Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Hva i all verden? Tåler du ikke å høre at Norwegian har gått forbi SAS?

Det var så krenkende at jeg gråter tårer av blod på tredje dagen.

Og igjen er vi tilbake til SAS. Jeg forsøkte å gjøre et poeng av den dårlige argumentasjonen, og jaggu fulgte ikke du opp i samme gate. Dette blir bare bedre og bedre

Ei lenger rekkje av stang-ut skal ein leite lenge etter. Har min del av hypotetisk svidde pengar der ja. Synst det er veldig synd. Må vere rimeleg demotiverande å legge plan etter plan, for å så bli sklitakla av motorar, feildesinga fly og no virus, i tillegg til å ha verdens mest ustabile aksjonærar. (så kan ein sikkert diskutere om grepa og tilpassingane av situasjonane har vore rette, til rett tid, men det er nesten sekundært)

Aksjen brutalt ned med 12.96% idag også. Nede på 15.85kr nå..

Kanskje jeg skulle hamstre litt, så går de iallefall dukken.
Pleier å gå den veien med mine investeringer:rolleyes:

Ikke mye igjen av pengene jeg satset på den Skandinaviske storheten for 10 år siden heller:(

Kanskje jeg skulle hamstre litt, så går de iallefall dukken.
Pleier å gå den veien med mine investeringer:rolleyes:

Ikke mye igjen av pengene jeg satset på den Skandinaviske storheten for 10 år siden heller:(

Hold et øye med Fnate. Handler han er du garantert tap.

DY er vel nå en av veldig få store selskaper som ikke har kunngjort noen kutt i produksjon enda... merkelig stille.
Kan det være at de har is i magen og først ser an hvor mye/hva de andre kutter og tilpasser seg etter det -
og kanskje benytter seg av evt muligheter som skulle oppstå?

Tror vel kanskje det er iskald kalkulering foreløbig. Norwegian selger vel billettene sine mye lenger frem i tid enn SAS. Så mange av flyene de nærmeste ukene er det allerede solgt mye billetter til. Kansellerer de må de refundere, sender de flyet i luften med 50 pax og 100 noshow er det passasjeren eller reiseforsikringen som tar smellen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tror vel kanskje det er iskald kalkulering foreløbig. Norwegian selger vel billettene sine mye lenger frem i tid enn SAS. Så mange av flyene de nærmeste ukene er det allerede solgt mye billetter til. Kansellerer de må de refundere, sender de flyet i luften med 50 pax og 100 noshow er det passasjeren eller reiseforsikringen som tar smellen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror Norwegian rett og slett ikke har mulighet å kansellere. De har alrede tapt mye i de siste to uker. Dersom de vil komme med kutt a la LH eller UA, så vil det betyr enda mer panikk på børsen. Man kan gå så langt å si det dette ville være like som å si at de er konk.

Smellen kommer likevel den dagen da man må publisere traffik-tallene for MAR20. Disse vil bli blodig, fordi kapasitæten er altfor høz og kan ikke fylles. Dersom Norwegian sine flyene virkelig er fulle for de neste ukene, så hvorfor kjører man kampanje etter kampanje for de neste dager? Dette passer ikke til den bildet som man proklamerer.

Det hva irriterer mest er hvor stille ledelsen er. Det virker at de har ingen plan hvordan å handtere denne krisen.

Det hva irriterer mest er hvor stille ledelsen er. Det virker at de har ingen plan hvordan å handtere denne krisen.

Man løser ingen problemer med å løpe rundt å veive hendene over hodet (sorry, Fnate). Pressen er ikke alltid din venn når du skal kjøre damage control.

Når man har 58 milliarder i gjeld som man har vansker med å håndtere, samt at man ikke tjener penger på driften sin, da er aksjekursen i mine øyne fortsatt høy.

Veldig kjedelig selvfølgelig, men man bet kanskje over for mye her. Nåværende leder skulle vært inne for 4 - 5 år siden. Kunne muligens gått da? Nå tror jeg rett å slett det ikke er håp.

Noen som kan gi en plausibel forklaring på hvordan drift skal havne i pluss og gjelden synke? Markedet mener jo tydeligvis at aksjen i ett slikt case skal være verdt det dobble/triple/osv, så anyone, hvorfor burde jeg kjøpe lodd her?

Dette er ren spekulasjon, i mine øyne rent oppgulp.

Ja, kjempegod.

Skjønner ikke at du kaster bort tiden her, når de retoriske evnene dine hadde glimret i en valgkamp som foregår på et kontinent over dammen. Har hørt om et flyselskap som formelig soper inn penger på langdistansesatsingen sin, i følge "sikre kilder" er det stinn brakke og bare velstand, så du skal være griseheldig om du får billett i disse tider

Har ikke du noen bedre argumenter i mot enn personangrep og sarkasme, så sorterer det meste av det du skriver som rent oppgulp i mine øyne.

Det ser ut til at flere meglerhus og børsen generelt deler mange i denne tråden sin bekymring for Norwegians fremtid. Aksjen faller 16-17% fra start.

Hvordan er det med restrukturering i Norge, ala chapter 11 i USA?

Det finnes ikke noe slikt i Norge, det vil si ikke i lovverket eller at man kan bruke rettssystemet til å restrukturere seg

Men, som man ser av f.eks konkursen i G-Sport, og andre ymse butikkjeder i det siste, så kommer det mye an på boet og kreditorene. Hvis de tror det lønner seg å restrukturere (og skaffe nye eiere), og de tror det kan klare det, så blir det ikke nødvendigvis en likvidasjon

Så spørsmålet ditt kan ikke nødvendigvis besvares med er svar med to streker under

Aksjen fortsetter desverre å synke jevnt nedover og er nå -25% og nettopp passert 12kr.

Et spørsmål man kan stille seg er jo om den norske stat vil la norwegian gå konkurs? Dette vil føre til monopol på norsk innenriks, og med tanke på at norwegian også har et stort samfunnsansvar vil jo dette bli kritisk for hele Norge, ustabile aktører som Ryanair og wizz vil aldri klare å fylle dette tomrommet. Sammenlikner vi med andre bransjer her til lands der det er få, men store aktører, eksempelvis dagligvarebransjen, ville neppe konkurannsetilsynet godkjent at den ene an de 3 går konk og restene kjøpes opp av de 2 andre (var mange butikker Coop måtte gi fra seg da de kjøpte ICA).
Håper for Guds skyld at vi nå ser en pause i flyseteavgiften og diverse avgifter for å redde norsk luftfart og reiseliv. Det å gi avgiftslette kan vel umulig bli sett på som ulovlig statstøtte hvis det gis til alle aktører innen bransjen.

Det er jo heller ingen av disse såkalte «analytikerne» som har ropt «nå går det til helvete» heller, så de fleste har vel en tro på at skuta holder seg flytende på et vis...

Det er jo heller ingen av disse såkalte «analytikerne» som har ropt «nå går det til helvete» heller, så de fleste har vel en tro på at skuta holder seg flytende på et vis...

Aksjen er nå -27%, langt verre enn andre europeiske flyselskap. Nest verst i dag er Aeroflot med -8%.

Den lave børsverdien gjør at det stadig blir vanskeligere å kjøpe på kreditt. Til slutt så krever leverandører kontante betalinger (drivstoff, landingsavgifter, handling osv.). Da må man ha likviditet og det er det Norwegian ikke, eller i alt for lav grad, har.

Uten å være for pessimistisk tror jeg at denne utviklingen ikke kan fortsette i noen børsdager til. Stopper ikke denne børsrasen da er jeg redd for at det blir kroka på døra, og det kan plutselig gå veldig fort.....

Just my two cents....

Back