Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Personlig tror jeg gjeld/drift/utsikter fører til at færre ønsker å være eksponert i aksjen. Jeg tror faktisk ikke selskapet overlever.

Selvfølgelig gir coronaen ekstreme utslag nå, samt har vel mange ment at en korreksjon i markedet skulle komme. Sammen er dette "The perfect storm"

Men kursutviklingen i selskapet har strengt tatt ikke vært ypperlig selv om de norske avisene tidvis opptrer mer som ett pr byrå for selskapet. Siste 5 år har trenden vært nedadgående for aksjekursen.
Og det tror jeg skyldes at fler og fler av de som skal tjene penger skjønner at NAS sliter med akkurat det, å tjene penger altså, noe jeg anser for å være essensielt for ett selskap.

Døden til Norwegian spås på dette forumet ukentlig, og de er her enda. Tror nok vi kan nyte fly rødnese i all overskuelig framtid :)

Døden til Norwegian spås på dette forumet ukentlig, og de er her enda. Tror nok vi kan nyte fly rødnese i all overskuelig framtid :)

Jeg håper du har rett. Men jeg tror de skal slite typ 2022, om ikke store endringer skjer.

Ser ut som om NAS holder seg rundt 17kr. Kan være tidenes kjøpsmulighet om man tror at dette blåser over.

<mod>
Dette er IKKE tråden for de store virusdiskusjonene som ikke er relatert til fly. Vi har tradisjon for å sette folk i karantene og vil bruke det om nødvendig.

Det er ryddet opp i tråden (noen relevante poster kan ha fulgt med)
</mod>

Dersom bookinger halveres, som det er mye som tyder på, hvor lenge kan Norwegian holde det gående?
Siden Norwegian har en overvekt av fritidsreisende vil det ta lengre tid å få passasjerene tilbake for de enn for flyselskaper som har mange forretningsreisende. Næringslivet er avhengig av reiser, og mange turer er satt på vent inntil virus situasjon er avklart. Passasjerene kommer rakst tilbake. Fritidsreiser blir i større grad kansellert

Men fritidsreisande er vel også dei som gløyme fortast? Uansett om det er reell grunn til å vere redd, eller om det er hypa opp er det reelle konsekvensar. Om smitta er så "effektiv" som somme hevda, vil jo dette vere over på nokre veker, då har "alle" fått, og vi kan gå tilbake til normalen. Slik sett er vel Kina nesten det første landet som vil bli normalt igjen? Men for turismen er vel kansje sommaren snart fucked, og det vil bli tungt. Men ser vi bedring på hypen (reell eller ikkje) i mai/juni går nok bookingane rimeleg fort opp også. Om det er realistisk at situasjonen er rolegare då, ana eg ikkje. Og det er vel lenge å halde ut med slunken kasse.

Starbucks melder at nesten alle kinesiske filialer er åpne igjen, etter at over halvparten stengte midlertidig. Om dette er en indikasjon, vil elendigheten gå over relativt raskt.

Krysser fingrene.

Starbucks melder at nesten alle kinesiske filialer er åpne igjen, etter at over halvparten stengte midlertidig. Om dette er en indikasjon, vil elendigheten gå over relativt raskt.

Krysser fingrene.

Joda, men da tok det nesten 3 måneder.

Norwegian har ikke råd til å ha nok en uke uten revenue. Vi vil høre noe fra selskap gjennom neste uke ...

HSBC er noe mer positive.

E24

Storbanken HSBC spår et kraftig fall i inntjeningen til Norwegian, men mener flyselskapet vil bli mindre rammet av coronaviruset enn flesteparten av deres konkurrenter. De kutter kursmålet fra 50 kroner til 30 kroner, men tror flyselskapet vil unngå å bryte lånekravene sine.

Gitt HSBC sine regnestykker, tåler da Norwegian et tap på ca 1mrd uten å bryte lånevilkårene. Men så var det likviditeten?

Danske Bank forventer dobling av underskuddet og emisjon på 500 mill NOK innen juni. Setter kursmål på 45

https://www.dn.no/luftfart/danske-bank-tror-pa-milliardtap-og-rettet-emisjon-i-norwegian/2-1-766353

Danske Bank tror Norwegian vil gå på en virussmell på nesten 2,5 milliarder kroner i år, og at eierne må gå inn med 500 millioner kroner i en rettet emisjon.

https://www.dn.no/luftfart/norwegia...g-av-underskudd-for-norwegian-i-ar/2-1-766130

Norwegian får en kjempesmell på koronaviruset og vil bryte med lånebetingelsene før utgangen av juni, ifølge en fersk analyse fra Danske Bank.

Kan de ikke reddes av erstatningen fra Boeing for Max flyene ?

Er det noen andre selskap enn Turkish Airlines som har kommet til enighet med Boeing om erstatning?

En annen sak er jo også hvor mye de kan få i "cash" erstattning, som de sårt trenger, og hvor mye som kommer som annen type kompensasjon?

Back