Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Sitter her i koloniene og klør meg i hodet: Vil Norwegians total gjeld gå ned med alt dette inkludert med nye lån og garantier fra onkel stat, eller gå opp til tross billigere lease betingelser og peanøtter til gamle aksjonærer?
Må de legge frem en businessplan med gjetting på når Corona krisen er over og full flyging med reduserte billett priser kan ventes?
Er obligasjonen slettet hvis de er konvertert til aksjer?
Med andre ord, er dette fremdeles et korthus som kan ramle sammen, eller er de på solid grunn nå?

De sitter forsatt med en del gjeld.
Men eienkapital økes over de 8% som trenges til slik at man fa statlige garantier slik at man kan ta ut 2,7 Mrd i nytt kreditt, som øker både likviditæt og gjeld.

Sammen med presentasjon til obligasjons-eierne har man gitt ut en "Business Plan". Det er dette fremtida hva Norwegian tror i. Ikke mange som er enige i denne syn.

Det hva mange ikke forstår er denne: Alt dette hva gjøres nå kjøper selskap bare litt mer tid. DY selv sier optimistisk sett ett år. Deretter må de tjene penger på driften eller finne seg ferske penger i form av nytt likviditæt. Den største oppgave er forsatt open task: Å ordne den operative delen og gå i solid pluss slik at man ikke spiser opp eienkapital igjen.

Kan selskap forsatt feile? Ja absolut. Som hver annen selskap eller flyselskap. Det finnes seg ingen garantier i næringslivet.
Husk at dersom du leser prosjekten de ga ut til obligasjons-eierne at største kapitel ble risikoer. Dersom deres optimistiske antagelser i "Business Plan" ikke kommer å inntre er selskap igjen i akutt likviditætsmangel. Det kan skje på flere måter. Corona-Stegning kan vare lengre enn de planlegger med, market etter Corona kan se annenleders ut og ikke minst - voldsomt overkapasitæt presser priser under det Norwegian må ha. (Bare kikk til hva skjer i Kina rett nå)

Gratulerer til Norwegian ledelsen som klarte å lande det her altså, og til de ansatte som nå får jobbe videre.

Finner det smått utrolig at aksjen stiger på dette. Jeg burde sikkert solgt, men de er jo så lite verd at det på en måte er meningsløst. Morsommere å sitte med dem som en kuriositet. Men altså... nei. Jeg har ikke regnet på det, men det må da prise selskapet skyhøyt

Enig, jeg har ogsaa litt aksjer i Norwegian, mest litt for spenningens skyld og mye ble kjoept foer det virkelig gikk utforbakke med aksjen. De aksjer jeg kjoeper er uansett noe som kjoepes for aa se det an litt da jeg ikke har nok kunnskap og tid til aa investere som profesjonell.

Uansett hyggelig at det fortsatt er von i hangande snoere og ikkje bare otte (otte er mitt favorittord paa nynorsk).

Næss viser til at Norwegian-ledelsens utsagn tilsvarer en kurs ved konvertering av gjelden på rundt 3,5 kroner. Det priser egenkapitalen til Norwegian til 11 milliarder kroner, påpeker han.

På nåværende aksjekurs på 7,3 kroner er egenkapitalen priset til hele 23 milliarder kroner, ifølge Næss.

– Det er et veldig høyt tall. Da må man se på hvor mye penger Norwegian tjener. Skal du verdsettes til 11 milliarder kroner bør du tjene over en milliard kroner og det har Norwegian kun gjort i 2016, sier investeringsdirektøren.
https://e24.no/boers-og-finans/i/3J0mjd/norwegian-aksjen-rett-opp-etter-redningsplan-vanskelig-aa-se-at-de-kommer-godt-ut-av-aa-kjoepe-aksjer-naa

7 fly fram til mars/april 2021 !!?? Her kjøpes det ikke en eneste aksje før ting har landet litt mer.
Jeg stusser også over dette.
Nå melder det seg haugevis med spørsmål....
Hvordan kan man holde det gående med kun 7 fly i ett helt år ?
Hva med alle de 100++ flya som står på bakken ?
Skal de fleste selges eller leveres tilbake til leasingselskapene ?
Hva med alle de ansatte som ikke får jobbe på disse flya, skal de sies opp ?
Når flytrafikken i Europa begynner å ta seg opp igjen utover sommeren, skal Norwegian da bare sitte på sidelinja og se på at de andre stikker av med hele kaka ?
(Fremdeles kan jeg bestille meg en billett til Kreta i juni....
https://www.norwegian.no/ipc/availa...02006&D_Day=17&IncludeTransit=true&TripType=1)

Nei dette var en merkelig uttalelse....
Nå skal Schram og konsernledelsen sette planen ut i praksis. Det innebærer blant annet at Norwegian nå i første omgang planlegger å fly som de gjør i dag fram til april 2021. Det vil si at de bare har sju fly i drift.
https://www.borsen.no/nyheter/historisk-dag/72428237

Er det noen som har info om planen etter april 2021 da ?

Last edited:
Norwegian vil jo selvfølgelig skalere opp om det blir mulig. Men redningsplanen tar utgangspunkt i kun 7 fly i drift til April 2021.
Med andre ord, det skal være mulig å klare seg til April 2021 med lånet fra staten.

Norwegian vil jo selvfølgelig skalere opp om det blir mulig. Men redningsplanen tar utgangspunkt i kun 7 fly i drift til April 2021.
Med andre ord, det skal være mulig å klare seg til April 2021 med lånet fra staten.
Skal de da holde på et visst antall ansatte som kan settes i jobb igjen på kort varsel ?

Norwegian needs to access the Norwegian State Aid Package of in total NOK 3bn by mid May to manage the significant challenges of the current COVID-19 environment and prepare to gradually re-open its route network and bring back furloughed employeesThe NOK 3bn is assumed to be sufficient to cover the liquidity need until year-end, however given the high degree of uncertaintyon the current market situation, subsequently the exact liquidity need, including size and timing, there could be need for additional funds to have sufficient liquidity runway until operations normalize

De tre milliardene holder kun til drift ut 2020.

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/other/norwegian-air-shuttle-asa_presentation-to-bondholders_27-april-2020.pdf

Skal de da holde på et visst antall ansatte som kan settes i jobb igjen på kort varsel ?

Folk som er permiterte kan kalles tilbake på kort varsel.

7 fly til Q1 2021 er base caset til Norwegian, men de har selv sagt at tar trafikken seg opp før det, så kan de sette inn flere fly i drift til det.

Jeg hadde vært mer bekymret hvis Norwegian la til grunn at trafikken skulle ta seg opp til sommeren...

Hvor vanlig har det uansett vært? Føler alle mine Norwegian billetter utenriks de siste årene har kostet minst 1000kr hver vei

Du sier noe der. Mange (igjen blir det ganske synlig i kommentarfeltene) er nok opptatt av hvor mye "bussen til hytta/leiligheten" i Syden. En del lurer nok allerede fælt på hvor mye av den kapasiteten på syv fly som kan brukes til/fra Malaga og Alicante.

Men mye av problematikken handler jo veldig mye om når og hvis i det hele tatt ting kommer tilbake til noe som kan ligne på det som var normalen pre-cowid.

Hvis det blir mulig med fly til Spania og Europa forøvrig vil de nok sette inn noe mer enn de syv fly i operasjon nå. Å tro at man kan fly til Spania i år er ganske naivt. 2x hatt

Det hva mange ikke forstår er denne: Alt dette hva gjøres nå kjøper selskap bare litt mer tid. DY selv sier optimistisk sett ett år. Deretter må de tjene penger på driften eller finne seg ferske penger i form av nytt likviditæt. Den største oppgave er forsatt open task: Å ordne den operative delen og gå i solid pluss slik at man ikke spiser opp eienkapital igjen.

Det tror jeg ikke. Nå som DY har klart betingelsene er også de "innafor" hos staten sammen med SAS og WF etc.
Derfor er jeg ganske sikker på at dersom dette blir veldig langvarig vil både SAS, WF og DY og
forsåvidt alle flyselskaper få store problemer og trenge mer kapital. Da er staten nødt til å tilby
alle selskapene nye "pakker". Lar de være vil jo alle flyselskapene gå konk i Norge.
Det kan de jo ikke la skje. De kan ikke bare gi pakker til ett. For alt vi vet så kan det jo være at SAS nå kommer i trøbbel før DY...

Så intill markedet tar seg opp nok til at selskapene får en positiv cash flow, må staten nå holde liv i dem. Har de sagt A så må de si B.

En mulighet i en overgangsfase er kanskje at staten kjøper opp alle midt-setene som kommer i luften (de som nå ikke er lov å bruke) og selskapene må fylle opp resten av setene selv...?

W

Jeg skal til LPA i januar 2021, under forutsetning at Spania er åpen igjen da.
DY selger flybiletter ditt alle ukedager i januar og februar og skal nå ha Ca 7000 for t/ r for to personer.
Hva er risikoen for at disse flyene ikke går, jfr kun 7 fly skal operere i denne perioden. ? Får man refundert dette hvis de ikke skal befly denne strekningen jeg tenker å bestille? Og kommer billettene til å bli dyrere eller billigere nærmere avgang ?? Hva tror dere???

Fryktelig dyrt. Ville ikke kjøpt noe. Jeg anser det som 10% sannsynlig at du kan fly til LPA i Januar 2021.

Jeg blir overrasket hvis da emisjonskursen blir alt for mye annerledes enn dette.

Så den luringen som da kjøpte aksjer på over 7kr har raskt og effektivt snart halvert investeringen sin

Jeg skal til LPA i januar 2021, under forutsetning at Spania er åpen igjen da.
DY selger flybiletter ditt alle ukedager i januar og februar og skal nå ha Ca 7000 for t/ r for to personer.
Hva er risikoen for at disse flyene ikke går, jfr kun 7 fly skal operere i denne perioden. ? Får man refundert dette hvis de ikke skal befly denne strekningen jeg tenker å bestille? Og kommer billettene til å bli dyrere eller billigere nærmere avgang ?? Hva tror dere???

Det er jo egentlig ikke noen signifikant risiko. Går ikke flyet får man jo penger igjen

Back