Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Og der kom kanselleringer fra Norwegian: https://www.nrk.no/norge/norwegian-kansellerer-22-langdistanseflygninger-1.14929683

Overrasker meg stadig hvor mye det er mulig å nedsnakke og idiotforklare et selskap som her på forumet. Leser man her skulle man tro det var noen rustdunger som fløy rundt med femåringer i ledelsen. NAS har vært med oss i 27 år og vært gjennom mange kriser. Fortsatt er rødnesene her og flyr rundt med lekkert nytt utstyr, miljøvennlig og effektivt. Forstår godt at det er noe å hate... Kanskje spesielt om favorittselskapet har slitt de siste 20 årene...

"Miljøvennlig" er å dra den litt vel langt. Mindre miljøfiendtlig enn en DC-9, javisst. Men langt fra miljøvennlig.

E24: På grunn av usikkerheten og den pågående påvirkningen på den overordnede etterspørselen etter flyreiser, trekker Norwegian sin 2020-guiding som ble gitt til markedet 13. februar 2020

Dette rammer jo alle i større eller mindre grad, så det var vel ikke overraskende at Norwegian også måtte trekke sin 2020-guiding.

Kanselleringene de kom med var vel ganske marginale i perioden 28. mars til 5. mai.

Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

"Miljøvennlig" er å dra den litt vel langt. Mindre miljøfiendtlig enn en DC-9, javisst. Men langt fra miljøvennlig.
Første treff i Google..
9387666d180a7dc64d751dd4e86fa288.jpg
d5a821f975f912584c56a10d36139ca3.jpg

Så kan man argumentere for at det ikke er miljøvennlig å en gang puste (man slipper ut co2), og at fly er grusomt. Men innen kategorien luftfart er Norwegian verdensledende.

Første treff i Google..

Så kan man argumentere for at det ikke er miljøvennlig å en gang puste (man slipper ut co2), og at fly er grusomt. Men innen kategorien luftfart er Norwegian verdensledende.

Flotters, dette skal jeg ta med meg videre.

"x er verre enn y, ergo er y miljøvennlig".

Det vil si at siden et stort oljeutslipp er verre enn et lite oljeutslipp, så er et lite oljeutslipp miljøvennlig.

Siden steinkull slipper ut mindre CO2 enn brunkull så er altså steinkullkraftverk miljøvennlige.

Vi har løst verdens problemer! Hurra!

Du glemte altså å lese siste paragraf, gratulerer.

Den leste jeg, ser du mener norwegian er verdensledende i miljøvennlighet. Med samme logikk konkluderte jeg med en del andre tilfeller.

Fukushima var mer miljøvennlig enn Tsjernobyl (innen kjernekraft). Seveso var mer miljøvennlig enn Bhopal (innen kjemiske utslipp). Med dette verdenssynet føler jeg meg brått mye mer optimistisk :cool:

Tror du glemte å lese delen der det står at Norwegian er verdensledende INNEN LUFTFART.
Jesus, enkelte har tungt for det altså..

Forøvrig er ikke fly så ille som alle skal ha det til, og på enkelte strekninger slipper tog ut mer co2 enn flyet. Det viste selv VYs egen kalkulator (som de nå har fjernet fra sidene sine). Norwegian har likevel et godt eksempel, fra Oslo til Bodø. Trondheim Bodø vil være enda verre for toget siden hele strekningen er med et snart 40 år gammelt diesellok.
1819ee2bcc879a851c9cc44bf5e685c0.jpg

Last edited:
Og der kom kanselleringer fra Norwegian: https://www.nrk.no/norge/norwegian-kansellerer-22-langdistanseflygninger-1.14929683

Overrasker meg stadig hvor mye det er mulig å nedsnakke og idiotforklare et selskap som her på forumet. Leser man her skulle man tro det var noen rustdunger som fløy rundt med femåringer i ledelsen. NAS har vært med oss i 27 år og vært gjennom mange kriser. Fortsatt er rødnesene her og flyr rundt med lekkert nytt utstyr, miljøvennlig og effektivt. Forstår godt at det er noe å hate... Kanskje spesielt om favorittselskapet har slitt de siste 20 årene...

Heisann, her har noen satt kaffen i halsen.

Det må være lov å stille spørsmål rundt en del av de valgene som Norwegian har gjort? Ærlig talt, det er folk med erfaring som har ropt galimatias rundt flybestillinger og ekspansjonsrate. Resultatet er et flyselskap som er hardt presset, og aksjekurs <20. Du mener kanskje også at det er diskusjonene her inne som er årsak til det?

Flott at du har en sterk affektiv tilknytning til Norwegian, men når man snakker økonomi er det lurt å holde emosjonene utenom.

Takk for grafen fra Norwegian’s presseavdeling. Statistikk er statistikk, du må gjerne komme med noe fra en mer nøytral part. At den kommer øverst på Google er ikke et argument for validitet, og du oppgir heller ikke hva som var søkebegrepet ditt

… miljøvennlig? Jeg er ingen klimahysteriker verken ene eller andre veien, men den er for tynn

Re: Overlever Norwegian? -&amp;gt; Resultatvarsel og emisjon

Første treff i Google..
9387666d180a7dc64d751dd4e86fa288.jpg
d5a821f975f912584c56a10d36139ca3.jpg

All ære til Norwegian for det, men det stolpediagrammet der var særdeles misvisende. (Ikke ment som kritikk mot hverken Norwegians miljøsatsning eller Alpha, kun overivrige markedsførere og villedende visualiseringer :D).

Attachments

• Screenshot 2020-03-05 at 09.30.58.jpg
    Screenshot 2020-03-05 at 09.30.58.jpg
    59.1 KB · Views: 775
Re: Overlever Norwegian? -&gt; Resultatvarsel og emisjon

Tror du glemte å lese delen der det står at Norwegian er verdensledende INNEN LUFTFART.

Forøvrig er ikke fly så ille som alle skal ha det til, og på enkelte strekninger slipper tog ut mer co2 enn flyet. Det viste selv VYs egen kalkulator (som de nå har fjernet fra sidene sine). Norwegian har likevel et godt eksempel, fra Oslo til Bodø. Trondheim Bodø vil være enda verre for toget siden hele strekningen er med et snart 40 år gammelt diesellok.

Tror du glemte å lese den delen der jeg bare overførte logikken din til "innen kullkraft", "innen kjernekraft" osv :) Men kanskje du har tungt for å se feilen i det du tror er logikk?

Ellers vil jeg bare si at det er ganske utrolig hvilken eksepsjonell stilling Norwegian må ha hos enkelte nordmenn? Der kan jeg være åpen for at jeg muligens leser det feil, men denne tråden framstår litt som om Norwegian alltid skal være mer spesiell enn andre selskap (og nei, jeg mener ikke at motsetningen er SAS, men generelt alle flyselskap i hele verden). Det virker som at Norwegian skal unikt kunne se nisjer ingen andre flyselskap ser under coronavirus-tidene nå, Norwegian skal unikt og ensartig ikke bli påvirket av det. Det er bare et flyselskap, og vil påvirkes som alle andre...

Re: Overlever Norwegian? -&gt; Resultatvarsel og emisjon

Her gønner vi på videre, ja.

Forøvrig slo du spikern på hodet, selv om vi nok ikke er enige om hvem dette gjelder

Back to topic?

Heisann, her har noen satt kaffen i halsen.

Det må være lov å stille spørsmål rundt en del av de valgene som Norwegian har gjort? Ærlig talt, det er folk med erfaring som har ropt galimatias rundt flybestillinger og ekspansjonsrate. Resultatet er et flyselskap som er hardt presset, og aksjekurs <20. Du mener kanskje også at det er diskusjonene her inne som er årsak til det?

Flott at du har en sterk affektiv tilknytning til Norwegian, men når man snakker økonomi er det lurt å holde emosjonene utenom.

Takk for grafen fra Norwegian’s presseavdeling. Statistikk er statistikk, du må gjerne komme med noe fra en mer nøytral part. At den kommer øverst på Google er ikke et argument for validitet, og du oppgir heller ikke hva som var søkebegrepet ditt

… miljøvennlig? Jeg er ingen klimahysteriker verken ene eller andre veien, men den er for tynn
Norwegians ekspansjon sutrer folk for, sannsynligvis fordi de kjapt passerte SAS. Noe slags lillebrorsyndrom? Ikke vet jeg. Uansett har strategien vært god, Norwegian har kommet seg voldsomt fra da de fløy med Fokker langs vestlandet.

Og hva angår miljøvennlighet over dammen så har naturligvis ikke Norwegian funnet på tallene selv. Undersøkelsen er i regi av The International Counsil on Clean Transportation (ICCT). De utførte analysen i 14 og 17, Norwegian klart på topp hver gang. Og det er et resultat av det vi vet godt fra før, nye fly med lavt utslipp og høy kabinfaktor.

Norwegians ekspansjon sutrer folk for, sannsynligvis fordi de kjapt passerte SAS. Noe slags lillebrorsyndrom? Ikke vet jeg. Uansett har strategien vært god, Norwegian har kommet seg voldsomt fra da de fløy med Fokker langs vestlandet.
.

De som har 20/20 og ikke fanboybriller som colabunner har vært skeptiske til den perioden der ekspansjon har gått så kraftig på bekostning av lønnsomhet. Alle emisjonene og den siste tids reversering av strategien viser jo helt klart hvem som hadde det mest realistiske synet på tilstand og fremtidsutsikter.

SAS har vel ikke noe med dette å gjøre, nå leter du etter sammenhenger på barnehagenivå.

Oppsummert kan man vel si at Norwegian gjorde veldig mye riktig, så gjorde de veldig mye feil, så har de gjort for lite, for sent. Så får vi se hva fremtiden bringer. En ting er garantert, det vil komme ”kriser” man kan skylde på hvert eneste år for røde tall, forskjellen er bare om krisa heter corona, pilotstreik, høy oljepris, varm sommer i Skandinavia , flygelederstreik eller vulkanutbrudd. Utfordringer som rammer flytrafikken er normalen, ikke unntaket.

Norwegians ekspansjon sutrer folk for, sannsynligvis fordi de kjapt passerte SAS. Noe slags lillebrorsyndrom? Ikke vet jeg.

Dette er ren spekulasjon, i mine øyne rent oppgulp.

Uansett har strategien vært god, Norwegian har kommet seg voldsomt fra da de fløy med Fokker langs vestlandet.

Ja, kjempegod.

Skjønner ikke at du kaster bort tiden her, når de retoriske evnene dine hadde glimret i en valgkamp som foregår på et kontinent over dammen. Har hørt om et flyselskap som formelig soper inn penger på langdistansesatsingen sin, i følge "sikre kilder" er det stinn brakke og bare velstand, så du skal være griseheldig om du får billett i disse tider

Og hva angår miljøvennlighet over dammen så har naturligvis ikke Norwegian funnet på tallene selv. Undersøkelsen er i regi av The International Counsil on Clean Transportation (ICCT). De utførte analysen i 14 og 17, Norwegian klart på topp hver gang. Og det er et resultat av det vi vet godt fra før, nye fly med lavt utslipp og høy kabinfaktor.

Du kan ha rett i at strategien HAR VÆRT GOD...
Spørsmålet er om hva som er god strategi videre.

Norwegian er nedsyltet i gjeld.
Norwegian skal motta og betale for nye Dreamlinere de neste ukene til et marked som ikke har behov for fly
Norwegian har låneforfall og lav kredittrangering
Norwegian får ikke betalt fra kredittkortselskapene når folk kjøper billetter
Corona har en stor effekt på fremtidige bestillinger

Javel - de slipper ut litt mindre CO2 enn andre siden de har en ny flyflåte og stuer flere folk inn i kabinen enn andre selskaper på grunn av LCC konseptet på longhaul.

I dag fikk jeg mail fra Air France om knallpriser til alle deres destinasjoner. Både Boston og Washington var t/r i et fullservice selskap for under 3000 kroner.
Markedet fremover tilsier ikke at folk vil booke kostbare billetter. Fullservice selskapene kommer til å dumpe sine priser for å fylle opp sine økonomiklasse.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke at en unison hyllest fra alle i Flyprat til Norwegian for alt som har vært, ville endret på realitetene i dag. Tror du?

Dette er ren spekulasjon, i mine øyne rent oppgulp.

Ja, kjempegod.

Skjønner ikke at du kaster bort tiden her, når de retoriske evnene dine hadde glimret i en valgkamp som foregår på et kontinent over dammen. Har hørt om et flyselskap som formelig soper inn penger på langdistansesatsingen sin, i følge "sikre kilder" er det stinn brakke og bare velstand, så du skal være griseheldig om du får billett i disse tider

Hva i all verden? Tåler du ikke å høre at Norwegian har gått forbi SAS?

Hvis vi forudsætter at sommertrafikken hos Norwegian ikke bliver som selskabet ønsker det, så vil det jo nok påvirke dem, og sikkert også mange mange andre selskaber, men når nu diskussionen her er om Norwegian og deres økonomi, kan man så forudse, at de må lukke store dele af virksomheden ned ?? skille sig af med B787 flyene og reducere kraftigt, for bare at overleve ??
Kan da kun håber på at de overlever, men jeg kan også blive i tvivl om det sker...

Hilsen Ole

Tror han snakker om Delta, men de sliter visst de og. ;)

Ser Alaska selger billetter for $99 fra vestkysten til holmene ute i Stillehavet .. har aldri sett dette før. Desverre er det fortsatt svinedyrt å komme herfra ... :D

Back