Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Om ikke too big to fail, så i det minste havnet Norwegian i en situasjon hvor kreditorene ville tapt mer ved en konkurs enn å redde dem

Kreditorene forsøker ikke å redde Norwegian, de forsøker å redde pengene sine. Så da har de vel vurdert sjansen for å få tilbake noen penger som større ved å selge aksjer enn ved å stille krav i boet.

Jeg er ikke helt sikker på at det er en god ide, at den kinesiske stat bliver delejer at Norwegian...
Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor, men ofte når kineserne er involveret i et eller andet, så .......
Hilsen Ole

Ser av årsregnskapet til DP aircraft at Norwegian betaler rett under 15 millioner USD/år for hver av LN-LNA og LNB. Basert på antallet aksjer de konverterte (154189712) er det da konvertert leie for drøye to år, med mulighet for mer.

Jeg er ikke helt sikker på at det er en god ide, at den kinesiske stat bliver delejer at Norwegian...
Jeg kan ikke rigtig forklare hvorfor, men ofte når kineserne er involveret i et eller andet, så .......
Hilsen Ole

De er ikke interessert i å delta i driften. De vil selge seg ut så fort de anser det som gunstig.

Ser ut som jeg her skjøt bjørnen før den var solgt. Ser ut som jeg allikevel fikk 200 aksjer. Dog estimerer Nordnet jeg først får dem på fredag. Ser også nå priser aksjen seg litt mer riktig og den dundrer ned til 2kr. Dog med så små beløp kan jeg nesten like gjerne sitte på den, for gøy. Hadde jeg kunnet solgt dem i dag til si 400kr (2 x 200) hadde jeg riktignok hatt en avkastning på 100% (eller 200 kroner) eller 125ish etter kurtasjen er betale ;)

I tillegg til meg selv da, så hvem er nå de viktigste nye eierne i Norwegian

AerCap 15,9%
BOC Aviation: 12,67%

Jeg solgte mine nye aksjer idag for 3 kr/stk. Drøyt 600 kr tjent. Jeg har også en post gamle aksjer for moro skyld. Det blir en stund til de kan selges med fortjeneste. :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

2 millioner var vel det maksimale man kunne tegne i emisjonen.
Så virker ikke helt tilfeldig.

Det er ikke lett aa spaa i disse dager. Jeg solgte mine nyervervede aksjer litt for tidlig ser det ut til, men det blir spennende aa floelge med fremover. Kursen skal nok ned naar det begynner aa regne askjer over markedet, men gudene vet hva som skjer.

Kjos, Fredly og Sissener kvitter seg med Norwegian-aksjer

Kjente investorer og Bjørn Kjos kjøpte mindre aksjeposter i Norwegian da selskapet hentet frisk kapital, men er nå allerede ute av aksjonærlistene.

Bjørn Kjos var oppført med to millioner aksjer i aksjonærlistene etter emisjonen, men er nå ute av listen. Han har dermed kvittet seg med minst 1,3 millioner aksjer. Kjos har ikke besvart E24s henvendelser.
https://e24.no/boers-og-finans/i/GGkX59/kjos-fredly-og-sissener-kvitter-seg-med-norwegian-aksjer

Snart bare vanlige duster igjen, de blir sittende med svarteper ;)

Last edited:
Nei, ikke jeg - regnet med du holdt på med en liten finansiell flipping, uten å ta sikte på noe langsiktig eierskap. Har gjort akkurat det samme selv, siden det er klin umulig å bli short i NAS og å tjene penger på den måte.

Det var bare noe med bruddet på ordinær investeringsfilosofi som nesten bare måtte kommenteres :)

Sånn, da er aksjene solgt, jorden er rundt i igjen og både tyngdekraften og Newtons lover er gjeninnført.

Solgte i dag tidlig til 4,806. Man blir aldri fattig av å ta gevinst og det skal sies, jeg er han kjipe typen som når jeg får et flaxlodd av modern og vinner 25 kroner, så tar jeg det ut i cash :p

I prosent ble det jo et pent regnestykket, selv om det ikke akkurat gjorde meg rik

Kjøpt 200 for 1 krone, solgt for da 961,20, minus 29 kroner i kurtasje gir 961,2 - 29 - 200 = 732,2 i pluss, eller 366,1% :)

Edit: Siden jeg solgte 9:02 har kursen rast til 4,1 på et kvarter. Snakker bjellesau....

Last edited:
Hva er egentlig status på Norwegians bestilling på 100(?) A320neo? Det eneste jeg har fått med meg er at noen få er leaset til HK Express. Men det er jo en god stund siden de ble plassert der. Hvor mange er levert, og hvor befinner de seg? Er dette noe som genererer inntekt for Norwegian?

Tror det er 7 som er levert - og solgt.
Leveringen av de øvrige ble forskjøvet med en par år i fjor en gang.

Strategien til DY nå er åpenbart å gå i "dvale" en god stund i påvente av bedre tider. Blir spennende å se hvor lenge de har is i magen og
la SAS forsyne seg...

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Forsyne seg? SAS taper 70 mill sek pr dag og har nok med å klare seg selv.

SAS taper 70 mill sek pr dag og har nok med å klare seg selv.

Du snakker om noe annet, jeg snakker om ulik valg av strategi. SAS planlegger vel oppstart av flere ruter i Juni, mens DY ser ut til å avvente.

Du snakker om noe annet, jeg snakker om ulik valg av strategi. SAS planlegger vel oppstart av flere ruter i Juni, mens DY ser ut til å avvente.

Tja, du må ha rette fly for dette. Det er en litt forskjell å fylle en ATR/CR9 eller en 737/320. Snakk om gauge size ...

Tja, du må ha rette fly for dette. Det er en litt forskjell å fylle en ATR/CR9 eller en 737/320. Snakk om gauge size ...

Disse har vel 50% av setene blokkert, så å gå i pluss der er vel også vanskelig. Jeg tipper DY venter til midtseteforbudet er over.

Back