For min del handler det ikke om SK/DY, men om en svært offentlig og uttalt forakt for de som ønsket å beholde luftfartsjobber uten sosial dumping. Folk som diskuterte mot lengre arbeidstider og sosial dumping fikk tirade på tirade om hvorfor det var bullshit og at man ikke hang igjen i nåtiden.
Som argumentet lød da "business is business, det er ikke rom for føleri".
Vel, da er det ikke rom for føleri andre vegen heller, spør du meg personlig. Det er ikke en oldemor vi snakker om, men et firma som gjorde Bjørn Kjos til en rik fyr. Føleri og "grandiositet" er noe man kan snakke om i mellommennesklige forhold, men det har jo vært vist en ganske sterk forakt for i mange år fra DY's side (i valgene som har vært tatt/offentlig stemme i mediebildet).
Det er mange firma som er ute og klager sin nød i offentligheten nå, ser ikke hvorfor Norwegian skal være så unik. Mange andre kan fly i Norge. Jeg forsøkte en gang på "den melodien" om at Wizzair ikke var egnet å fly til nord-norge men mang en debattant har satt meg solid på plass om at både A320 og A321 har landet i polare lavtrykk der oppe. Så jeg ser ikke hva som er så kritisk. Hvem som helst kan fly innenlands, selv Wizzair kan fly i polare lavtrykk med høyst uegnede fly. Survival of the fittest. Norske ansatte vil det bli uansett hvem som tar over roret på innlandsproduksjon, og hvis ikke så kan vel Norge selv sørge for det ved å lage lover om at innenrikstrafikk skal utføres av norske ansatte.