Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg er helt enig med deg i dette, og personlig mener jeg det er tidenes skandale om myndigheten går inn med penger i DY.
Men har null ønske eller tid til å diskutere det opp og ned :-)

Også jeg støtter Polaris 100%, og det er et samfunnsengasjement basert på etterkrigstidens solidaritetspolitikk og arbeidslivsmodeller som er basis for mine synspunkter. Rett og slett det å bidra etter evne til storsamfunnet, ha forutsigbarhet og jobbsikkerhet.

Det er den linjen ledelsen i Norwegian har kjørt i gråsoner, men "juridisk innenfor", med formål å unndra seg de forpliktelsene til samfunnet som var normen blant mange i etterkrigstiden, som har skapt mine holdninger til Norwegian. Jeg har ingen ting i mot verken Norwegian sine passasjerer eller ansatte, og unner de alt godt.

For meg som hadde min første flytur med SAS for over 50 år siden, og mange med Norwegian siden de ble etablert, er SAS mer norsk enn Norwegian.
Min påstand er at SAS er viktigere for infrastrukturen i Norge enn Norwegian.

Skremselspropagandaen om at dersom Norwegian forsvinner så er vi tilbake til monopoltiden med SAS er etter min mening sprøyt. Før deregulering var prisene, rabattene og alt regulert av og godkjent av norske myndigheter. Du måtte være borte natt til søndag for å få tur-retur billett. At Kjos har tatt æren for lavere priser og ført til at mange har et kjærlighetsforhold til Norwegian på grunn av weekendturer til 199 kroner etc etc har kun med timing og vellykket kommunikasjon å gjøre. Hadde ikke Kjos komt på banen og fått særfordeler av daværende regjering, hadde noen annen kommet og skapt samme konkurranse.

Tar prisene av etter corona så kan myndighetene gå inn og diktere makspriser basert på de støttetiltakene som ble gitt under corona

Nå kan gjerne mene hva man vil om sosial dumping etc. Det temaet er debatert til døde her inne tidligere, så jeg anbefaler de som trekker fram den type argumenter igjen å gå til disse topics så vi slipper å ta den diskusjonen atter en gang.

Man kan mene hva man vil, men faktum og det som betyr noe i denne sammenheng er at
DY har bidratt til en fantastisk vekst i reiselivsbransjen i Norge, vært den som har gjort flyreiser tilgjengelig for alle samfunnsklasser, bidratt til store inntekter til staten og norsk næringsliv og BNP. Sist men ikke minst så er det en viktig del av norsk infrastrukter, har tusenvis av norske ansatte og vil være en viktig faktor for å få fart på økonomien igjen når dette er over. For mange av oss er DY også et symbol på grunderskap, og en konkurs i DY vil være en symbolsk psykisk knekk for store deler av det norske folk nå.

Slik jeg ser det, vil regnestykket ved å redde DY faktisk gå kraftig i pluss for NORGE på sikt.

W

Enig i stort sett alt du skriver her. Og i tillegg skal man ikke kimse av Norgesreklamen et flyselskap som 'Norsk' gir rundt omkring på unorske flyplasser, farget i rødt hvitt og (litt) blått. (At liveriet ser ut som et nylig håndtert kjønnsorgan, kan vel slå begge veier :D )

Den norske delen av Norwegian hvor de ansatte har normale norske vilkår tror jeg får hjelp til å overleve(i tilfeller bedre en hovedkonkurrenten). Ihvertfall håper jeg det.

De andre innovative nyopprettede utenlandssatsningene til Norwegian(inkl Longhaul)kan man bare slutte med først som sist. Staten kommer nok med en el annen form for hjelp til Norwegian men ikke uten at det ovenfor skrevne skjer.

Selv tror jeg det er bedre at Norwegian i en mye mindre form får bestå en at Wizz el Ryan(Gud hjelpe)kommer og tar over. De kjører ihvertfall ikke etter skandinaviske arbeidsvilkår.

DY skal ha for satsingen men store deler av den "gikk åt skogen" - det er det bare å innse. De har selvsagt ikke vært griseheldige med en rekke ting/forhold som er beskrevet i tidligere poster her inne.

Tror Koronasituasjonen kan medføre til en rekke restruktureringer i samfunnet som er sunne bla ift flybransjen.

Og så syns jeg i rettferdighetens navn at DY kan få hjelp, under forutsetninger tatt ovenfor, idet konkurrenten har fått kastet milliard på milliard etter seg i et historisk perspektiv inntil heldigvis Norge stanset galskapen og solgte seg kraftig ned i tapssluket(inntil nylig).

Last edited:
Tror Koronasituasjonen kan medføre til en rekke restruktureringer i samfunnet som er sunne bla ift flybransjen.

Og så syns jeg i rettferdighetens navn at DY kan få hjelp, under forutsetninger tatt ovenfor, idet konkurrenten har fått kastet milliard på milliard etter seg i et historisk perspektiv inntil heldigvis Norge stanset galskapen og solgte seg kraftig ned i tapssluket(inntil nylig).

Enig i mye.
Når SAS ble reddet i 2012 ble det stilt en rekke krav. Salg av WF, salg av SGH, salg av eiendommer.

Hva med å fusjonere den norske delen av DY inn i WF?
WF har organisasjon, kunnskap, handling, historie og fly som er tilpasset magre ruter.

Det vil bli et duopol med SK, og WF må ut av EuroBonus . Mer konkurranse vil komme når markedet er tilbake

Enig i mye.
Når SAS ble reddet i 2012 ble det stilt en rekke krav. Salg av WF, salg av SGH, salg av eiendommer.

Hva med å fusjonere den norske delen av DY inn i WF?
WF har organisasjon, kunnskap, handling, historie og fly som er tilpasset magre ruter.

Det vil bli et duopol med SK, og WF må ut av EuroBonus . Mer konkurranse vil komme når markedet er tilbake

Men ikke sikkert WF ønsker det. Akkurat nå er det vel kanskje de det står minst dårligst til hos

Men ikke sikkert WF ønsker det. Akkurat nå er det vel kanskje de det står minst dårligst til hos

Jeg tror WF har hatt ambisjoner om å vokse på regionale ruter.

Uansett må jo dette baseres på politisk vilje og støtte i en periode til markedet er stabilt

Kaller inn til pressekonferanse om luftfart:Regjeringen innkaller til pressekonferanse om luftfarten i Vandrehallen på Stortinget klokka 19.30 torsdag kveld.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) og næringsminister Iselin Nybø (V) vil møte pressen
Siden jeg har blitt utestengt fra corona fly konsekvens tråden.

En slags pakke (garanti) på 3 mrd kr til Norwegian, 1,5 mrd til SAS, høres det ut som om Nybø annonserer. Med forutsetninger om 10 prosent kommersiell tegning i tillegg fra private. Tre ulike faser skisseres.

Synes jeg hørte at dette kun gjelder selskaper med Norsk drift lisens ( AOC) .
Det betyr jo at problemene til Norwegian er langt fra løst.

For Norwegian blir det stilt en umiddelbar fasilitet på 300 millioner kroner. Her er den eneste betingelsen at selskapet sikrer den øvrige sikkerheten fra en annen kredittinstitusjon.

Dersom selskapet klarer å oppnå lettelser i renter og avdrag fra kreditorene, vil det stilles ytterligere 1,2 milliarder kroner til Norwegian. De siste 1,5 milliarder kronene vil stilles til rådighet når selskapet har forbedret egenkapitalen.

Partene er også enige om å sikre et minimumstilbud for luftfarten i Norge.
https://e24.no/naeringsliv/i/OpAvjl/regjeringen-med-milliardpakke-til-flyselskapene

I tillegg til å anskaffe bedre lånebetingelser, så må de jo også da forbedre egenkapitalen. Nå henger disse litt sammen, og det er jo ganske vanskelig få bedre lånebetingelsen uten å forbedre egenkapitalen. Så er da spørsmålet om det holder å bli enig med Boeing, og kanskje få en litt dårlig deal der, eller om de enten må trykke flere aksjer eller få långivere til å konvertere gjeld til egenkapital.

Totalt sett håper jeg det da er nok til å redde Norwegian, men spørsmålet er om det fortsatt kreves eller er nødvendig med en ganske drastisk restrukturering? Og om dette gjør det lettere eller vanskeligere?

Vil nok tro at konvertering av gjeld til egenkapital i fase 3 er det som er mest realistisk. Har mine tvil om at noen vil legge såpass mye på bordet i en emisjon. Uansett utfall så er nok verdien for dagens aksjonærer så godt som borte.

Totalt sett håper jeg det da er nok til å redde Norwegian, men spørsmålet er om det fortsatt kreves eller er nødvendig med en ganske drastisk restrukturering? Og om dette gjør det lettere eller vanskeligere?

Jeg tror det må kuttes hardt. Skal man oppfylle kravene staten setter, så bør man komme opp med en plan som gjør at DY kommer ut som et styrket flyselskap, ikke et evig pengesluk. Bort med LH og baser utenfor Skandinavia, og reduksjon i kapasiteten til ferieland. Fritidsmarkedet fra Norge og Nord-Europa vil bli vesentlig mindre også etter 2020, og 2020 vil bli katastrofalt. Tipper vi må ned på 30-40% av dagens DY hvis de skal ha livets rett.

Det tror jeg tvinger seg frem da 3 milliarder, hvor enn sinnsykt mye penger det er, ikke er nok for å holde alt under Norwegian fanen oppegående særlig lenge. Den sunne norske(nordiske)delen derimot kan vel holde seg gjennom krisen i noen måneder.

Jeg vil vel tro at det er en grunn til at de har opprettet den selskapsstrukturen de har og således vil de kunne stenge ned det meste forholdsvis raskt. De landene de har struturert seg ut til kan vel kanskje komme med egne redningspakker. Men som sagt jeg håper Norwegian nå kryper til korset og sier "nok er nok", det var et ærlig forsøk(men kostbart), og så retter fokus mot Norge igjen.

De ansatte, uavhengig av innovative ansattevilkår, blir opp til de respektive landene å ta hånd om men det er klart er du rekruttert via bemanningsbyrå så er det vel relativt ukomplisert å kvitte seg med ansatte uten for mye styr.

Schram sa jo på pressekonferansen at de skal bygge et sterkt Norwegian, så det vil komme (store) endringer av hvordan Norwegian operere idag (dvs pre-corona)

Jeg ser for meg en kraftig nedskalering og slanking med tilhørende oppsigelser, flysalg og rutekutt. Blir spennende å se hva de gjør med langrutene. Forhåpentligvis vil vi se et friskere og lønnsomt nedskalert Norwegian når dette er over. Men det kan også gå helt nedenom og hjem, så usikkert som alt er nå.

Espen

Schram sa jo på pressekonferansen at de skal bygge et sterkt Norwegian, så det vil komme (store) endringer av hvordan Norwegian operere idag (dvs pre-corona)

Litt artig å se den første kommentarer i E24 om denne saken

"Dette er virkelig gode nyheter. Vi trenger Norwegian med sine lavprisbilletter.
Kjos har bygd opp et bra selskap som jeg liker veldig godt."

Hvor naiv går det egentlig an å være? Med 3 nye milliarder i gjeld i tillegg til de 58 milliarder de skylder fra før, hvordan kan folk i gata tro at Norwegian etter corona = billetter til 199 kroner?

Selv om det vel tvinger Norwegian til å gjøre npe, så tror jeg det er positivt at det ikke virker være krav til akkurat hva, annet en et krav om soliditet. Det betyr jo at Norwegian selv i større grad sitter i førersetet og de vet jo bedre sin business, enn hvis staten skulle detaljstyrt

Back