Jeg er helt enig med deg i dette, og personlig mener jeg det er tidenes skandale om myndigheten går inn med penger i DY.
Men har null ønske eller tid til å diskutere det opp og ned![]()
Også jeg støtter Polaris 100%, og det er et samfunnsengasjement basert på etterkrigstidens solidaritetspolitikk og arbeidslivsmodeller som er basis for mine synspunkter. Rett og slett det å bidra etter evne til storsamfunnet, ha forutsigbarhet og jobbsikkerhet.
Det er den linjen ledelsen i Norwegian har kjørt i gråsoner, men "juridisk innenfor", med formål å unndra seg de forpliktelsene til samfunnet som var normen blant mange i etterkrigstiden, som har skapt mine holdninger til Norwegian. Jeg har ingen ting i mot verken Norwegian sine passasjerer eller ansatte, og unner de alt godt.
For meg som hadde min første flytur med SAS for over 50 år siden, og mange med Norwegian siden de ble etablert, er SAS mer norsk enn Norwegian.
Min påstand er at SAS er viktigere for infrastrukturen i Norge enn Norwegian.
Skremselspropagandaen om at dersom Norwegian forsvinner så er vi tilbake til monopoltiden med SAS er etter min mening sprøyt. Før deregulering var prisene, rabattene og alt regulert av og godkjent av norske myndigheter. Du måtte være borte natt til søndag for å få tur-retur billett. At Kjos har tatt æren for lavere priser og ført til at mange har et kjærlighetsforhold til Norwegian på grunn av weekendturer til 199 kroner etc etc har kun med timing og vellykket kommunikasjon å gjøre. Hadde ikke Kjos komt på banen og fått særfordeler av daværende regjering, hadde noen annen kommet og skapt samme konkurranse.
Tar prisene av etter corona så kan myndighetene gå inn og diktere makspriser basert på de støttetiltakene som ble gitt under corona