Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Er det noen andre selskap enn Turkish Airlines som har kommet til enighet med Boeing om erstatning?

En annen sak er jo også hvor mye de kan få i "cash" erstattning, som de sårt trenger, og hvor mye som kommer som annen type kompensasjon?

Icelandair har i hvertfall fått en delvis kompensasjon. Men som du er inne på så er jeg usikker på hvor mye av den som faktisk er cash

Icelandair har i hvertfall fått en delvis kompensasjon. Men som du er inne på så er jeg usikker på hvor mye av den som faktisk er cash

Problemet med denne type avtaler er vel at de skal være hemmelige og at de i større grad dreier seg om tjenester og fremtidige rabatter heller enn cash.
Det byr vel på utfordringer om hvordan effekten kan synliggjøres i regnskapet

Problemet med denne type avtaler er vel at de skal være hemmelige og at de i større grad dreier seg om tjenester og fremtidige rabatter heller enn cash.
Det byr vel på utfordringer om hvordan effekten kan synliggjøres i regnskapet

Ja, det stemmer som du sier.
Jeg mener at jeg leste at de fikk 1/3 del som cash og 2/3 del i rabatter og tjenester.

Boeing burde jo vaere ganske ydmyke her, flere selskaper lider og dette er ene og alene Boeings feil, slik jeg ser det. Konkurransen fra Airbus blir ikke akkurat svakere av dette.

Hvis corona slår til for fullt så vil vel erstatningene for vår/sommer/høst 2020 blir rimelig begrenset. Boeing er nok ikke interesserte i å betale erstatning for fly som uansett ville stått på bakken, evt fløyet men da ført til at tilsvarende antall -800 står på bakken.

Norwegian har forhandlet lenge med Boeing no, det var forventet at de var ferdigforhandlet i før nyttår, så er tydelig at det er krevende forhandlinger. Men tror dere ikke Norwegian prøver å få mest mulig i cash ? Hjelper lite med gode fremtidige rabatter viss Norwegian er konkurs.

Man bør også huske at norwegian er en svært god kunde av Boeing. Det er faktisk bare norwegian, Ryanair og tui som har bestilt det man kan kalle en «betydelig mengde» Max-maskiner i Europa. Nå dreier jo ikke dette seg om erstatning for 787, men det at DY også har handlet en stor mengde av de gjør nok heller ikke at kompensasjonen blir mindre akkurat. Hvis selskapet bak den andre største Max-ordenen i Europa forsvinner vil nok dette være et stort tap for Boeing, både økonomisk og symbolsk.
DY har jo også forhandlingsutspillet «vi kan enkelt gå over til 320neo» som også legger press på Boeing her.
Det at forhandlingene tar tid tror jeg nok er et godt tegn på at norwegian vil få så mye som mulig ut av Boeing.

At forhandlingene ikke er ferdige skyldes mye at dette er en pågående situasjon.
Hvis MAX returen f.eks blir ytterligere utsatt ville man jo antagelig gå glipp av en del kompensasjon

Starbucks melder at nesten alle kinesiske filialer er åpne igjen, etter at over halvparten stengte midlertidig. Om dette er en indikasjon, vil elendigheten gå over relativt raskt.

Krysser fingrene.

La oss inderlig håpe, at DY ikke har satset hele foretningsmodellen sin på at et amerikansk kafeprosjekts fillialer i Kina holder koken oppe :D

(snip) DY har jo også forhandlingsutspillet «vi kan enkelt gå over til 320neo» som også legger press på Boeing her.
Det at forhandlingene tar tid tror jeg nok er et godt tegn på at norwegian vil få så mye som mulig ut av Boeing.

I praksis vil det vel være store kostnader forbundet med å gå over til en ny flytype? Alt personell som må trenes på ny flytype for eksempel.

Ekstra kostnader er vel ikke det som står øverst på ønskelisten hos DY nå om dagen.

I praksis vil det vel være store kostnader forbundet med å gå over til en ny flytype? Alt personell som må trenes på ny flytype for eksempel.

Ekstra kostnader er vel ikke det som står øverst på ønskelisten hos DY nå om dagen.

Selvfølgelig, og det skal svært mye til for at de går over til airbus.
Men det at de i det hele tatt har det argumentet og kan bruke det gjør at de står i en sterkere posisjon ovenfor Boeing, og dermed kan tvinge mer ut av dem.

Litt avhengig av hvor lenge «MAX-krisen» vedvarer er det kun et tidsspørsmål før kostnadene med å hoppe over til Airbus vil bli lavere enn å forbli MAX8-operatør. Forstår likevel godt at en slik beslutning sitter langt inne hos Norwegian.

Espen

DY er vel nå en av veldig få store selskaper som ikke har kunngjort noen kutt i produksjon enda... merkelig stille.
Kan det være at de har is i magen og først ser an hvor mye/hva de andre kutter og tilpasser seg etter det -
og kanskje benytter seg av evt muligheter som skulle oppstå?

DY er vel nå en av veldig få store selskaper som ikke har kunngjort noen kutt i produksjon enda... merkelig stille.
Kan det være at de har is i magen og først ser an hvor mye/hva de andre kutter og tilpasser seg etter det -

Hvilke muligheter?

Dersom man ser på demand drop så er det helt sinnsykt. EasyJet har delvis en-sifret antall pax til/fra VCE. Etterspørelsen er helt borte. Til slutt sitter hver selskap med sin eget tap. De tallene jeg har hørt i de siste dager er enda verre enn dette hva jeg har opplevd som passajer selv i Nov2001.

Det finnes likevel forskjell mellom de selskaper. En LH eier mye av sine fly, det betyr de har mer fleksibilitæt. En DY leier mye, dvs om de flyr eller ikke, leasing-ratene må betales uansett. Kanskje det forklarer hvorfor man forsøker å holde opp ruteprogramm. Men det kan umulig være tilstrekkelig cash-flow på dette. Så man flyr og flyr og taper og taper stadig mer penger...

Jeg tror rett og slett at de ikke tør å fortelle markedet hvordan bookingindeksene faktisk ser ut fremover, av frykt for at aksjen skal gå i tilnærmet null. De er vel ikke formelt pålagt å informere om slikt heller(?). Uansett, å tro at DY på magisk vis har gått klar av denne krisen som eneste flyselskap (slik det lille vi har hørt fra Fornebu hittil har indikert), er vel litt som å tro på påskeharen.

Jeg tror rett og slett at de ikke tør å fortelle markedet hvordan bookingindeksene faktisk ser ut fremover, av frykt for at aksjen skal gå i tilnærmet null. De er vel ikke formelt pålagt å informere om slikt heller(?). Uansett, å tro at DY på magisk vis har gått klar av denne krisen som eneste flyselskap (slik det lille vi har hørt fra Fornebu hittil har indikert), er vel litt som å tro på påskeharen.

Jeg tror det er handlingslammelse. Norwegian opererer i så mange ulike markeder at jeg tror den sentrale ledelsen på Fornebu sliter med å finne ut hvilke tiltak som skal settes i verk hvor. Sist uke når jeg var i Munchen så ropte de opp en Norwegian avgang til Malaga. Sist jeg var i Malaga gikk Norwegian til Roma fra nabogaten. Norwegian flyr på kryss og tvers.
På toppen av det hele så har Norwegian proklamert overskudd i 2020 etter at flere andre flyselskaper har fjernet guiding.

Hvilke muligheter?

Tja.. blir jo bare spekulasjoner, men hvis vi antar at reiselysten utenlands vedvarer på lavnivå, så
ønsker vel de fleste allikevel en sommerferie. *Kanskje* vi kommer til å se en økning innenlands/scandinavia marked i sommer? De fleste anser det nok som "tryggere" å holde seg
i sin region, kjent helsevesen etc.

Andre muligheter kan være at konkurrenter overvurderer situasjonen og kutter (for) kraftig. Da kan det åpne seg muligheter.

Tja.. blir jo bare spekulasjoner, men hvis vi antar at reiselysten utenlands vedvarer på lavnivå, så
ønsker vel de fleste allikevel en sommerferie. *Kanskje* vi kommer til å se en økning innenlands/scandinavia marked i sommer? De fleste anser det nok som "tryggere" å holde seg
i sin region, kjent helsevesen etc.

Andre muligheter kan være at konkurrenter overvurderer situasjonen og kutter (for) kraftig. Da kan det åpne seg muligheter.

Hvis man dropper fly til syden pga virus , så hadde jeg garantert tatt bilen for å utforske vårt hjemland.

Men er nok ikke tvil i at Norwegian får kjenne dette på kroppen, men er ikke så lett å sammenligne med bla Sas. De første rutene som ble påvirket var Til China, der har ikke Norwegian ruter. Det andre som skjedde var at de fleste bedrifter i Norge kansellerte jobbreiser, der er det vel Sas som blir mest påvirket. Men blir spennende å se hvordan ståa egentlig er

Back