Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Siden de ikke har de samme permiteringsmulighetene så har de vel lite valg

Pressemeldingen på norsk her:

https://media.no.norwegian.com/pres...i-sverige-og-danmark-begjaert-konkurs-2992414

Covid-19 har påvirket luftfarten og reiselivet i svært stor grad gjennom myndighetspålagte reiserestriksjoner og nærmest full stopp i etterspørselen. For Norwegian har dette ført til at selskapet har måttet kansellere nesten alle flygninger og samtidig dekke personalkostnader i flere land. Norwegian har gjennomført en rekke tiltak for å redusere kostnader, men dessverre har pilot- og kabinselskapene i Sverige og Danmark i dag blitt begjært konkurs. Morselskapet Norwegian og pilot- og kabinselskapene i Norge er ikke berørt.

<mod>
Da er det dessverre atter an gang tatt en runde med hekksaksa her - henstiller folk til å lese notisen på toppen av forumet!
</mod>

Det er bare ufattelig trist for de berørte.

Hva vet du om permitteringsreglene, altså i SE og SK @someone?

Permitteringsregler "korttidsarbete" i Sverige anpassade för Covid-19 gör att personalen kan gå ned 40-80 % i tid och staten täcker större delen av lönekostnaden för arbetsgivaren. Personalen får behålla ca 90 % av lönen. Men man måste vara kvar och jobba minst 20 %...
Kräver också att det finns korttidsarbete i kollektivavtalet för företaget.

Kort sagt og sikkert litt forenklet så kan man ikke i Sverige permittere på samme måte. Man må enten gå for en eller annen form for midlertidig oppsigelse eller andre løsninger, hvis man samtidig skal slippe betale lønn, hvilket jo er litt av poenget

Nå vet jeg ikke, men mistenker det ikke er umulig da også ligger noen andre forpliktelser i disse selskapene og gitt det ikke ligger noen morselskapsgarantier, så slipper også Norwegian dette. Det kan være lønn, ferie, pensjon etc som de skylder. Uten at jeg som sagt vet. Jeg antar også at ved konkurs så slipper jo Norwegian betale lønn ut oppsigelsestiden?

Så mener jeg slikt jeg har fått det forklart at de danske reglene ligger tettere opp mot de svenske.

Permitteringsregler "korttidsarbete" i Sverige anpassade för Covid-19 gör att personalen kan gå ned 40-80 % i tid och staten täcker större delen av lönekostnaden för arbetsgivaren. Personalen får behålla ca 90 % av lönen. Men man måste vara kvar och jobba minst 20 %...
Kräver också att det finns korttidsarbete i kollektivavtalet för företaget.

Jepp og da blir man jo som selskap ikke kvitt 100% av lønnskostnadene.

Og det er vel kanskje noen grenser oppad hvor mye staten dekker? Basert på tallene fra Danmark så lå i hvertfall det veldig mye under en pilotlønn

Det er jo rigtig trist for dem der bliver berørt at dette,,,,,men er det så bare nu et spørgsmål om tid før resten af korthuset vælter ???
Eller vil det tværtimod styrke Norwegian i Norge ?

Hilsen Ole

Det er jo rigtig trist for dem der bliver berørt at dette,,,,,men er det så bare nu et spørgsmål om tid før resten af korthuset vælter ???
Eller vil det tværtimod styrke Norwegian i Norge ?

Hilsen Ole

Selv om jeg er pro Norwegian, så skal man jo være rimelig blind for å se at det korthuset skjelver litt i sammenflyningene(pun intended).

Men jeg velger å håpe på det beste, for alle egentlig.

Det «styrker» i og for seg Norwegian ved at de nå på dagen blir kvitt store kostnader og forpliktelser. Og ikke minst viser overfor kreditorene at de er villige til å ta sterke grep. Dessuten sender det jo et signal til danske og svenske myndigheter: Ingen hjelp og vær så god: flere arbeidsløse

Så kan man alltids argumentere for at dette er mer kortsiktig smertelindring enn en kur. Men jeg velger å se det sånn at alle monner drar.

Dessuten sender det jo et signal til danske og svenske myndigheter: Ingen hjelp og vær så god: flere arbeidsløse.

"Ingen hjälp" är väl inte helt riktigt? Norwegians bemanningsbolag i Danmark och Sverige har väl lika mycket rätt att ta del av statens stöd vid korttidspermittering som alla andra företag med anställda.

Med tanke på de speciella (och tuffa) krav norska staten ställer på Norwegian för att kunna ta del av stödpaketet är det kanske inte så konstigt att varken Sverige eller Danmark är intresserade av att ge några lånegarantier.

"Overlever Norwegian?" Nei, i hvert fall ikke hele.

Blir ikke det en slags foreløpig fasit på trådens store spørsmål?

"Overlever Norwegian?" Nei, i hvert fall ikke hele.

Blir ikke det en slags foreløpig fasit på trådens store spørsmål?

Det tror jeg er en god oppsummering. Eller ‘samling i bånn’ som det vel heter.... Og bekrefter vel det mange sier, at de trekker seg tilbake til ‘kjernen’.

Norwegian uppsäger alla avtal med OSM Aviation och Rishworth.

Kunde icke finna detta i tråden men ADMIN får korrigera!
Low-cost airline Norwegian says it has terminated agreements with crew services provider OSM Aviation and Rishworth. The companies have flight crew in Finland, Sweden, Spain, the United Kingdom and the United States.

Norwegian has also today announced the bankruptcy of its four subsidiaries in Sweden and Denmark.

Bankruptcy applications and redundancies by subsidiaries concern a total of 1,571 pilots and 3,134 cabin crew members.

Almost all Norwegian flights are currently canceled due to the coronavirus situation.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006481105.html

Norwegian uppsäger alla avtal med OSM Aviation och Rishworth.

Kunde icke finna detta i tråden men ADMIN får korrigera!

Post #1700 .. ;)

Og ....

The above actions will affect 1,571 pilots and 3,134 cabin crew. About 700 pilots and 1,300 cabin crew based in Norway, France and Italy are not affected.

Triste greier.
Jeg har gamle kollegaer som jobber der, og ønsker selfølgelig ikke at de mister jobben.

Vet noen hvor nærme nå Norwegian er for å tilfredstille kravene som staten stiller?

:fly

De kan få 3 milliarder fra staten i denne redningspakken. Men de rekker vel ikke så veldig langt? Så snart de har fått de så er de vel i behov for enda mer penger? Ser jo ikke ut som at flyene kommer opp i lufta igjen veldig snart.

De kan få 3 milliarder fra staten i denne redningspakken. Men de rekker vel ikke så veldig langt? Så snart de har fått de så er de vel i behov for enda mer penger? Ser jo ikke ut som at flyene kommer opp i lufta igjen veldig snart.

Ikke få, men låne. Slik at det ikke løser utfordringen med gjelden. Men holder skute flytende litt lenger. Men det er dog ikke en utfordring som er spesifikk for Norwegian

Nå vet jeg ikke, men mistenker det ikke er umulig da også ligger noen andre forpliktelser i disse selskapene og gitt det ikke ligger noen morselskapsgarantier, så slipper også Norwegian dette. Det kan være lønn, ferie, pensjon etc som de skylder. Uten at jeg som sagt vet. Jeg antar også at ved konkurs så slipper jo Norwegian betale lønn ut oppsigelsestiden?

Skal ikke påstå å kunne mye om svensk og dansk konkursrett. Men hvis det ligner på den norske, og det gjør det jo ganske ofte i mange sammenhenger, så rykker bostyrer ut med oppsigelser ganske så umiddelbart. Eneste gangen bostyrer velger å beholde ansatte (de sies ikke opp automatisk, de må sies opp) er hvis det behøves for å sikre verdier eller med tanke på videre drift. Ganske usannsynlig her.

Lønn som det ikke er dekning for i boet, dekkes av lønnsgarantifond.

Igjen, dette er norsk rett, men tipper det ligner i SE/DK.

Back