Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og dersom 12 Mrd NOK ikke rekker så kommer det en nytt rapoort og sier nå er det 20 Mrd NOK? Hvor er det slutt ?

Dette er ikke et argument. De aller fleste andre flyselskaper kan FORT ende i samme
situasjon - be om mere penger fra staten etterhvert! Hva hvis SAS ber om mere penger etterhvert, skal
den norske stat gå inn med enda mer penger i et utenlandsk selskap? Hva er nok-er-nok for SAS?
Hvis de har sagt "A" så må de jo si "B"... Og SAS kan jo også "lett erstattes"

Er vel heller ingen som har bedt om 8 eller 12 mrd heller såvidt jeg har sett, det var vel en teoretisk
verdi om nullpunkt for hva som var samfunnsøkonomisk?
 
Hva hvis SAS ber om mere penger etterhvert, skal
den norske stat gå inn med enda mer penger i et utenlandsk selskap?

Ærlig talt
Hvor mange nordmenn tror du oppfatter SAS som et utenlands selskap?
SAS har vært en del av norsk infrastruktur i 75 år.
Selv etter at Norwegian kom på banen som et "norsk selskap" har SAS spilt en betydelig større rolle i norsk infrastruktur. Du kan bare se på rutetabellen på andre tider av dagen enn i rushtiden. Se på kysten fra Stavanger og nordover. Hvor er Norwegian store deler av dagen.

Norwegian har hatt ca 2000 ansatte i Norge. Jeg vet ikke hvor mange SAS har, men jeg antar at det er minst like mange norske arbeidsplasser

Svært mange bedrifter i Norge har utenlandske eiere men tusenvis av norske arbeidsplasser
Hurtigruten er et eksempel - Jeg vil påstå at Hurtigruten har tusen ganger større betydning for norsk reiseliv enn Norwegian. Men vi skal altså ikke bry oss siden den ikke er norsk...
 
Last edited:
Dette er ikke et argument. De aller fleste andre flyselskaper kan FORT ende i samme
situasjon - be om mere penger fra staten etterhvert! Hva hvis SAS ber om mere penger etterhvert, skal
den norske stat gå inn med enda mer penger i et utenlandsk selskap? Hva er nok-er-nok for SAS?
Hvis de har sagt "A" så må de jo si "B"... Og SAS kan jo også "lett erstattes"

Er vel heller ingen som har bedt om 8 eller 12 mrd heller såvidt jeg har sett, det var vel en teoretisk
verdi om nullpunkt for hva som var samfunnsøkonomisk?

Det blir den samme diskusjon med SAS dersom det dukker opp. Man kan ikke si det finnes seg unlimited garantier. Men viktigst argument er at man må innse at flere kreditter og garantier betyr at selskaper vil ikke overleve på lengt sikt.

For å fordype det litt. Det også hjelper ikke dersom Staten(e) bare gir SK og DY nå ytterlige garantier på 6, 9, 12 eller 20 Mrd. Dette hva skjer at selskapene forgjelder seg enda mere, uten å omstille seg. Balansen blir enda verre. Med andre ord, man skaper zombie-selskaper som er etter alle finansielle regler under normale forhold ikke er levedyktige. Og selv om Corona er over kommer disse selskaper seg aldri ut av dette fordi gjelden er for høy.

Begge aktører må begynne med å tilpasse seg til de nye realitæter nå. De fikk gode garantier fra statene som rekker å starte og gjennomføre disse transformasjoner. Gjør det hva er nødvendig snart, gjør det i et steg og ikke med salami-taktik, og kommuniser det klart. Så kommer også troen fra finansielle investorer tilbake.

Ingen problem å returnere leasing fly nå. Selv om krisen er over vil dette blir en surplus av fly i market, slik at det vil bli lett å leie noen. Men i mellomtida sparer man store beløp og ha en tydelig positiv effekt på balanse. (Noen aktører gjører ekstakt dette rett nå for tida). Og ja, da ble bankene, leasing-selskapene og investorer sittende med tap. Men de flyselskaper overlever.
 
Jeg tenker at det viktigste er at vi sikrer at vi har en velfungerende infrastruktur når krisen "letter". Og samtidig at Staten bruker akkurat nok penger for å få dette til.

Hvilke scenarier er det man kan tenke seg da(forutsetter her at SAS/WF overlever, noe som ikke er sikkert):

1. NAS går konk og boet blir løst opp i mange små biter. Gir mulighet for WF til å bygge seg opp på tynnere destinasjoner (krs-osl), (hau-osl), (aes-osl) osv. Åpner også for at en LCC fra Europa kommer inn og tar del i konkurranse på de tunge rutene (svg-osl),(bgo-osl),(trd-osl) osv. De andre selskapene som flyr på Norge og overlever vil øke trafikken og ta en større andel. (KLM,BA osv)

2. NAS, går konk. Men investorer, kreditorer og kanskje staten får på beina en Nordisk operasjon, som gjør at vi i Norge ikke vil merke så mye til at NAS ikke er NAS lengre.

3. NAS får masse støtte fra staten gjennom krisen og skal stå på egen bein. Hvordan skal de klare dette uten å kjøre kraftige emisjoner, og har de kontroll på konstantene? Inntektene kommer til å være reduserte i lang lang tid. Faren for at det offentlige kaster penger ut av vidunder er stor.

Også finnes det mange scenarier imellom. Jeg personlig tror at vi ender på 1 eller 2 eller noe i mellom disse.
 
Norwegians informationschef Charlotte Holmberg Jakobsson har nu börjat debattera på ett svenskt flygforum på Facebook om varför Norwegian behövs i framtiden i skandinavisk luftfart.
Jag vet inte om Jakobsson skriver i egenskap som privatperson eller som Norwegians informationschef.
 
Last edited:
<mod>
Dette ble en diskusjon om Hurtigurten, SAS, regionskamper m.v. så da forsvant en del poster her som var sauset i hverandre. La oss holde denne tråden til status rundt Norwegian, økonomi og overlevelse. Litt mer fakta, litt mindre spekulasjoner og følelser.


Det er en egen tråd om "Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?" som egner seg til generelle betraktninger om fremtiden i luftfarten:

https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=151279

</mod>
 
Last edited:
Englemusikk for noen, vrøvl for andre: https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet/investor-relations/reports-and-presentations/podcasts/
En finansiell podcast fra selskapet selv der altså. (denne har gått under radaren)

PS:
Registrerer at en del her inne blir helt "whaaaaat!??!" når store eiere i ett flyselskap går inn med garantier.
Og like "hæææææ, urettferdig!!" når ikke-eiere, ikke går inn i flyselskap de ikke har eierskap i.


Norwegians informationschef Charlotte Holmberg Jakobsson har nu börjat debattera på ett svenskt flygforum på Facebook om varför Norwegian behövs i framtiden i skandinavisk luftfart.
Jag vet inte om Jakobsson skriver i egenskap som privatperson eller som Norwegians informationschef.

Her må vi ha link.
 
Last edited:
Fantastisk præcis analyse, meget læsværdig af situationen rundt Norwegian og SAS :
https://www.linkedin.com/pulse/derf...DGnYOWi-qPi7eiP5Ne122CoHRzrsVYwQBl8-Rj7ekO0LU


"Fantastisk presis" - jeg ser kun en masse hakking og drittlsenging mot SAS. Hele analysen om hvorfor Norge skal redde Norwegian framstår som "fordi SAS er en dritt".

For ikke å snakke om at hele greia åpner med et bilde av "barn ser på et Norwegianfly" for å appelere helt ned i barndommen til mennesker og knytte barn til Norwegians overlevelse. Tar den "fantastiske analysen" med en stor klype salt kjenner jeg. Det var ikke en analyse, det er et føleri.
 
Kjør en norsk variant av konkursbeskyttelse (chapter 11). Gjør dagens eiere og kreditorer (gjeldseiere) verdiløse, og restrukturer et Norwegian 2.0, med optimalt norsk, nordisk og europeisk rutenett, med staten som hovedaksjonær (51 prosent) i et tiårs perspektiv.

Ha ha ha! Skal staten gå inn som eier av Norwegian? De har jo (nettopp) solgt seg ut av SAS.
Nei, dette er nok ønsketenking av forfatteren, uten noe hold i virkeligheten.
 
Han foreslår jo egentlig det som fort blir løsningen. Slå selskapet konkurs, slett slle aksjonærer og gjeld. Opprett et nytt selskap med F.eks staten som del eier.
 
Han foreslår jo egentlig det som fort blir løsningen. Slå selskapet konkurs, slett slle aksjonærer og gjeld. Opprett et nytt selskap med F.eks staten som del eier.

Da må man starte helt fra scratch med nytt AOC osv .. Innen det er klart har 'noen' rykket inn for lenge siden.
 
Da må man starte helt fra scratch med nytt AOC osv .. Innen det er klart har 'noen' rykket inn for lenge siden.

Viktig poeng det der. Et alternativ kan kanskje være at staten kjøper ut Norwegian Air Norway (etter at man har overført driften tilbake dit fra norwegian Air Sweden, som jo nærmest er et «tastetrykk»). Deretter slår man morselskapet og resten konkurs og gjelden forsvinner med det. Hvis dette i det hele tatt er mulig, eller er gjelden knyttet opp mot hvert av de ulike datterselskapene (gjelden utenom flyleasing)?

Da får den norske stat et selskap med ca 60 fly, forhåpentligvis ikke noe gjeld, og kan starte på dagen. Og tidligere aksjonærer, långivere og leasingselskap sitter igjen som svarteper, og flyene vil de nok få kastet etter seg fra kreditorene og leasingselskapene. Dette bør da være serdeles lukrativt.
 
Viktig poeng det der. Et alternativ kan kanskje være at staten kjøper ut Norwegian Air Norway (etter at man har overført driften tilbake dit fra norwegian Air Sweden, som jo nærmest er et «tastetrykk»). Deretter slår man morselskapet og resten konkurs og gjelden forsvinner med det. Hvis dette i det hele tatt er mulig, eller er gjelden knyttet opp mot hvert av de ulike datterselskapene (gjelden utenom flyleasing)?

Da får den norske stat et selskap med ca 60 fly, forhåpentligvis ikke noe gjeld, og kan starte på dagen. Og tidligere aksjonærer, långivere og leasingselskap sitter igjen som svarteper, og flyene vil de nok få kastet etter seg fra kreditorene og leasingselskapene. Dette bør da være serdeles lukrativt.

Bare en spørsmål. Vi snakker om den profitable delen av DY. Tidligere kom det estimater at man kan tjene opp til 2,5 Mrd NOK hver år innenriks i Norge. Skulle det ikke være attraktiv for investorer å gå inn i en "ren-dyrked" NAN?

Jeg for min del tror man kan rekke mål du beskriver med en heftig restrukturering. Man trenger ingen konkurs. Men ja, noen vil blør. Det er jo risikoen som investorer, banken, långiver går inn. Går det bra, blir det fint profitt, går det ikke bra, blir det tap.

Bare se hvor mye bedrifter vil ha hjelp fra staten nå. Hotelkongen er plutselig så fattig at han trenger statshjelp. Man må passe seg litt på at man ikke skaper eksempler og alle andre vil ha lignende hjelp. Fordi det vil koste mere enn Norge har i formue
 
Kan man ikke kjøpe boet da?

Med gjelda.. ? Nei, det er nok ikke så lurt ..

Det er selvfølgelig muligens en løsning å kjøpe ut en del av selskapet som har eget AOC og gjøre som da Sunclass skilte seg fra TC, men det krever at kreditorer og myndigheter spille på lag på en måte jeg har liten tro på. Vi snakker altfor store summer her ...
 
Back
Top