LN-HFH
ScanFlyer Gold
Bare en spørsmål. Vi snakker om den profitable delen av DY. Tidligere kom det estimater at man kan tjene opp til 2,5 Mrd NOK hver år innenriks i Norge. Skulle det ikke være attraktiv for investorer å gå inn i en "ren-dyrked" NAN?
Jeg for min del tror man kan rekke mål du beskriver med en heftig restrukturering. Man trenger ingen konkurs. Men ja, noen vil blør. Det er jo risikoen som investorer, banken, långiver går inn. Går det bra, blir det fint profitt, går det ikke bra, blir det tap.
Bare se hvor mye bedrifter vil ha hjelp fra staten nå. Hotelkongen er plutselig så fattig at han trenger statshjelp. Man må passe seg litt på at man ikke skaper eksempler og alle andre vil ha lignende hjelp. Fordi det vil koste mere enn Norge har i formue
Det burde være attraktivt for investorer, men da må nok ledelsen i norwegian presentere det som plan først, noe jeg er redd sitter langt inne. Det kan kanskje være lettere å få overtalt norwegian hvis staten pusher litt på her kontra hvis investorene gjorde det, da staten er en litt sikrere og stabil investor.
De ser nok på det å kun bevare Skandinavia som siste utvei, og gjør de det har de i prinsippet tapt. Tapt kampen om at de kan hevde seg utenfor Skandinavia og være litt vikinger. Men skal i det minste noe av norwegian overleve må de bite i det sure eplet.
Vi skal egentlig være litt glade for at luftfarten ble rammet først i denne krisen. Dette har ført til masse PR, engasjement og støtteordninger som man neppe hadde fått om andre bransjer ble rammet først.