Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Overskrift i DN .. bak betalingsmur, så jeg kan ikke se logikken bak dette, men .... jaja ..

Dette er Øystein Stray Spetalens sjanse til å skaffe seg sitt eget flyselskap – og bli steinrik
Spetalen er akkurat hva Norwegian trenger nå, nemlig en førende eier som kan hoste opp ny kapital.

Fristet til å plukke frem min gamle venn informasjonsministeren ... ;)

:D

f9a.jpg

Positiv egenkapital. I motsetning til mange andre, inkludert SAS.

I så fall er det veldig rart at det er Norwegian som nå driver med omstrukturering og ikke andre.

https://snl.no/konkurs

For at et foretak eller en person skal kunne tas under konkursbehandling, må skyldneren enten være insolvent eller så må det foreligge en insolvenspresumpsjon.

- Skyldneren er insolvent når gjelden overstiger verdiene, og skyldneren er varig ute av stand til å betjene sine løpende betalingsforpliktelser.
- Insolvenspresumpsjonene har vi fordi det kan være vanskelig å bevise at noen er insolvente. Dersom skyldneren for eksempel erkjenner at det foreligger insolvens, eller der hvor skyldneren har fått et såkalt konkursvarsel, det vil si en oppfordring om å betale klar og forfalt gjeld, men likevel ikke har betalt innen en viss tid, foreligger en slik insolvenspresumsjon.

Nei, de er beskyttet av en irsk dommer. ;)
Skal de bli insolvent må de være fri for penger på konto, og dermed ikke kan betale forpliktelsene sine. Norwegian har penger i kassa til drift i flere måneder, iflg. ledelsen.

Det e fullt mulig at Norwegian kan gå konkurs, men det skjer ikke i 2020.

Igjen, jeg kan selge biff til hamburger priser og vinne mange premier, men hvis jeg selger et produkt for mindre enn det koster deg, så varer jeg ikke lenge.

Det der er vel midt i blinken.
Jeg jobber også for et slikt bolag, like etter 9/11 ville ikke folk fly og man måtte senke prisene, vi tapte nøyaktig 37 dollar for hver fly billett, sånn i gjennomsnitt og da ble utgifter skåret til beinet, etter noen år ble det fortjeneste igjen og solen skinte en stund men man må ha dype lommer og kjøre konservativt for å overleve slike kriser.
Skjønt det ble likevel chapter 11 i 2011, lenge etter 9/11, men den var kun for å ta rotta på flyger foreningene og de gunstige pensjons avtalene vi hadde.

Som før sagt, jeg tar av meg hatten for at Kjos satset friskt, men det var litt snusk med utflagging og dårlige forhold, det ble ansatt flyvertinner fra Bulgaria på lang rutene og 787 flygere for halv pris av det som var industri standard i vestlige land for å presse ned kostnader.
Produktet var jo bra, fløy ofte fra FLL til OSL og tilbake og bestandig på Premium, en slags LCC business class, dog komfortabel.

Det ble vel for mye og for kjapp ekspansjon, så det med Tower Air, jobbet der i 7 år. Vi ekspanderte i vildens sky, alt var så rosenrødt helt til dem kjørte seg i grøfta til og med før 9/11.
Det var også Low Cost Long Haul, funket på en måte før sjefen ble kåt og begynte med for mye utvidelser, Brasil, Irland, Grekenland, det gikk bra på stam rutene til Paris og Tel Aviv, men det var ikke nok, doblet i størrelse på noen få år og gikk på dunken så det suste.
Noe kjent med det Kjos? :cry:

Trodde du var pensjonert.

Tja, er enda på lønnings lista, men også på loss of license.
Kjøpte forsikring på fly sertifikatet og det var bra gamble.
Har enda et år igjen før lysene går ut på 65, kan gå tilbake og fly, hvis jeg blir frisk, men antagelig for lat.:cry:

Kjos har aldri hatt en ambisjon om å konkurrere mot nettverksselskaper så kunder som du skisserer her var aldri på Kjos radar. De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.

Norwegian var store på volum, og med LCC så er volum cash i kassa, bare spør Ryan.

Noen av oss har ankommet aar 2020 - av en eller annen grunn sitter du fast i 2011-12 - ta A330 og legg paa 20 ogsaa med blaa hale (dog ikke SAS) saa ser du hva jeg er fornyende med (787 suger esel i forhold til A350!) de er ikke engang i samme divisjon.

Fra slarv til alvor - Kjos hadde fra dag en 1 et premium produkt - som kunne ha vaert en solid inntekts kilde - WestJet fant det ut, Virgin Atlantic (som absolutt startet som LCC Transatlantic) fant det ut - Kjos tapte USD 800 pr Premium det han solgte !

Noen av oss har ankommet aar 2020 - av en eller annen grunn sitter du fast i 2011-12 - ta A330 og legg paa 20 ogsaa med blaa hale (dog ikke SAS) saa ser du hva jeg er fornyende med (787 suger esel i forhold til A350!) de er ikke engang i samme divisjon.

Fra slarv til alvor - Kjos hadde fra dag en 1 et premium produkt - som kunne ha vaert en solid inntekts kilde - WestJet fant det ut, Virgin Atlantic (som absolutt startet som LCC Transatlantic) fant det ut - Kjos tapte USD 800 pr Premium det han solgte !
Ankommet år 2020 ja.. Interessant siden første kommersielle flyvning for SAS med A350 var nemlig i 2020. Før da humpet de med 330/340, jeg fløy med en senest i nov i fjor, til NY. Samme reise med Dreamliner er en veldig mye bedre opplevelse.

Uansett, SAS har vel fire 350 nå, har utsatt leveringer av nye 350 og har fortsatt 11 330/340 igjen så gode odds for å havne i en gammel maskin, også i 2020.

Ankommet år 2020 ja.. Interessant siden første kommersielle flyvning for SAS med A350 var nemlig i 2020. Før da humpet de med 330/340, jeg fløy med en senest i nov i fjor, til NY. Samme reise med Dreamliner er en veldig mye bedre opplevelse.

Uansett, SAS har vel fire 350 nå, har utsatt leveringer av nye 350 og har fortsatt 11 330/340 igjen så gode odds for å havne i en gammel maskin, også i 2020.

5 av SAS sine 9 A330 er nyere enn de eldste 787 til Norwegian..

Hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente så blir vel konkurs-saken avvist av den irske retten?

Virker ikke som de trenger å være insolvente;

ELIGIBILITY FOR EXAMINERSHIP

In order to be eligible for examinership, the Court must first be satisfied that:

1. The company is or is likely to be "unable to pay its debts" (or is likely to be unable to pay its debts). Under the Companies Act 2014, a company will be unable to pay its debts if:

• It is unable to pay its debts as they fall due; or
  • The value of its assets is less than the amount of its liabilities, taking into account its contingent and prospective liabilities (i.e. the balance sheet test); or
  • A statutory demand for a debt issued by a creditor under the provisions of the Companies Act 2014 remains unsatisfied for a period in excess of 3 weeks;

https://www.adrianburke.ie/examinership-in-ireland

Det du siterer underbygger at saken skal avvises hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente.

Nei. Les sitatet en gang til og legg spesielt merke til ordet markert i rødt

Det er altså bare ETT av de tre kriteriene som trenger være oppfylt!
Pkt 2 er insolvens, men er altså bare ett av tre muligheter for godkjenning.

W

Jeg la merke til din markering i sitatet.

Det fremkommer likevel at saken skal avvises hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente. (legg merke til at jeg fra starten skrev "og" ;) )

Hvordan skulle ellers noen gjøre forretninger, hvis selskaper som er solvente og har positiv egenkapital kan få 150 dagers beskyttelse i retten mot å betale?

Ekstraordinære omstendigheter, som når egenkapitalen stort sett utelukkende består i aktiva som er umulig å omsette grunnet pandemien.

Under normale forhold kunne Norwegian glatt ha ha solgt flyene til regnskapsverdien, og når flyene er solgt og gjelda er betalt så sitter de igjen med milliarder på bok. Riktig nok meningsløst å være flyselskap uten fly, men det er en annen sak.

Men i verden anno 2020 er det altså knapt mulig å gi bort fly gratis. Samtlige flyselsskap på planeten har for mange fly, de er omtrent verdiløse. Og under sånne omstendigheter er det altså mulig å både være solvent, ha positiv egenkapital og få konkursbeskyttelse.

Back