Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hadde Norwegian vært en privatperson hadde de vel snart fått besøk av Hallgeir og kommet på TV3.

om det er tillatt med litt humor i disse tider, så har jo ledere av en del lavprisselskaper tidligere gjort alt for å komme på TV :-)
 
Finner ingen omsetning, men i følge JP Sissener på Twitter på onsdag så handles den konvertible obligasjonen for 13% av pålydende
 
Kanskje den Norske stat også burde forholde seg til selskaper med hovedkontor i Norge, og da faller vel SAS ut (det samme med NAI og NUK)
 
Kanskje den Norske stat også burde forholde seg til selskaper med hovedkontor i Norge, og da faller vel SAS ut (det samme med NAI og NUK)

Men hvis man bygger videre på din logikk burde vel NSE få støtte? Samt SAIL og underleverandørene av SAS falle ut?
 
https://media.no.norwegian.com/pres...rwegian-forsvinner-fra-norsk-luftfart-2986387

Betyr dette at Norwegian trenger ytterlige 9 Mrd? Must be bad joke.

Litt rart at selskap kommer med slik en presse-info og analyse ettersom man just fikk förste pakka. Man skulle forvente at de jobber med å fa plass del2 og del3 av pakka og ikke komme med slik en pressemelding som kan bare tolkes som en "vi trenger mer penger"

Dette henger sammen med Schram sitt innlegg i E24 i gå kveld

https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge

Et typisk Skånvik innlegg slik vi kjenner fra tidligere år der retorikken er at SAS blir forfordelt på bekostning av Norwegian.
I tillegg får de frem at SAS er et svensk selskap...
 
Last edited:
Norwegian blir forfordelt mener du kanskje?

Ordet «forfordelt» har i dagligtale og gjengs oppfatning totalt skiftet betydning de siste årene. Det betyr egentlig at den forfordelte parten i et oppgjør får mindre enn den andre, men i dag oppfattes det som om den forfordelte parten får mer og/eller bedre betingelser.

Dvs. at dersom det ikke klart fremgår av konteksten, kan det oppstå usikkerhet om hva man egentlig mener med ordet.
 
Norwegian blir forfordelt mener du kanskje?

Jeg tolker innlegget slik at Norwegian prøver å spille på nasjonale følelser her. Få frem poenget at Norge, Sverige og Danmark stiller opp for svenske SAS, mens bare Norge stiller opp for Norwegian og da med veldig vanskelige betingelser
 
Ordet «forfordelt» har i dagligtale og gjengs oppfatning totalt skiftet betydning de siste årene. Det betyr egentlig at den forfordelte parten i et oppgjør får mindre enn den andre, men i dag oppfattes det som om den forfordelte parten får mer og/eller bedre betingelser.

Dvs. at dersom det ikke klart fremgår av konteksten, kan det oppstå usikkerhet om hva man egentlig mener med ordet.

Selv om mange bruker et ord feil, betyr vel ikke det at det blir den riktige måten å bruke ordet på?
 
Jeg tolker innlegget slik at Norwegian prøver å spille på nasjonale følelser her. Få frem poenget at Norge, Sverige og Danmark stiller opp for svenske SAS, mens bare Norge stiller opp for Norwegian og da med veldig vanskelige betingelser

Ja, og da er Norwegian forfordelt ;)
 
Ordet «forfordelt» har i dagligtale og gjengs oppfatning totalt skiftet betydning de siste årene. Det betyr egentlig at den forfordelte parten i et oppgjør får mindre enn den andre, men i dag oppfattes det som om den forfordelte parten får mer og/eller bedre betingelser.

Dvs. at dersom det ikke klart fremgår av konteksten, kan det oppstå usikkerhet om hva man egentlig mener med ordet.

Takk for presiseringen. Jeg ser at uttrykket kan både brukes som å gi en fordel fremfor andre og ha motsatt mening.

I denne saken mener jeg at Norwegian ønsker å få frem at SAS blir gitt en fordel som ikke Norwegian får
 
Dette henger sammen med Schram sitt innlegg i E24 i gå kveld

https://e24.no/naeringsliv/i/jdjVKe/norwegian-og-debatten-om-selskapets-samfunnsnytte-i-norge

Et typisk Skånvik innlegg slik vi kjenner fra tidligere år der retorikken er at SAS blir forfordelt på bekostning av Norwegian.
I tillegg får de frem at SAS er et svensk selskap...

Hensikten er å påpeke det ubestridte faktum som flere av oss og Menon rapporten slår fast at Norwegian har bidratt STORT samfunnsøkonomisk for Norge. Norwegian blir nå brukt i en politisk heste-handel, og "pakken" (garantiene) de fikk er i realiteten en dødsdom.
Eneste forskjellen er at politikerne nå istedenfor å ta det fulle ansvaret for utfallet av dette - kan skylde på DY selv hvis de går dukken ved si at "vi ga dem jo en sjanse". Noe de vel egentlig ikke har gjort.
Nå må ledelsen bruke alle sine ressurser på å forsøke å innfri disse kravene, for å få en pakke som antagelig ikke er stor nok uansett, istedenfor å bruke
tiden på å restrukturere for tiden etter.

- Enten så vil man ha et norsk selskap - eller ikke! Så enkelt er det. Hvis man vil så får man sørge for å gjøre det som trengs!

At den norske stat samtidig støtter svenske SAS når svenskene ikke støtter norske DY er jo også helt bak mål.

Dette kommer til å gå inn i historien som en av de større samfunns-økonomiske tabbene man gjorde under koronakrisen hvis DY går dukken.
Resultatet blir et svenskt SAS med mer eller mindre innenriks monopol, skyhøye priser og generelt dårlig tilbud, og et FR etc. som skummer fløten med utenlandsk arbeidskraft i lang lang tid fremover.

Kanskje løsningen for DY er å selge seg selv til norske Widerøe for kr 1,- . Da får politikerne her noe å tenke på...

W
 
Last edited:
Hensikten er å påpeke det ubestridte faktum som flere av oss og Menon rapporten slår fast at Norwegian har bidratt STORT samfunnsøkonomisk for Norge.

Her deler jeg ikke din oppfatning

I mine øyne har Norwegian brukt alle mulige triks til å unndra seg samfunnsansvar i Norge.

Ja, de har flydd en del turister til Norge som har brukt penger her i landet.
Det har også KLM, Wizz, Widerøe, Finnair, SAS, British Airways, Brussel Airlines, Thai, Lufthansa og mange andre gjort. Norwegian står ikke i en særstilling her.

Der Norwegian står i en særstilling er å har flydd millioner av nordmenn ut av Norge på ferie og weekend reiser.
Disse nordmennene antar jeg har brukt vesentlig mer penger i utlandet enn det de turistene som Norwegian har fraktet til Norge har brukt her i landet.

Regnestykket til Norwegian viser bare den ene siden av samfunnsøkonomien
 
Hensikten er å påpeke det ubestridte faktum som flere av oss og Menon rapporten slår fast at Norwegian har bidratt STORT samfunnsøkonomisk for Norge. Norwegian blir nå brukt i en politisk heste-handel, og "pakken" (garantiene) de fikk er i realiteten en dødsdom.
Eneste forskjellen er at politikerne nå istedenfor å ta det fulle ansvaret for utfallet av dette - kan skylde på DY selv hvis de går dukken ved si at "vi ga dem jo en sjanse". Noe de vel egentlig ikke har gjort.
Nå må ledelsen bruke alle sine ressurser på å forsøke å innfri disse kravene, for å få en pakke som antagelig ikke er stor nok uansett, istedenfor å bruke
tiden på å restrukturere for tiden etter.

- Enten så vil man ha et norsk selskap - eller ikke! Så enkelt er det. Hvis man vil så får man sørge for å gjøre det som trengs!

At den norske stat samtidig støtter svenske SAS når svenskene ikke støtter norske DY er jo også helt bak mål.

Dette kommer til å gå inn i historien som en av de større samfunns-økonomiske tabbene man gjorde under koronakrisen hvis DY går dukken.
Resultatet blir et svenskt SAS med mer eller mindre innenriks monopol, skyhøye priser og generelt dårlig tilbud, og et FR etc. som skummer fløten med utenlandsk arbeidskraft i lang lang tid fremover.

Kanskje løsningen for DY er å selge seg selv til norske Widerøe for kr 1,- . Da får politikerne her noe å tenke på...

Sorry, men med 12 Mrd NOK bygger man lettere en helt nytt norsk selskap opp da krisen er over. Med så mye penger kan man lett sette opp en BU MarkII med 60 fly.

Og dersom 12 Mrd NOK ikke rekker så kommer det en nytt rapoort og sier nå er det 20 Mrd NOK? Hvor er det slutt ?

Jeg for min del tror DY sitt ledelse bør fokussere alle sine ressourcer på å innfri de kravene staten satte for del2 og del3 av den eksisterende pakke. Og dersom man ikke klarer med 3 Mrd da må det være lov å la en selskap feile. Ellers åpner man en dør hvor man aldri kommer seg ut igjen. Husk at det finnes flere bedrifter som vil ha statlige penger og selv om Norge har dype lommer, det finnes seg grenser for alt og hver.
 
Back
Top