Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Da har valgkomiteen kommet med forslag til nye styremedlemmer i Norwegian og ser ut som irske AerCap får en liten hånd på rattet:

Nye forelsåtte styremedlemmer:

Anton Joiner - Risikodirektør i AerCap
Chris Browne - tidligere operativ direktør i easyJet
Jaan Albrect - Sjef i Saudi Arabian, tidligere sjef fpr både Austrian og Star Alliance
Vibeke Hammer Madsen - rådgiver, ex sjef i Virke


Aengus Kelly som er sjefen i AerCap er foreslått som ny leder i valgkommiteen etter Bjørn Kise


Tyder uansett på at valgkommiteen har gjort en skikkelig jobb her.



Som tidligere varslet så anslåt Norwegian de vil trenge rundt 2,2 mrd i frisk arbeidskapital i starten av 2021, litt avhengig av hvordan Koronasituasjonen utarter seg fremover
 
Last edited:
Endel til av det konvertible obligasjonslånet har blitt konvertert til aksjer, tilsvarende MUSD 19,225 av totalt MUSD 150 (12.8%), og det dermed er "trykket opp" 34,5 millioner nye aksjer.

Aksjen er ned ca 11% på børsen i dag
 
Også skal det komme 268 millioner nye aksjer i omsetning fra mandag. Noen aksjer som tydligvis slipper tidlig ut av lock-up.
 
250 millioner aksjer som har vært låst i forbindelse med konvertering av obligasjonsgjeld ble frigjort i dag. Og det var tydeligvis trangt i døren da kursen åpnet ned 20% og ligger vel nå rundt 2,6
 
Norwegian fortsetter å trykke aksjer for å redusere gjelder:

- 417 millioner kroner i leverandørgjeld er konvertert til 98 millioner aksjer (kurs 4,25)
- $4,39 millioner av det konvertible obligasjonslånet er konvertert til aksjer. Opprinnelig var lånet på $150 millioner, og er nå kun $10,9 millioner som ennå ikke er konvertert
- $16,6 millioner i leasinggjeld er konvertert til aksjer, men en kurs på 4,25.

Roughly hoderegning blir det totalt 150 millioner nye aksjer

Det som vel er nytt her, er at Norwegian har fått til å konvertere leverandørgjeld til aksjer
 
For mange kreditorer / leverandörer er veien å fa sine penger via konversjon til aksjer. Først konverterer man gjeld til aksjer, så selger man aksjer til risiko-villige små-aksjonærer. Det funker bra for tida i forlik til hva er egentlig er alternativet.

Nøkkelen til langsiktig suksess er at Norwegian klarer å øke sin likviditæt betraktelig. HSBC sine estimater sier de vil trenge 6 nye Mrd frem til slutt av 2021.

Da hjelper en del at man endelig kjører igang litt flere flygninger, selv om timing er ikke de beste siden folks fra EU kan ikke komme til Norge frem til August. Men, så lenge som disse flygninger leverer en solid DB2 er det bedre å ha dem gående enn å kansellere frem til all evighet.

Jo mere man klarer å fly, jo lettere blir det i fremtidlig emisjon å hente inn ferske penger.
 
OSM skriver at grunnen til konkursen var at Norwegian ikke betalte ut det de skyldte.
Er det ikke da vanlig å slå den som ikke betaler konkurs?
 
Nå er vel norwegian deleirer i OSM-konsernet, så de bestemmer jo litt inn i OSM og...

Mange i Skandinavia blir nok ansatt på sikt igjen uansett, om det da opprettst nye selskaper er uvisst. Men det kan faktisk kanskje være mere kostnadseffektivt å ha alle ansatt i moderselskapet(eller færre selskaper for hver gruppe) kontra datterselskap av ditt og datterselskap av datt, noen må jo administrere det og.
 
OSM skriver at grunnen til konkursen var at Norwegian ikke betalte ut det de skyldte.

DY er ikke enige i den begrunnelsen.

E24

«Begjæringen kommer grunnet manglende betalinger fra Norwegian, som er eneste kunde i disse selskapene, og som følge er det ikke lenger likviditet i selskapene til å gjøre opp de respektive selskaps forfalte gjeldsforpliktelser», skriver OSM Aviation i en pressemelding.

Det kjenner ikke Norwegian seg igjen i.

– Vi registrerer at OSM skylder på oss, men den virkelighetsbeskrivelsen er ikke vi enige i, skriver informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en SMS til E24.
 
OSM skriver at grunnen til konkursen var at Norwegian ikke betalte ut det de skyldte.
Er det ikke da vanlig å slå den som ikke betaler konkurs?

Nå er det vel slik at man som leverandør ikke kan slå kunde konkurs? Det eneste man som leverandør kan forsøke er vel utleggsforretning før man slår seg konkurs grunnet insolvens. Hadde det derimot vært et vanlig arbeidsgiver/arbeidstaker-forhold ville det vært annerledes og grunnlag for å kunne slå arbeidsgiver konkurs dersom de ikke utbetaler lønnen man har krav på.
 
Og hva i alle dager er forskjellen på Norwegian OSM FI OY og OSM Aviation Finland OY?

Den ene var 130 piloter och den andre 300 flygvärdinner.
Helt enligt den princip DY gör med alle selskap sina. Olika kontrakt i olika bolag.
 
Nå er det vel slik at man som leverandør ikke kan slå kunde konkurs? Det eneste man som leverandør kan forsøke er vel utleggsforretning før man slår seg konkurs grunnet insolvens. Hadde det derimot vært et vanlig arbeidsgiver/arbeidstaker-forhold ville det vært annerledes og grunnlag for å kunne slå arbeidsgiver konkurs dersom de ikke utbetaler lønnen man har krav på.


Selvfølgelig kan en leverandør slå en kunde konkurs. Det skjer jo hele tiden. Man må bare følge en prosess. Problemet her er vel at de ikke hverken har penger til å kjøre prosessen eller tro på at de vil få noe fra NAS.
 
Back
Top