Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Håper de nye eierne kan motivere russerne til å gi Norwegian tilgang til den mye etterlengtede Sibir-korridoren, etter hvert.
 
"BOC Aviation er gjennom en lang rekke selskaper eid av den kinesiske regjeringen, opplyser Norwegian i en børsmelding." jmf Aftenposten.

Edit: som leasingselskap for DY hadde de kanskje ikke så mye valg.

Da får Norwegians rødfarge en helt ny betydning.
 
På tide å bytte navn fra Norwegian til Zhōngguó 中国
Jeg tipper Norwegian går konkurs innen ett år tid, så ender mesteparten av flyparken opp i Kina.
 
Da burde de vel isåfall skifte navn til Eire, Inis Ealga eller noe tilsvarende, siden irske eiere har en større andel?
Jeg har problemer med å forstå oppstandelsen rundt dette, siden de nærmest ble tvunget inn på eiersiden av Norwegian. At kinesiske myndigheter er inne på eiersiden i større kinesiske selskap er jo ikke akkurat noen nyhet.
 
Jeg skjønner ikke at folk reagerer så fælt på at majoriteten av aksjonærene ikke er norske lenger. Sas er vel rundt 2% norsk, og Hurtigruten er vel også i all hovedsak eiet av utenlandske investorer. Men disse selskapene omtales jo fortsatt som norske selskaper.

Synes vi skal være glade for at ledelsen klarte å dra dette i havn, alternativet hadde vært konkurs og en inntreden av selskaper vi kanskje ikke ønsker i det norske markedet. Ingenting står jo i veien for at norske investorer og fond kan kjøpe tilbake aksjeposter i selskapet senere heller, noe jeg er sikker på kommer til å skje når ting bedrer seg.
 
Som CFM er inne på, dette er nesten en ikke-sak. Leasingselskapene har jo ikke akkurat med glede tatt i mot disse aksjene og det de bryr seg om er cash flow og return on equity, og regner med de så snart muligheten byr seg forsøke kvitte seg med aksjene og heller få cash. Konverteringskursen deres er vel 70 øre (husker jeg rett) så de er sikkert å villig til å selge på langt under dagens kurs etterhvert som bindingstiden på aksjene deres går ut

Ellers er mitt inntrykk at BOC Aviation drives som en ren kommersiell virksomhet, uten egentlig styring fra den største eieren 8 ledd opp i kjeden

Ellers er det både i pressen, blant Norwegian sine «hobby investorer», i nær samtlige kommentarfelt og Facebookgrupper, og her inne, en fundamentalt manglende forståelse for hva profesjonelle investorer og forvaltere egentlig driver med
 
Kan ogsåå legge til irske DP Aviation, som får 5,02% av aksjene

Det er forresten slik at det kun er eiere som passerer 5% terskelen (5-10-15 etc enten de går over eller under) som det må sendes ut flaggemelding på. Så eventuelt andre eiere med mindre enn dette, må man vente til nye og oppdaterte aksjonærlister foreligger
 
Som CFM er inne på, dette er nesten en ikke-sak. Leasingselskapene har jo ikke akkurat med glede tatt i mot disse aksjene og det de bryr seg om er cash flow og return on equity, og regner med de så snart muligheten byr seg forsøke kvitte seg med aksjene og heller få cash. Konverteringskursen deres er vel 70 øre (husker jeg rett) så de er sikkert å villig til å selge på langt under dagens kurs etterhvert som bindingstiden på aksjene deres går ut

Konverteringskursen er 4,25 kroner. 70 øre er bare teoretisk kurs for en liten del av obligasjonseierene da de be handlet til så lite som 16% av pålydende. (Men på svært små volum)
 
Ser ut som jeg her skjøt bjørnen før den var solgt. Ser ut som jeg allikevel fikk 200 aksjer. Dog estimerer Nordnet jeg først får dem på fredag. Ser også nå priser aksjen seg litt mer riktig og den dundrer ned til 2kr. Dog med så små beløp kan jeg nesten like gjerne sitte på den, for gøy. Hadde jeg kunnet solgt dem i dag til si 400kr (2 x 200) hadde jeg riktignok hatt en avkastning på 100% (eller 200 kroner) eller 125ish etter kurtasjen er betale ;)

I tillegg til meg selv da, så hvem er nå de viktigste nye eierne i Norwegian

AerCap 15,9%
BOC Aviation: 12,67%


I følge media så har de største eierene begrensninger på når de kan selge. Regner med at dere små eiere kan selge på fredag. Det at bare en liten del av aksjene kan omsettes er jo en liten prisdriver det også.

Det er en vanvittig interesse rundt denne aksjen. Nordnet har også en "gulmeldingen" på siden sin om når emisjonsaksjene blir levert. Den er dagens mest omsatte, 842,7 mill og neste på lista er Equinor med 258,3 mill kl 13:25 i dag. Nas er opp 97% fra åpningskursen i dag, sikkert veldig populært blant daytradere.
 
400 millioner nye aksjer er vel bidragsytende til ett relativt potent volum...? Eller er de ikke sluppet enda. (har ikke fulgt helt med)

BTW så kan en alenevinner i Euro Jackpot teoretisk nå kjøpe seg ca 30-50 (?) milliarder i gjeld og kontrollen over Norwegian. Markedsverdien ligger nå på 480 millioner. Sikkert fristende for mange ref div ytringer ;)
 
Jeg skjønner ikke at folk reagerer så fælt på at majoriteten av aksjonærene ikke er norske lenger. Sas er vel rundt 2% norsk, og Hurtigruten er vel også i all hovedsak eiet av utenlandske investorer. Men disse selskapene omtales jo fortsatt som norske selskaper.

Jeg er HELT enig med deg og deler din glede av at kinesiske myndigheter går inn i kommersiell virksomhet med åpent sinn. Nå kan forøvrig kinesiske skattebetalere ta del i å redde dette lavkostselskapet som er nedsyltet i gjeld(slik ansvarlige eiere bør).

Undrer på om Bjørn Kjos vil motsette seg dette...:

https://www.nettavisen.no/nyheter/kjos-raser-mot-ny-statlig-krisehjelp/2826960.html
 
Jeg har problemer med å forstå oppstandelsen rundt dette,


Det er vel noe med at Norwegian alltid har brukt det norske og nasjonalfølelse for å "selge seg selv", at Bjørn Kjos har gått med en dress hvor det stod "Svensk Alt Sammen" om SAS for å disse at de ikke var norske, og at de fleste kommentarfeltheltene på E24 til Norwegian alltid har vært eksepsjonelt raskt ute med å kommentere hvordan Norwegian var en stakkars underdog mens SAS fikk statsstøtte. Det er vel noe med ironien i det hele, som gjør at man får en viss reaksjon. Oppstandelse vil vel helst være i leiren av E24-kommentarfelthelter som eventuelt vil ha vanskeligheter med å svelge "den kamelen" de nå får servert, rå.

Isolert sett er det ikke noe dramatisk ved det, som HFH sier så er det også mye utenlandsk på Hurtigrutesiden. Det være sagt så både ble det, og er enda, oppstandelse rundt det :) Ca nøyaktig samme debatt om sosial dumping, outsourcing, facebookside med mye ekstreme uttalelser, salg til Kina og så videre.... https://www.nrk.no/nordland/hurtigruten-sine-ansatte-frykter-for-jobbene-sine-1.15007828
 
Oppstandelse vil vel helst være i leiren av E24-kommentarfelthelter som eventuelt vil ha vanskeligheter med å svelge "den kamelen" de nå får servert, rå.
Når det gjelder slike kommentarfelt får jeg gjerne inntrykk av at de fleste som skriver tilhører en av to grupper. De som kun leser overskriftene før de kommenterer og de som leser artikkelen uten å forstå det som står der. Gir meg selv en mental smekk på fingrene hver gang jeg snubler innom å lese noe i slike kommentarfelt :D
 
Og slik ser den nye konsernledelsen ut, iflg 'siste nytt' i DN Investor ..

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian kunngjør onsdag ettermiddag den nye konsernledelsen i Norwegian.

Han henter inn Christoffer Sundby i ledelsen i Norwegian, som leder for kundeavdelingen, kalt "Custome". Schram kjenner Sundby godt fra sin tid som toppsjef i Circle K, da Sundby jobbet for ham.

Sundby har også bakgrunn fra konsulentselskapet McKinsey.

Britiske Andrew Hodges rykker opp og skal lede avdelingen "Airline".

Finansdirektør Geir Karlsen fortsetter i stillingen.

Knut Olav Irgens Høeg blir sjef for en nyopprettet avdeling for it og innkjøp.

Guro Poulsen blir leder for HR-avdelingen "People", mens Anne-Sissel Skånvik fortsetter å lede kommunikasjonsavdelingen.

Den nye konsernledelsen skal være på plass rett over pinse, den 2. juni.
 
De som har flagget over 5% i dag og antall fly de leaser til Norwegian i følge planspotters:

AerCap 15.9% 3x787-8 + 8x787-9
BOC 12.67% 6+2 787-9
MG Aviation 10.94% 4x787-9
Avolon 5.50 % 3x787-9
DP Aircraft 5.02% 2x787-8
 
Kan ikke uttale meg helt bastant her, da jeg ikke klarer å finne artikkel på det, men mener bestemt at Bjørn Kjos tidligere har uttalt seg flere ganger at det var viktig at selskapet ble to big to go/fail/etc" eller noe i de former.

I så fall, har han ikke da på en måte nå oppnådd målet sitt?

Selskapet ble jo faktisk to stort til at det ble slått konkurs... i hvertfall for nå.
 
Om ikke too big to fail, så i det minste havnet Norwegian i en situasjon hvor kreditorene ville tapt mer ved en konkurs enn å redde dem
 
Back
Top