Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Noen som har klart å luke til seg grunnen til at dette nye selskapet er opprettet? en kreativ måte å bli kvitt mer gjeld på?

Det var vel slik at moderselskapet (NAS) også hadde et AOC, og de valgte å opprette et nytt AOC for å beskytte moderselskapet ytterligere.

Hos LT er følgende AOC listet for Norwegian:
https://luftfartstilsynet.no/aktorer/flyselskap/godkjente-flyselskaper/?q=Norwegian

Der er Norwegian Air Shuttle ASA listet med godkjent AOC, det er dette som blir erstattet med det nye.
 
Last edited:
Samt fått tildelt Callsign: Norseman.

Norseman har også vært benyttet som kallesignal i Norge tidligere. Er det noen som husker hvilket selskap som benyttet dette? Hørte det en del på radioen på FBU tidlig på 80-tallet.

Espen
 
Ser ut til at de små grå begynner å svikte etter 777års dagen. :)

Men hvilket c/s brukte Norving ?

Og husker jeg rett nå. så brukte NFT v.2 som ble til Saab Norsk Flytjeneste også Norseman.
 
Ser ut til at de små grå begynner å svikte etter 777års dagen. :)

Men hvilket c/s brukte Norving ?

Og husker jeg rett nå. så brukte NFT v.2 som ble til Saab Norsk Flytjeneste også Norseman.

Sånn går det når høna sparker.... :drunk:

Ifølge samme gamle JP-årganger brukte Norving bare navnet - altså "Norving" som callsign.
 
Norsk flytjeneste brukte norseman som callsigne ettter att de ble løsrevet fra Norskair.Hver av c-310 hadde sitt eget callsigne som fulgte flyet,for eks.norseman 310 eller 311 osv.
 
Ifølge samme gamle JP-årganger brukte Norving bare navnet - altså "Norving" som callsign.

Bekreftes. Uforglemmelig tilbakemelding fra Norving 414 (Dornier 228 fra Bergen) i tårnet på Karmøy med bane 14 i bruk, QNH 1014 og jaggu var ikke vinden 140/14:
Roger, one zero one four, one four with one four zero one four, (Norving) four one four.
 
Ser fra rapporten over at de først forventer et 2019-nivå i 2023-2024, så det dyttes på.

"Å spå er vanskelig, særlig om framtida", har jeg hørt.

Er det noen som vet hva slags grunnlag flyselskapene (og, for så vidt flyplasseiere) bruker for disse prognosene?
 
Da er emisjonskursen satt: 6,26
kr

Hver eksisternde aksjonær vil får 3 tegningsretter per 2. aksje i den nye emisjonen, men selv ikke det forsvarer en kurs på 55 kroner per aksje

Ellers har de alt sikret seg de første 2,9 mrd i emisjonen gjennom disse:

John Fredriksens Geveran Trading.
Sundt-familiens investeringsselskap Sundt as.
Ludvig Lorentzen og tilknyttede.
DNB Asset Management.
Folketrygdfondet.
Nordea Investment Management.

https://www.dn.no/bors/john-fredrik...ian-henter-inntil-seks-mrd-kroner/2-1-1004632

John Fredriksen er med når Norwegian henter inntil seks mrd. kroner
 
Last edited:
I tillegg ble de kvitt ytterligere $63 millioner i gjeld, dog var vel det endel av planen, da det har blitt konvertert obligasjonsgjeld til egenkapital

https://newsweb.oslobors.no/message/531978

The Company has received conversion notices from bondholders representing
(a) USD 46,000.00 of USD Convertible Bonds; and
(b) USD 63,134,169.00 of USD Perpetuals Bonds,
which pursuant to standard terms set out in the bond terms are convertible into 1,569,069 new shares in the Company.
 
Kanskje på tide å avslutte denne tråden, eller endre overskrift, nå som denne siste brikken er på plass?:)

Til tross for hva ‘ekspertene’ her inne og på diverse kommentarfelt måtte mene har Norwegian-ledelsen gjort en formidabel jobb med å restrukturere selskapet og fått det på rett kjøl igjen. Gjelden er kraftig redusert med et sted mellom 62-65mrd, fremtidige forpliktelser til flykjøp og leasing redusert med 85mrd. Det jobbes parallelt internt med flere spennende prosjekter innen produktforbedring og passasjeropplevelsen. Driften og selskapsstrukturen fremover skal være lønnsom og bærekraftig med fokus på hjemmemarkedet.

At emisjonen på hele 6mrd ble overtegnet på under 30 minutter (den skulle visstnok etter planen stenges om to uker) sier MYE ift tilliten nåværende ledelse har og at man har god tro på fremtiden til selskapet og forutsetningene det har for å lykkes i konkurransen fremover, etter Covid.

Det jeg lurer på nå: Overlever SAS? Den viktigste kundegruppen deres er ikke ventet ordentlig tilbake på to til tre år, skal man tro analytikerne. De skal konkurrere i fritidsmarkedet mot et mye sterkere Norwegian, i tillegg til Wizz og nykommeren Flyr, og attpåtil etablerer Ryanair seg på ARN.

SAS har allerede vært ute og forsiktig hintet til at de muligens må ha påfyll av frisk kapital til høsten, og den svenske stat har vel antydet at de ikke er så interesserte i å sponse selskapet lengre?
 
Bekreftes. Uforglemmelig tilbakemelding fra Norving 414 (Dornier 228 fra Bergen) i tårnet på Karmøy med bane 14 i bruk, QNH 1014 og jaggu var ikke vinden 140/14:
Roger, one zero one four, one four with one four zero one four, (Norving) four one four.

Flott.
Minner meg om den flygeren som ville fly til et fix som het Hector:
Requesting a vector to Hector.
Stand by I will ask my sector director. :cool:
 
Back
Top