Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Veien tilbake synes lenger enn opprinnelig planlagt ...

Norwegian har nå gitt beskjed til 35 kabinansatte om at de permitteres helt, og 45 piloter om at de permitteres 50 prosent.

Børsen er kjent med at flere av disse er blant de 600 som hadde fått beskjed om at de skulle få komme tilbake på jobb i juli.

https://www.borsen.no/nyheter/norwegian-med-nye-permitteringer/72660279

Forøvrig har de satt opp et antall ruter fra Gatwick til USA med start i januar, så jeg på Facebook i går ...
 
Tror at for DY så handler det nå om å gjøre ting i riktig rekkefølge og ikke minst i riktig tempo for å holde kostnadene i sjakk. Det er fort gjort å gå på en kraftig smell i det markedet som er nå hvor det meste er uforutsigbart. Er vel få som har like stor erfaring som DY
i å starte opp i nye markeder - som jo alt i praksis er nå... Bare å la SAS kjøre på foreløpig, hjelper ikke å ha markedsandeler hvis yield er bånn i bøtta.
 
Bare å la SAS kjøre på foreløpig, hjelper ikke å ha markedsandeler hvis yield er bånn i bøtta.


Ja, bortsett de siste måneden har yielden innenriks vært ekstremt høy. Men det fordrer jo selvsagt at kapasitet ikke plutselig skyter i været uten at etterspørselen følger med
 
Bare å la SAS kjøre på foreløpig, hjelper ikke å ha markedsandeler hvis yield er bånn i bøtta.

Har du noe som underbygger ? Det er jo DY som er kjent for la yield gå i dass.

Mine billetter i sommer ligger alle over 2500kr enveis på nevnte strekninger i sommer, og flyene har vært 60-100% fulle.
 
Har du noe som underbygger ? Det er jo DY som er kjent for la yield gå i dass.

Mine billetter i sommer ligger alle over 2500kr enveis på nevnte strekninger i sommer, og flyene har vært 60-100% fulle.

Prisene i vår/sommer har vært helt sinnsyk, ja. 5-6000 T/R har ikke vært unormalt. Om det ikke går å tjene penger på det sjønner jeg ingenting. Det er ikke slik at flyene er 100% full på hver avgang ellers heller.
 
Prisene i vår/sommer har vært helt sinnsyk, ja. 5-6000 T/R har ikke vært unormalt. Om det ikke går å tjene penger på det sjønner jeg ingenting. Det er ikke slik at flyene er 100% full på hver avgang ellers heller.

Det er ekstremiteter i begge ender her, og å finne en profitabel balanse under disse forholdene setter nok grå hår i hodet på de som sitter med kulerammene. Man skal jo helst tjene penger hele dagen og hele uka ..
Volumet, som er nøkkelen til DY's suksess, er totalt fraværende nå.
 
Ja, at yielden er høy betyr ikke at man tjener penger. Enhetskostnadene er skyhøye nå.

SAS er vel mer presset enn DY for øyeblikket. De må vel betale sin del
av svenske og danske permitterings-kostnader løpende, samt at de også antagelig har høye
leasing-kostnader som ruller og går uavhengig av aktivitet eller ikke - inntil en avtale er på bordet. Dermed vil regnestykket være forskjellig og tidsfaktoren spille en større rolle for SAS enn for DY sannsynligvis.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

De kan jo vanskelig gjøre noe annet. Ditto, Norwegian må jo ta i når de saksøker og kan jo ikke bare si de er misfornøyde
Mange andre selskaper har gjort Max8 deals med Boeing. At Norwegian ikke har signert noe tyder nok på at de har strengere krav enn de fleste, og er veldig ferdige med problemer med både 787 og MAX. De har nok også en sterkere posisjon enn de fleste, med store bestillinger, enhetsflåte på Boeing, hyppig utskifting av individer og mye truffet av problemene.

Vært interessant å visst hva planen er videre nå, går de for Airbus eller skal de bli hos Boeing? De har jo mye Airbus i bestilling..
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

At Norwegian ikke har signert noe tyder nok på at de har strengere krav enn de fleste, og er veldig ferdige med problemer med både 787 og MAX. De har nok også en sterkere posisjon enn de fleste, .

Sterkere posisjon? Neppe. Norwegian er så nære konkurs at de faller om Boeing fiser i feil retning. Boeing tenker langsiktig. De ønsker ikke at Norwegian skal gå under, de ønsker ikke å sitte med ytterligere 100 ledige maskiner eller produksjonsslots. Så derfor må de finne det fine balansepunktet som gjør Norwegian både overlever og at de vil fortsette som bruker av Boeing-produkter samt at de kan tjene penger på dem.

Vi får se .. dette er som to tiurer på hver sin side av myra ..
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Sterkere posisjon? Neppe. Norwegian er så nære konkurs at de faller om Boeing fiser i feil retning. Boeing tenker langsiktig. De ønsker ikke at Norwegian skal gå under, de ønsker ikke å sitte med ytterligere 100 ledige maskiner eller produksjonsslots. Så derfor må de finne det fine balansepunktet som gjør Norwegian både overlever og at de vil fortsette som bruker av Boeing-produkter samt at de kan tjene penger på dem.

Vi får se .. dette er som to tiurer på hver sin side av myra ..
Om Norwegian var så svake hadde de sagt ja takk til de første millionene Boeing tilbydde..
Og de 100 (97) slotsene har Norwegian allerede sagt opp.
 
Forsåvidt. Men er vel lite realistisk at de blir å måtte ta dødsflyene som pr idag fortsatt er grounded..

Lite realistisk at de finansielt kan klare det. Derfor er det i Boeings interesse å trå svært varsomt for å hjelpe dem med å finne nye operatører til flyene .. Begge parter vil uansett tape store penger, men de er jo alle interesserte i å minimalisere tapene ...
 
Last edited:
Vil tro at DYs nye leasing-eiere trekker i trådene her. En god deal for DY ville jo gjøre godt for aksjekursen
på kort sikt og de kan selge seg ut med god fortjeneste. De har jo sikkert også masse egne fly i bestilling
de kanskje også ønsker å komme seg ut av nå som kan være et annet motiv eller leverage. Blir interessant å følge...
 
Om noen gang det var gode kort på hånda for å heve et flykjøp... Et fly som har drept nesten 350 pers på 4 mnd og har stått på bakken i et år og fire mnd.
 
Back
Top