Beechdriver
ScanFlyer Silver
Eller omvendt, kreditorene frykter konkurs, i så fall er aksjene verdiløse.
Helt riktig presisering.
Eller omvendt, kreditorene frykter konkurs, i så fall er aksjene verdiløse.
Får håpe den har nådd bunnen/stabiliserer seg nå, da den har begynt på peke litt oppover igjen den siste halvtimen.
Det som trengs nå er en serdeles god nyhet fra ledelsen, eksempelvis enighet med Boeing, da kan aksjeverdien på selskapet plutselig doble seg på få minutter.
Aksjen fortsetter desverre å synke jevnt nedover og er nå -25% og nettopp passert 12kr.
Et spørsmål man kan stille seg er jo om den norske stat vil la norwegian gå konkurs? Dette vil føre til monopol på norsk innenriks, og med tanke på at norwegian også har et stort samfunnsansvar vil jo dette bli kritisk for hele Norge, ustabile aktører som Ryanair og wizz vil aldri klare å fylle dette tomrommet. Sammenlikner vi med andre bransjer her til lands der det er få, men store aktører, eksempelvis dagligvarebransjen, ville neppe konkurannsetilsynet godkjent at den ene an de 3 går konk og restene kjøpes opp av de 2 andre (var mange butikker Coop måtte gi fra seg da de kjøpte ICA).
Håper for Guds skyld at vi nå ser en pause i flyseteavgiften og diverse avgifter for å redde norsk luftfart og reiseliv. Det å gi avgiftslette kan vel umulig bli sett på som ulovlig statstøtte hvis det gis til alle aktører innen bransjen.
Det er jo heller ingen av disse såkalte «analytikerne» som har ropt «nå går det til helvete» heller, så de fleste har vel en tro på at skuta holder seg flytende på et vis...
Det er ingen av de rutene som DY flyr som er ‘samfunnskritiske’. DY flyr kun på ruter der de tror de kan tjene penger, og det er ruter det fort vil komme nye aktører. Du vil se DAT, LEAP og andre ‘storme’ inn og fylle tomrommet. Det blir en periode med selskaper som kommer og går før det stabiliserer seg med en eller to aktører på de ‘beste’ rutene.
Bedre for forbrukerne? Neppe. Dagens ‘duopol’ er stabilt og relativt ‘koselig’ for både kunder og aktører. Det blir lavere priser i en ‘kaosperiode’, men det vil stabilisere seg når ting roer seg.
Tror jeg.
Det er ingen av de rutene som DY flyr som er ‘samfunnskritiske’. DY flyr kun på ruter der de tror de kan tjene penger, og det er ruter det fort vil komme nye aktører. Du vil se DAT, LEAP og andre ‘storme’ inn og fylle tomrommet. Det blir en periode med selskaper som kommer og går før det stabiliserer seg med en eller to aktører på de ‘beste’ rutene.
Bedre for forbrukerne? Neppe. Dagens ‘duopol’ er stabilt og relativt ‘koselig’ for både kunder og aktører. Det blir lavere priser i en ‘kaosperiode’, men det vil stabilisere seg når ting roer seg.
Tror jeg.
Går norwegian dukken vil dette skape store ringvirkninger i hele Norge. Helsevesenet og mange andre offentlige instanser som er avhengige av fly vil slite med logistikken, dette kan kunne gå ut over samfunnsikkerhet, beredskap, helsetjenester og andre vitale funksjoner i samfunnet. Ja selvfølgelig kan denne viktige trafikken betjenes av andre aktører, men for at ting skal fungere optimalt er stabilitet viktig, og en periode der aktører trekker seg inn og ut av det norske markedet er ikke stabilt, se bare på problemene Luftambulansen har hatt.
Det samme gjelder det private næringslivet, det vil føre til en bølge mindre konkurser, både i tilknytning til luftfart og reiseliv, men også andre bransjer.
Selvfølgelig vil det stabililisere seg, men dette kan ta lang tid, og en slik kaosperiode er Norge svært lite tjent med nå.
Enkelte sammenliknet WF sine kutt med å legge ned t-banen i Oslo. Går norwegian dukken blir det det samme som å legge ned t-banen, men også både by- og regionbusstilbudet.
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..
Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..
Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..
Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.
Nei, dårlig styring i begge tilfeller. For Norwegian har det vel vært utilstrekkelig reaksjon på sjit som har kommet. Men så kan man vel argumentere for at det er vanskelig å spå (og gjøre noe med) at RR motorene faller i biter, at MAX8 groundes, at Dreamliner svir av batterier, globalt virusutbrudd, osv osv.Og det er selvsagt ingen vesentlige forskjeller mellom de to tilfellene :colgate:
Fullstendig hodemist fra staten om de går inn med kunstig åndedrett. Selskapet må gå konkurs, så kan noen ta opp driften fra boet. Jeg tror det er hva som eventuelt kan overleve her.
Eventuelt en helt sinnsvak emisjon og ekstrem makeover. Men jeg klarer ikke se hvordan de skal klare å betjene gjelden. Mulig noen har en god oversikt på hvordan det kan gjøres?
Wahoo:
Hva tenker du om gjelden i ett slikt oppkjøp scenario? Vil ikke det virke avskrekkende, eller tror du man ser seg mål på å betjene denne?
Ett eventuelt oppkjøp ville jo vært best case (sånn det ser ut nå) for de mange mange små sparere som nok har tapt en del. Er jo en av "folke aksjene" dette.
Nei, dårlig styring i begge tilfeller. For Norwegian har det vel vært utilstrekkelig reaksjon på sjit som har kommet. Men så kan man vel argumentere for at det er vanskelig å spå (og gjøre noe med) at RR motorene faller i biter, at MAX8 groundes, at Dreamliner svir av batterier, globalt virusutbrudd, osv osv.
Og hva gjelder norsk, SAS har vel knapt en norsk eier igjen? Norges bank har vel kanskje 0,9% eller noe fortsatt? Men sammenlignet med Norwegian er det lite norsk eierskap å spore i SAS.
Nå var poenget nasjonal tilhørighet. Norwegian er norsk, sas er svensk.Men det er jo ikke relevant. Staten Norge hadde direkte eierskap i SAS og ble derav med i en emisjon, akkurat som Bjørn Kjos har blitt med i emisjon på NAS.
At Norges Bank eier en liten post i SAS er noe helt annet.
Nå var poenget nasjonal tilhørighet. Norwegian er norsk, sas er svensk.
Nei, det er ikke poenget i det hele tatt. Staten vil aldri gå inn med penger i et skakk-kjørt selskap de ikke har eierandeler i. Nasjonal tilhørigeghet har null og nada med saken å gjøreSAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.