Overlever SAS corona-krisen?

Men de kan trolig gjennomføre den på et bedre tidspunkt en NAS er nødt til.

Er ikke dette egentlig et godt tidspunkt for NAS? Med tanke på at det meste av
gjelden vel er knyttet til flyene som i disse dager - og i lang tid fremover - vil være svært vanskelig/umulig å få solgt eller leaset ut.
Så kreditorene vil tape stort de også hvis ikke de går med på en deal som faktisk kan være en god oppside mulighet i form av aksjer.

W
 
Man må skille mellom en emisjon med nye penger/investorer kontra å konvertere gjelde til egenkapital. Selv om begge deler går ut på å trykke nye aksjer, så er det jo forskjellig tidspunkt når disse er mer eller mindre gunstige/ugunstige
 
For aksjonærene er det et veldig dårlig tidspunkt for NAS, men på mange måter er jo det irrelevant for selskapet gitt at de får gjennomført kapitalutvidelsen. Så ikke umulig at det slik sett er et gunstig tidspunkt.
Men uansett er det egenkapital og gjeld etter utvidelsen som er avgjørende.
 
Forskjellen er vel at SAS er ett godt etablert selskap som har den Svenske og Danske staten i ryggen.
Så Norwegian er ikke godt etablert? 27 år er bare en innkjøringsfase? [emoji23]
Norge har også vært positive til støtte til SAS, som forsåvidt er fornuftig siden det er mange norske ansatte og SAS er sentral i flytrafikken i Norge. Dessverre er ikke svenskene like hyggelige med Norwegian, og det kan jo være noe å ta med seg videre..
 
De har skutt seg selv i foten ved å kalle seg Norwegian. Tviler på at den norske stat hadde finansiert Danish eller Swedish.
 
Nå var det ikke navnet som var problemet, men at hovedkontoret ligger i Oslo istedet for i Sverige. Med den logikken burde hverken Danmark eller Norge gitt noen støtte til SAS. Heldigvis for SAS er ikke vi og danskene like smålige som svenskene.
 
Svensker generelt ser ned på Nordmenn. Jeg kan love deg at navnet ikke hjelper. SAS heter jo trossalt Scandinavian Airlines.
 
Grunden til at hverken den danske eller svenske stat vil smide penge i Norwegian, er at de reelt ingen interesser har i selskabet. Det har intet med navn eller hovedsæde at gøre.
SAS er en vigtig del af infrastrukturen i hele Skandinavien, mens Norwegian kun er det i Norge. Fra Sverige og Danmark er langt det meste af deres trafik leisure-orienteret. Trafik der ligeså godt kunne overtages af EasyJet, Ryanair, Wizz etc.
Især i Danmark har Norwegian meget få ansatte, de er primært udefra.
Det ville svare til at staterne gav støtte til McDonald's, Starbucks etc. hvis de en dag skulle få problemer.
 
Är inte det att vara konsekvent i alla fall?

Lite bittra kommentarer här får jag säga.

Nei, det ble det ikke. Man ikke setter opp regler og justerer etter publisering på slik en måte. Sverige ble ikke tjent med dette i det heile tatt. Malmø Aviation har stopped flygninger og er i administrasjon. Ikke lovende for konkurransen heller.

Hvem er tjent på hvilked måte henger først og fremst sammen med hvem du spører. Privatmannen vil bare ha billigst mulige billetter. Dersom SAS og DY forsvinner og W6 og FR rykker inn med billige priser, så vil ingen klage.

På langt sikt vil konsolidering i Europa bli aksellerert av Corona. SAS er ikke en av de store tre. De blir spist opp på den en eller annen måte.
 
Interessant artikkel i E24 (Bak betalingsmur)

E24: Bare et spørsmål om tid før SAS havner i Norwegian fellen

I korte trekk dreier det seg om at SAS rett før krisen hadde en EK på 4,4 mrd og gjeld på 50 mrd.
Mens DY nå (kanskje) klarer å bli kvitt store deler av sin gjeld, vil SAS snart være i samme situasjon som DY er i, med 54,5 mrd i gjeld.
Så SAS aksjen er i realiteten også null verdt og DY vil være i en bedre situasjon når hjemmemarkedet åpner enn SAS.

W
Har SAS en gjeld på 50mrd ?
 
Har SAS en gjeld på 50mrd ?

Det er jo like «fucked up» (for å bruke forståelige terms) i SAS som i DY, men SAS forholdt seg vel ikke til leasing bokført som gjeld før i Januar 2020. Derfor vil gjelden nå fremstå som at den har ca doblet seg ifht forrige kvartal. DY gjennomførte bokføring ihht IFRS tidligere og har vært i skuddlinja for kritikerne på grunn av høy «gjeld» lengre. Velkommen i klubben SAS....
 
Det er jo like «fucked up» (for å bruke forståelige terms) i SAS som i DY, men SAS forholdt seg vel ikke til leasing bokført som gjeld før i Januar 2020. Derfor vil gjelden nå fremstå som at den har ca doblet seg ifht forrige kvartal. DY gjennomførte bokføring ihht IFRS tidligere og har vært i skuddlinja for kritikerne på grunn av høy «gjeld» lengre. Velkommen i klubben SAS....


Men for verken SAS eller Norwegian er det leasinggjelden som egentlig er problematisk. Men det gjør det ikke så interessant i mediene
 
Nei, det ble det ikke. Man ikke setter opp regler og justerer etter publisering på slik en måte. Sverige ble ikke tjent med dette i det heile tatt. Malmø Aviation har stopped flygninger og er i administrasjon. Ikke lovende for konkurransen heller.

Hvem er tjent på hvilked måte henger først og fremst sammen med hvem du spører. Privatmannen vil bare ha billigst mulige billetter. Dersom SAS og DY forsvinner og W6 og FR rykker inn med billige priser, så vil ingen klage.

På langt sikt vil konsolidering i Europa bli aksellerert av Corona. SAS er ikke en av de store tre. De blir spist opp på den en eller annen måte.

I Sverige sitter Miljöpartiet de gröna i regeringen, det är förmodligen det mest flyghatande partiet i hela europa. "flygskam" är Miljöpartiets påhitt.
Den dagen Norwegian skickade ut meddelande om att de lägger ned all longhaul från Arlanda firade Miljöpartiet med party på partikansliet.
De hatar allt som har med billiga flygbiljetter att göra. De vill att det ska vara riktigt dyrt att flyga. För bara tre dagar sedan sa partiledaren Per Bolund att han vill avveckla allt inrikesflyg i Sverige efter Cornona.
Han vill att alla ska åka tåg i Sverige istället för att flyga.
Möjligen kan Bolund leva med att SAS överlever med ett monopol och tar ut riktigt höga biljettpriser på inrikesflyget i Sverige.
Då kommer medelsvensson tvingas ta tåget.
 
Heldigvis skjer det aldri i Norge.
Tromsø-Oslo, 1t40m med fly. 1døgn og 19 timer med buss/tog..
 
Det går raskere i Sverige, men Göteborg-Kiruna, som er sammenlignbart med Oslo-Tromsø i distanse, tar 19-20 timer med tog. Drøye 20 timer Malmø-Kiruna og 15 timer Stockholm-Kiruna.

Jeg vil nok tro svenskene forsetter med inrikesflyg fremover.
 
Sverige oppgir spesifikt hovedkvarterets lokasjon som årsak.

Högst troligt var det regeringspartiet med Miljöparitet de Gröna med Per Bolund i spetsen som i sista stund drev igenom kravet på huvudkontor i Sverige.
Det gjorde att både BRA och Norwegian blev utan lånegarantier.
Miljöpartiets förhoppning är att om BRA går i konkurs, då kan Bromma flygplats läggas ned.
Utan konkurrens från både Norwegian och BRA kommer det förmodligen bli riktigt höga biljettpriser med SAS då monopol uppstår.
Det kommer tvinga folk med normala löner att resa med tåg och buss när flygbiljetten blir svindyr.
Miljöpartiet kräver en "Green restart" av svenska samhället efter Corona och all verksamhet som håller på med fossila bränslen bör bli utan statligt stöd.
Per Bolund sa häromdagen att inrikesflyget i Sverige helt bör avvecklas efter corona och svenskarna ska resa med eltåg i framtiden.
Bolund vill att regeringen gör en 400 miljarders satsning på nya High speed trainlines(+300 km/h) i Sverige efter Corona.
 
Last edited:
Back
Top