Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Oj, den så jeg ikke komme og er litt motstrøms mot hva vi ellers har sett i bransjen. Spennende. Løser mye av utfordringen for OSM og dikkett også uenigheten med DY dog.

Skaper i ro blant ansatte og være ansatt i moderselskapet....???

Kan det være en omorganisering på gang evt med tilpasning av antall ansatte eller kun en løsning som beskrevet over?
 
Last edited:
Norwegian skylte tydeligvis OSM stort beløp, for som endel av oppgjøret med aksjer overtar OSM gruppen en eierandel på 5,52% av Norwegian
 
Nye $2,5 millioner av obligasjonslånet er konvertert til aksjer, så bare $6,5 millioner av $250 millioner igjen på lånet.

Mens antall aksjer fortsetter å øke
 
Fra økonomiblondina:
Kan man alltid gjøre dette? Ha masse gjeld også sier man "jeg har ikke penger, men her, ta en del av firmaet"? Kan den som har rett på penger nekte å få aksjer som betaling? Kan man gjøre dette i uendelighet?
 
Fra økonomiblondina:
Kan man alltid gjøre dette? Ha masse gjeld også sier man "jeg har ikke penger, men her, ta en del av firmaet"? Kan den som har rett på penger nekte å få aksjer som betaling? Kan man gjøre dette i uendelighet?


Det krever at alle parter godtar dette

Normalt er det en lite gunstig løsning, men er bedre enn ingenting
 
Det krever at alle parter godtar dette

Normalt er det en lite gunstig løsning, men er bedre enn ingenting


Så teoretisk, om parti x er avhengig av parti y, så kan det hende at parti x godtar parti y aksjer framfor betaling hvis de er redde for at parti y skal gå konkurs...Selv om det er ugunstig. For eksempel?
 
Det er jo i realiteten bare en ny avtale.

Om jeg i gjeldsbrev skylder Someone 100.000, så kan vi inngå en ny avtale om at han får alt jeg har i boden (dårlig deal, for øvrig). Men han kan også si "nei takk" og rettslig forfølge det utestående. Dersom Someone tror jeg er ei fattiglus uten økonomikontroll, så antar han nok at jeg uansett ikke klarer å betale. Og tar - noe misfornøyd - til takke med bodinnholdet.

Dersom du mistet tråden her, boden = DY-aksjer. :)
 
Saken med denne konverteringer har jo to sider.

Du kan konvertere gammelt gjeld til equity.

Men du vil ha det enda vanskeligere å ta opp ny gjeld og det kan ende så bittert at noen leverandører krever forhandsbetaling. Dette vil i verste fall øke likviditætsbehov i denne fasen da DY gjenbygger sitt ruteprogramm.
 
Nye $2,5 millioner av obligasjonslånet er konvertert til aksjer, så bare $6,5 millioner av $250 millioner igjen på lånet.

Mens antall aksjer fortsetter å øke

Det blir stadig konvertert, litt etter litt

https://finansavisen.no/nyheter/luf...gian-gjor-om-lan-pa-230.000-dollar-til-aksjer

Obligasjonseiere i det konvertible obligasjonlånet med navn «SIN NO 0010868284» har gått med på å konvertere 230.000 dollar til 571.201 nye aksjer.

Gjenstående pålydende i obligasjonslånet er drøyt 6,3 millioner dollar.
 
Det skal vel mye til for at de ikke gjenoppretter basen der, det danske markedet er vel det eneste, sammen med Norge, der antall 737-maskiner ikke ble kuttet under Focus19. Passasjertallene der før korona var vel også ganske stabile, bortsett fra fallet da langdistanse forsvant.
ARN og HEL derimot henger nok i noen tynnere tråder, men disse trådene er nok fortsatt noen kraftige stålkjettinger. De var jo før korona nest største aktør i begge markedene, og hadde også relativt god dekning innenriks (før focus19). Droppes disse markedene vil jo SK og AY få tilnærmet monopol på store deler av markedene, for Ryanair og wizz kommer neppe til å starte noe særlig innenriks i flygskammens hjemland, og ihvertfall ikke etter korona.
Det at de har startet opp ruter utifra CPH og ARN (foreløpig med norsk besetning) er jo også svært tydlige tegn på at de kommer tilbake, hva er alternativet? Ferge norskbaserte til CPH og ARN? Det blir tungvint...
 
Last edited:
ARN og HEL derimot henger nok i noen tynnere tråder, men disse trådene er nok fortsatt noen kraftige stålkjettinger. De var jo før korona nest største aktør i begge markedene, og hadde også relativt god dekning innenriks (før focus19). Droppes disse markedene vil jo SK og AY få tilnærmet monopol på store deler av markedene, for Ryanair og wizz kommer neppe til å starte noe særlig innenriks i flygskammens hjemland, og ihvertfall ikke etter korona.

Wizz Air er vel troende til det aller meste. Når de midt under koronakrisa kan opprette nye baser i Russland, Kypros, Tyskland og Italia og starte ruter som Abu Dhabi - Alexandria og Larnaca - Jerevan så kan det neppe utelukkes at kan fly innenriks i Sverige om markedet er der.
 
Wizz Air er vel troende til det aller meste. Når de midt under koronakrisa kan opprette nye baser i Russland, Kypros, Tyskland og Italia og starte ruter som Abu Dhabi - Alexandria og Larnaca - Jerevan så kan det neppe utelukkes at kan fly innenriks i Sverige om markedet er der.

Den kraftige ekspansjonen til wizz må også bremses en dag, de har dypere lommer enn de fleste, men heller ikke deres lommer er uendelig store. De må passe seg, en dag er de plutselig norwegian nr 2.
 
Den kraftige ekspansjonen til wizz må også bremses en dag, de har dypere lommer enn de fleste, men heller ikke deres lommer er uendelig store. De må passe seg, en dag er de plutselig norwegian nr 2.


Ja de må passe seg, men samtidig er de ekstremt cash fokusert. Sammen med Ryanair, har de derfor klart å opprettholde en sterk balanse.

Norwegian «glemte» helt å fokusere på cash og balanse, og da gikk det til slutt galt. Derfor er oddsene langt bedre for Wizz


Ellers er jeg høyst usikker på om HEL kommer tilbake. Tjente Norwegian noengang penger der?
 
Norwegian fortsetter trykke aksjer og har i dag annonsert ytterligere $24 millioner i leasinggjeld er konvertert til aksjer
 
I dag frigis over 900 millioner Norwegian aksjer, som investorene har vært forhindret å selge, som endel av avtalen av gjeldskonverteringer. Aksjer faller 13% og står nå i 1,37, og nå kan man jo si at aksjekursen etterhvert nærmer seg nivåer som tar høyde for antall aksjer selskapet nå har utstedt.
 
Back
Top