Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Dette er endog særdeles bekymrende, både for Norge men helt sikkert også resten af Skandinavien...
KAn DY overleve næste uge, hvis det fortsætter nedad....
JA, kan det være slut allerede sidst på dagen idag...Håber det bestemt ikke, for jeg tror at
vi i Skandinavien har brug for selskabet, men de skal vel så heller ikke holdes i live, så mange mange nordmænd mister deres penge....krydser fingre for at de overlever, men er i tvivl om det sker.
Hilsen Ole
 
Last edited:
Får håpe den har nådd bunnen/stabiliserer seg nå, da den har begynt på peke litt oppover igjen den siste halvtimen.
Det som trengs nå er en serdeles god nyhet fra ledelsen, eksempelvis enighet med Boeing, da kan aksjeverdien på selskapet plutselig doble seg på få minutter.
 
Får håpe den har nådd bunnen/stabiliserer seg nå, da den har begynt på peke litt oppover igjen den siste halvtimen.
Det som trengs nå er en serdeles god nyhet fra ledelsen, eksempelvis enighet med Boeing, da kan aksjeverdien på selskapet plutselig doble seg på få minutter.

Det er sterkt bekymringsverdig det som skjer med DY og mange andre selskaper. Enig i at Boeing burde komme paa banen, dette har tatt tid. Boeing tjener ikke mye paa at et vell av selskaper gaar ad dundas.
 
Aksjen fortsetter desverre å synke jevnt nedover og er nå -25% og nettopp passert 12kr.



Et spørsmål man kan stille seg er jo om den norske stat vil la norwegian gå konkurs? Dette vil føre til monopol på norsk innenriks, og med tanke på at norwegian også har et stort samfunnsansvar vil jo dette bli kritisk for hele Norge, ustabile aktører som Ryanair og wizz vil aldri klare å fylle dette tomrommet. Sammenlikner vi med andre bransjer her til lands der det er få, men store aktører, eksempelvis dagligvarebransjen, ville neppe konkurannsetilsynet godkjent at den ene an de 3 går konk og restene kjøpes opp av de 2 andre (var mange butikker Coop måtte gi fra seg da de kjøpte ICA).

Håper for Guds skyld at vi nå ser en pause i flyseteavgiften og diverse avgifter for å redde norsk luftfart og reiseliv. Det å gi avgiftslette kan vel umulig bli sett på som ulovlig statstøtte hvis det gis til alle aktører innen bransjen.



Det er jo heller ingen av disse såkalte «analytikerne» som har ropt «nå går det til helvete» heller, så de fleste har vel en tro på at skuta holder seg flytende på et vis...



Det er ingen av de rutene som DY flyr som er ‘samfunnskritiske’. DY flyr kun på ruter der de tror de kan tjene penger, og det er ruter det fort vil komme nye aktører. Du vil se DAT, LEAP og andre ‘storme’ inn og fylle tomrommet. Det blir en periode med selskaper som kommer og går før det stabiliserer seg med en eller to aktører på de ‘beste’ rutene.

Bedre for forbrukerne? Neppe. Dagens ‘duopol’ er stabilt og relativt ‘koselig’ for både kunder og aktører. Det blir lavere priser i en ‘kaosperiode’, men det vil stabilisere seg når ting roer seg.

Tror jeg.
 
Det er ingen av de rutene som DY flyr som er ‘samfunnskritiske’. DY flyr kun på ruter der de tror de kan tjene penger, og det er ruter det fort vil komme nye aktører. Du vil se DAT, LEAP og andre ‘storme’ inn og fylle tomrommet. Det blir en periode med selskaper som kommer og går før det stabiliserer seg med en eller to aktører på de ‘beste’ rutene.

Bedre for forbrukerne? Neppe. Dagens ‘duopol’ er stabilt og relativt ‘koselig’ for både kunder og aktører. Det blir lavere priser i en ‘kaosperiode’, men det vil stabilisere seg når ting roer seg.

Tror jeg.

Om Norwegian forsvinner kan vi vel ikke fraskrive at Widerøe vil ta posisjonen som en SAS konkurrent.
Widerøe kan vel i tillegg til sin eksisterende produksjon, starte en tilleggsproduksjon tilsvarende den Norwegian opererte de første årene.
Personell og fly bør vel bli tilgjengelige...

Widerøe har jo frigjort seg fra SAS de siste årene
 
Det er ingen av de rutene som DY flyr som er ‘samfunnskritiske’. DY flyr kun på ruter der de tror de kan tjene penger, og det er ruter det fort vil komme nye aktører. Du vil se DAT, LEAP og andre ‘storme’ inn og fylle tomrommet. Det blir en periode med selskaper som kommer og går før det stabiliserer seg med en eller to aktører på de ‘beste’ rutene.

Bedre for forbrukerne? Neppe. Dagens ‘duopol’ er stabilt og relativt ‘koselig’ for både kunder og aktører. Det blir lavere priser i en ‘kaosperiode’, men det vil stabilisere seg når ting roer seg.

Tror jeg.

Går norwegian dukken vil dette skape store ringvirkninger i hele Norge. Helsevesenet og mange andre offentlige instanser som er avhengige av fly vil slite med logistikken, dette kan kunne gå ut over samfunnsikkerhet, beredskap, helsetjenester og andre vitale funksjoner i samfunnet. Ja selvfølgelig kan denne viktige trafikken betjenes av andre aktører, men for at ting skal fungere optimalt er stabilitet viktig, og en periode der aktører trekker seg inn og ut av det norske markedet er ikke stabilt, se bare på problemene Luftambulansen har hatt.
Det samme gjelder det private næringslivet, det vil føre til en bølge mindre konkurser, både i tilknytning til luftfart og reiseliv, men også andre bransjer.

Selvfølgelig vil det stabililisere seg, men dette kan ta lang tid, og en slik kaosperiode er Norge svært lite tjent med nå.

Enkelte sammenliknet WF sine kutt med å legge ned t-banen i Oslo. Går norwegian dukken blir det det samme som å legge ned t-banen, men også både by- og regionbusstilbudet.
 
Worst case scenario er nok at DY blir kjøpt opp av en av de store. Det norske/skandinaviske markedet er svært attraktivt samt
at DY sitter på en moderne flåte, og merkevaren er sterk. Så det er nok flere som kunne tenke seg DY.

Største problemet er at alle aktuelle oppkjøpere kommer til å slite med likviditeten fremover hvis corona fortsetter lenge, så
prisen blir neppe god.

Mitt tips er at myndighetene først kommer til unnsetning før vi kommer så langt. Er tross alt veldig mye som står på spill
også samfunnsøkonomisk. Så de som tror på konkurs neste uke tror jeg blir skuffet.
 
Fullstendig hodemist fra staten om de går inn med kunstig åndedrett. Selskapet må gå konkurs, så kan noen ta opp driften fra boet. Jeg tror det er hva som eventuelt kan overleve her.

Eventuelt en helt sinnsvak emisjon og ekstrem makeover. Men jeg klarer ikke se hvordan de skal klare å betjene gjelden. Mulig noen har en god oversikt på hvordan det kan gjøres?

Wahoo:
Hva tenker du om gjelden i ett slikt oppkjøp scenario? Vil ikke det virke avskrekkende, eller tror du man ser seg mål på å betjene denne?
Ett eventuelt oppkjøp ville jo vært best case (sånn det ser ut nå) for de mange mange små sparere som nok har tapt en del. Er jo en av "folke aksjene" dette.
 
Last edited:
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..

Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.
 
Går norwegian dukken vil dette skape store ringvirkninger i hele Norge. Helsevesenet og mange andre offentlige instanser som er avhengige av fly vil slite med logistikken, dette kan kunne gå ut over samfunnsikkerhet, beredskap, helsetjenester og andre vitale funksjoner i samfunnet. Ja selvfølgelig kan denne viktige trafikken betjenes av andre aktører, men for at ting skal fungere optimalt er stabilitet viktig, og en periode der aktører trekker seg inn og ut av det norske markedet er ikke stabilt, se bare på problemene Luftambulansen har hatt.

Det samme gjelder det private næringslivet, det vil føre til en bølge mindre konkurser, både i tilknytning til luftfart og reiseliv, men også andre bransjer.



Selvfølgelig vil det stabililisere seg, men dette kan ta lang tid, og en slik kaosperiode er Norge svært lite tjent med nå.



Enkelte sammenliknet WF sine kutt med å legge ned t-banen i Oslo. Går norwegian dukken blir det det samme som å legge ned t-banen, men også både by- og regionbusstilbudet.



Med minst to aktører på alle rutene DY betjener, sliter jeg litt med å se konsekvenser for samfunnsikkerhet og denslags. Se på UK. Flybe gikk dukken onsdag og mesteparten av deres tilbud er allerede dekket opp.
 
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..

Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.

SAS har gjennomført emisjoner der de har fått penger fra eierne sine, der tre av eierne tilfeldigvis har vært de tre nordiske landene, på lik linje med andre aksjonærer.

Og du tenker på for eksempel Norwegian Air UK og irsk-baserte Norwegian Air International når du mener at Norwegian er norske?
 
Vil det ikke være interessant for noen av de andre "store" å rykke inn om Norwegian rykker ut?
 
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..

Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.

Og det er selvsagt ingen vesentlige forskjeller mellom de to tilfellene :colgate:
 
SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes. Too big to fail osv..

Norwegian er i det minste Norsk, i motsetning til dagens SAS.

Forskjell mellom SAS og DY er vel at Norge, av luftfartspolitiske årsaker, var aksjonær i SAS sammen med Sverige og Danmark.

Etter at staten solgte sine aksjer i SAS ser jeg ingen grunn til at hverken SAS eller DY skal få statsstøtte. Det kan ikke være slik at i gode tider så går overskuddet, via utbytte, til aksjonærene og når det er dårlige tider så for skattebetaleren ta regningen.
 
Og det er selvsagt ingen vesentlige forskjeller mellom de to tilfellene :colgate:
Nei, dårlig styring i begge tilfeller. For Norwegian har det vel vært utilstrekkelig reaksjon på sjit som har kommet. Men så kan man vel argumentere for at det er vanskelig å spå (og gjøre noe med) at RR motorene faller i biter, at MAX8 groundes, at Dreamliner svir av batterier, globalt virusutbrudd, osv osv.

Og hva gjelder norsk, SAS har vel knapt en norsk eier igjen? Norges bank har vel kanskje 0,9% eller noe fortsatt? Men sammenlignet med Norwegian er det lite norsk eierskap å spore i SAS.
 
Fullstendig hodemist fra staten om de går inn med kunstig åndedrett. Selskapet må gå konkurs, så kan noen ta opp driften fra boet. Jeg tror det er hva som eventuelt kan overleve her.

Eventuelt en helt sinnsvak emisjon og ekstrem makeover. Men jeg klarer ikke se hvordan de skal klare å betjene gjelden. Mulig noen har en god oversikt på hvordan det kan gjøres?

Wahoo:
Hva tenker du om gjelden i ett slikt oppkjøp scenario? Vil ikke det virke avskrekkende, eller tror du man ser seg mål på å betjene denne?
Ett eventuelt oppkjøp ville jo vært best case (sånn det ser ut nå) for de mange mange små sparere som nok har tapt en del. Er jo en av "folke aksjene" dette.



Norwegian har for mye gjeld, det er det ingen tvil om, og påvirker selvsagt både verdien og attraktiviteten. Men av de ca 58mrd i netto rentebærende gjeld så må man også se hva denne består av og hva som er mer utfordrende å betale og ikke

Halvparten av denne gjelden «oppstod» i 2019, i forbindelse med innføringen av IFRS16. Nå sitter jeg i bilen og tar litt fra husken. Men da økte gjelden med rundt 30mrd, ved at man nå definerer fremtidige leasingforpliktelser som gjeld. Men dette har samtidig en motpost i plussiden på balansen. Så er det en veldig stor post som ligner, og som knytter seg til finansiering av enkeltfly og med pant i hvert fly. Typisk Ex-Im finansiering etc, og den «følger» jo flyene så lenge ikke markedsprisen på flyet faller plutselig

Da sitter man igjen med den litt mer «kinkige» gjelden som obligasjonslån, bankgjeld og ymse kassekreditt.

Problemet akkurat nå for Norwegian er nå mer om de klarer holde seg på den riktige siden av hva som er av vilkårene på denne gjelden, og ikke minst: likviditeten, da de nå vil slite med å hente kortsiktig kreditt i markedet. Og ikke minst mangler en sterk eier. Jeg blir ikke overrasket om bankene snart ender med å tvangsselge HBK Invests aksjer, for å begrense tapene......
 
Nei, dårlig styring i begge tilfeller. For Norwegian har det vel vært utilstrekkelig reaksjon på sjit som har kommet. Men så kan man vel argumentere for at det er vanskelig å spå (og gjøre noe med) at RR motorene faller i biter, at MAX8 groundes, at Dreamliner svir av batterier, globalt virusutbrudd, osv osv.

Og hva gjelder norsk, SAS har vel knapt en norsk eier igjen? Norges bank har vel kanskje 0,9% eller noe fortsatt? Men sammenlignet med Norwegian er det lite norsk eierskap å spore i SAS.

Men det er jo ikke relevant. Staten Norge hadde direkte eierskap i SAS og ble derav med i en emisjon, akkurat som Bjørn Kjos har blitt med i emisjon på NAS.

At Norges Bank eier en liten post i SAS er noe helt annet.
 
Men det er jo ikke relevant. Staten Norge hadde direkte eierskap i SAS og ble derav med i en emisjon, akkurat som Bjørn Kjos har blitt med i emisjon på NAS.



At Norges Bank eier en liten post i SAS er noe helt annet.
Nå var poenget nasjonal tilhørighet. Norwegian er norsk, sas er svensk.
 
Nå var poenget nasjonal tilhørighet. Norwegian er norsk, sas er svensk.


SAS har vært reddet jevnlig av Norge, Sverige og Danmark så det er ingenting i veien for at ikke Norwegian også skulle reddes.
Nei, det er ikke poenget i det hele tatt. Staten vil aldri gå inn med penger i et skakk-kjørt selskap de ikke har eierandeler i. Nasjonal tilhørigeghet har null og nada med saken å gjøre
 
Back
Top