Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Tipper BOC og Aercap er helt ute nå. Infoen om at de eier 5 og 3 prosent er over to uker gammel og med all tradingen de siste dager, så skal en ikke se bort ifra at de har kommet seg helt ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
I følge en artikkel på DN bak betalingsmur, er det nå flere i styret som ivrer etter å legge ned all langdistanse som endel av restruktureringen av Norwegian
 
I følge en artikkel på DN bak betalingsmur, er det nå flere i styret som ivrer etter å legge ned all langdistanse som endel av restruktureringen av Norwegian

Det er uten tvil noe en bør kikke på. Med tanke på hvor stor usikkerheten er med tanke på reiser de neste årene er langdistanse blant noe av det første de må se på verdien av å fortsette med. Gjenskape og utvikle det nordiske/intraeuropeiske produktet først.
 
"Norwegians kommunikasjonssjef Esben Tuman sier følgende om DNs opplysninger om saken:

– Det finnes ingen styrebeslutning på å droppe langdistanse."

Kommunikasjonssjefsk for "beslutningen kommer nok" :P
 
Ser ut som den infoen jeg kom med ikke stemte helt. AerCap flagget nå de gikk under 5% og eier nå 4,5%

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/69429


Ja, så det. For at de nå skal ha 4,5% aksjer når de hadde 3,1% tidligere, så må nok de ha konvertert hele eller deler av sin evigvarende obligasjoner på 5,9%. Uansett er Aercap er på vei ut. Får håpe de tar med seg de resterende 9 maskinene og lar DY slippe forpliktelsene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor stor del av aksjene i DY eies nå av det som kalles "småsparere"? Jeg forstår ikke helt dette, men kan småsparere tvinges med på rekapitaliseringen? For om det bare er privatpersoner igjen som eier aksjer, hvordan skal de da få inn penger?
 
Hvor stor del av aksjene i DY eies nå av det som kalles "småsparere"? Jeg forstår ikke helt dette, men kan småsparere tvinges med på rekapitaliseringen? For om det bare er privatpersoner igjen som eier aksjer, hvordan skal de da få inn penger?

Så finanspressen anslår over 30%

Ellers kan jo ingen tvinges til noe som helst, så ønsker de ikke være med trenger de bare la vær med å bidra. Eneste konsekvensen er at deres aksjer blir omtrent verdiløse, men det er de strengt tatt alt fra før. Mange av dem har heller ikke stemmerett ved generalforsamlingen, da aksjer som står på aksjesparekontoer og lignende (de med skattefordeler), regnes som å stå på en nomineekonto hos meglerhuset/forvalteren

Men kort sagt så det Norwegian trenger er nye investorer med nok cash
 
Så finanspressen anslår over 30%

Ellers kan jo ingen tvinges til noe som helst, så ønsker de ikke være med trenger de bare la vær med å bidra. Eneste konsekvensen er at deres aksjer blir omtrent verdiløse, men det er de strengt tatt alt fra før. Mange av dem har heller ikke stemmerett ved generalforsamlingen, da aksjer som står på aksjesparekontoer og lignende (de med skattefordeler), regnes som å stå på en nomineekonto hos meglerhuset/forvalteren

Men kort sagt så det Norwegian trenger er nye investorer med nok cash


Aksjesparekontoer har stemmerett. Men ikke såkalte kapitalforsikring. Noe ganske mange har. Dette er når Avanza fra Sverige eller Nordnet Bank kommer på eierposten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Aksjesparekontoer har stemmerett. Men ikke såkalte kapitalforsikring. Noe ganske mange har. Dette er når Avanza fra Sverige eller Nordnet Bank kommer på eierposten.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Ja, men det utgjør jo som du er inne på, ganske mange
 
Aksjesparekontoer har stemmerett. Men ikke såkalte kapitalforsikring. Noe ganske mange har. Dette er når Avanza fra Sverige eller Nordnet Bank kommer på eierposten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

... og slike kontoer kalles gjerne investeringskonto, investeringskonto Zero hos Nordnet bl.a.

Hensikten til lovgiver med aksjesparekonto (ASK) var jo å simulere eierskap gjennom et holdingselskap, uten faktisk å måtte opprette et aksjeselskap. Dersom man ikke hadde stemmerett på GF ville dette vært en unødvendig ulempe med hele ordningen. På en ASK er det da også den personlige skattyter som står som eier av verdipapiret.
 
I følge en artikkel på DN bak betalingsmur, er det nå flere i styret som ivrer etter å legge ned all langdistanse som endel av restruktureringen av Norwegian

Uffda, om det blir realitet kommer jeg til å savne FLL-OSL ruta, den var veldig praktisk for oss emigranter, tok gjerne 2-3 svip turer i året, klatrer ombord i flyet, som er 10 minutters kjøring fra huset mitt, sent på kvelden og sover seg over Atlanteren. Behagelig flytur, håper den fortsetter. :cry:
 
Uffda, om det blir realitet kommer jeg til å savne FLL-OSL ruta, den var veldig praktisk for oss emigranter, tok gjerne 2-3 svip turer i året, klatrer ombord i flyet, som er 10 minutters kjøring fra huset mitt, sent på kvelden og sover seg over Atlanteren. Behagelig flytur, håper den fortsetter. :cry:

Tror det er bye bye for intercont fra DY. De henger med 2/3 av flyet over konkursstupet, så her gjelder det å fokusere på core-core-core, dvs domestic, intrascand samt noen viktige (og revenue-tunge) Europa-ruter.
 
Tror det er bye bye for intercont fra DY. De henger med 2/3 av flyet over konkursstupet, så her gjelder det å fokusere på core-core-core, dvs domestic, intrascand samt noen viktige (og revenue-tunge) Europa-ruter.

Det samme som Flyr skal fokusere på med andre ord.;)

Espen
 
Hadde kostet under 50 millioner om noen med "onde hensikter" hadde villet kuppe generalforsamlingen.
 
Som forventet fikk alle de foreslåtte vedtakene foreslått av styret på dagens generalforsamling godkjenning

https://e24.no/boers-og-finans/i/vA...til-krisefullmakter?referer=https://www.vg.no



Ironisk nok går aksjen opp, samtidig som det vedtas at dagens aksjer nærmest blir verdiløse

Vel, det er mange småsparere som er investert i DY nå.
Trolig nytter BOC od AerCap sjansen og selger seg videre ned

Mange småsparere ikke forstå disse detaljer til den siste liten. Som eier har du ikke bare rettigheter, men også forpliktelser. Den neste emisjon kommer og dersom man skål beholde sitt andel i firma, så må man gi nye penger. Ellers blir den egne andel stadig mer verdiløs.
 
Noen viktige datoer for DY. (kilde E24)

18. des 2020 Examiner må legge frem en statusrapport for dommer
18. jan 2021 Frist for å være enig med kreditorer som har pant i fly og flymotorer
27. jan 2021 Frist for å levere irsk dommer plan for rekonstruksjonen
26. feb 2021 Dagen Norwegian sier de skal avslutte rekonstruksjonen
17. apr 2021 Mulig siste frist innenfor irsk lovverk til å avlutte examinership
 
Back
Top