Overlever SAS corona-krisen?

Nå er vel ikke hele tilbudet kommet frem til DN , selv om DN prøvde noen ufine metoder....

Nei det er korrekt og jeg har jo heller ikke selv lest avtaleteksten. Det DN omtaler skal også visstnok være et av flere alternativer som den oppsagte står fritt til å takke nei til. Så DN sitter egentlig med ganske lite kunnskap om dette...så det blir vel like treffende som `Fake News.`
 
Last edited:
SAS har fått nedgradert kredittrating fra B til CCC av S&P. Det er såvidt over "konkurs" som er D
 
SAS har fått nedgradert kredittrating fra B til CCC av S&P. Det er såvidt over "konkurs" som er D

Ikke bra. På hvilket nivå er Norwegian (og f.eks. Icelandair og Finnair)?
Bare for å sammenligne Norden. Er det SAS som står svakest (nærmest "konkurs")?
 
Så et annet sted her inne (tror jeg) at Delta hadde fått ratingen "Junk" av et annet selskap. Tror derfor på ingen måte at SAS står alene her.

Espen
 
Så et annet sted her inne (tror jeg) at Delta hadde fått ratingen "Junk" av et annet selskap. Tror derfor på ingen måte at SAS står alene her.

Espen

"Junk" dekker egentlig kanskje mye. Delta ble nylig nedgradert fra BBB- til BB, og regnes gjerne som blant de sterkeste flyselskapene
 
I følge overskriften på en betalingsmurartikkel på checkin.dk er det snakk om å kutte 650 pilotstillinger i SAS
 
Ser ut som det är totalt 600(CPH)+250(ARN)+350OSL FTE som ryker på kabinsidan.

Dette viser tydelig hvor omfattende koronakrisen er for den internasjonale luftfarten. I tillegg er det interessant å merke seg at krisen rammer så ulikt for ett og samme selskap med virksomhet i 3 ganske like land.

CPH-basen kutter nesten dobbelt av Norge, så da blir det ikke mye igjen av denne basen de neste årene. Antar at flere a320 etterhvert blir flyttet til Arlanda og OSL ettersom CPH-basen krympes ned så kraftig og mindre behov for fly og crew der.
 
Dette viser tydelig hvor omfattende koronakrisen er for den internasjonale luftfarten. I tillegg er det interessant å merke seg at krisen rammer så ulikt for ett og samme selskap med virksomhet i 3 ganske like land.

CPH-basen kutter nesten dobbelt av Norge, så da blir det ikke mye igjen av denne basen de neste årene. Antar at flere a320 etterhvert blir flyttet til Arlanda og OSL ettersom CPH-basen krympes ned så kraftig og mindre behov for fly og crew der.
Antalet på CPH-basen är för longhaul är mer resurskrävande samt kommer ta längre tid att återhämta...
 
Last edited:
SAS har fått nedgradert kredittrating fra B til CCC av S&P. Det er såvidt over "konkurs" som er D

"Junk" dekker egentlig kanskje mye. Delta ble nylig nedgradert fra BBB- til BB, og regnes gjerne som blant de sterkeste flyselskapene


Hvor finner du disse kredittrating ting. Det hadde vært interessant å se statusen på andre flyselskaper.
 
Hvor finner du disse kredittrating ting. Det hadde vært interessant å se statusen på andre flyselskaper.

Det står på hjemmesidene deres og er ofte i finansnyhetene når de endres

Dog er det mange selskaper som ikke har en rating også
 
SAS har solgt reiser for nesten 6,8 milliarder kroner som ikke kan gjennomføres:
https://e24.no/naeringsliv/i/jdRmbA/sas-og-norwegian-kan-skylde-kundene-rundt-10-milliarder
Dette er rett og slett en tikkende tapsbombe.
Vil SAS faktisk få så mye penger på konto i løpet av sommeren / høsten at de kan betale dette tilbake ?
SAS har nok gått litt under raderen siden alt fokus siden fredag den 13ende har vært rettet mot Norwegian og de umiddelbare problemene de havnet i. Vi har hørt lite og ingenting om hvordan de har tenkt å løse likviditeten fremover annet enn permitteringer og oppsigelser.

Mens Norwegian på sett og vis var tvunget til å restrukturere gjeld og EK for å unngå konkurs, har det vært mere stille rundt SAS.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
SAS henter/får penger:

https://newsweb.oslobors.no/message/507879

Politiskt stöd från regeringarna i Danmark och Sverige för en rekapitalisering av SAS

I dag har regeringen lagt fram en proposition till riksdagen om att stödja SAS
AB (publ) ("SAS") med upp till 5 miljarder SEK, som en del av bolagets
nödvändiga rekapitaliseringsplan till följd av de negativa effekterna av covid
-19. Därutöver har den danska regeringen kommunicerat politisk enighet för en
rekapitalisering av SAS. Bolaget uppskattar att rekapitaliseringen kommer att
omfatta nya medel om cirka 12,5 miljarder SEK samt ytterligare åtgärder. Målet
med rekapitaliseringsplanen är att säkerställa att SAS är fullt ut finansierat
och att nivån på eget kapital kommer att vara som innan covid-19 när
affärsvolymer återgår till nivåer rådande innan covid-19.
 
Ser da ut som det er snakk om 5 mrd hver i ny egenkapital fra Danmark og Sverige som er planen? Og litt uklart om de totalt skal hente 12,5 mrd SEK gjennom emisjoner, eller om dette er totalpakken? Jeg tolker det slik at det også er snakk om konvertering av gjeld


Følger med krav om kutt og effektiviseringer også ser det ut som
 
Last edited:
Back
Top