Overlever SAS corona-krisen?

Högst troligt var det regeringspartiet med Miljöparitet de Gröna med Per Bolund i spetsen som i sista stund drev igenom kravet på huvudkontor i Sverige.
Det gjorde att både BRA och Norwegian blev utan lånegarantier.
Miljöpartiets förhoppning är att om BRA går i konkurs, då kan Bromma flygplats läggas ned.
Utan konkurrens från både Norwegian och BRA kommer det förmodligen bli riktigt höga biljettpriser med SAS då monopol uppstår.
Det kommer tvinga folk med normala löner att resa med tåg och buss när flygbiljetten blir svindyr.
Miljöpartiet kräver en "Green restart" av svenska samhället efter Corona och all verksamhet som håller på med fossila bränslen bör bli utan statligt stöd.
Per Bolund sa häromdagen att inrikesflyget i Sverige helt bör avvecklas efter corona och svenskarna ska resa med eltåg i framtiden.
Bolund vill att regeringen gör en 400 miljarders satsning på nya High speed trainlines(+300 km/h) i Sverige efter Corona.

Javel...

Min personlig mening er denne: Hold deg langt vekk fra personer / politikers som mener de har funnet den eneste rette vei hvordan folk skål live sitt liv. Vannligvis går det sammen med tvang og forbud og har i siste århundre vært en garant for katastrofer. Heile kommunisme er bygget på dette ide. Og vi ser jo hvor bra det fungerer. De som liker dette, skål bare flytte seg til Nord-Korea.

Også her nede kommer de grønne partiet med slike utspill. Men det har jo ingen substans. Dersom du spører dem hvordan de mener denn "green restart" så kommer de bare med forslag om mye mer subvensjoner til industrier de liker.

Sånnheten er jo denne. Tog er langt mere en fly en volum-business. Ingen problem å ha skikkelig bra frekvens mellom Stockholm og Gøteborg. Men klarer du det i like grad med sma byer? Det går an å ha 4-5 daglige med 50-70 seters fly. Men slike tog er ikke økonomisk. Her trenger du i minst 10 ganger så mye pax slik at du rekker lønnsomheten. Jeg har selv sett det med egne øgn i mitt tid i Flixbus da man started FlixTrain.

De grønne forslag er ganske ofte en utopi av folk med bra økonomi som lever i store byer. Men de rett og slett funker ikke for folk som ikke har bra nok økonomi og/eller lever utenfor de store byer. Og noen av de grønne forslag er bra dum ideologisk motivert hat. Hvorfor skål man forby svenskene å ta fly til sommerferie på Mallorca?

Sverige vil merke det smertelig hva det betyr at BRA gikk konk. En rute GOT-Umeå kan man ikke substituere med tog. Det tar rett og slett for langt. Næringslivet i GOT og Umeå vil snart klage om de dårlige forbindelse mellom de to byer.

En sånnhet forblir til slutt. Også de grønne trenger for sine dyre planer all disse inntekter som flytrafikken genererer. Uten bra flyforbindelser innen og utifra Sverige vil næringsliv lide, vil skatte-inntekter minsker seg over tid og da blir folk snart sur dersom de blir fattigere og de grønne er snart upopulær... Her nede har de grønne partiet falt i menings-målinger som en stein fra 28% til 18%, fordi de ikke har en ide eller resept hvordan å takle denne Corona krisen.
 
Högst troligt var det regeringspartiet med Miljöparitet de Gröna med Per Bolund i spetsen som i sista stund drev igenom kravet på huvudkontor i Sverige.
Det gjorde att både BRA och Norwegian blev utan lånegarantier.
Miljöpartiets förhoppning är att om BRA går i konkurs, då kan Bromma flygplats läggas ned.
Utan konkurrens från både Norwegian och BRA kommer det förmodligen bli riktigt höga biljettpriser med SAS då monopol uppstår.
Det kommer tvinga folk med normala löner att resa med tåg och buss när flygbiljetten blir svindyr.
Miljöpartiet kräver en "Green restart" av svenska samhället efter Corona och all verksamhet som håller på med fossila bränslen bör bli utan statligt stöd.
Per Bolund sa häromdagen att inrikesflyget i Sverige helt bör avvecklas efter corona och svenskarna ska resa med eltåg i framtiden.
Bolund vill att regeringen gör en 400 miljarders satsning på nya High speed trainlines(+300 km/h) i Sverige efter Corona.

Tvivlar inte på att MP vill att vi ska sluta flyga inrikes, men i vilket sammanhang sa Per Bolund att inrikesflyget helt ska avvecklas? Och varför får inte BRA stöd av svenska staten? De är ju ett svenskt flygbolag så vitt jag förstår.
 
Sverige vil merke det smertelig hva det betyr at BRA gikk konk. En rute GOT-Umeå kan man ikke substituere med tog. Det tar rett og slett for langt. Næringslivet i GOT og Umeå vil snart klage om de dårlige forbindelse mellom de to byer.

BRA har ju tekniskt sett inte gått i konkurs. Den rekonstruktion man har ansökt om är mera ett sätt att skydda sig från en konkurs under tiden det inte finns någon möjlighet att bedriva verksamhet. Om ca ett halvår vet vi väl om rekonstruktionen lyckades och BRA är tillbaka på vingarna.
 
Tvivlar inte på att MP vill att vi ska sluta flyga inrikes, men i vilket sammanhang sa Per Bolund att inrikesflyget helt ska avvecklas? Och varför får inte BRA stöd av svenska staten? De är ju ett svenskt flygbolag så vitt jag förstår.

Det sa Bolund i en TV intervju med SVT tidigare i veckan när reporten frågade om flygets roll i samhället efter Corona. Han sa att MP vill avveckla svenska inrikesflyget efter Corona.
Det ska vara en grön omstart efter Corona.
I sista stund tillkom det ett nytt krav att moderbolagets huvudkontor måste ligga i Sverige och därmed föll BRA bort.
 
I sista stund tillkom det ett nytt krav att moderbolagets huvudkontor måste ligga i Sverige och därmed föll BRA bort.

Så här står det i beslutet som riksdagen klubbade igenom:

Regeringen får rätt att under 2020 utfärda kreditgarantier på högst 5 miljarder kronor för lån till flygföretag som den 1 januari i år hade svenskt tillstånd att bedriva kommersiell luftfart och som har sin huvudsakliga verksamhet eller sitt säte i Sverige.

BRA borde ju rimligen uppfylla kravet att få pengar av staten. Man har både säte och huvudsakliga verksamhet i Sverige och BRA ingår i koncernen Braganza AB som också är moderbolag med säte i Sverige. Så varför får man inte ta del av stödet?

Angående MP och vad de vill med flyget ska man komma ihåg att de fick drygt 4 procent i valet sist och även om de ingår i regeringen så är deras betydligt större samarbetspartner inte i närheten så radikal i sin syn på flyget.
 
Last edited:
Det går raskere i Sverige, men Göteborg-Kiruna, som er sammenlignbart med Oslo-Tromsø i distanse, tar 19-20 timer med tog. Drøye 20 timer Malmø-Kiruna og 15 timer Stockholm-Kiruna.

Jeg vil nok tro svenskene forsetter med inrikesflyg fremover.
Mao dobbelt så fort som i Noreg, då :D
 
Ref. dagens melding om konkursbegjæring Norwegians bemanningsselskaper I SE og DK.
Betyr dette at SAS har fulle lønnskostnader på crew i SE og DK som spiser egenkapital?
Noen med formening om kostnader per dag/uke/måned som kan indikere hvor raskt SAS blør fra kassen?
 
Ref. dagens melding om konkursbegjæring Norwegians bemanningsselskaper I SE og DK.
Betyr dette at SAS har fulle lønnskostnader på crew i SE og DK som spiser egenkapital?
Noen med formening om kostnader per dag/uke/måned som kan indikere hvor raskt SAS blør fra kassen?

Nej. I begge lande betaler staten delvist lønnen til de ansatte. Derudover er personalet i i hvert fald Danmark gået med til lønreducering på 20-25 pct.

Men selskabet drænes stadig (dog i langsommere tempo) af lønudbetalinger..
 
Jeg blir ganske overrasket hvis vi om ikke alt for lenge begynner å se rene oppsigelser hos SAS også. Hvis ikke de ser/tror de er på et nivå på >90% innen et år, vil de uansett ha en overtallighet. Jeg tror at hvis man er på den nederste 20% på ansenitetslisten hos SAS kan man like gjerne begynne søke ny jobb med en gang, dessverre

Dog er nok ikke dette unikt for SAS, og vil gjelde egentlig hele bransjen. Akkurat den varslede pilotmangelen er utsatt endel år...
 
Last edited:
Vet ikke om den kommer til å gjelde, men pr i dag har man i hvert fall for Diamond, 123 dager karenstid innen man mister status.
 
5000 FTE , Full Time Employment, vil bli mange flere enn 5000 mennesker da mange jobber i reduserte stillinger ..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
5000 blir det vel hvis norwegian overlever, går de under blir det nok ingen.
Men si at norwegian sin skandinaviske operasjon kommer seg igjennom kisen, og sas da sier opp disse 5000, er det da realistisk å tenke at de neste ukene/månedene er de siste for 737 hos SK? Dødiden nå er vel også perfekt for å sertifisere piloter, da alle fly står ledige.
 
Samtidig er det også opptil, så avhenger jo selvsagt av trafikk utviklingen.

Strengt tatt har de ikke noe valg, hvis ikke trafikken tar seg opp nok. Med svenske og danske litt halvveis permiskonsmuligheter, og de norske som normalt vel er begrenset opp til 26 uker (har vel vært snakk om 52), og med endel ganske lange oppsigelsestiden så må de dessverre ta dette grepet. Det er dritkjip for de ansatte, men for selskapet er det en viss logikk å sende ut litt for mange, enn for får, varsel om oppsigelse


Ser man på fordelingen er det vel prosentvis færrest i Norge?
 
Ser man på fordelingen er det vel prosentvis færrest i Norge?

SAS har for tiden 9 maskiner i drift på Oslo basen, 2 i Sthlm, mens alle maskinene er grounded på CPH-basen. Dette gir en indikasjon på totalt ulikt flymarked i disse 3 landene. Dersom ikke internasjonal og interkontinental flytrafikk kommer på bena før langt ut i 2021-22, vil nok SAS sin CPH-base krympe kraftig inn og kun ha svært redusert flyaktivitet.

Men...reisemønsteret kan jo kjapt ta seg opp dersom det kommer en COVID-19 vaksine på markedet.
 
Last edited:
Back
Top