Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Til informasjon så har 6 partier på stortinget - et overveldende flertall - gått in for å redde DY.
Så de som måtte mene noe annet her inne er i klart mindretall. Når det gjelder hva "folket" mener
så blir jo NAS aksjen kalt for "folkeaksjen over noen andre" stadig vekk, så tror vi også kan legge den død.
På tide for enkelte her å begynne se fremover.

Der er ingen DY vs SK diskusjon! Politikken har statt sammen med en pakke for heile norsk luftfart. De store som de små.

Med dette støttepakken har selskaper en sjanse å redde seg selv. Men den egentlige redning må de gjennomføre selv ved å transformere seg til den nye virkeligheter og market-betingelser.

Til informasjon så har 6 partier på stortinget - et overveldende flertall - gått in for å redde DY.
Så de som måtte mene noe annet her inne er i klart mindretall. Når det gjelder hva "folket" mener
så blir jo NAS aksjen kalt for "folkeaksjen over noen andre" stadig vekk, så tror vi også kan legge den død.
På tide for enkelte her å begynne se fremover.

Jeg ser fremover og er fullt klar over redningspakken som flere partier har stilt seg bak.

Beklager, men uansett hvor mye jeg skulle ønske stabilitet og en fremtid for Norwegian, så klarer jeg i dagens situasjon rett og slett ikke å se den.
Jeg skal begrunne hvorfor.

Norwegian har skyhøy gjeld
Jeg tror at markedet spesielt for fritidsreiser vil bli ekstremt lavt i veldig lang til fremover fordi coronakrisen påvirker svært stor del av privatøkonomien til store deler av befolkningen langt inn i fremtiden. De som nå blir permittert og arbeidsledige vil bygge opp økonomisk buffer dersom en ny krise oppstår fremfor å bruke sparepenger og forbrukslån på ferie og weekendturer.
Markedet for fly vil forbli svært lavt i tiden fremover så Norwegian vil slite med å skaffe likvide midler gjennom salg av flåten.

Jeg klarer rett og slett ikke å få regnestykket med Norwegian sine forpliktelser på den ene siden og inntekter på den andre siden til å gå opp.

Du må gjerne kalle meg pessimist. Jeg har levd noen år og sett svingninger i samfunnet og næringslivet. Det som skjer nå i samfunnet er noe besteforeldrene mine, som var født før 1900, fortalte om. Jobbetid, depresjoner og Spanskesyken.

Sorry, jeg ser ikke lyset på samme måte som noen av dere andre som tror at om noen uker, så er reiselysten tilbake og alt er bare herlighet og glede og Norwegian vil få det knallåret som guidingen tilsa

Der er ingen DY vs SK diskusjon! Politikken har statt sammen med en pakke for heile norsk luftfart. De store som de små.

Har ikke nevnt SK med et ord jeg...?
Poenget mitt er at selv om det er betingelser som følger pengene til DY, så er disse
av økonomisk art, ikke av andre årsaker som enkelte skriver side opp og side ned om her.

Jeg ser fremover og er fullt klar over redningspakken som flere partier har stilt seg bak.

Beklager, men uansett hvor mye jeg skulle ønske stabilitet og en fremtid for Norwegian, så klarer jeg i dagens situasjon rett og slett ikke å se den.
Jeg skal begrunne hvorfor.

Norwegian har skyhøy gjeld
Jeg tror at markedet spesielt for fritidsreiser vil bli ekstremt lavt i veldig lang til fremover fordi coronakrisen påvirker svært stor del av privatøkonomien til store deler av befolkningen langt inn i fremtiden. De som nå blir permittert og arbeidsledige vil bygge opp økonomisk buffer dersom en ny krise oppstår fremfor å bruke sparepenger og forbrukslån på ferie og weekendturer.
Markedet for fly vil forbli svært lavt i tiden fremover så Norwegian vil slite med å skaffe likvide midler gjennom salg av flåten.

Jeg klarer rett og slett ikke å få regnestykket med Norwegian sine forpliktelser på den ene siden og inntekter på den andre siden til å gå opp.

Du må gjerne kalle meg pessimist. Jeg har levd noen år og sett svingninger i samfunnet og næringslivet. Det som skjer nå i samfunnet er noe besteforeldrene mine, som var født før 1900, fortalte om. Jobbetid, depresjoner og Spanskesyken.

Sorry, jeg ser ikke lyset på samme måte som noen av dere andre som tror at om noen uker, så er reiselysten tilbake og alt er bare herlighet og glede og Norwegian vil få det knallåret som guidingen tilsa

Fair enough... kan godt hende du får rett i det - hvem vet.

Men, du glemmer det vesentligste.
Stortinget forsøker ikke å redde DY for DY's egen skyld. Man ønsker å redde DY fordi de vil være
svært viktige for AS Norge etter dette (En drøss med årsaker som nevnt tidligere)

W

...

...

Jeg er i grunn enig med deg der, men det er ingenting som sier at markedet for forretningsreiser vil ta seg opp med det første heller. Nå tvinges samtlige i arbeidslivet over på digitale løsninger for å kommunisere og arbeide, og snart kommer bedrifter og vanlige arbeidstakere til å innse at det å dra til Bergen en gang i uka er helt unødvendig og bare en utgift. Mange bedrifter vil heller ikke ha råd til å sende folk hit og dit og la de opptjene metalliske plastkort på firmaets regning. Jeg tror denne krisen vil sette en stopper for forettningsreisen slik vi ser den i dag. I fremtiden vil de som drar på forettningsreise kun være de som gjør et fysisk arbeid (oljearbeidere etc) eller de som har yrker der det kreves at man er fysisk til stede.

Jeg tror vi ender på under 10 daglige på OSL-BGO,SVG,TRD fra hver av de to aktørene når krisen en gang gir seg.

Voldsomt så mye hat du viser i denne tråden mot Norwegian. Anbefaler å puste litt med magen nå. :angry: GJelder et par andre gjengangere i denne tråden også. Dere kan for eksempel starte "jeg liker ikke Norwegian, og her er hvorfor"-tråden. BU662 sine innlegg i denne tråden er forbilledlige, sammen med et par andre. Må være lov å diskutere konstruktivt..

Tror ingen hater NAS. For min del håper jeg de overlever i en eller annen form.
Jeg syns dog det er betenkelig at staten skal inn å redde ett selskap men en så sinnsvak gjeld. De 3 milliardene kunne vært brukt til veldig mye annet.
Markedet har en tendens til å ordne opp selv ved hjelp av sine kunder, eiere etc.
Feks lever 105000 barn under fattigdomsgrensen (som vi som sammfunn har satt) pr 2019. Deler av 3 milliarder virker derfor som en helt absurd "låne sum" som skal garanteres ett selskap som har gjort så mye betenkelig rent økonomisk.

Gjeldsgraden og de åpenbare utfordringene selskapet har i "situasjon normal" ignoreres hovedsaklig totalt i diskusjonen.

Det er jo ikke kreditorene som bli å steke i eget fett. Mest sannsynlig så er det aksjonærene.......

Ja, de også. En del små sparere som kan gå på en lei smell.

Jeg tror vi ender på under 10 daglige på OSL-BGO,SVG,TRD fra hver av de to aktørene når krisen en gang gir seg.

Tror du er inne på noe her. Vi blir flinkere å flinkere til å være fleksible i arbeidslivet. Har selv hovedsaklig hatt hjemmekontor siste 5 år.

SAS vs. NAS
Dette tror jeg er en diskusjon som er helt kunstig egentlig.Epler og bananer. Begge er frukt, men der stopper det.
SAS trenger NAS, og NAS trenger SAS. Begge trenger WF. Som reisende som ofte trenger fleksibilitet er valget for meg som regel veldig enkelt, samt er det ikke grunnlag for annen konkurranse enn WF/SAS her "hjemme".

SAS vs. NAS
Dette tror jeg er en diskusjon som er helt kunstig egentlig.Epler og bananer. Begge er frukt, men der stopper det.
SAS trenger NAS, og NAS trenger SAS. Begge trenger WF. Som reisende som ofte trenger fleksibilitet er valget for meg som regel veldig enkelt, samt er det ikke grunnlag for annen konkurranse enn WF/SAS her "hjemme".

Det oppsumerer, i mine øyne, det her.
Litt uening i den der fleksibilitetsbiten din, men det avhenger grusomt av reisemønster og reisebyrå. Litt bingo hva kombinasjonen blir, når det er WF inne i bildet, men oftere SK en DY.

At staten bruker et stort beløp på å redde luftfarten er viktig, men de må uansett redde seg selv, for den pengebingen er ikke utømmelig.

Så får vi bare holde oss fast og se hva som skjer fremover.

Jeg er i grunn enig med deg der, men det er ingenting som sier at markedet for forretningsreiser vil ta seg opp med det første heller. Nå tvinges samtlige i arbeidslivet over på digitale løsninger for å kommunisere og arbeide, og snart kommer bedrifter og vanlige arbeidstakere til å innse at det å dra til Bergen en gang i uka er helt unødvendig og bare en utgift. Mange bedrifter vil heller ikke ha råd til å sende folk hit og dit og la de opptjene metalliske plastkort på firmaets regning. Jeg tror denne krisen vil sette en stopper for forettningsreisen slik vi ser den i dag. I fremtiden vil de som drar på forettningsreise kun være de som gjør et fysisk arbeid (oljearbeidere etc) eller de som har yrker der det kreves at man er fysisk til stede.

Du har helt rett at også forretningsreiser vil bli sterkt redusert.
Innen oljeindustrien vil svært mange prosjekter stoppe opp. Dette har vi sett hver gang oljeprisen har falt.
Volumet interkontinentalt vil gå drastisk ned og billettene blir svindyre

I denne settingen ser jeg dessverre ikke fremtid for selskaper med høye finanskostnader og med den eierstrukturen som Norwegian har.
Skal en trekke inn SAS så er det en vesentlig forskjell på eierskap og hvordan danske myndigheter mer eller mindre garanterer SAS sin fremtid

For å sette ting litt i perspektiv. Tall fra finansdepartementet nettopp sier at tiltakene hittill vil koste 280 Milliarder.
Det blir garantert mer...

W

Last edited:
Dere sier at Norwegian har 59 milliarder i gjeld, men hva er flyparken verdt ? Noe eier de vel selv og noe er leaset. Sikkert ikke så lett å selge unna fly i disse dager, men er det et alternativ på å forbedre situasjonen ?

Nå leser jeg føringene fra staten slik at om Norwegian skal få tilgang til disse 3mrd i garantipenger så må det mye omstrukturering på plass først. Selskapsstrukturen som DY har idag har ikke livets rett etter at Korona har stilnet. Da vil vår reiseverden, det seg være i forretnings-/fritidsøyemed, se veldig anderledes ut. G7 møte skal jo avholdes via "skype" og det kan jo sette visse føringer for fremtiden som et lite enkelt eksempel.

Jeg tror det vil være finansinstitusjoner som er villige til å punge ut hvis Norwegian fremhever den norske/nordiske modellen sin som jo har drevet i et sunt pluss stort sett hele tiden. Dessverre har dette gått med i det store sluket av mer el mindre velykkede satsninger internasjonalt som har kostet mer en det smakte. Uansett er det her nøkkelen ligger etter mitt skjønn.

En annen ting som kan hjelpe på kapitalkravet kan jo være erstatning fra Boeing som ikke vil bli helt ubetydelig.. Jeg tror Norwegian redder seg uten å måtte spørre en russisk oligark om hjelp..

Jeg vet ikke, men etter en uke på Skype, kan jeg fastslå at fysiske møter er langt fra dødt. Og mange tilfeller ganske nødvendig

Dere sier at Norwegian har 59 milliarder i gjeld, men hva er flyparken verdt ? Noe eier de vel selv og noe er leaset. Sikkert ikke så lett å selge unna fly i disse dager, men er det et alternativ på å forbedre situasjonen ?

For å svare på halve spørsmålet ditt, så er halvparten av gjelden fremtidige leasing forpliktelser på fly, og dermed det på andre siden av balansen står en bruksrett som er omtrent tilsvarende.

Jeg vet ikke, men etter en uke på Skype, kan jeg fastslå at fysiske møter er langt fra dødt. Og mange tilfeller ganske nødvendig

Jeg kan skrive under på at Skypemøter ikke er ideelt, og i noen tilfeller fullstendig bortkastet tid. Folk blir nok å reise i fremtiden også.

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ja 737 må de ha. Om det er 800 eller 8200 eller hva de kaller MAX om dagen spiller mindre rolle.

Men moderne fly = lavere forbruk, mindre stort vedlikehold, bedre for passasjerene osv osv. Norwegian har enda større problemer om de ender med en eldgammel (og skitten) flåte som blåhalene.

Strategien var vel 5-6 år gamle fly = bytte. Og den strategien er god og bør holdes. Da må nye fly inn. Det er også gode priser på "nesten nye" fly med Sky Interior osv når Norwegian faser de ut.

Hvordan det blir seende ut post-Corona vet ingen så fasit er vanskelig, men nye fly har tjent Norwegian godt.

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Ja 737 må de ha. Om det er 800 eller 8200 eller hva de kaller MAX om dagen spiller mindre rolle.

Men moderne fly = lavere forbruk, mindre stort vedlikehold, bedre for passasjerene osv osv. Norwegian har enda større problemer om de ender med en eldgammel (og skitten) flåte som blåhalene.

Strategien var vel 5-6 år gamle fly = bytte. Og den strategien er god og bør holdes. Da må nye fly inn. Det er også gode priser på "nesten nye" fly med Sky Interior osv når Norwegian faser de ut.

Hvordan det blir seende ut post-Corona vet ingen så fasit er vanskelig, men nye fly har tjent Norwegian godt.

Dette kan man si mye om. Et scenario etter dette er at man skroter MAX (fullstendig), og holder det gående med NG og Airbus inntil Boeing kommer opp med neste modell. Og da mener jeg ikke bare DY, men hele flåten.
At etterspørselen etter flyreiser vil gå ned noen år er vel en ‘given’ nå.

Og både Norwegian og Ryanair har gått bort fra strategien med fly ut før første C-sjekk. Det kan gjøres under vekst med høy cashflow, men jeg tror ikke den strategien vil funke post-Corona.
Men vi får se ...

Back