Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Bare en spørsmål. Vi snakker om den profitable delen av DY. Tidligere kom det estimater at man kan tjene opp til 2,5 Mrd NOK hver år innenriks i Norge. Skulle det ikke være attraktiv for investorer å gå inn i en "ren-dyrked" NAN?

Jeg for min del tror man kan rekke mål du beskriver med en heftig restrukturering. Man trenger ingen konkurs. Men ja, noen vil blør. Det er jo risikoen som investorer, banken, långiver går inn. Går det bra, blir det fint profitt, går det ikke bra, blir det tap.

Bare se hvor mye bedrifter vil ha hjelp fra staten nå. Hotelkongen er plutselig så fattig at han trenger statshjelp. Man må passe seg litt på at man ikke skaper eksempler og alle andre vil ha lignende hjelp. Fordi det vil koste mere enn Norge har i formue

Det burde være attraktivt for investorer, men da må nok ledelsen i norwegian presentere det som plan først, noe jeg er redd sitter langt inne. Det kan kanskje være lettere å få overtalt norwegian hvis staten pusher litt på her kontra hvis investorene gjorde det, da staten er en litt sikrere og stabil investor.
De ser nok på det å kun bevare Skandinavia som siste utvei, og gjør de det har de i prinsippet tapt. Tapt kampen om at de kan hevde seg utenfor Skandinavia og være litt vikinger. Men skal i det minste noe av norwegian overleve må de bite i det sure eplet.

Vi skal egentlig være litt glade for at luftfarten ble rammet først i denne krisen. Dette har ført til masse PR, engasjement og støtteordninger som man neppe hadde fått om andre bransjer ble rammet først.

Da må man starte helt fra scratch med nytt AOC osv .. Innen det er klart har 'noen' rykket inn for lenge siden.

Kommer litt ann på hvor gjelden ligger. F.eks kan man "skjerme" Norwegaina Air som har norsk AOC, og kjøpe dette ut av boet.

Ærlig talt
Hvor mange nordmenn tror du oppfatter SAS som et utenlands selskap?
SAS har vært en del av norsk infrastruktur i 75 år.
Selv etter at Norwegian kom på banen som et "norsk selskap" har SAS spilt en betydelig større rolle i norsk infrastruktur. Du kan bare se på rutetabellen på andre tider av dagen enn i rushtiden. Se på kysten fra Stavanger og nordover. Hvor er Norwegian store deler av dagen.

Norwegian har hatt ca 2000 ansatte i Norge. Jeg vet ikke hvor mange SAS har, men jeg antar at det er minst like mange norske arbeidsplasser

Svært mange bedrifter i Norge har utenlandske eiere men tusenvis av norske arbeidsplasser
Hurtigruten er et eksempel - Jeg vil påstå at Hurtigruten har tusen ganger større betydning for norsk reiseliv enn Norwegian. Men vi skal altså ikke bry oss siden den ikke er norsk...

De aller fleste i Norge oppfatter nok situasjonen slik at vi gikk ut av SAS for flere år siden etter mange utbetalinger av redningspenger . Mange I Norge oppfatter det nok også slik at SAS I sin tid brukte sin makt situasjon til å presse ut all konkuranse og så innførte blodpriser på innenriks i Norge. Det er en grunn til at Norwegian ble opprettet og fikk en pang start.

Når det er sagt så håper jeg at begge selskap består. Vi trenger konkuranse i Norge.

De aller fleste i Norge oppfatter nok situasjonen slik at vi gikk ut av SAS for flere år siden etter mange utbetalinger av redningspenger . Mange I Norge oppfatter det nok også slik at SAS I sin tid brukte sin makt situasjon til å presse ut all konkuranse og så innførte blodpriser på innenriks i Norge. Det er en grunn til at Norwegian ble opprettet og fikk en pang start.

Når det er sagt så håper jeg at begge selskap består. Vi trenger konkuranse i Norge.

Du har rett i at dette er en oppfatning blant folk flest.
Norwegian er i den unike situasjonen at de har en stor gruppe "blodfans" som er særdeles aktive i kommentarspaltene og forsvarer Norwegian i tykt og tynt. Jeg tror mange flyselskaper kan misunne Norwegian denne gruppen, som nærmest opptrer som en religiøs sekt og har Bjørn Kjos som gud.
For denne flokken er Norwegian billigst (uten at de sjekker alternativer), har verdens beste service, verdens mest strålende personale, og verdens nyeste og beste fly.

Om det kommer et negativt oppslag i media om Norwegian, så rykker de ut og skriver engasjerte kommentarer i VG, E24, FB med konspirasjonsteorier om hvordan media samlet ønsker Norwegian bort, og om hvordan det var med SAS den gang det kostet en månedslønn å reise fra Tromsø til Fornebu.

Jeg forstår godt at veldig mange er veldig glade for at flybilletter er blitt både billigere og mer tilgjengelige etter at luftfarten ble avregulert.
Dette er et internasjonalt fenomen, og i alle frie markeder har det kommet konkurrenter til de gamle "flag carriers" som har skapt konkurranse og presset priser.

Norwegian sin PR avdeling har vært særdeles dyktige til å spille på sin rolle i det norske markedet. Utallige ganger har Bjørn Kjos figurert i mediebildet og snakket om SAS sitt sugerør i statskassen, om gamle umoderne og drivstofftørste fly, unødvendige stopp i København - et utdatert vandrevet selskap. Kjos jobbet aktivt mot at den norske stat, som aksjonær i SAS, i november 2012 stilte opp som garantist. Selv om disse garantiene ble gitt på kommersielle vilkår og godkjent av konkurransemyndighetene i EU/EØS, benyttet Kjos enhver anledning til å kalle dette ulovlig statsstøtte.

Selv i dagens kritiske situasjon for Norwegian, blir SAS anno 1990/2000 tallet trukket frem som skremselspropaganda for hvordan Norsk luftfart vil se ut uten Norwegian. Personlig tror jeg at SAS ikke vil gå tilbake til 1995 utgaven men opptre i 2020 utgaven. SAS har vel også lært noe de siste 20 årene..

Det som forundrer meg er hvordan noen tror at dersom Norwegian overlever coronakrisen gjennom å ha fått noen flere milliarder i lån fra diverse stater, og blitt enda mer forgjeldet, fortsatt skal sende folk rundt omkring med billetter til 299 kroner.

Det er klart at når dette er over og situasjonen normaliserer seg så er 199 kroner tilbake. Flyet er en buss med vinger og prisene blir deretter. De som drømmer om gamle dager med glamour i lufta får se en episode med Pan Am.

Spesielt etter Corona må aktiviteten opp og flyene fylles så da går prisene ned. Norwegian har jo klart å tjene penger også med nesten gratis billetter så hvorfor de skal forsvinne ser jeg absolutt ikke noen grunn til. Det måtte i så fall være en helt ekstraordinær situasjon med svindyr fuel. Men det motsatte er jo tilfelle nå.

Rland, ta deg en pause og trekk litt frisk luft, mens du tenker over følgende;

Sannsynligheten er stor for at svært få av oss vil sitte i et utenlands-fly det neste året.
Verden er på vei inn i en resesjon - kanskje sågar en depresjon! Samtidig vil vi fortsatt
ha virus som lusker rundt og stikker kjepper i hjulene for menneskelig aktivitet i lang tid fremover - år.

Titusener - kanskje hundretusener - av nordmenn vil miste jobbene sine. Hjørnestens-bedriftene i distriktene
vil slite. Hele næringer vil ha store problemer. Alt du er vant til å handle nå vil stige kraftig i pris.
Velferdssystemet vårt vil bli satt på store prøver og bli utsatt for nedskjæringer.

Wake up and smell the coffee! Dette handler om å redde arbeidsplasser og infrastruktur. Det handler om å
få bygget landet opp igjen. Det handler om å unngå havne i en situasjon hvor en flybillett til Bergen koster en halv månedslønn og en avgang i uka - noe som vil gjøre at dette tar enda lenger tid å få landet opp igjen. Det handler ikke om rødt eller blått.

For å sitere Jonas Gahr Støre i Avisen idag:
Vår generasjons store oppgave.
Gjenoppbyggingen etter coronakrisen blir den mest omfattende i etterkrigsgenerasjonens levetid, mener Arbeiderparti-lederen.

Et svenskt SAS i monopol på innenriks i Norge kommer ikke til å gå bra. Det har vi sett før. Vi som husker monopol-tiden
vil ikke tilbake ditt. Hvis du tror "SAS har lært noe" så tror du på Julenissen. ALLE bedrifter som befinner seg i
monopolsituasjon vil benytte seg av det - DY også hvis de får sjansen. Slik er det bare.

God konkurranse i luftfarten er bra for samfunnet og skaper arbeidsplasser. Også for våre flyvende venner i dette forum som går en usikker fremtid i møte.

Last edited:
Rland, ta deg en pause og trekk litt frisk luft Rland, mens du tenker over følgende;

Sannsynligheten er stor for at svært få av oss vil sitte i et utenlands-fly det neste året.
Verden er på vei inn i en resesjon - kanskje sågar en depresjon!

God konkurranse i luftfarten er bra for samfunnet og skaper arbeidsplasser. Også for våre flyvende venner i dette forum som går en usikker fremtid i møte.

Jeg er enig med deg i at dette er en stor krise som i lang tid vil endre behovet for flyreiser.

Du sier selv at markedet for flyreiser i stor grad vil forsvinne i lang tid fremover.

Hva er da nytteverdien for samfunnet å låne enda flere milliarder til Norwegian, som øker gjelden fra de nær 60 milliardene de har i gjeld fra før, dersom det (etter ditt eget utsagn) knapt er et marked å konkurrere om? Hvor lenge tror du Norwegian vil klare seg med et ekstra lån på 3 milliarder og kun minimale inntekter?

Jeg har trukket pusten dypt og reflektert veldig nøye gjennom det jeg har skrevet

Rland, ta deg en pause og trekk litt frisk luft, mens du tenker over følgende;

Verden er på vei inn i en resesjon - kanskje sågar en depresjon! Samtidig vil vi fortsatt
ha virus som lusker rundt og stikker kjepper i hjulene for menneskelig aktivitet i lang tid fremover - år.

Titusener - kanskje hundretusener - av nordmenn vil miste jobbene sine. Hjørnestens-bedriftene i distriktene
vil slite. Hele næringer vil ha store problemer. Alt du er vant til å handle nå vil stige kraftig i pris.
Velferdssystemet vårt vil bli satt på store prøver og bli utsatt for nedskjæringer.

Wake up and smell the coffee! Dette handler om å redde arbeidsplasser og infrastruktur. Det handler om å
få bygget landet opp igjen. Det handler om å unngå havne i en situasjon hvor en flybillett til Bergen koster en halv månedslønn og en avgang i uka - noe som vil gjøre at dette tar enda lenger tid å få landet opp igjen. Det handler ikke om rødt eller blått.

For å sitere Jonas Gahr Støre i Avisen idag:

Et svenskt SAS i monopol på innenriks i Norge kommer ikke til å gå bra. Det har vi sett før. Vi som husker monopol-tiden
vil ikke tilbake ditt. Hvis du tror "SAS har lært noe" så tror du på Julenissen. ALLE bedrifter som befinner seg i
monopolsituasjon vil benytte seg av det - DY også hvis de får sjansen. Slik er det bare.

Enig i at flymarkedet blir langvarig endret, og også at det er viktig å sikre SAS konkurranse. Men å redde dagens Norwegian er trolig ikke løsningen. Derimot prøve å bygge et levedyktig selskap på de gode delene og bli kvitt de dårlige løsningen. Og blir det helt krise så kommer en av LCC inn, de har også behov for inntekter.

Jeg tror det er klok å skille side-diskusjoner ut av denne tråden om Norwegian overlever eller ikke.

Analysen baserer seg på en god del estimater som man kan være kritisk til. Men analyse ikke undersøker i det heile tatt om Norwegian går konk eller ikke. Man har undersøkt om hva er sunn for samfunnet dersom kriselånet ikke kan tilbake betales med visse sansynligheter. Vennligst les side 10

Med en 50:50 sjanse, at staten far pengene sine tilbake, så er de 3 Mrd som DY skål ha samfunnøkonomisk +/- Null. De 12 Mrd som snakkes om er bare samfunn-økonomisk i pluss dersom man antar en 80% sjanse at Norwegian tilbake betaler all disse 12 Mrd til staten. Med en 50:50 sjanse er det en tap for samfunnet på 5,4 Mrd etter dette studie.

Den "analysen" av hva som er samfunnsøkonomisk sunt forutsetter fortjeneste til as Norge på kr 12.000,- per passasjer og at 0% finner alternativ hvis det ikke var et Norwegian. Om man synes det virker rimelig avhenger sikkert av personlig oppfatning før man leste "analysen".

Ja, egentlig kan vi jo bare droppe å støtte det meste av norsk næringsliv/industri som kommer til å slite i årevis, whats the point? Det vil jo garantert komme utenlandske/svenske som tar over - problem solved - og penger spart!:rolleyes:

#masseutflagging

Last edited:
Ja, egentlig kan vi jo bare droppe å støtte det meste av norsk næringsliv/industri som kommer til å slite i årevis, whats the point? Det vil jo garantert komme utenlandske/svenske som tar over - problem solved - og penger spart!:rolleyes:

#masseutflagging

Wahoo, la meg stille spørsmålet direkte til deg: Hvor mye og hvor lenge - tenker du - skål den norske staten støtter disse tre selskaper, dersom de trenger hjelp:

1 Norwegian
2 Equinor
3 Choice Hotels

Og hva er din limit hvor du sier "Nok er nok"?

#masseutflagging

I Norge er det for tiden over 300000 uten arbeid.
For meg er det viktig å bruke samfunnets ressurser på arbeidsplasser som vi med sikkerhet vet har et marked etter coronakrisen. Å pøse inn flere milliarder for å holde Norwegian i live av frykt for at SAS, om de overlever, vil utnytte en eventuell monopolsituasjon, mener jeg er feil ressursbruk. Om en slik situasjon skulle oppstå er jeg sikker på at myndighetene, med henvisning til bistand under coronakrisen, vil gripe inn med prisregulerende tiltak

La meg legge til at jeg har ingen personlige økonomiske interesser i flyindustrien. Jeg kjenner faktisk ingen som jobber i industrien heller. Mine synspunkter er kun basert på den erfaringen jeg har som passasjer, mest fra jobbreiser, og hvordan jeg fra det ståstedet har lært produktene til de enkelte flyselskapene å kjenne.

Last edited:
Wahoo, la meg stille spørsmålet direkte til deg: Hvor mye og hvor lenge - tenker du - skål den norske staten støtter disse tre selskaper, dersom de trenger hjelp:

1 Norwegian
2 Equinor
3 Choice Hotels

Og hva er din limit hvor du sier "Nok er nok"?

Det korte svaret på det er enkelt:

Vi må på KORT SIKT sørge for å holde liv i FLEST MULIG bedrifter LENGE NOK til at de får mulighet til å RESTRUKTURERE seg til
en levedyktig tilværelse etter krisen. Akkurat nå er det de færreste bedrifter som vil kunne fortsette som før.

Dersom de også etter restrukturering heller ikke viser seg levedyktige så må man begynne med vurderinger om hvor samfunnsnyttig de er,
hvor mange arbeidsplasser går tapt, hva vil konkurransesituasjonen bli i akkurat den bransjen hvis denne aktøren forsvinner osv.

På det nåværende tidspunkt er det for tidlig å ta disse vurderingene da bedriftene, Norge og verden vil se helt anderledes ut om 6 mnd.

W

Det korte svaret på det er enkelt:

Vi må på KORT SIKT sørge for å holde liv i FLEST MULIG bedrifter LENGE NOK til at de får mulighet til å RESTRUKTURERE seg til
en levedyktig tilværelse etter krisen. Akkurat nå er det de færreste bedrifter som vil kunne fortsette som før.

Dersom de også etter restrukturering heller ikke viser seg levedyktige så må man begynne med vurderinger om hvor samfunnsnyttig de er,
hvor mange arbeidsplasser går tapt, hva vil konkurransesituasjonen bli i akkurat den bransjen hvis denne aktøren forsvinner osv.

På det nåværende tidspunkt er det for tidlig å ta disse vurderingene da bedriftene, Norge og verden vil se helt anderledes ut om 6 mnd.

W

Og har ikke regjeringen eksakt gjord dette med sine krisepakke til Luftfarten? Dette gir de aktörer den nödvendige tid å restrukturere.

Men helt ærlig, jeg har ikke hørt noe om restruktureringer fra hverken SAS, DY eller WF. Statsgarantier er like som subsidier. Søt gift. Gir man for mye, skaper man junkies.

Nå er det opp til de selskaper å presentere planer hvordan de tenker de kommer å overleve. Staten har gjord sitt for å støtte dem. Ingen kan forvente at Staten støtter selskapene så lenge frem til krisen er over og deretter lager de en plan om hvordan man restrukturerer seg. Dette må skje nå! Hva venter de på?

Det er forøvrig bare rett og billig overfor all disse små-bedrifter som far ikke lignende støtte. 2.500 norske arbeidsplasser i DY har blitt støttet med 3 Mrd NOK. Jeg kjenner ikke til en eneste frisør som fikk 1.2 Mio NOK i støtte. Correct me if I wrong.

Det er forøvrig bare rett og billig overfor all disse små-bedrifter som far ikke lignende støtte. 2.500 norske arbeidsplasser i DY har blitt støttet med 3 Mrd NOK. Jeg kjenner ikke til en eneste frisør som fikk 1.2 Mio NOK i støtte. Correct me if I wrong.

Nå jobber det jo 180.000 mennesker i norsk reiselivsbransje, så en støtte til DY er også
støtte til dem, så ja du må korrigere regnestykket ditt kraftig. Dårlig konkurranse og tilbud i norsk
luftfart vil også påvirke dem i høy grad. For ikke å snakke om merkostnader for norsk næringsliv generelt.

W

Last edited:
Nå jobber det jo 180.000 mennesker i norsk reiselivsbransje, så en støtte til DY er også
støtte til dem, så ja du må korrigere regnestykket ditt kraftig. Dårlig konkurranse og tilbud i norsk
luftfart vil også påvirke dem i høy grad.

Hvor mye turister kommer rett nå eller de neste måneder til Norge? Hvor drar en hotel-eier en nytte av denne støttepakke til luftfarten?

Så må du redde disse også, fordi dersom det finns seg ingen hoteller lengre, så vil ingen booke hos flyselskapene da man kan reise igjen. Disse reddepakker kommer på toppen, og er forøvrig eksakt dette hva Peter Stordalen nå vil ha for sitt bedrift.

Disse 3 Mrd gikk til DY, og regnestykken stemmer.

Hvor mye turister kommer rett nå eller de neste måneder til Norge? Hvor drar en hotel-eier en nytte av denne støttepakke til luftfarten?

Hele reiselivsbransjen og næringslivet generelt vil nyte godt av bedre konkurranse og tilbud i luftfarten på sikt. Regner med at du har tenkt til å klippe håret ditt etterhvert også?

Så må du redde disse også, fordi dersom det finns seg ingen hoteller lengre, så vil ingen booke hos flyselskapene da man kan reise igjen. Disse reddepakker kommer på toppen, og er forøvrig eksakt dette hva Peter Stordalen nå vil ha for sitt bedrift.

Det er liten tvil om det vil være stor overkapasitet på hoteller i lang tid fremover.
Petter S. må selvsagt skalere kraftig ned og det har han gode muligheter til selv om han åpenbart ikke har lyst.
Kjøpet av Ving var jo også god timing..
(På den annen side, i sommer så vil jo innenlandsmarkedet ta helt av da det å komme seg utenlands blir umulig, så ikke
sikkert at det blir så ille for hotellbransjen hvis restriksjonene letter litt)

Disse 3 Mrd gikk til DY, og regnestykken stemmer.

Du har mer greie på flyøkonomi enn samfunnsøkonomi...

W

Last edited:
I Norge er det for tiden over 300000 uten arbeid.

Inkludert i dette tallet er de aller fleste ansatte i Norwegian, SAS og Widerøe, i tillegg til direkte berørte i bakketransport, drift av flyplasser og servicetilbud til flybransjen. Jeg har ikke sett noe eksakt tall, men et sted rundt 15.000 permitterte i flybransjen er vel ikke helt usannsynlig.

Denne pandemien kommer, sannsynligvis, til å endre flybransjen betraktelig. Hva som skjer på lang sikt er vanskelig å vite, men å få så mye som mulig av flybransjen tilbake til noe som ligner på en normalsituasjon kan vi regne med blir viktig for å få tallet på arbeidsledige ned fra 300.000 (eller 500.000 eller hva vi nå ender på) på kort og mellomlang sikt.

Og i tillegg til å sysselsette et stort antall personer, er flybransjen en infrastruktur som mye av resten av samfunnet er avhengig av. Står vi i august med en situasjon der et av to flyselskaper som betjener de store innenriksdestinasjonene, samt en betydelig andel av utenrikstrafikken, er borte, starter samfunnet med et betydelig handicap når vi skal tilbake til normal verdiskapning. Bedrifter må begynne å forhandle nye avtaler om innkjøp av flybilletter, fritidsreiser vil bli dyrere og vanskeligere, turistdestinasjonene mangler flyrutene som skal fly inn kundene osv. Det vil være en veldig vanskelig situasjon for mange, og ganske fort for store deler av samfunnet.

Last edited:
Back