Overlever SAS corona-krisen?

Jag har ingen aning om hur det är i Norge & Danmark.
I Sverige har iaf Aviator, Menzies Aviation & SGH samma fackliga avtal för check-in & ramphandling.
Grundlönen och OB ersättning är densamma på alla tre handlingbolagen.
Det som skiljer är främst arbetscheman.

Det er vel i praksis ganske likt i alle landene.

Og for de de som har reist over CPH så har aldri SGH akkurat fremstått som flinkest i klassen....de siste 20 årene (minst) :stir

Det er vel i praksis ganske likt i alle landene.

Og for de de som har reist over CPH så har aldri SGH akkurat fremstått som flinkest i klassen....de siste 20 årene (minst) :stir

Litt uenig med deg her Someone, fra der JEG sitter, så fremstår absolutt SGH som den helt klart flinkeste i klassen, uten tvil, og i grunn vært det i alle år. Ikke bare et hestehode foran de andre heller, men lengre enn langt. (og med "de andre" mener jeg da de som har vært de siste årene, som MZ, Røros, Servisair ++

Anekdoter for alle mann, men få selskap har rotet så mye med bagasjen min som SAS. Alt fra tapt bagasje, til mange dager forsinket til forsinket og ankomst med hull i kolli og manglende hjul, til tyveri fra bagasjen. 6 uker ventetid på kundeservice og "vi dekker ikke dette". Og der Norwegian fikser deg en koffert på dagen, evt voucher i hjembyen for å handle ny, så gir SAS poeng du må bruke i SAS egen online webshop med elendige priser. Og poengene rekker akkurat til kjipeste koffert, skal man ha noe som helst annet må man legge ut selv.

Det er nok tilfeldig, men opplever mindre rot med EBG. [emoji1745]

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk

Anekdoter for alle mann, men få selskap har rotet så mye med bagasjen min som SAS. Alt fra tapt bagasje, til mange dager forsinket til forsinket og ankomst med hull i kolli og manglende hjul, til tyveri fra bagasjen. 6 uker ventetid på kundeservice og "vi dekker ikke dette". Og der Norwegian fikser deg en koffert på dagen, evt voucher i hjembyen for å handle ny, så gir SAS poeng du må bruke i SAS egen online webshop med elendige priser. Og poengene rekker akkurat til kjipeste koffert, skal man ha noe som helst annet må man legge ut selv.

Det er nok tilfeldig, men opplever mindre rot med EBG. [emoji1745]

For noe tull. SK har nå dytta kofferter på folk for mindre skade enn et hull.
Tyveri har jeg opplevd både med KL/LH, og ja, jeg skulle ikke sendt det.

For noe tull. SK har nå dytta kofferter på folk for mindre skade enn et hull.

Tyveri har jeg opplevd både med KL/LH, og ja, jeg skulle ikke sendt det.
Anekdoter er ikke tull, men anekdoter. Så får man ta det deretter. [emoji1745]

Det har varit knäpptyst från SPG nu i nästan två månader.
Förs det några samtal alls mellan parterna?
Jag hörde precis ett obekräftat rykte att SPG ev lägger ett strejkvarsel strax innan SAS kvartalsrapport

Q2 rapporten kommer imorgon, isåfall lär det komma under dagen. Vad tror ni som är juridisk bevandrade att det finns för möjligheter i ett sådant scenario? Hört många rykten om att man kör vidare med Connect & Link samt omedelbart lägger ner/avvecklar SK vid strejk, är det möjligt?

Word on the street att Simon Pauck fått gå, men ingenting i skrift ännu.

Är det bara jag eller brukar SPH ge intervjuer runt varje kvartalsresultat, men denna gången har det varit väldigt tyst...? Kanske ligger någonting i ryktet? :rolleyes:

Han har i alle fall uttalt seg til Check-in i dag om at SAS vil prøve å kvitte seg med noen A350
“Planen er at finde løsninger for vores langdistanceflåde, så vi kommer på markedsmæssige niveauer Det er desværre sådan, at vi med lukningen af det russiske luftrum samt den fortsatte pandemi i Kina er i en de facto situation, at vi har et overskud i flåden, som vi helst vil af med og ikke have forpligtelserne for,” siger Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-vil-af-med-flere-langdistancefly/

Det er nok ganske ironisk ment når det kommer fra den kanten.. :) Ikke alltid like lett å formidle ironi over det store internettet.

Eller kanskje fyren har selvinnsikt:( Antar meldingen som ble sendt til meg som omtrent lød, om du ikke flyr, hva f... har du da i cockpit å gjøre, og var ironi.
vel uten meg å mine kollegaer så hadde dere sikkert stått ved gaten enda, om dere ikke er utsjekket på brokjøring og pushback og har sterke nok armer til å kunne klatre opp i cockpit igjen.

La det være sagt, om jeg er utslitt p.g.a mannskapsmangel og masse ekstra arbeid, så håper jeg på en lykkelig løsning for SAS/SGH og de som er igjen, og de som gjerne vil tilbake. Så kanskje en dag langt fremme dere er tilbake der, men da er jeg pensjonist:old

Eller kanskje fyren har selvinnsikt:( Antar meldingen som ble sendt til meg som omtrent lød, om du ikke flyr, hva f... har du da i cockpit å gjøre, og var ironi.
vel uten meg å mine kollegaer så hadde dere sikkert stått ved gaten enda, om dere ikke er utsjekket på brokjøring og pushback og har sterke nok armer til å kunne klatre opp i cockpit igjen.

La det være sagt, om jeg er utslitt p.g.a mannskapsmangel og masse ekstra arbeid, så håper jeg på en lykkelig løsning for SAS/SGH og de som er igjen, og de som gjerne vil tilbake. Så kanskje en dag langt fremme dere er tilbake der, men da er jeg pensjonist:old

Det var da voldsomt til «oss» og «dere.» Hva som står i private meldinger kan ikke jeg vite noe om, men det er ihvertfall ikke slik at alle «vi» piloter ser på oss selv som viktigere enn alle «dere» som laster, pusher, boarder osv. Alle forstår at samarbeid er det som skal til for å få flyene til å gå.

Hilsen en som nettopp fikk sin første lønning siden desember 2020..

Det var da voldsomt til «oss» og «dere.» Hva som står i private meldinger kan ikke jeg vite noe om, men det er ihvertfall ikke slik at alle «vi» piloter ser på oss selv som viktigere enn alle «dere» som laster, pusher, boarder osv. Alle forstår at samarbeid er det som skal til for å få flyene til å gå.

Hilsen en som nettopp fikk sin første lønning siden desember 2020..

Det var ikke i PM, men den ballen er død. Grattis og velkommen tilbake hvor du hører til:up::fly. Og la det være sagt i krig og kjærlighet er alt lov, derfor er mitt forhold til de som flyr, både cockpit og kabinen godt, om dog noen ganger litt anstrengt, men det er en del av bransjen tror jeg.

Hæ? Har jeg sendt deg melding?
Du har ikke mye sans for humor skjønner jeg. Om du hadde lest videre så har du sett at jeg etterpå inkluderte de i kabin, de blir og erstattet over en lav sko.
Kunne sagt ansatte men som sagt, de på bakken har bedre beskyttelse. Til de går på kontrakt, men det er an annen tråd.
Igjen, du sier at jeg sendte deg melding? Det er tøv. Jeg kommuniserer privat med noen her inne, men har aldri sendt deg melding.

Den originale kommentaren var ment mot SAS, og alle andre, som skal spare seg til fant ved og ikke betale de ansatte det de skal.
Dette er veldig irriterende for meg som bor i USA og se at folk i Norge, der ordentlige arbeidsforhold og tariff avtaler er en selvfølge for mange, blir behandlet på en slik måte. Jeg bor i landet som nordmenn tror er farlig og bo og jobbe , og dette er utenkelig her. Ja i dag er det stor etterspørsel på folk, cockpit, kabin og mekanikere blir det neste. Men den eneste måten arbeidsgivere har brutt kontrakter på har vært Chapter 11, reorganisering. Sikkert noe snusk der, men de fleste som har gjort det var på tur til total konkurs.
Problemet mitt er at jeg er nordlending. En spade er ikke en spade, det er en jævla spade….

Jeg kjenner flere SAS ansatte som tror det er kroken på døra hvis det blir pilot streik. Dessverre.

DN er enig. Jeg er det ikke. Og det bør heller ikke skje.

3ca25d9b6c0e975ce743cc39fcb34a1c.jpg

Definer konkurs?

Jeg mener at man på akkurat samme måte som med Norwegian for 2 år siden, at skal SAS reddes og fremdeles eksistere, er det nettopp en konkurs som trengs. Og teknisk sett er jo selskapet alt det, så da gjenstår restruktureringen

Back