Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Selvfølgelig er jeg enig i at pengene ikke skal ende hos kinesere eller amerikanske banker. Det er norske ruter og arbeidsplasser som skal reddes, ikke irske leasinghus.

Likevel kan man jo trekke inn en drøss med eksempler av selskaper som hadde blitt reddet for sine ''tidligere påfunn'', hadde Equinor blitt reddet av den norske stat hvis deres tap på 200 milliarder i USA hadde ført til at selskapet hadde blitt konkurstruet? antakeligvis ja, til tross for at de kastet bort nesten 200k på en kalkun.

Måten ledelsen i selskapet omtales her inne blant enkelte (ikke dere, men andre) synes jeg også nesten er forkastelig. Det å kunne lese mellom linjene at man mener man vet bedre og kunne gjort en bedre jobb selv, synes jeg blir drøyt. Jeg setter pris på gode analyser og kunnskap, men husk at alle har rett i etterpåklokskapens navn;)
Å omtale selskapets passasjerer som noen som bare er ute etter turer til Krakow for 199kr eller billige billetter for å komme seg til sitt feriehus i Spania, synes jeg også er litt respektløst. Ja, det er noen, men det er en liten prosent, og denne prosenten flyr også andre selskaper.

Personlig tror jeg NAS nå har noe av den beste ledelsen den kunne hatt akkurat nå. Teamet til Schram har jeg stor tro på. Men det er vel ikke noe tvil om at litt mer fokus på drift og mindre på vekst hos den tidligere ledelsen kunne ført til et litt annet bilde idag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nåværende form og befatning.. Akkurat ja, hva er galt med dagens form, og hvilken form mener du er akseptabel å redde?

Det blir jo helt hypotetisk. Diskusjonen er ikke om DY skal reddes, forutsatt at DY var i en helt annen situasjonen. Avgjørende blir om det er noenlunde samfunnsøkonomisk forsvarlig. Det er det ikke i dag, dessverre. De ansatte i Norge kan jo få "evigvarende" uføretrygd for de midler som behøves for å redde selskapet, for å sette det på spissen.

Forsøkte å forklare deg hvordan jeg, og jeg tror flere med meg, ser på saken. Det har altså ingenting med dypt hat mot DY å gjøre, for min egen del heller motsatt. Men jeg kan ikke være med på å overforbruke "mine" skattepenger på prosjekter som ikke lengre er regningssvarende. I dag er det DY, i morgen er det kanskje SAS, og dagen etter er det kanskje et oljeprosjekt. Hvis du bare vil insistere på at du har rett, og at "alle" egentlig hater DY, så for all del.

As part of a structured reorganisation plan, Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian” or the “Company”) has decided to initiate an examinership process in Ireland relating to its subsidiary Norwegian Air International Limited (NAI), its wholly-owned asset company Arctic Aviation Assets DAC (AAA) and some of AAA’s subsidiaries; NAS will also enter in and get protection of the Irish Examinership process as a related party. Norwegian has chosen an Irish process since its aircraft assets are held in Ireland. Norwegian has taken this decision in the interest of its stakeholders.
https://newsweb.oslobors.no/message/518391

Forøvrig tok han feil, folk vil ha billige bussbilletter, ikke hvit duk på plastbordet fra setet foran.

Billige billetter får vi i bøtter og spann med Wizz fremover uavhengig hva som skjer med NAS. Ville ikke vært bekymret for det.

Med dagens nyheter. Kan vi ende opp med at Norwegian Air Shuttle går dukken og Norwegian Air International overlever? Og at Norwegian til slutt flyr rundt med irskregistrerte fly?

Är det inte alla Arctic Aviation Asset maskiner man precis flyttat över till NSW på SE-reg?

Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg at det hadde vært logisk å avvikle alle de internasjonale selskapene til Norwegian og heller satse alt på å styrke Norwegian Air Shuttle AS. Men nå er jeg heller ikke ekspert da.

Enig i den. De fem månedene bør brukes på å kvitte seg med leasingselskaper, rettigheter og alt som ikke er naglet i veggen .. Problemet er muligens at gjelda er så stor at dette ikke er nok til å dekke forpliktelsene. Så da kommer det an på kreditorene.
Hva som kommer ut på andre siden er forhåpendtligvis i stand til å tjene penger.

Enig i den. De fem månedene bør brukes på å kvitte seg med leasingselskaper, rettigheter og alt som ikke er naglet i veggen .. Problemet er muligens at gjelda er så stor at dette ikke er nok til å dekke forpliktelsene. Så da kommer det an på kreditorene.
Hva som kommer ut på andre siden er forhåpendtligvis i stand til å tjene penger.

Det kommer mye an på dommeren også ;)

Dessuten vil neppe gjelden dekke forpliktelsene, så her er det flere som må ta tap. Nå skal man være forsiktig med å sammenligne andre konkursen, da ingen er like, men når CityJet var gjennom irsk rett i våres ble noe sånt som 97,5% av gjelden strøket

Selvfølgelig er jeg enig i at pengene ikke skal ende hos kinesere eller amerikanske banker. Det er norske ruter og arbeidsplasser som skal reddes, ikke irske leasinghus.

Nå skal man aldri ta en slik prosess for gitt og mye kommer opp til både retten, hva Norwegian klarer presentere av troverdige planer og hva de klarer forhandle seg frem til med ymse aktører. Men jeg tror det grepet de nå gjør muliggjør det å redde selskapet uten at Staten trenger skyte inn skattepenger, og samtidig reddes flest mulig arbeidsplasser. Antallet bestemmes jo primert av fremtidig behov. Og jeg tror Staten var klar over denne løsningen, og de derfor kunne si nei til Norwegian, selv om det for selskapet hadde vært mye enklere.

Målet og ikke minst utfordringen til Norwegian her er nå få "tvunget" gjennom en plan som kutter nok i gjelden, stryker nok flybestillinger hos Boeing, og gjør Norwegian til et selskap med sunn nok struktur, organisasjon og ikke minst balanse, til at de kan få inn nye [private] investorer som har troen. Som Schram var inne på i dag, på et tidspunkt så snur dette, og da kommer det til å være muligheter der ute

Likevel kan man jo trekke inn en drøss med eksempler av selskaper som hadde blitt reddet for sine ''tidligere påfunn'', hadde Equinor blitt reddet av den norske stat hvis deres tap på 200 milliarder i USA hadde ført til at selskapet hadde blitt konkurstruet? antakeligvis ja, til tross for at de kastet bort nesten 200k på en kalkun.

En vesentlig forskjell er at Staten eier 73% av Equinor (+3% gjennom Folketrydfondet) slik at da sitter Staten inne som eier. Og selv om selskapet har kastet bort mange kroner i USA, blant annet på kalkuner, så er selskapet for det en solid utbyttemaskin. Så en liten forskjell der ;)

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noen sjanse for at nye Norwegian satser på en enhetsflåte med MAX? I dag har de vel flere MAX enn det de benytter å fly med ifht dagens ruteprogram.

Noen sjanse for at nye Norwegian satser på en enhetsflåte med MAX? I dag har de vel flere MAX enn det de benytter å fly med ifht dagens ruteprogram.

De har vel allerede uttalt at de vil kvitte seg med både bestilte og nåværende fly.
Hvis Norwegian kommer seg gjennom 'Chapter 11-prosessen' vil vi nok se -800 i overskuelig fremtid. Man tager hva man haver ..

Mange aksjer som har byttet hender i dag. Hvem er det som kjøper?

Blir spennende å se hvor mye aksjene blir verdt framover. Mine aksjer i et selskap som gikk gjennom ch11 ble verdt ca 2 promille av opprinnelig verdi.
Tipper vi ikke ser så stort fall, men blir ikke overrasket om dagens eiere sitter igjen med en brøkdel av hva de eier i dag.

De har vel allerede uttalt at de vil kvitte seg med både bestilte og nåværende fly.
Hvis Norwegian kommer seg gjennom 'Chapter 11-prosessen' vil vi nok se -800 i overskuelig fremtid. Man tager hva man haver ..

Fornuftig strategi spør du meg.

Espen

Etter shitstormen med Boeing spørs det vel om de helst ønsker seg Neo og ikke se en 737 igjen, spesielt en MAX. Men Dreamliner har vært bra for dem, når den går, så blir vel neppe full Airbus uansett.

Etter shitstormen med Boeing spørs det vel om de helst ønsker seg Neo og ikke se en 737 igjen, spesielt en MAX. Men Dreamliner har vært bra for dem, når den går, så blir vel neppe full Airbus uansett.

Nå må hver krone snus og vris på, så da ville det vært galematias å fase inn en ny flytype. Det koster for mye. Dreamlinere kan du nok også se langt etter. 50-70 737-800'er og ruter innenlands/interskand samt til de mest populære destinasjonene i Europa. Glem longhaul. Slik tror jeg DY kan reddes.

Back