Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Når Steen viser til at det er myndighetsvalg som gjør at Norwegian sliter, vil jeg anta at han tenker på utfordringene bransjen (og ikke bare DY) står overfor nå.

På grunn av restriksjoner innført av myndighetene faller inntektsgrunnlaget til selskapene bort. Steens kollega Victor Norman har skrevet en kronikk der han setter spørsmålstegn ved måten staten kompenserer selskapene. Kronikken har også stått på trykk i DN.



https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2020/mars/gal-medisin-mot-korona/

Tror du har rett i det, myndigheter har i praksis satt de fleste fly på bakken nå og det er jo den suverent største utfordringen.
 
Når Steen viser til at det er myndighetsvalg som gjør at Norwegian sliter, vil jeg anta at han tenker på utfordringene bransjen (og ikke bare DY) står overfor nå.

På grunn av restriksjoner innført av myndighetene faller inntektsgrunnlaget til selskapene bort. Steens kollega Victor Norman har skrevet en kronikk der han setter spørsmålstegn ved måten staten kompenserer selskapene.

Dersom det er de tiltakene Steen sikter til, så er det jo mange andre bransjer som har havnet i samme situasjon på grunn av ulike tiltak, og bør reddes...

Det er ingen tvil om at Victor Norman har en forkjærlighet for Norwegian. Han var vel langt på vei fødselshjelper, og kona var den som la ned forbud mot bonusprogrammer. Dette bidro også til Norwegian sin suksess
 
Dersom det er de tiltakene Steen sikter til, så er det jo mange andre bransjer som har havnet i samme situasjon på grunn av ulike tiltak, og bør reddes...

Det er ingen tvil om at Victor Norman har en forkjærlighet for Norwegian. Han var vel langt på vei fødselshjelper, og kona var den som la ned forbud mot bonusprogrammer. Dette bidro også til Norwegian sin suksess

Du har nok rett i dette. Jeg studerte på NHH tidlig i perioden Norwegian var i stor vekst, og de var flittig brukt som case-oppgave av både Steen og Norman.

Men følelser til side er jeg som forbruker takknemlig for Norwegians inntreden, og håper de fortsatt består post korona.
 
Aftenpostens leder i dag (23. mars):
"Hvis Norwegian skal reddes, hva med alle andre bedrifter?", er tittelen, og de stiller spørsmål om det er statens rolle å redde Norwegian. "Det er ikke en nasjonal oppgave å holde seg med et forgjeldet lavprisselskap", skriver de bl.a. De stiller også spørsmål om ikke staten utviser for stor omsorg for selskapet, spesielt fordi dette kan vise seg å bli første steg i en stadig mer omfattende hjelp.
 
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Coronakrisen har vist at markedskreftene ikke kan løse alt her i samfunnet. Jeg tror det vil ligge langt inne, selv for Erna Solberg, å overlate den norske infrastrukturen i luften til Ryanair, Wizz og andre lavprisselskaper som kun er tilstede der det er profitt

Netopp, derfor vil Erna og majoriteten av den politiske flokken i Norge mest sannsynlig strekke seg langt i å redde norwegian, ihvertfall den nordiske delen.
 
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Netopp, derfor vil Erna og majoriteten av den politiske flokken i Norge mest sannsynlig strekke seg langt i å redde norwegian, ihvertfall den nordiske delen.

Jeg tror redning av Norwegian blir for dyrt for norske skattebetalere.

Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.

Hvordan en kan skille ut den norske eller nordiske delen av Norwegian og la resten "seile sin egen sjø" ser jeg ikke for meg

Jeg mener at SAS og Widerøe er de som overlever og er levedyktige. Begrunnelsen for mitt syn på SAS har jeg redegjort for i post #70 i tråden "Overlever SAS corona-krisen"
 
Last edited:
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.


Nå er det ikke slik at all gjelden ikke kan betjenes eller behøver å reduseres. Hva Norwegian trolig trenger er kun en brøkdel av dette. Husk at det også er en «assets» side av balansen også
 
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Nå er det ikke slik at all gjelden ikke kan betjenes eller behøver å reduseres. Hva Norwegian trolig trenger er kun en brøkdel av dette. Husk at det også er en «assets» side av balansen også

Her er uttalelser fra professor Thore Johnsen ved NHH gjengitt i DN i dag:

"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.

– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.

En annen utvei er konkurs i Norwegian.

– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."
 
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Her er uttalelser fra professor Thore Johnsen ved NHH gjengitt i DN i dag:

"Thore Johnsen sier det er uklart om aksjonærene vil stille med flere penger selv om staten stiller med milliardgarantier.

– Nå er det hovedsakelig risikovillige spekulanter som er igjen i Norwegian-aksjen, og det er lite trolig at de vil redde selskapet uten betydelig nedskriving og restrukturering av gjelden. Et siste alternativ, er om staten går inn som eier, sier Johnsen.

En annen utvei er konkurs i Norwegian.

– Da kan staten se på hva som er igjen på branntomten, og plukke opp bitene, sier han."

Jeg kan ikke se at det her står noe annet enn hva jeg skriver? Ei heller at Thore Johnsen og jeg er uenige med hverandre her

En restrukturering av gjelden er ikke det samme som å slette hele gjelden. Det er heller ikke all gjelden som er like "problematisk"
 
DP Aircraft noted that Norwegian has received a NOK3 billion, about GBP226 million, bailout from the Norwegian government.

DP må orientere seg bedre om hva DY faktisk "fikk" av staten.
 
Norwegian har misset leasing-betalingsfrister på to fly:

“DP Aircraft said Norwegian Air was unable to pay the leases on two aircraft, LN-LNA and LN-LNB, due to the "unprecedented pressure placed upon the airline industry" from Covid-19.”

https://www.morningstar.co.uk/uk/ne...-dp-aircraft-lease-payments-amid-bailout.aspx

Ikke overraskende, men spørsmålet er da om dette faktisk er en kalkulert risiko som Norwegian her tar, i håp om å bli kvitt fly. Eller om kassen faktisk er tom.


Ellers så antar jeg det egentlg er en PR-strategi fra DP Aircraft å hevde Norwegian har fått 3 mrd kroner ennå, og de faktisk er klar over at hittil har de ikke fått noe....

DP Aircraft noted that Norwegian has received a NOK3 billion, about GBP226 million, bailout from the Norwegian government.
 
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Jeg kan ikke se at det her står noe annet enn hva jeg skriver? Ei heller at Thore Johnsen og jeg er uenige med hverandre her

En restrukturering av gjelden er ikke det samme som å slette hele gjelden. Det er heller ikke all gjelden som er like "problematisk"

Spørsmålet er uansett hva som norske skattebetalere skal redde og til hvilken pris.

Jo mer gjeld "Nye Norwegian" starter med jo mindre er konkurransekraften og handlefriheten. Begynner de med en liten operasjon og stor gjeld er det et helt annet Norwegian som vil gjenoppstå enn det Norwegian mange har et romantisk forhold til og som en reiste på weekendtur med til 199 kroner.
 
Last edited:
Re: Post Covid19 - hva skjer med luftfarten?

Jeg tror redning av Norwegian blir for dyrt for norske skattebetalere.

Skal en "casher ut" gjelden på snart 61 milliarder kroner tilsvarer det en prislapp på ca 30 millioner for hver av de norske arbeidsplassene i Norwegian.
Jeg baserer dette på en oversikt for noen dager siden som viste at Norwegian har ca 2000 norske arbeidsplasser.

Hvordan en kan skille ut den norske eller nordiske delen av Norwegian og la resten "seile sin egen sjø" ser jeg ikke for meg

Jeg mener at SAS og Widerøe er de som overlever og er levedyktige. Begrunnelsen for mitt syn på SAS har jeg redegjort for i post #70 i tråden "Overlever SAS corona-krisen"

Under debatten rundt pilotstreiken i DY for noen år siden innledet Kjos med at grunnen til oppdelingen av selskapet med flere datterselskaper rundt om var for å ha flere ben å stå på i tilfelle en krise. Det ville da være lettere å kvitte seg med ulike deler av bedriften igjennom styrte konkurser/avviklinger av datterselskapene som ikke tjente penger.
Jeg er derfor sikker på at denne planen nå slår i kraft og flere av datterselskapene vil styres til skifteretten.

Jeg skjønner det du skriver i post 70, men mener du både over- og underdriver i de ulike punktene når man sammenlikner de samme punktene med DY. Jeg vet du er uenig med meg og at vi har forskjellig oppfatning, så jeg legger den diskusjonen død:)
 
Det store spørsmålet er igjen, hva slags sanksjoner (med cash-effekt) som faktisk DP Aviation nå har tilgjenglig. Under kalifornisk lov, som det ser ut som leasingavtalen går under, hva kan de kreve erstattning fra Norwegian hvis de nå "drop the keys". Utover de 3 månedene med depositum som Norwegian har betalt; er det som med min leasede bil, som jeg kan returnere og bare betaler for ymse riper. Eller er det hvis man som huskjøper trekker seg etter man har vunnet en budrunde, og da nesten automatisk må betale selgers tap.

Hva betyr denne klausulen i konkret, side 72:

......enforcing performance of the relevant NAS Lease and recovering damages for the breach byNorwegian;

http://www.dpaircraft.com/fileadmin/bilder/PDF/Prospectus_June_2015.pdf

Ellers så skjønner jeg at DP Aviation er litt nervøse. De eier 4 fly, 2 787-8 hver til Norwegian og Thai. Og hvis halvparten av porteføljen deres defaulter så risikerer jo disse selv at deres kreditorer igjen, kommer å banker på postboksen deres på Guernsey


DP må orientere seg bedre om hva DY faktisk "fikk" av staten.

Ser i deres offisielle børsmelding er mer nyanserte, kontra hva som står i mediene

http://www.dpaircraft.com/fileadmin..._DP_Aircraft_I_Limited_-_NAS_Announcement.pdf

(b)in the particular case of Norwegian, negotiations are ongoing between the airline and the Norwegian government for the provision of state aid and that on 19 March 2020 the Norwegian government issued a press release indicating its willingness to extend loan guarantees of up to three billion NOK to Norwegian subject to certain terms and conditions.
 
Så var det ute på E24 om att de inte betalat sin leasing.
https://e24.no/boers-og-finans/i/1npnLJ/norwegian-har-ikke-betalt-leien-paa-to-dreamliner-fly
Norwegian har ikke betalt leien på to Dreamliner-fly

Norwegian og resten av luftfarten er i krise. Nå melder leasingselskapet som eier Norwegians to første langdistansefly – Sonja Henie og Thor Heyerdahl – at de ikke har fått betalt leie for flyene.

Men det verkar vara Norwegian som vill ha uppskov på betalningen:

E24 har spurt Norwegian om en kommentar til saken og selskapet avviser ikke opplysningene i meldingen fra leasingselskapet:

– Vi har en dialog med leasingselskaper og långivere nå for å imøtekomme myndighetens krav og sørge for nødvendig likviditet i perioden fremover når de fleste flyene settes på bakken, sier informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen til E24.

– Så dere har ikke betalt?

– Vi er i dialog om betalingsutsettelse, sier Sandaker-Nielsen.
 
Back
Top