Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Dersom de stopper å selge, så kommer enda mindre penger inn i selskap.

Rett deretter gikk man ut og ba om pengene:

https://finansavisen.no/nyheter/luf...middelbart-tiltakene-er-ikke-nok-for-luftfart

Jeg forsatt lurer: Dersom Norwegian sitt turn-around ble så vellykked og alt utvikled seg så bra før Corona, hvor er asksjonærer nå? Hvorfor legger de ikke sine penger på bordet? Hva er med bankene? Gir de ikke penger til Norwegian lengre? Andre aktører som AF/KL, IAG og LH gikk til bankene og leide penger der.

Det hva Norwegian forsøker å a fremtvinge en løsning hvor staten gir dem pengene hurtigst mulig og ingen aksjonær bidrar eller selskap som går til bank og leier penger der.
 
Pussig nok er denne tråden 2 år i dag, og på sitt aller alvorligste punkt. Håper at Norwegian overlever, og at staten bidrar til dette. Selv om jeg har lagt merke til at MDG selvfølgelig er mot dette....
 
Dersom de stopper å selge, så kommer enda mindre penger inn i selskap.

Rett deretter gikk man ut og ba om pengene:

https://finansavisen.no/nyheter/luf...middelbart-tiltakene-er-ikke-nok-for-luftfart

Jeg forsatt lurer: Dersom Norwegian sitt turn-around ble så vellykked og alt utvikled seg så bra før Corona, hvor er asksjonærer nå? Hvorfor legger de ikke sine penger på bordet? Hva er med bankene? Gir de ikke penger til Norwegian lengre? Andre aktører som AF/KL, IAG og LH gikk til bankene og leide penger der.

Det hva Norwegian forsøker å a fremtvinge en løsning hvor staten gir dem pengene hurtigst mulig og ingen aksjonær bidrar eller selskap som går til bank og leier penger der.
Ah ok sånn ja. Da forstår jeg.


Det andre du skriver er et fryktelig betimelig spørsmål
 
Sitter dom med en spåkula? Är coronaviruset besegrat då?...

Dersom de stopper å selge, så kommer enda mindre penger inn i selskap.

Rett deretter gikk man ut og ba om pengene:

https://finansavisen.no/nyheter/luf...middelbart-tiltakene-er-ikke-nok-for-luftfart

Jeg forsatt lurer: Dersom Norwegian sitt turn-around ble så vellykked og alt utvikled seg så bra før Corona, hvor er asksjonærer nå? Hvorfor legger de ikke sine penger på bordet? Hva er med bankene? Gir de ikke penger til Norwegian lengre? Andre aktører som AF/KL, IAG og LH gikk til bankene og leide penger der.

Det hva Norwegian forsøker å a fremtvinge en løsning hvor staten gir dem pengene hurtigst mulig og ingen aksjonær bidrar eller selskap som går til bank og leier penger der.

Jeg gir meg ende over - i den ene enden kritiseres Norwegian for å slutte å selge billetter, i den neste kritiseres Norwegian for å selge billetter en mnd frem i tid med gode rabatter for å stimulere til å få hjulene igang igjen .... er det for pokker ikke mulig at dere tar en pause fra eder og galle og heller ber en stille bønn for at bransjen slik vi kjenner den kan fortsette kampen for tilværelsen der de slapp før dette helvettes virus faenskapet...?!?!??? På tross av dystre dommedager og døds-spådommer fra Mr. airBerlin i ALLE år, så var Norwegian inne i en turnaround og var på god vei til lønnsomhet i 2020. For enkelte tydeligvis tyngre å akseptere enn andre...

Gikk SAS til banken og fikk 3 mrd kroner fra den Svenske og Danske stat..?!
 
Last edited:
Jeg gir meg ende over - i den ene enden kritiseres Norwegian for å slutte å selge billetter, i den neste kritiseres Norwegian for å selge billetter en mnd frem i tid med gode rabatter for å stimulere til å få hjulene igang igjen .... er det for pokker ikke mulig at dere tar en pause fra eder og galle og heller ber en stille bønn for at bransjen slik vi kjenner den kan fortsette kampen for tilværelsen der de slapp før dette helvettes virus faenskapet...?!?!??? På tross av dystre dommedager og døds-spådommer fra Mr. airBerlin i ALLE år, så var Norwegian inne i en turnaround og var på god vei til lønnsomhet i 2020. For enkelte tydeligvis tyngre å akseptere enn andre...

Gikk SAS til banken og fikk 3 mrd kroner fra den Svenske og Danske stat..?!

Jeg tror vi må slutte diskusjonen her, fordi det blir altfor personlig. Vi har forskjellige meninger, vi må ikke slåss hodene eller angripe den andre på sånn en måte.

Tida far vise hva kommer å skje i fremtida og hvor lenge Corona-krisen kommer å vare.
 
Kan grunnen til de ekstra lave prisene være at enkelte avgifter er fjernet av myndighetene i en periode?

Så igjennom destinasjonene og jeg synes prisene var ganske normale sammenliknet med prisene da jeg sjekket tidligere i vinter. Noen dager i januar kunne man få billetter til Wien og flere polske og litauiske byer for 199 i mars/april, nå er de laveste prisene på 279.
 
Kronekursen går rett ned. En dollar koster nå 11,27 kroner.
Hvordan påvirker det Norwegian? Mange utgifter er i dollar. Er disse valutasikret?
 
Til ettertanke...
Leder i Dagens Næringsliv (bak betalingsmur) Publisert 18.03 kl 17:05

DN mener: Uten flytrafikk stopper Norge, men det er et dårlig argument for staten Airways
Den norske staten som eier av et internasjonalt lavprisselskap? Ikke tenk på det.

Den siste tiden har politikerne drevet litt høyttenkning om skjebnen til flyselskapet Norwegian. Selskapet er i likhet med alle flyselskaper i krise siden mesteparten av flyene står på bakken. Forskjellen mellom Norwegian og de fleste andre i bransjen er at krisen er mer akutt fordi selskapet i utgangspunktet hadde veldig mye gjeld.

Noen har spekulert i et statlig oppkjøp av selskapet, noe opposisjonen på Stortinget etter DN forstår har satt foten ned for. Det er betryggende.
Det er i hovedsak to argumenter som brukes av dem som ønsker at staten skal åpne lommeboken. For det første fremheves det at flyselskapene utgjør samfunnskritisk infrastruktur. Det er helt riktig. Uten flytrafikk stopper Norge.

Men det betyr jo ikke at staten må kjøpe Norwegian. Slik situasjonen er nå, kan behovet for et minimum av flytrafikk utmerket ivaretas av SAS. Ideen om at norske myndigheter skal kjøpe og drive et flyselskap som mer enn noe annet er et globalt lavprisselskap med en enorm og forgjeldet flåte, kan vanskelig begrunnes med hensynet til infrastruktur.

Et annet populært argument er behovet for konkurranse i markedet. Om Norwegian ikke kommer seg gjennom krisen, advares det mot at SAS vil få tilbake det gamle monopolet selskapet hadde før Norwegian startet opp. Det hadde vært synd, men det er liten grunn til å tro at dette vil være et monopol SAS vil få beholde særlig lenge.

Når krisen er over, vil mye av trafikken komme tilbake. Da vil det også bli interessant å drive flytrafikk i Norge, enten for et eksisterende selskap eller en ny aktør.
Hva regjeringen vil tilby av krisehjelp til flyselskapene er foreløpig ikke klart. Bransjen ber ifølge NRK om seks til åtte milliarder kroner i kriselån. Regjeringen har foreløpig nøyd seg med avgiftslettelser og unntak fra konkurranselovens forbud mot samarbeid.
Det er mulig den må gjøre mer, men en statlig redningsaksjon bør ikke ende opp med staten Airways.
 
Det er tydelig her at noen vil ha norwegian vekk. Det finnes sikkert mange grunner til det, at man er bitter på de fordi man ble forsinket på siste tur, at man har gullkort i hovedkonkurrenten, at man er misunnelig på alt de har fått til, at man har prøvd å trygge og skape jobber her hjemme ved å ansette folk og opprette baser i utlandet, janteloven osv osv...

Synes alle skal ta en titt på Facebook-gruppa «support norwegian». Ja noen vil sikkert mene at det er ensidig propaganda, men faktum er at godt over 10000 kommer til å miste jobbene sine direkte i selskapet pluss mange fler hvis ikke noe gjøres. Ville du som ønsker at norwegian ikke skal få hjelp likt å miste jobben din?
Det som vises på denne gruppa er rørende. Det er folk som brenner for jobben sin, elsker den, gleder seg til å gå på jobb. De omtaler den selv som en familie. De har det gøy, de viser at de bryr seg om hverandre, og alle med et felles mål: å komme i lufta igjen.

https://m.facebook.com/groups/1117357131937606
 
Det er tydelig her at noen vil ha norwegian vekk. Det finnes sikkert mange grunner til det, at man er bitter på de fordi man ble forsinket på siste tur, at man har gullkort i hovedkonkurrenten, at man er misunnelig på alt de har fått til, at man har prøvd å trygge og skape jobber her hjemme ved å ansette folk og opprette baser i utlandet, janteloven osv osv...

Synes alle skal ta en titt på Facebook-gruppa «support norwegian». Ja noen vil sikkert mene at det er ensidig propaganda, men faktum er at godt over 10000 kommer til å miste jobbene sine direkte i selskapet pluss mange fler hvis ikke noe gjøres. Ville du som ønsker at norwegian ikke skal få hjelp likt å miste jobben din?
Det som vises på denne gruppa er rørende. Det er folk som brenner for jobben sin, elsker den, gleder seg til å gå på jobb. De omtaler den selv som en familie. De har det gøy, de viser at de bryr seg om hverandre, og alle med et felles mål: å komme i lufta igjen.

https://m.facebook.com/groups/1117357131937606

Det er allerede tusenvis av andre som mister jobbene sine. Hva gjør de som jobber for Norwegian så spesielle at de skal vernes? Husk at markedet og behovet for flyreiser vil være totalt forskjellig etter corona som før. Hva er verdien for samfunnet å særbehandle Norwegian?

Jeg har all mulig sympati for alle som er i en vanskelig situasjon. Jeg klarer ikke mobilisere mer sympati for Norwegian, Widerøe og SAS ansatte enn hotellansatte, restaurantansatte etc etc
 
Jeg tror og håper ingen her inne ønsker Norwegian bort, akkurat som folk heller ikke ønsker andre utsatte bedrifter bort. Spørsmålet er vel heller hvordan støtte til dette selskapet og alle andre selskaper skal gjennomføres. Til syvende og sist er det snakk om en kostnad som noen må ta. Er det eierne, staten, bankene, forbrukerne? Hvorfor akkurat Norwegian kontra alle andre som behøver hjelp? Det er mye som må veies opp mot hverandre og en relativt tøff beslutning som må tas.
 
Kan ikke forstå om noen er villige til å gi penger til Norwegian slik selskapet er idag. Det må restruktureres ved en konk. Da kunne staten garantert så de fikk ut det som var lønnsomt. Redusert selskapet med 2/3 del og beholdt bare 737. Longhaul må bort. Forpliktelsene med å skulle motta 200 nye fly nå er jo høyrisiko. Ingen vet hvor fort alt er tilbake til normalen igjen.
 
Når man ser den Support Norwegian gruppen på Facebook så kan man jo undres om hvorfor vi skal bruke norske skattepenger på dette selskapet. Majoriteten av bildene er jo av utenlandsk crew. En betingelse for pengehjelp, både til SAS og Norwegian, burde jo være at de flytter alle AOC tilbake til Skandinavia, med en tidsbegrensning. Dersom de åpner opp nye AOC utenfor Europa etter dette er over, så skal alt betales tilbake.
 
Jeg gir meg ende over - i den ene enden kritiseres Norwegian for å slutte å selge billetter, i den neste kritiseres Norwegian for å selge billetter en mnd frem i tid med gode rabatter for å stimulere til å få hjulene igang igjen .... er det for pokker ikke mulig at dere tar en pause fra eder og galle og heller ber en stille bønn for at bransjen slik vi kjenner den kan fortsette kampen for tilværelsen der de slapp før dette helvettes virus faenskapet...?!?!??? På tross av dystre dommedager og døds-spådommer fra Mr. airBerlin i ALLE år, så var Norwegian inne i en turnaround og var på god vei til lønnsomhet i 2020. For enkelte tydeligvis tyngre å akseptere enn andre...

Gikk SAS til banken og fikk 3 mrd kroner fra den Svenske og Danske stat..?!

Nu önskar jag inte livet ur Norwegian och förstår att flygbolagen gör allt i sin makt för att få in stålar till sina sinande kassor. Men jag är minst sagt skeptisk till att man är uppe och flyger ens i närheten normalt om en månad. Jag tror vi är bara i början på den här pandemin och med stängda gränser och befolkningen inlåsta i sina hem kommer flyget fortsätta stå på backen i många månader framåt. Hoppas att jag har fel.
 
Back
Top