Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Om jeg skal melde meg inn i "støtt norwegian" og synes det er en god idé med den norske stats støtte så mangler jeg enda informasjon om hvor mange ansatte som egentlig er norske ansatte i "Norwegian" (inkluderer alle kreative underpartier, og igjen: med "norske" så er det ikke ment raseætt). Ville hjulpet på sympatien. Har spurt om dette før men ser den ble stående ukommentert.
 
Den siste sikre kilden som allmenheten har tilgang til som viser hvordan årsverkene er fordelt finner man i årsrapporten fra 2018. Denne er derfor gammel, og ikke riktig. Men viser et bilde.
5C7E58F6-9456-4B3D-BFE6-11B3FF7B77C1.jpg

Mye i Spania er kutta, det samme gjelder Argentina, Irland, Italia, karibien og Asia. Mange av disse har etter hva jeg har hørt fått tilbud om jobb fra andre baser.
 
Om jeg skal melde meg inn i "støtt norwegian" og synes det er en god idé med den norske stats støtte så mangler jeg enda informasjon om hvor mange ansatte som egentlig er norske ansatte i "Norwegian" (inkluderer alle kreative underpartier, og igjen: med "norske" så er det ikke ment raseætt). Ville hjulpet på sympatien. Har spurt om dette før men ser den ble stående ukommentert.
Hvorfor er det så interessant? Er det ikke interessant å spørre hvor mange jobberi, og skatter til Norge? Eller er det det du mener med norske ansatte?
 
Hvorfor er det så interessant? Er det ikke interessant å spørre hvor mange jobberi, og skatter til Norge? Eller er det det du mener med norske ansatte?


Fordi man i årevis har hørt om hvordan "race to the bottom" bare var den nye hverdagen og de som ikke tilpasset seg fikk bare gå å finne seg en annen jobb. Man har i årevis hørt om spania og lavlønn, og at norge bare er en fordyrende del av markedet som ikke er "the next big thing". Litt etter litt utviklet det seg nok i retning at oi det var kanskje mer inntektsbringene med Norge enn vi hadde originalt tenkt, men den lyden som kom ut til hvermannsen var preget av sosial dumping. I årevis har det vært OSM aviation og vikarbyrå, og "sånn er det bare, de som ikke følger leken får tåle streken". Nå som firmaet sliter er plutselig "alle" faste ansatte i Norge, og det er vel nesten tendenser til at enkelte sitter med innsamlingsaksjoner på FB for å redde stakkars Norwegian. At det skurrer i enkeltes ører er vel ikke FORFERDELIG vanskelig å forstå...


Forøvrig, med "norske ansatte" mener jeg hvem som jobber og skatter til norge. Nå er jeg jammen nysgjerrig på hvordan man ellers kan tolke "norske ansatte" :D
 
Tror ikke hva som skurrer i ørene til folk er fokus nå og gamle milelange diskusjonstråder nå er vel ikke så viktig når "landet rakner" Kam være de som støtter dette rett og slett er sympatiske og ønsker de ansatte i Norwegian godt og at de faktisk liker Norwegian som et firma/produkt.
 
Tror ikke hva som skurrer i ørene til folk er fokus nå og gamle milelange diskusjonstråder nå er vel ikke så viktig når "landet rakner" Kam være de som støtter dette rett og slett er sympatiske og ønsker de ansatte i Norwegian godt og at de faktisk liker Norwegian som et firma/produkt.

Det går vel an å være kritisk, uten at man av den grunn ikke ønsker å hjelpe et selskap og deres ansatte i en svært vanskelig og uforskyldt situasjon.
Og det er nå vel en gang en grunn til at denne tråden har den tittelen den har ;)
 
Jeg håper man kan legge SK/DY diskusjonen relativt død. Det gagner ingen å ta den diskusjonen igjen.
Helt annen situasjon nå en da, og Norwegian har selv sørget for kritikk her etter måten de kommenterte emisjonene i SAS i sin tid.
What comes around goes around, alltid.
 
Jeg håper man kan legge SK/DY diskusjonen relativt død. Det gagner ingen å ta den diskusjonen igjen.
Helt annen situasjon nå en da, og Norwegian har selv sørget for kritikk her etter måten de kommenterte emisjonene i SAS i sin tid.
What comes around goes around, alltid.

Delvis enig. Det er en tid for alt, og tiden for DY/SK-diskusjon er ikke nå. Når livet er tilbake i normalt vater, kan vi gjerne ta den opp igjen. Det er god underholdning og faktisk ganske lærerikt :)
Som Aston Villa-supporter, så framsnakker jeg ikke Birmingham City FC akkurat. :D Sånn er det å innlemme følelser...
 
Selv om det gir mer en pekepinn, en nødvendigvis et svar med to streker under, så har RDC Aviation, basert på tilgjengelige data sett på ulike lavprisselskaper og hvilke markeder som er mest lønnsomt.
I absolutte tall kommer da det norske innenriksmarkedet på en 3. plass, bak UK-Spania og Spansk innenriks, men med vesentlig høyere marginer. Og siden det kun er Norwegian av lavprisselskapene som flyr internt her, kan man anslå 100% allokeres til Norwegian. Så basert på deres estimater gikk Norwegian med et overskudd (EBIT) på ca 2,5 milliarder i Norge i 2019.

Som sagt, ingen fasit, og kan godt være man må dele tallet på to. Men det gir uansett en god pekepinn på hvor bra Norwegian gjorde det innenriks, pre-Korona
 
Selv om det gir mer en pekepinn, en nødvendigvis et svar med to streker under, så har RDC Aviation, basert på tilgjengelige data sett på ulike lavprisselskaper og hvilke markeder som er mest lønnsomt.
I absolutte tall kommer da det norske innenriksmarkedet på en 3. plass, bak UK-Spania og Spansk innenriks, men med vesentlig høyere marginer. Og siden det kun er Norwegian av lavprisselskapene som flyr internt her, kan man anslå 100% allokeres til Norwegian. Så basert på deres estimater gikk Norwegian med et overskudd (EBIT) på ca 2,5 milliarder i Norge i 2019.

Som sagt, ingen fasit, og kan godt være man må dele tallet på to. Men det gir uansett en god pekepinn på hvor bra Norwegian gjorde det innenriks, pre-Korona

Norsk innenriks har vel for det meste vært særdeles lønnsomt, spesielt mellom de store byene som SAS og Norwegian flyr på.
Var jo også i sin tid en stor diskusjon internt i SAS om hvor man tjente penger, og under oppsplittingen etter sammenslåing med Braathens så man fort hvor man tjente og ikke minst tapte penger.
Var mange slukørede dansker og svensker den gangen i SAS som alltid hadde "vist" at Norge var et taps-sluk. Fasiten var nok stikk motsatt.
Og dersom en eller begge skulle falle fra nå, så blir det vakuumet fylt rimelig kjapt av andre vil jeg tro når livet er i gang igjen :-)
 
Det repeteres til det uendelige at DY utenlands er et tapssluk og det vises oppriktig glede rundt uttalelser som "bye bye Dreamliner". Men at SAS flyr utenlands er ok? Irsk avdeling er ok? SAIL er ok? Ikke noe "bye bye A350"? Sjalusi? Det er vanskelig å forstå.

Og hittil har jeg ikke sett noe som helst god dokumentasjon på at utland ikke er lønnsomt for Norwegian i en normal verden uten eksploderende motorer, batterier, MCAS og Corona. Litt spesielt å påstå at Norwegian-ledelsen er så komplett idiot at de har flydd utenlands med enorme tap i år etter år etter år.

Da blir det faktisk sykt imponerende, tenk å drive flyselskap i 27 år med en ledelse som er tilbakestående. :D
 
Det repeteres til det uendelige at DY utenlands er et tapssluk og det vises oppriktig glede rundt uttalelser som "bye bye Dreamliner". Men at SAS flyr utenlands er ok? Irsk avdeling er ok? SAIL er ok? Ikke noe "bye bye A350"? Sjalusi? Det er vanskelig å forstå.

Og hittil har jeg ikke sett noe som helst god dokumentasjon på at utland ikke er lønnsomt for Norwegian i en normal verden uten eksploderende motorer, batterier, MCAS og Corona. Litt spesielt å påstå at Norwegian-ledelsen er så komplett idiot at de har flydd utenlands med enorme tap i år etter år etter år.

Da blir det faktisk sykt imponerende, tenk å drive flyselskap i 27 år med en ledelse som er tilbakestående. :D

Min oppfatning av SAIL er at det ikke er en ønsket konstruksjon verken av SAS sin ledelse, de ansatte eller kundene.

SAIL er rett og slett et forsøk for SAS å overleve i konkurranse der lavprisaktørene bruker alle mulige tjuvtriks for å unndra seg normale bidrag til storsamfunnet i form av skatter, avgifter, pensjonsforpliktelser, arbeidsmiljølover og slikt gjennom opprettelse av baser i hytt og vær, bruk av bemanningsbyråer etc etc.

Korriger meg gjerne hvis du mener at SAS var ute først med disse krumspringene og tvang Norwegian inn på samme galeien

Sammenligning av SAS og Norwegian er som epler og bananer. Det er mye mer som er forskjellig enn likt
 
Det repeteres til det uendelige at DY utenlands er et tapssluk og det vises oppriktig glede rundt uttalelser som "bye bye Dreamliner". Men at SAS flyr utenlands er ok? Irsk avdeling er ok? SAIL er ok? Ikke noe "bye bye A350"? Sjalusi? Det er vanskelig å forstå.

Og hittil har jeg ikke sett noe som helst god dokumentasjon på at utland ikke er lønnsomt for Norwegian i en normal verden uten eksploderende motorer, batterier, MCAS og Corona. Litt spesielt å påstå at Norwegian-ledelsen er så komplett idiot at de har flydd utenlands med enorme tap i år etter år etter år.

Da blir det faktisk sykt imponerende, tenk å drive flyselskap i 27 år med en ledelse som er tilbakestående. :D

SAS ägs av Sverige & Danmark
Hur många procent av SAS longhaul flotta(A330/A340/A350) flyger normalt från Sverige och Danmark till Asien och USA?
Mer än 90 procent är svaret.

Hur många procent av Norwegians Dreamlinerflotta flyger normlalt från Norge till USA och Asien?
Är det ens 10%?
 
Last edited:
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Langdistanse må gå hub til hub, det er det eneste logiske. Tromsø-New York hadde vært supert for meg, men det finnes jo ikke realistisk.
 
<mod>
Fra moderatorkorpset: En henstilling om:
* å tenke seg om to ganger før man poster
* sjekk topic og se om det er relevant det du skal skrive
* ikke start en DY/SK krig
* ikke gå person mot person, hold det til sak
</mod>
 
Jeg håper man kan legge SK/DY diskusjonen relativt død. Det gagner ingen å ta den diskusjonen igjen.
Helt annen situasjon nå en da, og Norwegian har selv sørget for kritikk her etter måten de kommenterte emisjonene i SAS i sin tid.
What comes around goes around, alltid.

For min del handler det ikke om SK/DY, men om en svært offentlig og uttalt forakt for de som ønsket å beholde luftfartsjobber uten sosial dumping. Folk som diskuterte mot lengre arbeidstider og sosial dumping fikk tirade på tirade om hvorfor det var bullshit og at man hang igjen og ikke befant seg i nåtiden.

Som argumentet lød da "business is business, det er ikke rom for føleri".

Vel, da er det ikke rom for føleri andre vegen heller, spør du meg personlig. Det er ikke en oldemor vi snakker om, men et firma som gjorde Bjørn Kjos til en rik fyr. Føleri og "grandiositet" er noe man kan snakke om i mellommennesklige forhold, men det har jo vært vist en ganske sterk forakt for i mange år fra DY's side (i valgene som har vært tatt/offentlig stemme i mediebildet).

Det er mange firma som er ute og klager sin nød i offentligheten nå, ser ikke hvorfor Norwegian skal være så unik. Mange andre kan fly i Norge. Jeg forsøkte en gang på "den melodien" om at Wizzair ikke var egnet å fly til nord-norge men mang en debattant har satt meg solid på plass om at både A320 og A321 har landet i polare lavtrykk der oppe. Så jeg ser ikke hva som er så kritisk. Hvem som helst kan fly innenlands, selv Wizzair kan fly i polare lavtrykk med høyst uegnede fly. Survival of the fittest. Norske ansatte vil det bli uansett hvem som tar over roret på innlandsproduksjon, og hvis ikke så kan vel Norge selv sørge for det ved å lage lover om at innenrikstrafikk skal utføres av norske ansatte.


ce2.png
 
Last edited:
For min del handler det ikke om SK/DY, men om en svært offentlig og uttalt forakt for de som ønsket å beholde luftfartsjobber uten sosial dumping. Folk som diskuterte mot lengre arbeidstider og sosial dumping fikk tirade på tirade om hvorfor det var bullshit og at man ikke hang igjen i nåtiden.

Som argumentet lød da "business is business, det er ikke rom for føleri".

Vel, da er det ikke rom for føleri andre vegen heller, spør du meg personlig. Det er ikke en oldemor vi snakker om, men et firma som gjorde Bjørn Kjos til en rik fyr. Føleri og "grandiositet" er noe man kan snakke om i mellommennesklige forhold, men det har jo vært vist en ganske sterk forakt for i mange år fra DY's side (i valgene som har vært tatt/offentlig stemme i mediebildet).

Det er mange firma som er ute og klager sin nød i offentligheten nå, ser ikke hvorfor Norwegian skal være så unik. Mange andre kan fly i Norge. Jeg forsøkte en gang på "den melodien" om at Wizzair ikke var egnet å fly til nord-norge men mang en debattant har satt meg solid på plass om at både A320 og A321 har landet i polare lavtrykk der oppe. Så jeg ser ikke hva som er så kritisk. Hvem som helst kan fly innenlands, selv Wizzair kan fly i polare lavtrykk med høyst uegnede fly. Survival of the fittest. Norske ansatte vil det bli uansett hvem som tar over roret på innlandsproduksjon, og hvis ikke så kan vel Norge selv sørge for det ved å lage lover om at innenrikstrafikk skal utføres av norske ansatte.


ce2.png

Jeg er helt enig med deg i dette, og personlig mener jeg det er tidenes skandale om myndigheten går inn med penger i DY.
Men har null ønske eller tid til å diskutere det opp og ned :-)
 
Nå kan gjerne mene hva man vil om sosial dumping etc. Det temaet er debatert til døde her inne tidligere, så jeg anbefaler de som trekker fram den type argumenter igjen å gå til disse topics så vi slipper å ta den diskusjonen atter en gang.

Man kan mene hva man vil, men faktum og det som betyr noe i denne sammenheng er at
DY har bidratt til en fantastisk vekst i reiselivsbransjen i Norge, vært den som har gjort flyreiser tilgjengelig for alle samfunnsklasser, bidratt til store inntekter til staten og norsk næringsliv og BNP. Sist men ikke minst så er det en viktig del av norsk infrastrukter, har tusenvis av norske ansatte og vil være en viktig faktor for å få fart på økonomien igjen når dette er over. For mange av oss er DY også et symbol på grunderskap, og en konkurs i DY vil være en symbolsk psykisk knekk for store deler av det norske folk nå.

Slik jeg ser det, vil regnestykket ved å redde DY faktisk gå kraftig i pluss for NORGE på sikt.

W
 
For mange av oss er DY også et symbol på grunderskap, og en konkurs i DY vil være en symbolsk psykisk knekk for store deler av det norske folk nå.


Hehehe, modig uttalelse. Hva baserer du det på? Jeg vil anbefale å dyppe en tå litt utenfor flyinteresserte/reisekretser (oi, for all del, glemte den viktigste kretsen: kommentarfeltene på E24) så vil du se at "store deler av det norske folk" gir seg en jamn f*** i både DY, SK, og WF. Fly er fly og ferdig med det.
 
Back
Top