Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja mon tro om ikke Norwegian gjør lurt i å fortsette -800 en god stund til. Selv om jeg egentlig tror folk flest ikke bryr seg om det står max eller neo på flyet de skal reise med.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå må hver krone snus og vris på, så da ville det vært galematias å fase inn en ny flytype. Det koster for mye. Dreamlinere kan du nok også se langt etter. 50-70 737-800'er og ruter innenlands/interskand samt til de mest populære destinasjonene i Europa. Glem longhaul. Slik tror jeg DY kan reddes.
Igjen og igjen... At dere aldri går lei.
Norwegian skal ha Dreamlinere og fly de attraktive LH rutene, det understreket Schram senest i dag. Long haul er lønnsomt, og det er på tide å slutte å påstå det motsatte.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Igjen og igjen... At dere aldri går lei.
Norwegian skal ha Dreamlinere og fly de attraktive LH rutene, det understreket Schram senest i dag. Long haul er lønnsomt, og det er på tide å slutte å påstå det motsatte.

Det blir nok opp til konkursstyrelsen å avgjøre, og han er nok ikke like aggressiv.
 
Er jo litt ironisk at det er utflaggingen av NAI/AAA som kanskje redder de norske/nordiske arbeidsplassene til slutt...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

De må gjerne fly longhaul. Men ikke for en hver pris. Hvis det skal funke må det primært være fra de skandinaviske hovedstedene.
 
Er jo litt ironisk at det er utflaggingen av NAI/AAA som kanskje redder de norske/nordiske arbeidsplassene til slutt...

AAA har vel aldri vært 'utflagget' - selskapet var vel fra starten irsk for å kunne dra nytte av de lokale betingelsene for leasing, i likhet med flere andre leasingselskaper.. Er det ikke slik det var?
 
AAA har vel aldri vært 'utflagget' - selskapet var vel fra starten irsk for å kunne dra nytte av de lokale betingelsene for leasing, i likhet med flere andre leasingselskaper.. Er det ikke slik det var?


Jo, men det endrer ikke poenget
 
Kommer Norwegian til å kvitte seg med alle 787 og MAXene eller vill de prøve å beholde de maskinene de leaser via sitt eget AAA?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

De må gjerne fly longhaul. Men ikke for en hver pris. Hvis det skal funke må det primært være fra de skandinaviske hovedstedene.

Hva er Norwegian Longhaul uten USA? Ikke mye. Og USA er 'død' til sommeren 2022. Minst. Og Norwegian har ikke råd til å ha 787'er 'på gress' så lenge,
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Forsåvidt enig i det du sier. Men dersom verden og USA kommer tilbake på hengslene igjen så tror jeg på et «lettere longhaul prosjekt». Men ja. Kanskje ikke med dagens 787 flåte.
 
Mange aksjer som har byttet hender i dag. Hvem er det som kjøper?

Har bare anekdotiske bevis, men av småhandlerne virker det som om det er (i alle fall) to grupper:

1. De som mener at det støtter/redder DY ved å kjøpe aksjer for hundre- eller tusenlapper. Litt uklart hvordan det hjelper selvsagt, men tror en del innbiller seg så.

2. De som ikke har hørt om, eller ignorerer, investeringsprinsippet "don't catch a falling knife". Her er gjengen som forventer at kursen går til himmels, dersom [putt inn årsak her]. F.eks. Boeing-erstatning, statsstøtte, Kjos som casher ut gjelda fra familieformuen osv.
 
Buss med vinger.. Folk vil ikke ha champagne og hvite duker, de vil ha billige billetter. Norwegian ble størst på JFK ved å levere det markedet vil ha.

Igjen de ble stoerst i volum! Det ganske klart at inntektssiden ikke stod i stil, synes som det er glemt at DY har store alvorlige oekonomiske problemer (og har hatt det lenge).

Champagne og hvilte duker - hvor har vi hoert det foer - jo fra Kjos (ogsaa i Seattle) i 2012 ! Dette er for lengst utgaatt paa Dato - ja en del av markedet vil ha billige billetter, mens andre deler vil ha effektive reiser med verdi for pengene investert - det synes som at du forstod at «billige» ansatte som stod for Max lagringene - ikke noedvendigvis var en god verdi - kanskje er ogsaa markedet baade foer og etter Corona noe mere komplisert enn et markeds segment ?

I vaart firma er vi veldig fokusert paa effektive reiser, min divisjon leverer Data Analyse Verktoey og vi bruker vaare egne verktoey til aa analysere alle reiser vi kjoeper (med 50.000 ansatte i hele verden har vi litt data og vi handler litt reiser) .
Et av DY’s problemer var at vi som kunder ikke eskisterte for Kjos - han sa rett ut at vi var en doende rase - til tross for det har vi staatt for den stoerste veksten over Atlanteren - et marked DY ikke «trenger».
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ja mon tro om ikke Norwegian gjør lurt i å fortsette -800 en god stund til. Selv om jeg egentlig tror folk flest ikke bryr seg om det står max eller neo på flyet de skal reise med.

Vel, saken er, det finnes seg en rett-sak mot Boeing og man må vente på utfallet av denne.

Ellers har vi jo nye konkurrenter i kjerne-områder og det gjenstår å se hvordan Wizz vil klare seg i Norge, om de utivder, stagnerer eller forsvinner. Om "Braathen Air" kommer til å fly, med hvilke fly og på hvilke ruter. Det vil bestemme mikro-økonomi og hvor lønnsomt det norske innenriks-market kan være for all disse aktører.

Samme gjelder for langruter hvor jetblue annsonserte sitt inntreden med 321XLR fra New York og Boston.
 
Hvordan det går fremover vil avhenge mye av når / om markedet normaliserer seg etter Covid. Hvor lang tid det tar er det svært delte meninger om.

Vil folk reise som gale etter Corona for å ta igjen det tapte? Eller vil dårlig økonomi blandt folk etter måneder med nedstengning føre til mindre reising? Tiden får vise. Du finner like mange meninger som du finner "eksperter" om dette.
 
Det hele vel relativt enkelt:
Hvis de ikke har en forretningsmodell som er bærekraftig, har de ingen mulighet til å overleve. Et fullt fly hjelper lite hvis det koster mer å operere det, enn inntjeningen er. Det gjelder i alle bransjer - luftfarten er ikke et spesialtilfelle der.
 
Igjen de ble stoerst i volum! Det ganske klart at inntektssiden ikke stod i stil, synes som det er glemt at DY har store alvorlige oekonomiske problemer (og har hatt det lenge).



Champagne og hvilte duker - hvor har vi hoert det foer - jo fra Kjos (ogsaa i Seattle) i 2012 ! Dette er for lengst utgaatt paa Dato - ja en del av markedet vil ha billige billetter, mens andre deler vil ha effektive reiser med verdi for pengene investert - det synes som at du forstod at «billige» ansatte som stod for Max lagringene - ikke noedvendigvis var en god verdi - kanskje er ogsaa markedet baade foer og etter Corona noe mere komplisert enn et markeds segment ?



I vaart firma er vi veldig fokusert paa effektive reiser, min divisjon leverer Data Analyse Verktoey og vi bruker vaare egne verktoey til aa analysere alle reiser vi kjoeper (med 50.000 ansatte i hele verden har vi litt data og vi handler litt reiser) .

Et av DY’s problemer var at vi som kunder ikke eskisterte for Kjos - han sa rett ut at vi var en doende rase - til tross for det har vi staatt for den stoerste veksten over Atlanteren - et marked DY ikke «trenger».
Kjos har aldri hatt en ambisjon om å konkurrere mot nettverksselskaper så kunder som du skisserer her var aldri på Kjos radar. De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.

Norwegian var store på volum, og med LCC så er volum cash i kassa, bare spør Ryan.
 
Det hele vel relativt enkelt:

Hvis de ikke har en forretningsmodell som er bærekraftig, har de ingen mulighet til å overleve. Et fullt fly hjelper lite hvis det koster mer å operere det, enn inntjeningen er. Det gjelder i alle bransjer - luftfarten er ikke et spesialtilfelle der.

Hvem tror dere driver flyselskapene? 16-åringer ned bedøk valgfag? De planlegger jo åpenbart å tjene penger på å fly. Det er så åpenbart at det føles rart å poengtere det.

Ja, om Wizz selger to billetter til 99 kroner og 185 seter står tomme så går det helt klart jævlig dårlig. Men de har jo en ambisjon om høyere fyllgrad, og de siste setene koster langt fra 99 kroner.
 
Kjos har aldri hatt en ambisjon om å konkurrere mot nettverksselskaper så kunder som du skisserer her var aldri på Kjos radar. De kundene har humpet over dammen i gamle 330 med blå hale og har vært fornøyd med det.

Norwegian var store på volum, og med LCC så er volum cash i kassa, bare spør Ryan.

Men det ser ut til at Ryanairs modell er annerledes siden de lykkes. Norwegian lykkes ikke. Forksjellen er at Ryanair har holdt seg til en flytype der man stort sett ender på hjemmebase og crewene sover "hjemme". Det er en ren short-haul.

De siste dagene har vist at volum ikke har gitt Norwegian "cash [nok] i kassa".
 
Back
Top