Re: Påsketur til Nord-Asia C/F
Del VII | HND-PEK
Etter noen deilige dager i Tokyo var det på tide å sette snuten hjemover for denne gang. Det ble buss ut til flyplassen og billetter kunne ordnes ved å kontakte hotellets concierge. Neste morgen var det opp tidlig for NH1255s avgang kl. 09:25 til Beijing. Hanedas internasjonale terminal ble åpnet i 2010 og den er lys og luftig innvendig. Hvis man tar bussen, slik jeg gjorde, stopper den først ved innenlandsterminalene 1 og 2 før den fortsetter ut til den internasjonale terminalen.
Ankom i god tid og innsjekk gikk uten de store problemene. Spurte om dagens flight var full, noe den ikke var i C. Hadde opprinnelig sete 2A, men siden noen hadde blitt tildelt 2C, fikk jeg byttet til 4A slik at jeg hadde et ledig sete ved siden av. Det ble ikke tilbudt noe fast-track her heller, men den vanlige køen var såpass kort at det ikke spilte noen rolle. Inngangen til ANA Lounge ligger rett ved gate 110. Selve loungen ligger i tredje etasje og har flott utsikt over 34L/16R og apron. Hyggelige lounge-drager ønsket meg velkommen og viste vei. En liten utstilling av flymodeller med bl.a. 747 i Pokémonfarger, Panda-767 og selvfølgelig en 787 var i korridoren inn til loungen.
Loungen var nesten full da jeg kom inn, men det var heldigvis et ledig bord ved vinduet, slik at jeg fikk nyte utsikten mens jeg fikk i meg litt frokost. Matutvalget besto for det meste av japanske retter. Etter en stund fikk jeg faktisk øye på ANAs 787 som ble tauet bort.
Uklart bilde, men det er en 787!
’My ride’ til Beijing
Etter en stund i loungen begynte det å bli litt kjedelig så jeg bestemte meg for å besøke utsiktsplattformen. Dessverre så var det ikke mulig å komme opp på denne etter sikkerhetskontrollen. Skikkelig nedtur, men sånn går det når man ikke gjør god nok research på forhånd. Til alle dere som har planer om å gjøre litt ’spotting’ på HND så må dere gjøre det før dere går gjennom security. Ble derfor sittende litt til i loungen før jeg trasket ned for å sjekke ut shoppingmulighetene. Ikke helt det store syns jeg, men fikk da kjøpt noen suvenirer og gaver (Ja, jeg vet. skikkelig tacky å kjøpe det på en flyplass).
Boarding nærmet seg og det opparbeidet seg en lang rekke foran skranken til gate 108. Heldigvis skjønner ANA at det går an å ha en egen kø for business/FF, og denne var betydelig kortere. Det ble en liten forsinkelse og gateagentene beklaget opp og ned i mente. Klokken 09:10 startet boarding, kun 10 minutter eter oppsatt tid.
06.04.2012
HND-PEK
NH1255
B777-281ER
JA717A
Business 4A
Var tynt belegg i business på denne flighten. Kan ikke ha vært mer enn 12 stk og med hele 70 seter i business så må det kunne sies å være lite.
Ble overrasket over hvor stor premiumkabin ANA har på denne maskinen. 70C+36PY og ’kun’ 111Y. Da jeg tok en tur rundt om i flyet litt senere i flighten så var både premium economy og economy helt fullt.
Ble ønsket velkommen ombord av et smilende og svært hyggelig crew som også beklaget for forsinkelsen. Det ble heldigvis enda mer forsinkelse pga stor trafikk på flyplassen i Beijing og vi ble sittende en stund før vi forlot gate. Taxet hele veien bort til RWY 34R. Kapteinen ga klampen i bånn slik at Rolls Royce-motorene våknet til live. Tok av mot nord-øst og svingte mot vest rett etter takeoff, før vi satte kursen mot Beijing. Under takeoff fløy vi over Tokyo og jeg fikk superb utsikt over byen. Selv oppe fra et fly ser Tokyo aldri ut til å ta slutt!
Video av takeoff.
http://www.youtube.com/embed/2tryeUVGEgA
Etter at vi hadde nådd cruise startet matserveringen. Fikk først utdelt noen japanske ’rice-crackers’ og noe å drikke. Deretter ble det servert en japansk rett. Jeg husker ikke hva som var på menyen eller hva man kunne velge mellom (eller om man kunne velge mellom noe i det hele tatt).
Etter mat utforsket jeg IFE litt, men endte opp med Moving Map og Modern Family på pcen i stedet. Setet var den forrige generasjonen ’Club ANA’, altså ikke helt flat seng, men mer som en lenestol med ekstra god recline. Setet er vel ganske likt det SK og LH har. Noe som var veldig bra var at setene har en svær skjerm mellom seg som sørger for at man er litt mer gjemt enn hos LH og SK. Ellers var setet mer enn godt nok for den 3-4 timers turen. Crewet gikk gjennom kabinen og passet på at alle hadde nok å drikke.
Benplass.
Panorama av kabinen fra 4A. Egentlig ganske skandinavisk preg over setene med den lyse trefinishen
RR-motorer og EVA A332 non-Hello Kitty
Koser meg med Modern Family og Moving Map
Setet
Bakre business-seksjon var nesten helt tom
Mt. Fuji sett fra 4A
Landingen i Beijing
http://www.youtube.com/embed/EesdhwN8vpw
Og da var man i Beijing. Det ble en lang taxi inn til gate fra RWY 36R og litt venting på ledig gate. Syns det så veldig tomt ut på flyplassen da vi ankom. Nesten ingen fly ved gate og ikke mye fly å se rundt om på flyplassen. Hvorfor da så mye venting og ’trafikkproblemer’?
Passkontrollen gikk veldig raskt siden det ikke fantes andre mennesker på flyplassen. Bagasjen tok derimot veldig lang tid. Godt opp mot 20 minutter tok det før første koffert var på beltet. Dette er jo nesten lengre enn på OSL, men siden Priority taggen virket her så slapp man å vente på siste bag i alle fall. Vekslet til kinesiske penger og tok taxi inn til byen.
Min første tur med ANA ga mersmak. Japansk høflighet og vennlighet oppsummerer vel stort sett crewet både på bakken og i luften. Flyet var i veldig god stand og det var rent og pent. ANA kan så absolutt anbefales!
Gjenstår:
Beijing
PEK-ZRH LX A343 F
Zürich
ZRH-FRA-OSL LH A320/A321 C