Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Største argumentet er vel fuelbruk, men i Corona-tider er jo A1 omtrent gratis...

Dessverre nytter det ikke noe dersom man nesten ikke flyr. Selv i siste krisene har det vist seg at Revenue fallet ble større en kostnads-lettelse pga lavere oljepriser. Se hva skjedde under og etter finanskrisen eller 9-11 med flyselskapene.

Nye fly i krise-situasjoner er bare bra dersom de er eiet og ble betalt tidligere fra cash-flow og ikke med finanserings-instrumenter eller gjeld. De siste betyr cash-out og det er noe som man rett nå ikke ha. En gammelt fly som er nedskrived i balansen har ingen kapitalkostnader og dette kan snart overveie økte fuel og maintenance kostnader.

Det finnes en rekke aktører som har tydelig sagt at de ikke vil ta imot nye fra fra hverken Airbus eller Boeing fordi de vil minimere sitt cash-out under krisen.

Kommer Norwegian til å fortsette å fly Boeing 787 eller kommer de til å slutte med lang distanse. Hva tror dere ?

Har de tjent på lang distanse i det hele tatt ?

Kommer Norwegian til å fortsette å fly Boeing 787 eller kommer de til å slutte med lang distanse. Hva tror dere ?

Jeg setter to-centen min på NOT. Jeg tror den krisen som er nå, får DY, og sikkert mange andre, til å finne kjerneområdet de kan tjene penger på og satse på det. For DY vil jeg tro det er innenriks i Norge og fritidsreiser til odde steder i Europa som ikke allerede er godt betjent. Problemet med det siste, er at det er ikke så mange sånne steder igjen.:rolleyes:
Ja, også selvfølgelig sommertrafikken til sol og varme.

Last edited:
Jeg setter 10-centen min på NOT. Jeg tror den krisen som er nå, får DY, og sikkert mange andre, til å finne kjerneområdet de kan tjene penger på og satse på det. For DY vil jeg tro det er innenriks i Norge og fritidsreiser til odde steder i Europa som ikke allerede er godt betjent. Problemet med det siste, er at det er ikke så mange sånne steder igjen.:rolleyes:
Ja, også selvfølgelig sommertrafikken til sol og varme.
Tror at DY komme til at droppe alle B787.
De kommer til at flyve indenrigt i Norge/Skandinavien og få ruter fra Norge og ud i Europa samt ferie trafik....Kort sagt et helt ny Norwegian ift til det der kendes idag..
Vil de ikke det, så er konkurs næste step..
Hilsen Ole

De kommer til at flyve indenrigt i Norge/Skandinavien og få ruter fra Norge og ud i Europa samt ferie trafik....Kort sagt et helt ny Norwegian ift til det der kendes idag..
Hilsen Ole

Ville det på noen måte gi mening/være realistisk å beholde en mindre 787-flåte og beholdt Oslo til fx. Thailand og USA ?

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det er klart de har tjent på langdistanse. Tror du ledelsen er så stokk dumme at de flyr rundt med Dreamlinere i 7 år(!!) uten å tjene penger?

Norwegian har vært brutale på å kutte ruter og det er nok helt rett. De stopper å fly fortere enn du kan stave kabinfaktor hvis det er glissent ombord. Rask omstilling har vært en av deres beste evner lenge. Long haul er ikke noe unntak.

Forstår lite av den evige repitisjonen her om at Norwegian taper masse penger på flyvninger i utlandet. Norwegian var definitivt på rett spor med siste sparetiltak og ny kurs. Men så er det altså så enormt med stang ut...

Det er klart de har tjent på langdistanse. Tror du ledelsen er så stokk dumme at de flyr rundt med Dreamlinere i 7 år(!!) uten å tjene penger?

.

Kan du ikke komme med litt tall som underbygger påstandene dine? Ellers går innleggene dine rett i svada-bøtta.

Kan du ikke komme med litt tall som underbygger påstandene dine? Ellers går innleggene dine rett i svada-bøtta.
Har ikke sett noen tall på at Norwegian taper penger på long haul så "Norwegian taper penger på langdistanse" havner rett i svadabøtta det også. [emoji23]

Last edited:

Har ikke sett noen tall på at Norwegian taper penger på long haul så "Norwegian taper penger på langdistanse" havner rett i svadabøtta det også. [emoji23]

Du kan jo søke litt, så kanskje du kommer over noen tall på hva marginen på ARN og CPH var.

Du kan jo søke litt, så kanskje du kommer over noen tall på hva marginen på ARN og CPH var.
Første treff i Google:

Kjos sa følgende for et år siden:

– Det er prispress nedover i Europa, men det er markeder vi trekker oss litt ut fra. På langdistanse tjener vi nå bra mellom Europa og Nord-Amerika, og så vil vi åpne nye ruter, der vi ser at vi kan tjene penger. Og når markedet blir mer satt, så da blir det mer ettertraktet, og da vil nok prisene gå opp, sier Bjørn Kjos.

Så de trekker seg ut av markeder med dårlig inntjening og satser der det er penger å tjene. Høres helt topp ut spør du meg..

Og etter Corona vil folk igjen trenge å fly langdistanse. Hvorfor ikke med Norwegian?

Første treff i Google:

Kjos sa følgende for et år siden:

– Det er prispress nedover i Europa, men det er markeder vi trekker oss litt ut fra. På langdistanse tjener vi nå bra mellom Europa og Nord-Amerika, og så vil vi åpne nye ruter, der vi ser at vi kan tjene penger. Og når markedet blir mer satt, så da blir det mer ettertraktet, og da vil nok prisene gå opp, sier Bjørn Kjos.

Så de trekker seg ut av markeder med dårlig inntjening og satser der det er penger å tjene. Høres helt topp ut spør du meg..

Og etter Corona vil folk igjen trenge å fly langdistanse. Hvorfor ikke med Norwegian?

Ser ikke et eneste tall jeg, bare vanlig kjos-aid.

De evt finansinstitusjonene/aksjonærer som vil være villige til å bidra inn i Norwegian slik at de overholder sine forpliktelser ift statens redningspakke, vil nok analysere alle tall grundig.

Det er vel ting som tyder på at i tillegg til den skandinaviske delen av DY så går langrutene fra UK i pluss(men dette med langrutene tar jeg bare på en magefølelse som de sier i "misjonen" på P4).

Jeg tror at de uansett gjør det lurt i å bare stå av hele konseptet langruter og minske seg til et selskap med kun 1 flytype. Om det så blir B738 så får det så være.

Last edited:
Hilsen Ole

Men du/dere Norwegian Air Shuttle Norge, eller hele Norwegian (også Irland)?

Det er kanskje ikke så vanskelig å se hvor "nye" DY har en fremtid

Attachments

• europeisk lcc profit.jpg
    europeisk lcc profit.jpg
    183.2 KB · Views: 377
Back