Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Mens Norwegian er i retten i Irland og ser ut til å få fortsette omstruktureringen, begynner konturene av det 'nye' selskapet å ta form. Flåten vil bestå av 95 fly og deres leder for tekniske tjenester ønsker å droppe Boeings Gold Care og hente tjenestene hjem til Oslo med unntak av enkelte heavy sjekker. Han har kanskje sett at Widerøe besluttet det samme ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/lE...FcnXZDORoAS6tS6209aRlSzBVRsVCjvmaBEg3XGlhg14E

– For å realisere insourcingen må vi både rekruttere ansatte i Oslo-området og vi må bygge kompetansen som trengs. Vi trenger planleggere, prosjektledere og ingeniører. Basert på en «New Norwegian»-flåte på 110 fly må vi øke avdelingen fra 50 til rundt 95 stykker, sier Ahmad Abu Nima, leder for tekniske tjenester i Norwegian.

Mens Norwegian er i retten i Irland og ser ut til å få fortsette omstruktureringen, begynner konturene av det 'nye' selskapet å ta form. Flåten vil bestå av 95 fly og deres leder for tekniske tjenester ønsker å droppe Boeings Gold Care og hente tjenestene hjem til Oslo med unntak av enkelte heavy sjekker. Han har kanskje sett at Widerøe besluttet det samme ...

https://e24.no/boers-og-finans/i/lE...FcnXZDORoAS6tS6209aRlSzBVRsVCjvmaBEg3XGlhg14E

Strengt tatt er vel allerede avtalen med Boeing sagt opp for lengst ;)

Står da intet der om 95 fly Andy ? Men at de må ansette fra rundt dagens rundt 50 opp til ca. 95 ?

"Basert på en «New Norwegian»-flåte på 110 fly må vi øke avdelingen fra 50 til rundt 95 stykker"

Personlig synes jeg jo selv at 110 fly om det skal være fortsatt høres mye ut ?

Enig der, bare høres ut som 110 fly blir fortsatt MYE MYE forpliktelser...Spes med stort sett norsk satsning fremover....Men igjen, hva vet jeg :)

Hvor mye av dette med "norsk" satsing er realitet og hvor mye er medie-skapt eller spinn?

110 er alt for mye til å være skandinavisk innenriks + Skandinavia og ut. Det er vel omtrent på størrelse med SAS, og med kun 737-800 på short haul så svært mulig flere seter enn SAS...

Det er også begrenset hvor godt man kan forsvare posisjonen uten å satse mer aggressivt. Lukter lang vei at man gjør det man kan for å overleve for så å gjenreise overalt så snart som mulig, etablere nominell virksomhet, og så starte å vokse igjen. Dog kanskje ikke argentinsk innenriks ;)

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig, men med 110 fly må man få lov til å begynne å lure...

Hvor mye av dette med "norsk" satsing er realitet og hvor mye er medie-skapt eller spinn?

110 er alt for mye til å være skandinavisk innenriks + Skandinavia og ut. Det er vel omtrent på størrelse med SAS, og med kun 737-800 på short haul så svært mulig flere seter enn SAS...

Det er også begrenset hvor godt man kan forsvare posisjonen uten å satse mer aggressivt. Lukter lang vei at man gjør det man kan for å overleve for så å gjenreise overalt så snart som mulig, etablere nominell virksomhet, og så starte å vokse igjen. Dog kanskje ikke argentinsk innenriks ;)

Bare spekulasjon fra min side selvfølgelig, men med 110 fly må man få lov til å begynne å lure...

Enig, det er ganske mange fly, men om de har penger til aa holde seg i luften for aa satse paa en sterk stilling etter krisen er det muligens dette de behoever. Mange selskaper i Europa ligger med brukket rygg og det finnes nok markeder her og der, men grandiose satsninger som i Argentina vil nok ikke kreditorene se med blide oeyne paa.

110 er mye ja. Man kan jo begynne å regne:
OSL/BGO/SVG/TRD: før krisen 42 737, etter i hvert fall ikke mer enn tidligere, kanskje 30-35? (Husk at det også var flere maskiner som ble slynget til Norge fra utenlandske baser, HEL fløy i praksis en maskin for OSL, og en del inn fra Spania og)
ARN: i sommer var det planlagt 14, så kanskje 8-10 etter korona?
CPH: var ikke planlagt noe reduksjon eller økning for i år, så kanskje 8-10 her og?
HEL: mange mener jo at de aldri har tjent penger der, og de har jo redusert litt og, men noe tjener de penger på der borte, jeg tenker kanskje 5 maskiner er passende
LGW: jeg tviler på at denne basen består
Spania: var planlagt 20 i sommer som jo er mange fly, derimot var vel de fleste basene her nedleggingstruet også før korona, og i takt med homesourcingen som skjer tror jeg også disse basene forsvinner.
Fasiten på SH med mine beregninger blir da mellom 51 og 60 maskiner på kortdistanse.

Langdistanse er det jo svært delte meninger om, selskapet mener jo selv at de bare skal redusere flåten med ca halvparten. Ut fra kartet for S20 og at de absolutt skal fortsette med LH så tenker jeg:
LGW: 10 maskiner
CDG: 5 maskiner
Spania: kanskje 2
OSL: 2-3
Ender da på ca 20 maskiner, som kanskje er slik dem har tenkt.
Derimot blir det vanskelig å drive LH fra LGW uten feed fra kortdistansenettet osv, så det jeg håper vi ser, hvis noe LH skal beholdes er:
OSL: 8-10 maskiner
Bygg heller opp en base her og få trafikk mellom Asia til USA og Europa-USA/Asia. I verste fall er vel 4 787 basert på OSL greit, men det blir vel bare en symbolsk verdi (litt som nasjonale selskaper rundt om som har et par langdistansemaskiner for å knytte landet sammen med den store verden)

Min fasit blir vel da mellom 54 og 80 maskiner.

legger med kart fra Norwegian sin Q42019-presentasjon over planlagte flåtefordeling for S20:
DY S20 basestruktur.jpg
DY S20 bese LH.jpg

Last edited:
Norwegian øker om konkursbeskyttelse/rekonstruksjon i Norge også, etter den nye konkursloven som ble vedtatt tidligere i år

https://www.dn.no/luftfart/norwegian-soker-om-rekonstruksjon-i-norge/2-1-926263

Norwegian; flyselskapet med 9 liv.
Men kan mitt firma også søke konkursbeskyttelse om jeg har lekt cowboy i 5 år og dratt på meg en kjempegeld. Nå ønsker jeg bare at långiverne skal slette/ettergi 50% av gleden bare for at det kan være at mitt selskap blir lønnsomt om 2-3 år?

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/68839

Norwegian konverterer gjeld til aksjer igjen
Norwegian (NAS) opplyser i en børsmelding sent tirsdag kveld at selskapet konverterer gjeld på knapt 7,4 millioner euro til knapt 19 millioner nye aksjer, med en konverteringspris på 4,24919 kroner.

NAS har tidligere gått gjennom flere runder med konvertering av gjeld til aksjer. Denne gangen etter konkurs i Finland i OSM Aviation Finland Oy og i norske OSM Fi Oy, og det NAS beskriver som en konstruktiv dialog med bostyrerne i de to selskapene.

Dette betyr i praksis at de eksisterende aksjonærene i NAS nok en gang vannes ut.

Konverteringen av gjeld til aksjer er tidligere varslet Oslo Børs.

Men kan mitt firma også søke konkursbeskyttelse om jeg har lekt cowboy i 5 år og dratt på meg en kjempegeld. Nå ønsker jeg bare at långiverne skal slette/ettergi 50% av gleden bare for at det kan være at mitt selskap blir lønnsomt om 2-3 år?

Ja, men akkurat som med Norwegian som må du faktisk få kreditorene til å gå med på det. Så er ikke bare noe man kan "gjøre selv"

4,24919 kroner ?? Aksjen står jo i 0,44 nå? Hva skyldes dette?

At de tror de får mer ingen ved å få aksjer til en elending konverteringskurs også selge dem, istedet for at de havner inn i køen av kreditorer i rekonstruksjonen

Så lenge det finnes seg små-investorer som laster seg opp med DY aksjer, så lenge vil de institusjonelle investorer og leasing-selskaper konvertere gjeld og selge sine aksjer etter sperrefrist. Rett og slett fordi de far en visst del av sine penger tilbake.

Husk en ting. Dersom du er et stort investor, så har du tatt grep alrede med din risiko i Norwegian og nedskrived disse verdier eller flagget dem som truenede tap. Selger du na til 10% av verdi, så har du bare tapt 90%. Det er mye tap, men det er bedre enn 100% tap.

Til slutt sitter de private investorer med tap. Men slik er det jo nesten alltid med børsen ;)

Back