Zürich Kloten

8333751372_fff348aa07_c.jpg


08.04.2012
ZRH-FRA
LH1188
A320-211
D-A***
Business 3F


8332675431_cc636cdd20_c.jpg

Parkert ved siden av en A320 fra Edelweiss

8332688057_8f7315b457_c.jpg

Veldig enkel frokost, men det er akkurat det man trenger

8333737704_950c1b3d74_c.jpg

Skyet hele veien fra ZRH til FRA

08.04.2012
FRA-OSL
LH860
A321-231
D-AI**
Business 4A


8333756988_aa1f2ab859_c.jpg

4AC for meg selv

8333745222_97a351256d_c.jpg


8332683153_c0f53f0951_c.jpg

Et gjensyn med Skagenodden

8332680283_2139b52e05_c.jpg


Og med det vil jeg takke alle som har lest og kommentert rapporten. Hyggelig å få tilbakemeldinger :) Dessuten vil jeg takke alle som har bidratt i de forskjellige DM-trådene her på forumet med tips, forklaringer og hjelp. Foruten dere flypratere hadde turen aldri blitt noe av, så all ære til dere.

Helt til slutt: Godt nyttår, alle mann! Får håpe på at 2013 blir et bra år, flymessig :D

Takk for meg :)
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Fin rapport så langt. Ja japanerne beklager om det er så mye som et minutts forsinkelse på toget. Ganske stillig at de kom på høyttaleranlegget og beklaget at toget dessverre er 2 minutter forsinket.

Strålende rapport så langt, venter spent på resten. :)

Tusen takk!

Igjen; tusen takk for en super rapport!



Haha, nå fikk jeg flashback til da jeg sto i den samme køa i September! Helt likt som du beskriver her; uendelig lang kø og masse harry russere som skulle hjem til Sibir :colgate:
Var det fortsatt mye hockeysveis og Adidas grilldresser å se?

Synd at LX F class awards ikke er tilgjengelig med US Airways lengre. Er visst også blokkert for alle andre, finner nada med awards for LX F på KVS enten det er 1 dag frem i tid eller 1 år frem i tid. Det er synd fordi jeg synes laksen de serverer som forrett er veldig god og ikke minst har de skikkelig champagne. Prøvde LX fra NRT og der foregår innsjekk sammen med ANAs F pax og LH sine F pax i en egen sone. LX har attpåtil eskorte til lounge og ombord på flyet der, slettes ikke så verst til en utestasjon å være.
Utrolig synd det med dårlig/null tilgjengelighet med LX og LH :( Er ikke særlig begeistret for laks eller champagne(!), men det med egen sone for innsjekk og eskorte til gate høres forlokkende ut!

Edit: Tommy777 har visst klart å få booket tur med LH, så det er ikke helt umulig!
 
Last edited:
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Del VII |

Og da var man i Beijing. Det ble en lang taxi inn til gate fra RWY 36R og litt venting på ledig gate. Syns det så veldig tomt ut på flyplassen da vi ankom. Nesten ingen fly ved gate og ikke mye fly å se rundt om på flyplassen. Hvorfor da så mye venting og ’trafikkproblemer’?

Kjent problem med PEK det der, det er oftere forsinkelser enn ikke på PEK. Skyldes tildels trafikkmengde, men også tildels inkompetent ATC.
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Veldig fin TR med mange fine bilder.
Vet du om det er turer fra SEL til grenseområdene som man kan ta og hvor kan man evnt booke det? Har en halv dag i SEL senere i vår, og lurer på om det er nok tid til dette "eventyret".
 
Re: Påsketur til Nord-Asia C/F

Kjent problem med PEK det der, det er oftere forsinkelser enn ikke på PEK. Skyldes tildels trafikkmengde, men også tildels inkompetent ATC.
Hmm, skjønner.

Veldig fin TR med mange fine bilder.
Vet du om det er turer fra SEL til grenseområdene som man kan ta og hvor kan man evnt booke det? Har en halv dag i SEL senere i vår, og lurer på om det er nok tid til dette "eventyret".
Takk for det :)
Hvis du med SEL mener flyplassen så har jeg lest et sted at det er noen turoperatører som ordner det med pickup direkte på flyplassen. Jeg bruke tourdmz.com da jeg reiste og syns de var bra. Man betalte ikke før avreisedagen da man fikk billetten. Guiden snakket engelsk (noen av de andre turistene syns det var litt vanskelig å forstå til tider, men jeg hadde ikke noe problem). De fleste arrangørene som har turer til DMZ har avreise ganske tidlig om morgen og lengden på turen varierer ut i fra hvor mange steder man skal besøke. Hvis jeg ikke husker feil, så var vi tilbake i Seoul igjen sånn midt på ettermiddagen og jeg hadde valgt den turen som heter 'Panmunjun tour'.

Takk for turen, Kim! :)
Takk, like så :)
 
Back
Top